Page 14 - Zpravodaj_brezen_2021
P. 14

TÉMA





       ložil 225 mil. Kč, dále získal od státu na dota-
       cích přes půl miliardy, a přesto se na dvacet let
       zadlužil  částkou  761  milionů  Kč.  Kde  hledat
       příčinu?“
          Pan Herman nabízí i částečné vysvětlení.
       Totiž  že  „byla  výstavba  bytů  zadána  přímo
       vybraným  firmám  bez  výběrového  řízení,  a  to
       těsně  před  koncem  platnosti  zákona  umož-
       ňujícího  takovýto  postup  a  hodně  dlouho,  ale
       opravdu  hodně  dlouho  před  tím,  než  vybrané
       firmy začaly vůbec U Vodárny stavět. K usku-
       tečnění řádného výběrového řízení totiž vyzýval                                                              Foto: archiv města
       nejen stát, ale třeba i samotná TPCA, která se
       logicky  bála  toho,  že  budou  byty  stavěné  bez
       výběrového řízení velmi drahé. A to také byly!!!   Ze slavnostního předávání bytových domů u Vodárny v roce 2006
       Já jsem žádný zákonný důvod pro to, aby byla
       zakázka přidělena bez řádné soutěže nenašel,“   stva pro místní rozvoj. Skutečné náklady pro-  stava  celkové  prosperity  –  to,  že  mimo  jiné
       píše  dále  pan  Herman  a  soudí,  že  „důvody    jektu, který se mimo jiné musel i přepracovat,   vzroste  koupěschopnost  místních  lidí,  dojde
       a pohnutky shora nastíněných nestandardních   převýšily původní odhad o víc než 100 %. Ke   k rozvoji živností a služeb. V tom se nemýlila.
       kroků, které mohly být nezákonnými, by si ko-  smůle Kolína se postupně měnily i podmínky,   Vlastní  výstavba  automobilky  TPCA
       línští občané nejenom vzhledem k astronomic-  jak  se  o  dluhy  spojené  s  automobilkou  měly   začala v roce 2002 s muzikou a za účasti pre-
       kému zadlužení Kolína vysvětlit zasloužili.“  dělit město a stát.        miéra.  V  té  době  udělala  Mladá  fronta  Dnes
          Tady je asi na místě se spekulacemi skončit                           stručné zhodnocení: „Vláda prezidenta Miloše
       a držet se faktů. Pro výstavbu bytů bez soutěže   TĚŽKÉ BŘEMENO          Zemana přispěla dotací 900 milionů a dalších
       je  vysvětlení  dost  jednoduché.  Navzdory                              442 uvolní během dvou let na výkup pozemků.
       výzvám k výběrovému řízení to byl právě stát,   První dluhy spojené s přípravou zóny na-  Kolínu  tak  zůstane  splátka  307  milionů  za
       který  tento  postup  nakonec  neumožnil.  Mi-  skakovaly již v roce 2002. „Město nese na svých   půjčku od státu a cca 120 milionů bude muset
       nisterstvo pro místní rozvoj tehdy (navzdory   bedrech tíži přípravy inženýrských sítí a pláně   dát město ze svého.“
       urgencím  města)  přípravu  projektové  do-  samotné. Je známo, že město se účastní částkou   Město  Kolín  mělo  v  roce  2002  rekordní
       kumentace  tak  zpozdilo,  že  se  pak  výběrová   100 mil. Kč, z čehož první polovinu budou tvořit   rozpočet. Příjmy a výdaje dosáhly cca 1,8 mld.
       řízení nedala stihnout. Termíny byly závazné,   prostředky získané prodejem akcií a druhou po-  Kč. Nebýt zóny, bylo by to jen okolo 0,5 mld.
       zakázky se tedy musely zadat přímo. Zákon to   lovinu úvěr u banky. Všechny  ostatní náklady   V  březnu  2003  vznikl  Kolínu  další  dluh,
       umožňoval  a  jiné  „zákonné  důvody“  nebylo   kryje  stát,“  vysvětlil  tehdy  radní  Vít  Kosina.   město si vzalo úvěr 150 mil Kč na zabezpečení
       třeba  hledat.  Další  problémy  pak  způsobily   Starostka Zdenka Majerová nepočítala s tím,   dodávky vody a vybudování kanalizace v prů-
       podstřelené odhady CzechInvestu a Minister-  že na zóně město zbohatne. Líbila se jí před-  myslové zóně.


        mil. Kč
         1 250
                                                      1168,78
                                             1060,32
         1 000                                                   939,74

                                                  902,11

          750

                                     549,96
          500                              531,22                                 483,67
                                                                                        369,01


          250   209,04
                                  156,79


            0
              1995  1996  1997  1998  1999  2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025  2026  2027  2028



       Graf zadluženosti města Kolína od roku 1995 včetně výhledu do dalších let. Nutno podotknout, že dluh ovlivňoval a ovlivňuje kvalitu života ve městě jen nepřímo
       a řada nových obyvatel považuje zadlužený Kolín za přívětivé město.
   14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19