Page 8 - Chytrý zpravodaj - Střekovinky 11/12 2021
P. 8

Výlety                                                                                                                                                                                          Napsali nám zastupitelé


      Tipy na zimní výlety                                                                                                   STŘEKOV SE OCITNE V CENTRU VYÚSTĚNÍ


                                                                                                                             Středohorského tunelu na VRT Praha–Drážďany



                                                                                                                                Správa železnic, státní organizace,   dolní části areálu Setuzy, což se ne-  místní  samospráva,  která zastupuje
      I v zimním období může můžeme vyrazit na výlet. Poslední letošní porce výletů za krásami v okolí                        připravuje od roku 2017 na základě   obejde bez demolic a  složitých in-  místní obyvatele. Aby to opět nebyl
      Střekova se zaměřuje na výšlapy do vyšších nadmořských výšek, odkud (v případě dobré viditelnosti) lze                  usnesení vlády novou strukturu vyso-  ženýrských řešení. Do procesu musí   proces „o nás, bez nás“, ale aby mohly
      pohlédnout opravdu do velké dálky – což je často velmi hezká odměna na námahu. A nezapomeňte, že                        korychlostních tratí v České republice.   být  vtaženo  jak  město,  tak  městský   zaznít připomínky a návrhy místních,
      ze Střekova lze vyrazit mnoha směry – a v každém se najde zajímavost. Navrhované výlety jsou vhodné                     A Ústí nad Labem leží na jedné z těch-  obvod Střekov, aby místní obyvatelé   kteří znají svoje město nejlépe. A věř-
      i pro děti, ale je nutno je mít pod dohledem, protože některé úseky tras jsou náročnější.                               to tras. Není se čemu divit, neboť   věděli, jak se jich řešení s novým mos-  te mi, Správa železnic jako investor-
                                                                                                                              naše město je důležitým dopravním
                                                                                                                              uzlem na hlavních trasách železniční
                                                                                                                              sítě od 19. století. Hlavní levobřežní
         Milešovka (837 m n. m.), nejvyšší vrchol Českého Středohoří                                                          koridorová trať Praha–Děčín a pravo-
                                                                                                                              břežní nákladní trať Kolín–Děčín tvoří
                                                         Zajímavosti na trase: Milešovka – jde o největrnější místo           základ dálkových tras z Německa do
                                                         v České republice a náhorní přírodní rezervaci. Vrchol nabízí        Rakouska a  dále je na ně napojena
                                                         výhledy na České středohoří, Krušné hory a Polabskou nížinu          celá podkrušnohorská aglomerace od
                                                         až k hoře Říp. Od roce 1904 je zde meteorologická observatoř,        Ústí přes Chomutov až do Chebu. Ústí
                                                         která je nejstarší horskou stanicí u nás. V posledních letech        je tak velkou dopravní křižovatkou,
                                                         zde byla vybudováná noclehárna a bylo otevřeno občerstvení.          na kterou byla napojena většina teh-
                                                                                                                              dejších průmyslových podniků. Vše
                                                                                                                              z dopravy je bohužel je vměstnáno do
                                                                                                                              labského údolí a  tím nejhorším pro-
                                                                                                                              blémem v  případě železnice je hluk.
                                                                                                                              Nyní existuje úplně jiná dimenze ces-
                                                                                                                              tování  na  dálku,  velkou  konkurenci
                                                                                                                              letadlům nabízejí vysokorychlostní
          Popis trasy: vyrazíme vlakem z  hlavního ústec-                                                                     tratě. A  hluk a  vyčerpanou kapacitu
          kého nádraží přes Úpořiny do Bořislavi. Odtud se                                                                    železnice v labském údolí má vyřešit
          vydáme po žluté turistické značce do obce Boři-                                                                     právě  nová  vysokorychlostní  trať ve-
          slav a dále do obce Bílka. Pokračujeme po červené                                                                   doucí přes naše město. Co z toho ale
          turistické značce až na vrchol Milešovky (5 km).                                                                    bude mít Ústí nad Labem?
          Zpět půjdeme po modré turistické značce do                                                                            Má dostat novou stanici pro vyso-  tem dotkne a jak to jde udělat úplně   ská státní organizace na to čeká. Více
          obce Černčice odtud se vracíme do Bílky a po žlu-                                                                   korychlostní spojení Drážďan a Prahy,   nejlépe. Město, a zejména střekovský   informací naleznete na webové strán-
          té přes obec Bořislav na železniční zastávku. Cel-                                                                  která má být umístěna mezi bývalým   obvod, musí vznést požadavky na no-  ce www.spravazeleznic.cz/vrt.
          kem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa                                                                      autobusovým nádražím a  současnou    vou podobu mostu a donutit Správu
          KČT České Středohoří – západ.                                                                                       stanicí železnice Ústí nad Labem zá-  železnic, aby návrh mostu vzešel ze
                                                                                                                              pad. Cesta z  Ústí do Prahy má trvat     soutěže na jeho podobu a řešení, a do         Ing. arch. Jiří Němeček,
                                                                                                                              30 minut a  z  Ústí do Drážďan také    celého procesu tak mohla vstoupit                zastupitel (PRO! Ústí)
                                                                                                                              30 minut. To jsou bezesporu úchvatné
         Velký Chlum (502 m n. m.)                                                                                            časy a  spousta dojíždějících za prací
                                                                                                                              určitě přesedne z  auta do vlaku. Po-
                                                                                                                              kud bude jízdenka stát za to…
                                                                                                                                Má to však jeden háček! Variant ve-
         Popis trasy: pojedeme vlakem ze střekovského nádraží do stanice Děčín
                                                                                                                              dení trasy přes Ústí i kolem Ústí je už
         Staré Město. Po červené turistické značce dojdeme do obce Horní Chlum
                                                                                                                              asi  kolem  deseti.  Jednak  zde nejsou
         a dále až na rozhlednu Velký Chlum. Sestup zvolíme po žluté turistické
                                                                                                                              ideální geologické poměry a také jed-
         značce do Boletic nad Labem a na nádraží ČD. Celkem 8 km.
                                                                                                                              notlivé trasy narážejí na odpor obyva-
         Varianta – od rozhledny pokračujeme po červené turistické značce do
                                                                                                                              tel obcí, které z této dráhy nebudou
         obce Lesná a dále kolem zříceniny hradu Vrabinec a do obce Těchlovice
                                                                                                                              mít vůbec nic. Odpor vulkanických
         na nádraží ČD. Celkem 12 km. Pro cestu je vhodná turistická mapa KČT
                                                                                                                              hornin lze prorazit, ale odpor obcí
         České Středohoří – východ.
                                                                                                                              jen velmi těžko. Stát by jim měl na-
                                                                                                                              bídnout významnou kompenzaci na
         Zajímavosti  na trase:  Velký  Chlum  –  kamenná  rozhledna  postavená
                                                                                                                              jejich rozvoj, a to přímo zákonem, ji-
         v letech 1928–29, výška 19 m a 81 schodů. V roce 1997 byla rozhledna
                                                                                                                              nak  zůstanou  pouze plané sliby bez
         opravena. Na vrcholu u rozhledny je ohniště, které nabízí možnost opé-
                                                                                                                              záruk. To se také týká i Střekova. Jde
         kání buřtů. Není zde občerstvení. Z vrcholu se nabízejí výhledy na Děčín
                                                                                                                              o jediné místo, kde (stejně jako dneš-
         s řekou Labe, Děčínský Sněžník, České středohoří, Krušné hory a Česko-
                                                                                                                              ní  železniční  most)  musí  nový  most
         saské Švýcarsko.
                                                                                                                              pro vysokorychlostní trať překonat
                                                                                                                              Labe. Vyústění tunelu a  nájezd na
                                                                             Vladislav Magasanik, Klub českých turistů        nový most bude navíc zasahovat do
   8                                                                                                                                                                                                                                        9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13