Page 14 - Kolín červenec srpen2020
P. 14

ROZHOVOR



       Chceme tady být doma



      Společnost TPCA v průmyslové zóně u Ovčár je největším zaměstnavatelem v regionu. Práci zde nalezlo dva a půl
      tisíce lidí. O firemní politice, o vztahu TPCA ke Kolínu a o plánech a investicích navzdory koronavirové krizi jsem si
      povídala s ředitelem administrativy ROBERTEM KIMLEM.
      Pracujete v TPCA dlouho?             bydlí  do  padesáti  kilometrů  od  Kolína.  Pak   programy.  To  by  mohlo  nastartovat  vnitřní
      Jsem v TPCA od začátku, tedy sedmnáct let.   máme dvacet procent zaměstnanců, kteří na-  ekonomiku.
      Nastoupil jsem jako specialista pro povolovací   stoupili  v  posledních  dvou,  třech  letech.  Ti
      procesy, zajišťoval jsem stavební povolení, po-  jsou zatím povětšinou na ubytovnách.   Stát vám nějak pomáhá?
      volení  k  provozu,  zahájení  výroby.  Pak  jsem                         Stát  nám  sice  nepomohl,  co  se  týče  prodeje,
      byl  senior  specialistou  na  lakovně,  kde  jsem   Jsou mezi nimi i cizinci?  ale co se týče programu Antivirus, tak tam ano
      se vypracoval do své první manažerské pozice.   Máme  tři  sta  Ukrajinců,  ale  i  ti  se  snaží  lo-  a  velice.  Touto  formou  přispěl  na  část  platů
      Prošel jsem přes manažera výroby, údržby až   kalizovat,  mají  tu  celé  rodiny,  děti  chodí  do   zaměstnanců.  Jsme za to velice vděčni, i když
      životního prostředí. Poté jsem se stal generál-  kolínských škol. Jen sto padesát jich bydlí na   naštěstí máme určité zdroje a dokážeme s nimi
      ním manažerem na lakovně, pak jsem přešel na   ubytovnách.                fungovat. Ale pro většinu našich dodavatelů to
      oddělení kvality, kde jsem byl tři roky generál-                          byla existenční otázka. Tam to zachránilo cel-
      ním  manažerem.  Vedl  jsem  projekt  zavádění   Letos jste přišli s velkými investičními plány.   kovou zaměstnanost.
      nového  automobilu,  také  jsem  byl  přesunut   Můžete je připomenout?
      do Polska, kde jsem dva a půl roku řídil výrobu   1. ledna 2021 přejdeme čistě pod Toyotu. Již   Jak  fungovala  firma  během  jarní  nucené
      motorů a převodovek . Pak jsem se vrátil a od   teď,  v  rámci  Joint  Venture  Toyota/PSA,  ale   odstávky?
      té doby – posledních tři a půl roku – pracuji    modifikujeme  a  investujeme  do  výroby  tak,   Výroba stála čtyřicet čtyři dní. Administrativa
      v administrativě.                    abychom  mohli  zavést  nové  modely.  Tím   fungovala, např. oddělení bezpečnosti připra-
                                           prvním  bude  nový  Yaris.  Nový  automobil   vilo veškeré anticovid aktivity. Hodně lidí bylo
      Co si pod tím představit?            znamená také další výrobní haly a přijetí čtyř   na  home  office,  část  administrativy  byla  na
      TPCA je joint venture, v rámci české legisla-  set nových zaměstnanců.    „překážce“. Naše výplata za překážku v práci
      tivy  to  znamená  společnost  s  ručením  ome-                           byla největší  v  automobilovém  průmyslu.  Za
      zeným.  Máme  dva  jednatele–prezidenty  ,  ja-  Jak do vašich plánů zasáhl koronavirus?  březen a duben to bylo 85 % a za květen 80 %.
      ponského a francouzského. Mají stejná práva,    Naše investiční akce jsme nezastavili ani kvůli   Rád bych zdůraznil, že se bavíme o průměru
      každý  z  nich  zastupuje  svého  vlastníka.  Pod   koronaviru. Výstavba hal na jaře pokračovala,   hrubé mzdy posledního čtvrtletí, včetně přes-
      nimi jsou pak dvě osoby – šéf výroby a šéf ad-  už stojí na pilířích vedle montážní linky. Teď   časů,  bonusů  a  variabilních  složek.  V  reálu
      ministrativy – a tím jsem já. Prezidenti zastu-  budeme  pokračovat  s  instalací  technologií    těch  85  %  znamenalo  téměř  plnohodnotnou
      pují vlastníky a jejich zájmy v rámci TPCA, my   a přesouvání určitých prvků v rámci hal. TPCA   základní  mzdu.  Také  jsme  podepsali  kolek-
      dva jsme výkonná složka, vykonáváme veškerá   je dobře a kompaktně postavena, celá výroba   tivní  smlouvu  dva  dny  před  začátkem  krize,
      rozhodnutí spojená s řízením lidských zdrojů   probíhá  skrze  jednu  budovu.  Separátně   tím pádem naši zaměstnanci dostali navýšení
      a  výroby.  Pokud  jde  o  mě,  mám  na  starosti   funguje  pouze  lakovna.  Svařovna,  lisovna    mezd.  Ty  se  zvýšily  o  7,8  %  a  na  příští  rok
      veškeré  lidské  zdroje,  nábory,  starost  o  za-  a montáž jsou propojeny v jednom celku. Na   o dalších 6,3 %.
      městnance, korporátní záležitosti, IT, finance   jedné lince pojedou všechna auta – současné
      a vše, co je spojeno s chodem fabriky, komuni-  automobily – Peugeot 108, Citroen C1 a Toyota   Říká se, že do Kolína přivezete čtyři sta Indů…
      kaci navenek i komunikaci vnitřní.   Aygo, v budoucnosti se na tu linku přidá Yaris   V rámci projektu navýšení výroby a spuštění
                                           a další nové auto – následovník. Výroba Yarisu   Yarisu nám narůstá časově omezená zvýšená
      Kolik má TPCA zaměstnanců?           by měla být spuštěna v příštím roce.  potřeba zaměstnanců. Z tohoto důvodu jsme
      Celkem  zaměstnáváme  dva  a  půl  tisíce  lidí,                          chtěli  přijmout  zhruba  na  rok  čtyři  sta  za-
      z toho něco přes tři sta  jsou administrativní   Kde se vaše auta prodávají nejvíce?  městnanců.  Poptali  jsme  všechny  státy,  kde
      pracovníci.  Nemáme  žádné  agenturní  za-  Naši  zákazníci  jsou  z  Francie,  Španělska,   funguje  Toyota.  Volba  nakonec  padla  na
      městnance,  všichni  jsou  kmenoví,  tedy  mají   Holandska,  Německa,  Anglie  či  Itálie.  Tam   indické  pracovníky,  ale  ne  lidi  z  ulice,  nýbrž
      smlouvu s námi. Máme jenom rozdíl, někteří   máme největší prodej malých aut na světě. Oni   na zaměstnance indické Toyoty pracující v au-
      zaměstnanci  jsou  vedení  jako  permanentní   nemají kde parkovat. Z toho důvodu jsou tam   tomobilovém průmyslu více než pět let. Byla
      kontrakty, někteří jako časově omezené kon-  malá auta populární. Zatímco v Čechách je to   to  oboustranně  výhodná  spolupráce.  V  Indii
      trakty,  to  se  týká  asi  čtyř  set  zaměstnanců.   úplně opačně, zde se stále kupují velká auta.  bylo  dočasně  méně  práce,  druhá  strana  by
      Většina  zaměstnanců  s  omezeným  kontrak-                               byla ochotná je zapůjčit a my bychom získali
      tem  však  po  čase  přechází  na  permanentní   Jaké máte ztráty po koronavirové krizi?   velice kvalitní zaměstnance na rozjezd výroby.
      kontrakt. Od agenturního zaměstnávání jsme   Já  nemůžu  říct,  jaké  ztráty  máme  my,  ale   Poté bychom je přesunuli zpět do Indie či na
      upustili z důvodu vysoké fluktuace. Lidé práci   celkově  jsme  ekonomiku  připravili  o  osm   jiné místo. Je to běžná praxe a úplně stejným
      nedoceňovali a neviděli v ní budoucnost.   miliard  korun.  Přes  TPCA  neproteklo  osm   způsobem pracují dočasně v zahraničí i naši
                                           miliard,  které  by  se  roztekly  od  nás  ke  všem   zaměstnanci. Já tomu říkám win win na obou
      Kolik zaměstnáváte lidí z Kolína a okolí?  firmám a nakonec finálně až k zaměstnancům   stranách.  Bohužel  celá  koronavirová  krize
      Když TPCA před sedmnácti lety začínala, bylo   a lidem v ČR a k daním. Ty peníze nepřitekly    toto zastavila. V Čechách jsme trochu napřed,
      zde asi 20 % procent lokálních zaměstnanců.   k nám ani od nás. Takže já to vidím jako ztrátu   ale v Indii se vlna onemocnění rozjela teprve
      Ale  spousta  lidí,  kteří  sem  přišli  za  prací,  se   České  republiky.  My  jsme  v  první  polovině   teď,  takže  jsme  tento  plán  museli  opustit
      lokalizovala a už bych řekl, že z nich Kolíňáci   roku  přišli  o  41  tisíc  aut,  která  jsme  nevy-  a Indy už nabírat nebudeme.
      jsou.  Dnes  mohu  říci,  že  80  %  zaměstnanců   robili.  Naštěstí  se  otevírají  různé  podpůrné
   14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19