Page 9 - Chytrý zpravodaj - Střekovinky 11/12 2021
P. 9
Výlety Napsali nám zastupitelé
Tipy na zimní výlety STŘEKOV SE OCITNE V CENTRU VYÚSTĚNÍ
Středohorského tunelu na VRT Praha–Drážďany
Správa železnic, státní organizace, dolní části areálu Setuzy, což se ne- místní samospráva, která zastupuje
I v zimním období může můžeme vyrazit na výlet. Poslední letošní porce výletů za krásami v okolí připravuje od roku 2017 na základě obejde bez demolic a složitých in- místní obyvatele. Aby to opět nebyl
Střekova se zaměřuje na výšlapy do vyšších nadmořských výšek, odkud (v případě dobré viditelnosti) lze usnesení vlády novou strukturu vyso- ženýrských řešení. Do procesu musí proces „o nás, bez nás“, ale aby mohly
pohlédnout opravdu do velké dálky – což je často velmi hezká odměna na námahu. A nezapomeňte, že korychlostních tratí v České republice. být vtaženo jak město, tak městský zaznít připomínky a návrhy místních,
ze Střekova lze vyrazit mnoha směry – a v každém se najde zajímavost. Navrhované výlety jsou vhodné A Ústí nad Labem leží na jedné z těch- obvod Střekov, aby místní obyvatelé kteří znají svoje město nejlépe. A věř-
i pro děti, ale je nutno je mít pod dohledem, protože některé úseky tras jsou náročnější. to tras. Není se čemu divit, neboť věděli, jak se jich řešení s novým mos- te mi, Správa železnic jako investor-
naše město je důležitým dopravním
uzlem na hlavních trasách železniční
sítě od 19. století. Hlavní levobřežní
Milešovka (837 m n. m.), nejvyšší vrchol Českého Středohoří koridorová trať Praha–Děčín a pravo-
břežní nákladní trať Kolín–Děčín tvoří
Zajímavosti na trase: Milešovka – jde o největrnější místo základ dálkových tras z Německa do
v České republice a náhorní přírodní rezervaci. Vrchol nabízí Rakouska a dále je na ně napojena
výhledy na České středohoří, Krušné hory a Polabskou nížinu celá podkrušnohorská aglomerace od
až k hoře Říp. Od roce 1904 je zde meteorologická observatoř, Ústí přes Chomutov až do Chebu. Ústí
která je nejstarší horskou stanicí u nás. V posledních letech je tak velkou dopravní křižovatkou,
zde byla vybudováná noclehárna a bylo otevřeno občerstvení. na kterou byla napojena většina teh-
dejších průmyslových podniků. Vše
z dopravy je bohužel je vměstnáno do
labského údolí a tím nejhorším pro-
blémem v případě železnice je hluk.
Nyní existuje úplně jiná dimenze ces-
tování na dálku, velkou konkurenci
letadlům nabízejí vysokorychlostní
Popis trasy: vyrazíme vlakem z hlavního ústec- tratě. A hluk a vyčerpanou kapacitu
kého nádraží přes Úpořiny do Bořislavi. Odtud se železnice v labském údolí má vyřešit
vydáme po žluté turistické značce do obce Boři- právě nová vysokorychlostní trať ve-
slav a dále do obce Bílka. Pokračujeme po červené doucí přes naše město. Co z toho ale
turistické značce až na vrchol Milešovky (5 km). bude mít Ústí nad Labem?
Zpět půjdeme po modré turistické značce do Má dostat novou stanici pro vyso- tem dotkne a jak to jde udělat úplně ská státní organizace na to čeká. Více
obce Černčice odtud se vracíme do Bílky a po žlu- korychlostní spojení Drážďan a Prahy, nejlépe. Město, a zejména střekovský informací naleznete na webové strán-
té přes obec Bořislav na železniční zastávku. Cel- která má být umístěna mezi bývalým obvod, musí vznést požadavky na no- ce www.spravazeleznic.cz/vrt.
kem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa autobusovým nádražím a současnou vou podobu mostu a donutit Správu
KČT České Středohoří – západ. stanicí železnice Ústí nad Labem zá- železnic, aby návrh mostu vzešel ze
pad. Cesta z Ústí do Prahy má trvat soutěže na jeho podobu a řešení, a do Ing. arch. Jiří Němeček,
30 minut a z Ústí do Drážďan také celého procesu tak mohla vstoupit zastupitel (PRO! Ústí)
30 minut. To jsou bezesporu úchvatné
Velký Chlum (502 m n. m.) časy a spousta dojíždějících za prací
určitě přesedne z auta do vlaku. Po-
kud bude jízdenka stát za to…
Má to však jeden háček! Variant ve-
Popis trasy: pojedeme vlakem ze střekovského nádraží do stanice Děčín
dení trasy přes Ústí i kolem Ústí je už
Staré Město. Po červené turistické značce dojdeme do obce Horní Chlum
asi kolem deseti. Jednak zde nejsou
a dále až na rozhlednu Velký Chlum. Sestup zvolíme po žluté turistické
ideální geologické poměry a také jed-
značce do Boletic nad Labem a na nádraží ČD. Celkem 8 km.
notlivé trasy narážejí na odpor obyva-
Varianta – od rozhledny pokračujeme po červené turistické značce do
tel obcí, které z této dráhy nebudou
obce Lesná a dále kolem zříceniny hradu Vrabinec a do obce Těchlovice
mít vůbec nic. Odpor vulkanických
na nádraží ČD. Celkem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa KČT
hornin lze prorazit, ale odpor obcí
České Středohoří – východ.
jen velmi těžko. Stát by jim měl na-
bídnout významnou kompenzaci na
Zajímavosti na trase: Velký Chlum – kamenná rozhledna postavená
jejich rozvoj, a to přímo zákonem, ji-
v letech 1928–29, výška 19 m a 81 schodů. V roce 1997 byla rozhledna
nak zůstanou pouze plané sliby bez
opravena. Na vrcholu u rozhledny je ohniště, které nabízí možnost opé-
záruk. To se také týká i Střekova. Jde
kání buřtů. Není zde občerstvení. Z vrcholu se nabízejí výhledy na Děčín
o jediné místo, kde (stejně jako dneš-
s řekou Labe, Děčínský Sněžník, České středohoří, Krušné hory a Česko-
ní železniční most) musí nový most
saské Švýcarsko.
pro vysokorychlostní trať překonat
Labe. Vyústění tunelu a nájezd na
Vladislav Magasanik, Klub českých turistů nový most bude navíc zasahovat do
8 9