Page 13 - Zpravodaj_brezen_2021
P. 13

TÉMA




       VZPOMÍNKA NA NEJZADLUŽENĚJŠI MĚSTO


       Jednou z věcí, kterými Kolín v tomto miléniu nechvalně proslul, byl městský dluh. Svou velikostí neměl mezi
       ostatními okresními městy obdobu a pro rozvoj Kolína byl příliš těžkým břemenem.


          Pokud se podíváme na graf dluhu v časové   20 lety, Kolín a okolní obce rozšířily na přání   padným  problémům  dobře  pojistilo,  závazky
       ose,  připomene  nám  dvouhrbého  velblouda.   potenciálního  investora  zónu  Kolín-Ovčáry    přijala  vláda  ČR  i  město  Kolín.  Požadavek
       Každý z hrbů znamená vyskočení dluhu přes   z 240 na velkorysých 360 hektarů. Výkup bylo   na  zajištění  bydlení  pro  nové  zaměstnance
       miliardu.  Poprvé  se  to  stalo  v  roce  2005  za   nutné dojednat s několika stovkami majitelů   závodu automobilky byl jen jedním z mnoha,
       starostování  Miroslava  Kaislera,  podruhé    pozemků, a to velice rychle. Žádné jiné město   ale právě on sehrál v pozdější eskalaci kolín-
       v  roce  2008  za  Jiřího  Buřiče.  Pokles  dluhu   či region nebyly schopny v krátké době připra-  ského dluhu podstatnou roli.
       mezi  hrby  je  ovšem  určitým  druhem  klamu.    vit tak kvalitní a komplexní nabídku. Starostka
       V  té  přechodné  době  řešilo  město  půjčky   Zdenka  Majerová  se  svými  spolupracovníky   POMALÝ STÁT
       formou směnek, které se kvůli krátkodobosti   objížděla po republice roztroušené vlastníky,
       do bilance nepromítly. Ve skutečnosti by tedy   vysvětlovala, přemlouvala...   Mohlo  město  postupovat  jinak?  Názorů
       měl  mít  graf  hrb  pouze  jeden,  a  to  pořádně   Zóna, chystaná od počátku jako vnadidlo   je  spousta  a  různě  jsou  interpretována  i  ne-
       široký.  Pokud  zůstaneme  u  srovnání  s  vel-  pro automobilový průmysl, nakonec našla vý-  sporná fakta. Příkladem, který nás povzbudil
       bloudem, tak jsme dnes s dluhem klesli někam    jimečného investora v prosinci 2001, kdy fran-  podívat  se  na  dané  téma  věcně  a  bez  před-
       k oháňce, zbývá splatit 313 milionů.   couzsko-japonské  konsorcium  Toyota  a  PSA   sudků,  budiž  nedávný  dopis  pana  Martina
          Máme-li  být  poctiví,  musíme  uvést,  že   Peugeot  Citroen  oznámilo,  že  továrnu,  která   Hermana. Současný zastupitel za ANO v něm
       Kolín je zadlužený již od roku 1996, a to kvůli   zaměstná  až  2,5  tisíce  lidí,  postaví  v  Kolíně.   rozporuje  tvrzení,  že  stát  přispěl  na  bytovou
       dvousetmilionové  půjčce  na  nezbytnou  čis-  Pro okres, který patřil k regionům s vysokou   jednotku čtyřmi sty tisíci korunami. K dotaci
       tírnu odpadních vod. To byla ovšem jen malá   nezaměstnaností, to znělo pohádkově. Město   na výstavbu připočítává i dotaci na související
       předehra událostí mnohem zásadnějších.  mohlo slavit.                    infrastrukturu a celková suma rozpočítaná na
                                              Obrovská investice byla pochopitelně ris-  byty mu tak vychází o polovinu vyšší.
       AUTA A BYTY                          kantní  jak  pro  vládu,  tak  i  pro  město  Kolín.   Jestli  dotace  počítat  dohromady,  jako  to
                                            „V obou případech došlo k zadlužení rozpočtů.
          Vkročení  do  třetího  tisíciletí  bylo  pro   Ale  kdo  nic  neriskuje,  nic  nemá,“  řekl  tehdy   dělá  pan  Herman,  nebo  zvlášť,  jak  je  uvádí
       Kolín spojené s převratnými ději, které ovliv-  ředitel  CzechInvestu  Martin  Jahn.  Projekt    stát,  není  moc  důležité.  Podstatné  je,  že
       nily  směřování  a  rozvoj  města  na  celá  další   u nás i v zahraničí politicky podpořili premiér   v tomhle má pravdu: Ať to počítáme jakkoli,
       desetiletí.  Město,  inspirované  vládní  agentu-  Miloš  Zeman  a  ministr  průmyslu  a  obchodu   byty  byly  drahé.  A  pan  Herman  na  to  také
       rou CzechInvest, zřídilo u Ovčár svoji strate-  Miroslav Grégr, největší tíhu a zodpovědnost   upozorňuje.  „Kolín  tedy  získal  prakticky
       gickou  průmyslovou  zónu  nazývanou  tehdy   ovšem nesla kolínská starostka.   zdarma pozemky a budovy V Kasárnách,“ píše,
       ještě  Sever.  V  březnu  2001,  tedy  právě  před   Konsorcium  Toyota/PSA  se  proti  pří-  „a  velmi  výhodně  také  pozemky  u  Vodárny,
                                                                                z vlastních prostředků na výstavbu bytů vyna-































                                                                                                                    Foto: archiv města





       K vysokému dluhu přispěly i nepřesné odhady stavebních nákladů. Ty se ukázaly o více než 100 % vyšší, než předpokládal záměr CzechInvestu a Ministerstva pro
       místní rozvoj v roce 2002. Prodražila se i výstavba infrastruktury. Na snímku budova bývalých kasáren v blízkosti TESCA. Její historii můžete sledovat i na str. 26.
                                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18