Page 6 - Chytrý zpravodaj - Střekov 05-06/2022
P. 6
Projekt Vzdělávání
Nově zrekonstruovaný dům poblíž nábřeží Alternativní přístup si průběžné přezkušování či konzul-
tace, pokud jsou tomu pedagogové
Dům č. p. 762 v Žukovově ulici ještě nedávno nebyl v příliš dobrém stavu. Poté ho však koupil nakloněni.
V centru je ovšem také zavedena
soukromý investor s výhledem vybudovat v něm důstojné bytové jednotky. Nyní se rekonstrukce ke vzdělávání forma hodnocení, aby žáci věděli,
blíží k závěru a je jasné, že zde bude deset bytů a společné prostory. Vzhledem k aktuálnímu vzhledu v čem jsou jejich silné stránky a kde
naopak musejí přidat. Sami si navrhují
a kvalitě jde o vítanou investici, která svým dílem přispěje ke zvýšení kvality života v našem obvodu. známky a pedagogové jejich předsta-
Již delší dobu u nás existuje možnost vzdělávat děti „doma“. vy korigují. Žáci tak získávají před-
Rekonstrukce domu od fáze zajištění stavu, jak dobře mohou u zmíněného
Vyučování mimo školu může probíhat těmito způsoby: dítě
nejrůznějších nutných povolení po fi- přezkoušení uspět.
si vzdělává rodič sám doma, skupina např. pěti dětí se učí
nální dokončení trvala téměř tři roky. „Všichni pedagogové v centru jsou
dohromady střídavě u rodičů jednotlivých dětí, případně dítě
Nakonec se vše podařilo a spodní část aprobovaní a mají za sebou více než
Žukovovy ulice tak oživí nabídka bytů dvacetiletou praxi. Jedinou výjimku
navštěvuje nějaké vzdělávací centrum. Právě třetí možnost
v uspořádání 2 + kk, každý o rozloze tvoří učitel chemie, jenž je v součas-
2 nabízí centrum Hnízdo ve Svádově.
50 m . Plánuje se, že zde budou byd- nosti studentem, což ovšem nikterak
let lékaři a sestry z ústecké nemoc- nesnižuje jeho erudovanost a vstřícný
nice. Budova je kompletně zateplená, Název komunitního vzdělávacího cent- domácího vzdělávání. Děti se scházejí přístup k dětem,“ vysvětluje Mgr. Jana
a tedy nízkoenergetická. Na izolace ra vychází z loga, které pro něj vytvořil každý den kolem osmé hodiny ranní Eislerová, druhá ze zakladatelek cen-
se obzvlášť dbalo, a tak jsou zde izo- akademický malíř Karel Hájek a které a v 8.15 začínají se společnou prací. tra.
lované nejen stěny a plášť budovy, ale je inspirováno ptačí rodinou. Zaklada- Denně se věnují na třem až čtyřem Součástí pobytu v centru jsou i čin-
i podlahy. To samozřejmě znamená telky centra tedy přemýšlely, zda by předmětům a kromě výchov a růz- nosti venku – kultivace okolní zahra-
nižší náklady na energie, což obzvláš- toho bylo možno nějak využít – a bylo! ných volitelných předmětů se postup- dy, případně jízda na kolech a kolo-
tě v současné době, kdy ceny energií „Prostor u nás je menší, útulnější, a tedy ně zabývají učivem všech předmětů. běžkách na přilehlé cyklostezce atd.
i vytápění překonávají jeden rekord za vhodnější pro žáky, kteří mají problém Výuka končí většinou ve 12.30, nej- A podobně jako v běžné škole je výuka
druhým, představuje pro budoucí ná- například se socializací ve větších cel- později ve 13.30. čas od času prokládána i návštěvami
jemníky milý bonus. Vytápění domu cích. Právě pro ně má toto prostředí A jak je vše začleněno do vzdělá- pěkných míst a vzdělávacích akcí.
je zajištěno centrálním kondenzačním bezpečný, řekněme hnízdní charakter,“ vacího systému? Žáci jsou stále ve- Zatím se v komunitním centru
plynovým kotlem a ohřev vody je na vysvětluje Mgr. Eva Železná, jedna ze deni na svých kmenových školách, Hnízdo vystřídalo 11 dětí, přičemž
elektřinu. Okolo domu bude zámková zakladatelek. ale nenavštěvují je, ovšem dvakrát v současnosti zde působí dvě skupiny
dlažba a nové obrubníky. Jednou z předností centra je práce ročně musejí absolvovat přezkoušení po třech žácích, ovšem již v příštím
Ač se to v současném stavu nemusí s malým počtem dětí. To znamená, že – tradičními metodami prověřování roce se jejich počet rozroste.
zdát, před kolaudací vznikne u zadní učitelé a učitelky mají na každého da- znalostí (ústní či písemné zkoušení) A závěrem je nutno také uvést, že
strany domu ještě zpevněná plocha, ovšem poměrně známá situace nedo- vem panovaly obavy ohledně jeho bu- leko víc času než v běžné třídě, což ně- nebo tzv. portfoliovým přezkoušením centrum letos ve dvou termínech
kterou bude možno využít pro par- statku stavebních materiálů na trhu doucího využití. Ty však nový majitel které děti potřebují poměrně výrazně. (žák předloží portfolio tvořené jeho (4.–8. července a 8.–12. srpna) zorga-
kování. To je důležité, protože okolí postihla i tuto rekonstrukci. vyvrátil – koneckonců investice tohoto Kdyby se ve školní třídě mělo každé pracemi, na nichž v průběhu polole- nizuje příměstský tábor s názvem Ces-
nábřeží parkovacími plochami příliš Soukromý majitel objektu si po- typu není malá, a tak má zájem o ná- dítě dostat během vyučovací hodiny tí pracoval). Také je možné domluvit ta kolem světa.
neoplývá. Zmíněná kolaudace se plá- chvaluje i spolupráci s ÚMO Střekov, jemníky, kteří zde budou bydlet stabil- ke slovu, učitel na něj má vyčleněn
nuje na pozdní léto a v září by se měli který mu od prvopočátku vycházel ně a rádi. A zároveň nejen hezký dům, čas pohybující se mezi 30 sekundami
nastěhovat první nájemníci. Původní maximálně vstříc. Vždyť zmíněný dům ale i jeho nájemníci ovlivní okolí, a to a minutou. Hnízdo nabízí dětem da-
plán realizace byl o poznání kratší, byl roky v havarijním stavu, a tak prá- bezpochyby pozitivním způsobem. leko delší čas – mezi 10 a 12 minuta-
mi. Navíc je zde sice pevně stanovený
rozvrh, ovšem může docházet k jeho
úpravám, pokud se například určité
téma zvládne dřív, případně pokud
jsou žáci viditelně unavení.
V současnosti navštěvují Hnízdo žáci
druhého stupně, a to tak, že v lichém
týdnu sem docházejí žáci 6. a 7. tříd
a v sudém týdnu žáci 8. a 9. tříd. V týd-
nu, kdy není výuka, se žáci připravují
samostatně doma s možností konzul-
tace – ovšem někteří dávají přednost
docházení do centra i mimo dny svojí
výuky, protože se jim lépe připravu-
je s pocitem, že jsou v kolektivu než
úplně o samotě. Pro příští školní rok
Centrum hnízdo
se navíc plánuje otevření „klasické“
Komunitní vzdělávací centrum – Ústí nad Labem, z. s.
malotřídky, primárně pro děti 1. třídy,
Vítězná 123, Ústí nad Labem – Svádov
ovšem s možností účasti i dětí z vyš-
info@kvc-ul.cz, zeleznaeva@kvc-ul.cz, 603 568 916, 777 969 398
ších tříd prvního stupně.
Měsíční poplatek: 3 500 Kč
Jak již bylo uvedeno, centrum je za-
měřeno na pomoc školákům v rámci
6 7