Page 13 - Zpravodaj_brezen_2021
P. 13
TÉMA
VZPOMÍNKA NA NEJZADLUŽENĚJŠI MĚSTO
Jednou z věcí, kterými Kolín v tomto miléniu nechvalně proslul, byl městský dluh. Svou velikostí neměl mezi
ostatními okresními městy obdobu a pro rozvoj Kolína byl příliš těžkým břemenem.
Pokud se podíváme na graf dluhu v časové 20 lety, Kolín a okolní obce rozšířily na přání padným problémům dobře pojistilo, závazky
ose, připomene nám dvouhrbého velblouda. potenciálního investora zónu Kolín-Ovčáry přijala vláda ČR i město Kolín. Požadavek
Každý z hrbů znamená vyskočení dluhu přes z 240 na velkorysých 360 hektarů. Výkup bylo na zajištění bydlení pro nové zaměstnance
miliardu. Poprvé se to stalo v roce 2005 za nutné dojednat s několika stovkami majitelů závodu automobilky byl jen jedním z mnoha,
starostování Miroslava Kaislera, podruhé pozemků, a to velice rychle. Žádné jiné město ale právě on sehrál v pozdější eskalaci kolín-
v roce 2008 za Jiřího Buřiče. Pokles dluhu či region nebyly schopny v krátké době připra- ského dluhu podstatnou roli.
mezi hrby je ovšem určitým druhem klamu. vit tak kvalitní a komplexní nabídku. Starostka
V té přechodné době řešilo město půjčky Zdenka Majerová se svými spolupracovníky POMALÝ STÁT
formou směnek, které se kvůli krátkodobosti objížděla po republice roztroušené vlastníky,
do bilance nepromítly. Ve skutečnosti by tedy vysvětlovala, přemlouvala... Mohlo město postupovat jinak? Názorů
měl mít graf hrb pouze jeden, a to pořádně Zóna, chystaná od počátku jako vnadidlo je spousta a různě jsou interpretována i ne-
široký. Pokud zůstaneme u srovnání s vel- pro automobilový průmysl, nakonec našla vý- sporná fakta. Příkladem, který nás povzbudil
bloudem, tak jsme dnes s dluhem klesli někam jimečného investora v prosinci 2001, kdy fran- podívat se na dané téma věcně a bez před-
k oháňce, zbývá splatit 313 milionů. couzsko-japonské konsorcium Toyota a PSA sudků, budiž nedávný dopis pana Martina
Máme-li být poctiví, musíme uvést, že Peugeot Citroen oznámilo, že továrnu, která Hermana. Současný zastupitel za ANO v něm
Kolín je zadlužený již od roku 1996, a to kvůli zaměstná až 2,5 tisíce lidí, postaví v Kolíně. rozporuje tvrzení, že stát přispěl na bytovou
dvousetmilionové půjčce na nezbytnou čis- Pro okres, který patřil k regionům s vysokou jednotku čtyřmi sty tisíci korunami. K dotaci
tírnu odpadních vod. To byla ovšem jen malá nezaměstnaností, to znělo pohádkově. Město na výstavbu připočítává i dotaci na související
předehra událostí mnohem zásadnějších. mohlo slavit. infrastrukturu a celková suma rozpočítaná na
Obrovská investice byla pochopitelně ris- byty mu tak vychází o polovinu vyšší.
AUTA A BYTY kantní jak pro vládu, tak i pro město Kolín. Jestli dotace počítat dohromady, jako to
„V obou případech došlo k zadlužení rozpočtů.
Vkročení do třetího tisíciletí bylo pro Ale kdo nic neriskuje, nic nemá,“ řekl tehdy dělá pan Herman, nebo zvlášť, jak je uvádí
Kolín spojené s převratnými ději, které ovliv- ředitel CzechInvestu Martin Jahn. Projekt stát, není moc důležité. Podstatné je, že
nily směřování a rozvoj města na celá další u nás i v zahraničí politicky podpořili premiér v tomhle má pravdu: Ať to počítáme jakkoli,
desetiletí. Město, inspirované vládní agentu- Miloš Zeman a ministr průmyslu a obchodu byty byly drahé. A pan Herman na to také
rou CzechInvest, zřídilo u Ovčár svoji strate- Miroslav Grégr, největší tíhu a zodpovědnost upozorňuje. „Kolín tedy získal prakticky
gickou průmyslovou zónu nazývanou tehdy ovšem nesla kolínská starostka. zdarma pozemky a budovy V Kasárnách,“ píše,
ještě Sever. V březnu 2001, tedy právě před Konsorcium Toyota/PSA se proti pří- „a velmi výhodně také pozemky u Vodárny,
z vlastních prostředků na výstavbu bytů vyna-
Foto: archiv města
K vysokému dluhu přispěly i nepřesné odhady stavebních nákladů. Ty se ukázaly o více než 100 % vyšší, než předpokládal záměr CzechInvestu a Ministerstva pro
místní rozvoj v roce 2002. Prodražila se i výstavba infrastruktury. Na snímku budova bývalých kasáren v blízkosti TESCA. Její historii můžete sledovat i na str. 26.
13