Page 15 - Zpravodaj_brezen_2021
P. 15
O rok později vrcholil několikaměsíční
spor mezi kolínskou radnicí a Ministerstvem
pro místní rozvoj. Týkal se financování vý-
stavby 850 bytů pro automobilku. Vládní
usnesení, podle něhož měl státní rozpočet
v letech 2003 a 2004 zahrnovat výdaje na vý-
stavbu bytů v Kolíně, si ministerstvo vykládalo
po svém a chtělo získat od Kolína při výstavbě
rozsáhlejší finanční pomoc. Starostka Zdenka
Majerová se tomu bránila, věděla, že zamýš-
lený úvěr 411 mil. Kč by znamenal pro napjatý
městský rozpočet pořádně těžké závaží. Nutno
poznamenat, že ani státní rozpočet po niči-
vých povodních na tom nebyl dobře a slibují- Foto: archiv města
cího premiéra Zemana už vystřídal Vladimír
Špidla.
Věci se pohnuly v září 2003. Starostka Starostové, kteří vedli v tomto miléniu Kolín, byli z různých stran a uskupení. O kolínském dluhu však mají
byla po devíti letech odvolána z funkce, na- všichni jasno: stát nás nechal ve štychu. Na snímku zleva bývalý starostové Jiří Buřič a Miroslav Kaisler
s Mirkem Topolánkem (předseda vlády v letech 2006 –2009).
hradil ji Miroslav Kaisler a město pod tlakem
souhlasilo se zadlužením. Jednalo se o in-
vestiční úvěr v rekordní výši 411,5 milionů žitosti ministr pro místní rozvoj Petr Ganda- i návratnou finanční výpomoc od státu, zlevnit
korun se splatností 20 let. Městu ho poskytly lovič. Dodejme, že celkem tak bylo v Kolíně úvěr u České spořitelny, u další půjčky přejít
Česká spořitelna a Komerční banka. K nebla- s podporou státu vybudováno 851 nových na nízký úrok...
hému vývoji událostí přibyl i malér uvedený bytů. Vznikly kilometry nových silnic, kana- „V roce 2013 nám ministr financí Miroslav
výše – Ministerstvo pro místní rozvoj zpozdilo lizací, vodovodů, teplovodů, vznikly nové roz- Kalousek slíbil bezúročnou finanční výpomoc ve
přípravu bytů tak, že nebylo možné stihnout vodny, protihlukové stěny, veřejné osvětlení... výši 250 mil Kč. Vše bylo dojednáno, ale došlo
výběrová řízení. Riziko, že se někdo odvolá Město získalo do vlastnictví majetek v hodnotě k výměně ministrů a půjčka pak nebyla schvá-
a vše se povleče, hrozilo nedodržením přija- víc než 1,4 miliardy Kč. lena,“ poukazuje současný starosta Michael
tých závazků. I přes zadluženost Kolína vznikaly v těch Kašpar na další nenaplněné sliby. Úsporná
letech i nové stavby jako lávka přes Labe, opatření radnice pochopitelně nebyla po-
NEVÝHODNÝ VÝPRODEJ akvapark, rekonstrukce se dočkalo náměstí pulární, ale byla dobře obhájená. Ani rozvoj
a některé ulice. Peníze do rozpočtu Kolín získal města se nezastavil, v minulé dekádě byl fi-
V roce 2005, kdy automobilka TPCA za- například i prodejem technických služeb za nancován ve značné míře ze získaných dotací.
hájila úspěšně výrobu, už Kolín dlužil víc 181 milionů. Kolín se stal v rámci republiky jedním z nejú-
jak miliardu a rozhodl se zlepšit svoji situaci Psal se rok 2007 a Kolín s miliardovým spěšnějších sběratelů dotací, které v souhrnu
prodejem městských firem. Prodáno bylo dluhem slavil 750. výročí založení. Podle býva- přesáhly 600 milionů.
například Městské tepelné hospodářství za lého starosty Jiřího Buřiče nešlo však o žádnou
37 milionů, následoval prodej Městské auto- stresovou situaci: „Investice města, tedy náš CO BUDE DÁL?
busové dopravy za 28,5 milionu korun. V té dluh, je krytý jednak majetkem (pozemky)
době už se v Kolíně mluvilo o tom, že město na v průmyslové zóně a pak také 850 byty na síd- Dluh Kolína by měl v dalších letech
automobilku jen a jen doplácí. Návrh, aby se lišti pod Vodárnou. Při průměrné ceně jednoho plynule klesat, až se po roce 2028 zcela roz-
Miloš Zeman, který TPCA do Kolína přivedl, milionu Kč za jeden byt to znamená hodně plyne. Nám zůstává otázka, zda by investice
stal čestným občanem, byl rozhodnutím Rady peněz.“ do bytů TPCA mohla mít v budoucnu nějakou
města smeten ze stolu. návratnost. Zatím to tak není. Do domů
Výstavba bytů pro TPCA vedená firmami KROTITELÉ DLUHU a bytů je nutné stále investovat a výtěžek z ná-
Geosan a Hochtief se zatím zpožďovala, jemného je nízký. Činže se pohybují na úrovni
stovky dělníků provizorně bydlely na ubytov- Když Vít Rakušan, dědic dluhu, nastupo- 30–40 % obvyklého nájemného v soukromé
nách. Ukázala se i další potíž. Pří výstavbě val v roce 2010 do funkce starosty, bylo jedním sféře a město je zavázáno držet takto nízké
musela být řada věcí předfinancovaná a město z jeho cílů miliardový dluh Kolína „zkrotit“ - nájmy po dobu dvaceti let, tedy až do roku
se muselo podílet i na infrastruktuře. Na to si dostat ho pod rizikovou hranici půl miliardy. 2025. Kolín byty nemůže do té doby ani nabíd-
Kolín musel opět půjčit. Finance byly zajišťo- Podařilo se mu to po sedmi letech úsporného nout k prodeji.
vány rychlými úvěry – již v úvodu zmíněnými režimu. „Prvním a nezbytným předpokladem Na jaře letošního roku by měl výbor Stát-
směnkami. Reálně to byly dvě směnky na 150 bylo šetřit. Nejdříve jsme začali ‚doma‘, poku- ního fondu rozvoje infrastruktury projednávat
milionů. „Jejich převodem na úvěr a úroky z něj sili jsme se maximálně snížit provozní náklady žádost Kolína směřující k uvolnění nájemného
plynoucími jsme de facto uzavřeli nový, druhý na chod městského úřadu – například počet v bytech TPCA. Návrh na deregulaci nájem-
úvěr ve výši 350 mil. Kč,“ vzpomíná v jednom z zaměstnanců klesl o šestnáct. Nově jsme vysou- ného podporují i zástupci kolínské automo-
rozhovorů starosta Jiří Buřič, což nám vysvět- těžili řadu dodavatelských smluv, kdy jsme na- bilky. Nejde pominout, že platy zaměstnanců
luje onen druhý velbloudí hrb. příklad tisk Zpravodaje města Kolína zlevnili vzrostly od roku 2005 z 19 na 34 tisíc, zatímco
Posledních 560 bytů pro TPCA bylo téměř o polovinu, stejně tak i úklidové služby výše nájemného jim zůstala stejná. Blýská se
předáno k užívání až v září 2006. „Dneškem v budovách úřadu, nákup spotřebního materi- tedy na lepší časy? Uvidíme.
byl dokončen historicky největší projekt tohoto álu či platby za energie,“ vzpomíná Vít Rakušan
typu v České republice,“ uvedl při této příle- na své první kroky. Podařilo se mu získat Vladimír Sládek
15