Page 15 - Zpravodaj_brezen_2021
P. 15

O  rok  později  vrcholil  několikaměsíční
       spor mezi kolínskou radnicí a Ministerstvem
       pro  místní  rozvoj.  Týkal  se  financování  vý-
       stavby  850  bytů  pro  automobilku.  Vládní
       usnesení,  podle  něhož  měl  státní  rozpočet
       v letech 2003 a 2004 zahrnovat výdaje na vý-
       stavbu bytů v Kolíně, si ministerstvo vykládalo
       po svém a chtělo získat od Kolína při výstavbě
       rozsáhlejší finanční pomoc.  Starostka Zdenka
       Majerová se tomu bránila, věděla, že zamýš-
       lený úvěr 411 mil. Kč by znamenal pro napjatý
       městský rozpočet pořádně těžké závaží. Nutno
       poznamenat,  že  ani  státní  rozpočet  po  niči-
       vých povodních na tom nebyl dobře a slibují-                                                                  Foto: archiv města
       cího  premiéra  Zemana  už  vystřídal  Vladimír
       Špidla.
          Věci  se  pohnuly  v  září  2003.  Starostka   Starostové, kteří vedli v tomto miléniu Kolín, byli z různých stran a uskupení. O kolínském dluhu však mají
       byla  po  devíti  letech  odvolána  z  funkce,  na-  všichni jasno: stát nás nechal ve štychu. Na snímku zleva bývalý starostové Jiří Buřič a Miroslav Kaisler
                                            s Mirkem Topolánkem (předseda vlády v letech 2006 –2009).
       hradil ji Miroslav Kaisler a město pod tlakem
       souhlasilo  se  zadlužením.  Jednalo  se  o  in-
       vestiční  úvěr  v  rekordní  výši  411,5  milionů   žitosti ministr pro místní rozvoj Petr Ganda-  i návratnou finanční výpomoc od státu, zlevnit
       korun se splatností 20 let. Městu ho poskytly   lovič.  Dodejme,  že  celkem  tak  bylo  v  Kolíně    úvěr u České spořitelny, u další půjčky přejít
       Česká spořitelna a Komerční banka. K nebla-  s  podporou  státu  vybudováno  851  nových   na nízký úrok...
       hému  vývoji  událostí  přibyl  i  malér  uvedený   bytů.  Vznikly kilometry nových silnic, kana-  „V roce 2013 nám ministr financí Miroslav
       výše – Ministerstvo pro místní rozvoj zpozdilo   lizací, vodovodů, teplovodů, vznikly nové roz-  Kalousek slíbil bezúročnou finanční výpomoc ve
       přípravu bytů tak, že nebylo možné stihnout   vodny, protihlukové stěny, veřejné osvětlení...   výši 250 mil Kč. Vše bylo dojednáno, ale došlo
       výběrová  řízení.  Riziko,  že  se  někdo  odvolá    Město získalo do vlastnictví majetek v hodnotě   k výměně ministrů a půjčka pak nebyla schvá-
       a  vše  se  povleče,  hrozilo  nedodržením  přija-  víc než 1,4 miliardy Kč.  lena,“  poukazuje  současný  starosta  Michael
       tých závazků.                          I přes zadluženost Kolína vznikaly v těch   Kašpar  na  další  nenaplněné  sliby.  Úsporná
                                            letech  i  nové  stavby  jako  lávka  přes  Labe,   opatření  radnice  pochopitelně  nebyla  po-
       NEVÝHODNÝ VÝPRODEJ                   akvapark,  rekonstrukce  se  dočkalo  náměstí    pulární,  ale  byla  dobře  obhájená.  Ani  rozvoj
                                            a některé ulice. Peníze do rozpočtu Kolín získal   města  se  nezastavil,  v  minulé  dekádě  byl  fi-
          V  roce  2005,  kdy  automobilka  TPCA  za-  například  i  prodejem  technických  služeb  za   nancován ve značné míře ze získaných dotací.
       hájila  úspěšně  výrobu,  už  Kolín  dlužil  víc   181 milionů.          Kolín se stal v rámci republiky jedním z nejú-
       jak miliardu a rozhodl se zlepšit svoji situaci   Psal  se  rok  2007  a  Kolín  s  miliardovým   spěšnějších sběratelů dotací, které v souhrnu
       prodejem  městských  firem.  Prodáno  bylo   dluhem slavil 750. výročí založení. Podle býva-  přesáhly 600 milionů.
       například  Městské  tepelné  hospodářství  za   lého starosty Jiřího Buřiče nešlo však o žádnou
       37 milionů, následoval prodej Městské auto-  stresovou  situaci:  „Investice  města,  tedy  náš   CO BUDE DÁL?
       busové  dopravy  za  28,5  milionu  korun.  V  té   dluh,  je  krytý  jednak  majetkem  (pozemky)
       době už se v Kolíně mluvilo o tom, že město na   v průmyslové zóně a pak také 850 byty na síd-  Dluh  Kolína  by  měl  v  dalších  letech
       automobilku jen a jen doplácí. Návrh, aby se   lišti pod Vodárnou. Při průměrné ceně jednoho   plynule klesat, až se po roce 2028 zcela roz-
       Miloš Zeman, který TPCA do Kolína přivedl,   milionu  Kč  za  jeden  byt  to  znamená  hodně   plyne.  Nám  zůstává  otázka,  zda  by  investice
       stal čestným občanem, byl rozhodnutím Rady   peněz.“                     do bytů TPCA mohla mít v budoucnu nějakou
       města smeten ze stolu.                                                   návratnost.  Zatím  to  tak  není.  Do  domů
          Výstavba bytů pro TPCA vedená firmami   KROTITELÉ DLUHU               a bytů je nutné stále investovat a výtěžek z ná-
       Geosan  a  Hochtief  se  zatím  zpožďovala,                              jemného je nízký. Činže se pohybují na úrovni
       stovky dělníků provizorně bydlely na ubytov-  Když Vít Rakušan, dědic dluhu, nastupo-  30–40  %  obvyklého  nájemného  v  soukromé
       nách.  Ukázala  se  i  další  potíž.  Pří  výstavbě   val v roce 2010 do funkce starosty, bylo jedním   sféře  a  město  je  zavázáno  držet  takto  nízké
       musela být řada věcí předfinancovaná a město   z jeho cílů miliardový dluh Kolína „zkrotit“ -   nájmy  po  dobu  dvaceti  let,  tedy  až  do  roku
       se muselo podílet i na infrastruktuře. Na to si   dostat ho pod rizikovou hranici půl miliardy.   2025. Kolín byty nemůže do té doby ani nabíd-
       Kolín musel opět půjčit. Finance byly zajišťo-  Podařilo se mu to po sedmi letech úsporného   nout k prodeji.
       vány rychlými úvěry – již v úvodu zmíněnými   režimu.  „Prvním  a  nezbytným  předpokladem   Na jaře letošního roku by měl výbor Stát-
       směnkami. Reálně to byly dvě směnky na 150   bylo šetřit. Nejdříve jsme začali ‚doma‘, poku-  ního fondu rozvoje infrastruktury projednávat
       milionů. „Jejich převodem na úvěr a úroky z něj   sili jsme se maximálně snížit provozní náklady   žádost Kolína směřující k uvolnění nájemného
       plynoucími jsme de facto uzavřeli nový, druhý   na  chod  městského  úřadu  –  například  počet   v  bytech  TPCA.  Návrh  na  deregulaci  nájem-
       úvěr ve výši 350 mil. Kč,“ vzpomíná v jednom z   zaměstnanců klesl o šestnáct. Nově jsme vysou-  ného  podporují  i  zástupci  kolínské  automo-
       rozhovorů starosta Jiří Buřič, což nám vysvět-  těžili řadu dodavatelských smluv, kdy jsme na-  bilky. Nejde pominout, že platy zaměstnanců
       luje onen druhý velbloudí hrb.       příklad tisk Zpravodaje města Kolína zlevnili   vzrostly od roku 2005 z 19 na 34 tisíc, zatímco
          Posledních  560  bytů  pro  TPCA  bylo   téměř  o  polovinu,  stejně  tak  i  úklidové  služby    výše nájemného jim zůstala stejná. Blýská se
       předáno  k  užívání  až  v  září  2006.  „Dneškem   v budovách úřadu, nákup spotřebního materi-  tedy na lepší časy? Uvidíme.
       byl dokončen historicky největší projekt tohoto   álu či platby za energie,“ vzpomíná Vít Rakušan
       typu  v  České  republice,“  uvedl  při  této  příle-  na  své  první  kroky.  Podařilo  se  mu  získat    Vladimír Sládek

                                                                                                                    15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20