Page 14 - Kolín červenec srpen2020
P. 14
ROZHOVOR
Chceme tady být doma
Společnost TPCA v průmyslové zóně u Ovčár je největším zaměstnavatelem v regionu. Práci zde nalezlo dva a půl
tisíce lidí. O firemní politice, o vztahu TPCA ke Kolínu a o plánech a investicích navzdory koronavirové krizi jsem si
povídala s ředitelem administrativy ROBERTEM KIMLEM.
Pracujete v TPCA dlouho? bydlí do padesáti kilometrů od Kolína. Pak programy. To by mohlo nastartovat vnitřní
Jsem v TPCA od začátku, tedy sedmnáct let. máme dvacet procent zaměstnanců, kteří na- ekonomiku.
Nastoupil jsem jako specialista pro povolovací stoupili v posledních dvou, třech letech. Ti
procesy, zajišťoval jsem stavební povolení, po- jsou zatím povětšinou na ubytovnách. Stát vám nějak pomáhá?
volení k provozu, zahájení výroby. Pak jsem Stát nám sice nepomohl, co se týče prodeje,
byl senior specialistou na lakovně, kde jsem Jsou mezi nimi i cizinci? ale co se týče programu Antivirus, tak tam ano
se vypracoval do své první manažerské pozice. Máme tři sta Ukrajinců, ale i ti se snaží lo- a velice. Touto formou přispěl na část platů
Prošel jsem přes manažera výroby, údržby až kalizovat, mají tu celé rodiny, děti chodí do zaměstnanců. Jsme za to velice vděčni, i když
životního prostředí. Poté jsem se stal generál- kolínských škol. Jen sto padesát jich bydlí na naštěstí máme určité zdroje a dokážeme s nimi
ním manažerem na lakovně, pak jsem přešel na ubytovnách. fungovat. Ale pro většinu našich dodavatelů to
oddělení kvality, kde jsem byl tři roky generál- byla existenční otázka. Tam to zachránilo cel-
ním manažerem. Vedl jsem projekt zavádění Letos jste přišli s velkými investičními plány. kovou zaměstnanost.
nového automobilu, také jsem byl přesunut Můžete je připomenout?
do Polska, kde jsem dva a půl roku řídil výrobu 1. ledna 2021 přejdeme čistě pod Toyotu. Již Jak fungovala firma během jarní nucené
motorů a převodovek . Pak jsem se vrátil a od teď, v rámci Joint Venture Toyota/PSA, ale odstávky?
té doby – posledních tři a půl roku – pracuji modifikujeme a investujeme do výroby tak, Výroba stála čtyřicet čtyři dní. Administrativa
v administrativě. abychom mohli zavést nové modely. Tím fungovala, např. oddělení bezpečnosti připra-
prvním bude nový Yaris. Nový automobil vilo veškeré anticovid aktivity. Hodně lidí bylo
Co si pod tím představit? znamená také další výrobní haly a přijetí čtyř na home office, část administrativy byla na
TPCA je joint venture, v rámci české legisla- set nových zaměstnanců. „překážce“. Naše výplata za překážku v práci
tivy to znamená společnost s ručením ome- byla největší v automobilovém průmyslu. Za
zeným. Máme dva jednatele–prezidenty , ja- Jak do vašich plánů zasáhl koronavirus? březen a duben to bylo 85 % a za květen 80 %.
ponského a francouzského. Mají stejná práva, Naše investiční akce jsme nezastavili ani kvůli Rád bych zdůraznil, že se bavíme o průměru
každý z nich zastupuje svého vlastníka. Pod koronaviru. Výstavba hal na jaře pokračovala, hrubé mzdy posledního čtvrtletí, včetně přes-
nimi jsou pak dvě osoby – šéf výroby a šéf ad- už stojí na pilířích vedle montážní linky. Teď časů, bonusů a variabilních složek. V reálu
ministrativy – a tím jsem já. Prezidenti zastu- budeme pokračovat s instalací technologií těch 85 % znamenalo téměř plnohodnotnou
pují vlastníky a jejich zájmy v rámci TPCA, my a přesouvání určitých prvků v rámci hal. TPCA základní mzdu. Také jsme podepsali kolek-
dva jsme výkonná složka, vykonáváme veškerá je dobře a kompaktně postavena, celá výroba tivní smlouvu dva dny před začátkem krize,
rozhodnutí spojená s řízením lidských zdrojů probíhá skrze jednu budovu. Separátně tím pádem naši zaměstnanci dostali navýšení
a výroby. Pokud jde o mě, mám na starosti funguje pouze lakovna. Svařovna, lisovna mezd. Ty se zvýšily o 7,8 % a na příští rok
veškeré lidské zdroje, nábory, starost o za- a montáž jsou propojeny v jednom celku. Na o dalších 6,3 %.
městnance, korporátní záležitosti, IT, finance jedné lince pojedou všechna auta – současné
a vše, co je spojeno s chodem fabriky, komuni- automobily – Peugeot 108, Citroen C1 a Toyota Říká se, že do Kolína přivezete čtyři sta Indů…
kaci navenek i komunikaci vnitřní. Aygo, v budoucnosti se na tu linku přidá Yaris V rámci projektu navýšení výroby a spuštění
a další nové auto – následovník. Výroba Yarisu Yarisu nám narůstá časově omezená zvýšená
Kolik má TPCA zaměstnanců? by měla být spuštěna v příštím roce. potřeba zaměstnanců. Z tohoto důvodu jsme
Celkem zaměstnáváme dva a půl tisíce lidí, chtěli přijmout zhruba na rok čtyři sta za-
z toho něco přes tři sta jsou administrativní Kde se vaše auta prodávají nejvíce? městnanců. Poptali jsme všechny státy, kde
pracovníci. Nemáme žádné agenturní za- Naši zákazníci jsou z Francie, Španělska, funguje Toyota. Volba nakonec padla na
městnance, všichni jsou kmenoví, tedy mají Holandska, Německa, Anglie či Itálie. Tam indické pracovníky, ale ne lidi z ulice, nýbrž
smlouvu s námi. Máme jenom rozdíl, někteří máme největší prodej malých aut na světě. Oni na zaměstnance indické Toyoty pracující v au-
zaměstnanci jsou vedení jako permanentní nemají kde parkovat. Z toho důvodu jsou tam tomobilovém průmyslu více než pět let. Byla
kontrakty, někteří jako časově omezené kon- malá auta populární. Zatímco v Čechách je to to oboustranně výhodná spolupráce. V Indii
trakty, to se týká asi čtyř set zaměstnanců. úplně opačně, zde se stále kupují velká auta. bylo dočasně méně práce, druhá strana by
Většina zaměstnanců s omezeným kontrak- byla ochotná je zapůjčit a my bychom získali
tem však po čase přechází na permanentní Jaké máte ztráty po koronavirové krizi? velice kvalitní zaměstnance na rozjezd výroby.
kontrakt. Od agenturního zaměstnávání jsme Já nemůžu říct, jaké ztráty máme my, ale Poté bychom je přesunuli zpět do Indie či na
upustili z důvodu vysoké fluktuace. Lidé práci celkově jsme ekonomiku připravili o osm jiné místo. Je to běžná praxe a úplně stejným
nedoceňovali a neviděli v ní budoucnost. miliard korun. Přes TPCA neproteklo osm způsobem pracují dočasně v zahraničí i naši
miliard, které by se roztekly od nás ke všem zaměstnanci. Já tomu říkám win win na obou
Kolik zaměstnáváte lidí z Kolína a okolí? firmám a nakonec finálně až k zaměstnancům stranách. Bohužel celá koronavirová krize
Když TPCA před sedmnácti lety začínala, bylo a lidem v ČR a k daním. Ty peníze nepřitekly toto zastavila. V Čechách jsme trochu napřed,
zde asi 20 % procent lokálních zaměstnanců. k nám ani od nás. Takže já to vidím jako ztrátu ale v Indii se vlna onemocnění rozjela teprve
Ale spousta lidí, kteří sem přišli za prací, se České republiky. My jsme v první polovině teď, takže jsme tento plán museli opustit
lokalizovala a už bych řekl, že z nich Kolíňáci roku přišli o 41 tisíc aut, která jsme nevy- a Indy už nabírat nebudeme.
jsou. Dnes mohu říci, že 80 % zaměstnanců robili. Naštěstí se otevírají různé podpůrné
14