Page 9 - Chytrý zpravodaj - Střekovinky 11/12 2021
P. 9

Výlety                                                                        Napsali nám zastupitelé


 Tipy na zimní výlety   STŘEKOV SE OCITNE V CENTRU VYÚSTĚNÍ


      Středohorského tunelu na VRT Praha–Drážďany



         Správa železnic, státní organizace,   dolní části areálu Setuzy, což se ne-  místní  samospráva,  která zastupuje
 I v zimním období může můžeme vyrazit na výlet. Poslední letošní porce výletů za krásami v okolí   připravuje od roku 2017 na základě   obejde bez demolic a  složitých in-  místní obyvatele. Aby to opět nebyl
 Střekova se zaměřuje na výšlapy do vyšších nadmořských výšek, odkud (v případě dobré viditelnosti) lze   usnesení vlády novou strukturu vyso-  ženýrských řešení. Do procesu musí   proces „o nás, bez nás“, ale aby mohly
 pohlédnout opravdu do velké dálky – což je často velmi hezká odměna na námahu. A nezapomeňte, že   korychlostních tratí v České republice.   být  vtaženo  jak  město,  tak  městský   zaznít připomínky a návrhy místních,
 ze Střekova lze vyrazit mnoha směry – a v každém se najde zajímavost. Navrhované výlety jsou vhodné   A Ústí nad Labem leží na jedné z těch-  obvod Střekov, aby místní obyvatelé   kteří znají svoje město nejlépe. A věř-
 i pro děti, ale je nutno je mít pod dohledem, protože některé úseky tras jsou náročnější.   to tras. Není se čemu divit, neboť   věděli, jak se jich řešení s novým mos-  te mi, Správa železnic jako investor-
       naše město je důležitým dopravním
       uzlem na hlavních trasách železniční
       sítě od 19. století. Hlavní levobřežní
 Milešovka (837 m n. m.), nejvyšší vrchol Českého Středohoří  koridorová trať Praha–Děčín a pravo-
       břežní nákladní trať Kolín–Děčín tvoří
 Zajímavosti na trase: Milešovka – jde o největrnější místo   základ dálkových tras z Německa do
 v České republice a náhorní přírodní rezervaci. Vrchol nabízí   Rakouska a  dále je na ně napojena
 výhledy na České středohoří, Krušné hory a Polabskou nížinu   celá podkrušnohorská aglomerace od
 až k hoře Říp. Od roce 1904 je zde meteorologická observatoř,   Ústí přes Chomutov až do Chebu. Ústí
 která je nejstarší horskou stanicí u nás. V posledních letech   je tak velkou dopravní křižovatkou,
 zde byla vybudováná noclehárna a bylo otevřeno občerstvení.  na kterou byla napojena většina teh-
       dejších průmyslových podniků. Vše
       z dopravy je bohužel je vměstnáno do
       labského údolí a  tím nejhorším pro-
       blémem v  případě železnice je hluk.
       Nyní existuje úplně jiná dimenze ces-
       tování  na  dálku,  velkou  konkurenci
       letadlům nabízejí vysokorychlostní
 Popis trasy: vyrazíme vlakem z  hlavního ústec-  tratě. A  hluk a  vyčerpanou kapacitu
 kého nádraží přes Úpořiny do Bořislavi. Odtud se   železnice v labském údolí má vyřešit
 vydáme po žluté turistické značce do obce Boři-  právě  nová  vysokorychlostní  trať ve-
 slav a dále do obce Bílka. Pokračujeme po červené   doucí přes naše město. Co z toho ale
 turistické značce až na vrchol Milešovky (5 km).   bude mít Ústí nad Labem?
 Zpět půjdeme po modré turistické značce do   Má dostat novou stanici pro vyso-  tem dotkne a jak to jde udělat úplně   ská státní organizace na to čeká. Více
 obce Černčice odtud se vracíme do Bílky a po žlu-  korychlostní spojení Drážďan a Prahy,   nejlépe. Město, a zejména střekovský   informací naleznete na webové strán-
 té přes obec Bořislav na železniční zastávku. Cel-  která má být umístěna mezi bývalým   obvod, musí vznést požadavky na no-  ce www.spravazeleznic.cz/vrt.
 kem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa   autobusovým nádražím a  současnou   vou podobu mostu a donutit Správu
 KČT České Středohoří – západ.  stanicí železnice Ústí nad Labem zá-  železnic, aby návrh mostu vzešel ze
       pad. Cesta z  Ústí do Prahy má trvat     soutěže na jeho podobu a řešení, a do         Ing. arch. Jiří Němeček,
       30 minut a  z  Ústí do Drážďan také    celého procesu tak mohla vstoupit                zastupitel (PRO! Ústí)
       30 minut. To jsou bezesporu úchvatné
 Velký Chlum (502 m n. m.)  časy a  spousta dojíždějících za prací
       určitě přesedne z  auta do vlaku. Po-
       kud bude jízdenka stát za to…
         Má to však jeden háček! Variant ve-
 Popis trasy: pojedeme vlakem ze střekovského nádraží do stanice Děčín
       dení trasy přes Ústí i kolem Ústí je už
 Staré Město. Po červené turistické značce dojdeme do obce Horní Chlum
       asi  kolem  deseti.  Jednak  zde nejsou
 a dále až na rozhlednu Velký Chlum. Sestup zvolíme po žluté turistické
       ideální geologické poměry a také jed-
 značce do Boletic nad Labem a na nádraží ČD. Celkem 8 km.
       notlivé trasy narážejí na odpor obyva-
 Varianta – od rozhledny pokračujeme po červené turistické značce do
       tel obcí, které z této dráhy nebudou
 obce Lesná a dále kolem zříceniny hradu Vrabinec a do obce Těchlovice
       mít vůbec nic. Odpor vulkanických
 na nádraží ČD. Celkem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa KČT
       hornin lze prorazit, ale odpor obcí
 České Středohoří – východ.
       jen velmi těžko. Stát by jim měl na-
       bídnout významnou kompenzaci na
 Zajímavosti  na trase:  Velký  Chlum  –  kamenná  rozhledna  postavená
       jejich rozvoj, a to přímo zákonem, ji-
 v letech 1928–29, výška 19 m a 81 schodů. V roce 1997 byla rozhledna
       nak  zůstanou  pouze plané sliby bez
 opravena. Na vrcholu u rozhledny je ohniště, které nabízí možnost opé-
       záruk. To se také týká i Střekova. Jde
 kání buřtů. Není zde občerstvení. Z vrcholu se nabízejí výhledy na Děčín
       o jediné místo, kde (stejně jako dneš-
 s řekou Labe, Děčínský Sněžník, České středohoří, Krušné hory a Česko-
       ní  železniční  most)  musí  nový  most
 saské Švýcarsko.
       pro vysokorychlostní trať překonat
       Labe. Vyústění tunelu a  nájezd na
 Vladislav Magasanik, Klub českých turistů  nový most bude navíc zasahovat do
 8                                                                                                                   9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14