Page 14 - Kolin_zpravodaj_unor_2020
P. 14

rozHovor S kateřInoU zveLebILovoU



       Jan Kubíček - Kolín se má čím pochlubit



       Před pěti lety galerie kolínského divadla poprvé vystavila obrazy akademického malíře Jana Kubíčka. V těchto
       týdnech se mohou návštěvníci na stejném místě seznámit také s fotografickou tvorbou tohoto kolínského rodáka.
       Další část jeho díla – kresby – představí v září GASK v Kutné hoře. O pozůstalost umělce známého v Čechách i ve
       světě pečuje jeho dcera KATEŘINA ZVELEBILOVÁ, kterou jsem požádala o rozhovor.

       Jan  Kubíček  je  známý  především  jako  vý-  knížky  pro  nakladatelství  Albatros.  V  podstatě   rozdíl, od Čech, našlo odezvu. Pracoval, navázal
       znamný  malíř  geometrické  abstrakce.  Zpo-  nás ale celá léta jistila svým výdělkem maminka.   kontakty a udělal si jisté jméno, které se ukázalo
       čátku  ale  maloval  město,  krajinu  kolem                              v  živém  povědomí  i  po  roce  1989.  Nechtěl  ale
       Kolína… Kdy došlo v jeho tvorbě k obratu?  V  roce  1968  využil  Jan  Kubíček  příležitost   emigrovat.  Odmítl  tehdy  nabízené  stipendi-
       Táta opustil tradiční realismus někdy počátkem   svobodně se nadechnout a vyvezl své obrazy   um a vrátil se k rodině domů. Tím spadla klec.
       šedesátých  let.  Zdálo  se  mu,  že  ve  výtvarném   na výstavu do německého Koblenze. Pomohlo   V  dalších  dvaceti  letech  byl  druh  umění,  které
       umění už bylo vše řečeno. Že je umění „upoví-  mu to prosadit se v zahraničí?   vyvíjel, v Čechách nežádoucí. Nemohl vystavo-
       dané“ a plné balastu vžitých vyjadřovacích pro-  Byla  to  taková  partyzánština  přímo  v  době   vat ani oficiálně prodávat. Podobný osud potkal
       středků. Chtěl ho pročistit, začít od bodu nula.   okupace.  Obrazy  převezl  v  pick-upu  s  němec-  i další výtvarníky podobného zaměření. Po roce
                                                                                1989 se však ukázalo, že je nucená izolace při-
                                                                                vedla k vytrvalosti a soustředění a vytvořili tak
                                                                                překvapivě  silná,  svébytná  a  homogenní  díla,
                                                                                o které je dnes zájem a která se stala nyní již ne-
                                                                                zpochybnitelnou součástí českého umění.

                                                                                Kde všude můžeme díla Jana Kubíčka vidět?
                                                                                V  jakých  sbírkách  či  galeriích  se  dnes
                                                                                nachází?
                                                                                Když začnu Prahou, Kubíčkova díla byste našli
                                                                                v Národní galerii a také v Galerii hlavního města
                                                                                Prahy. Něco má i Museum Kampa, v Kutné hoře
                                                                                GASK,  v  Liberci  OGL,  v  Brně  je  to  Moravská
                                                                                galerie a v Olomouci Galerie moderního umění.
                                                                                Hodně děl má Galerie Závodný v Mikulově. Za
                                                                                zmínku stojí i Galerie Kubík v Litomyšli, další
                                                                                věci jsou v Lounech… V cizině jsou jeho díla ve
                                                                                veřejných sbírkách několika galerií v Německu,
                                                                                dále ve Švýcarsku, Polsku, Holandsku, na Slo-
                                                                                vensku či v USA.

       Kateřina Zvelebilová s architektem Zdeňkem Fránkem (vlevo) v dílně Václava Svobody při přípravě Kubíčkova   V Kolíně se podařilo realizovat první Kubíč-
       objektu pro Husovo náměstí                                          foto: Jan Zvelebil
                                                                                kovo  trojrozměrné  dílo  určené  do  veřejné-
                                                                                ho prostoru. Je na Husově náměstí a jmenuje
       Sdělovat jasně a konkrétně. Objevit elementární   kým  novinářem  a  sběratelem  Hansem-Pet-  se Dislokace. Co podle Vás představuje a jak
       řád a vyjádřit ho jednoduchými formami. Stejně   rem Riesem. Narychlo a tajně, za tmy prý míjeli   byste ho sama popsala?
       jako viděl krásu v obyčejném skromném životě,   obrněné ruské vozy. Táta pak zůstal v Německu   Je  tu  základní  tvar,  čtverec,  který  se  promě-
       který žil. A z těchto premis se postupně vyvinu-  asi tři měsíce a jeho umělecké myšlení tam, na   nil odtržením, dislokací. Jeho části odpadají či
       lo jeho geometrické umění.  Maloval především                            se vylamují do obou stran. Stojí tu objekt a my
       základní tvary a jejich logické proměny a vztahy.                        v  něm,  nehybném,  vidíme  pohyb.  Můžeme
       Koho by zajímaly podrobnosti, najde je na we-                            přitom snadno vysledovat těch několik disloka-
       bových  stránkách  s  adresou  art-jankubicek.cz                         cí, které k výslednému tvaru vedly. Je to pohyb
       i s ukázkami jeho prací.                                                 v nehybnosti.

       Jak byste několika větami popsala dílo svého                             Objekt  budí  pozornost.  Někdy  i  nevítanou.
       otce čtenářům Zpravodaje?                                                Plánujete s tím něco udělat?
       Táta  kromě  fotografování  a  malování  využí-                          Dílo  má  záměrně  takovou  velikost,  aby  mohlo
       val  řadu  dalších  výrazových  prostředků.  Celá                        být s lidmi v kontaktu. Může posloužit jako od-
       léta se průběžně věnoval kresbě, dělal i koláže,                         počívadlo,  kolemjdoucí  si  na  dislokované  části
       věnoval  se  grafice,  zůstalo  po  něm  i  několik                      mohou sednout jako na lavičku, opřít se, natáh-
       trojrozměrných  objektů.  Protože  za  minulého                          nout  si  nohy.  A  děti  mohou  objekt  využít  jako
       režimu  nemohl  řádně  vystavovat  a  malováním                          prolézačku. Místo toho na něj ale některé ošklivě
       se tím pádem nemohl uživit, paralelně si vydělá-                         čmárají. To se dnes, bohužel, děje často. Samo-
       val tvorbou užitého umění. V šedesátých letech                           zřejmě mě to mrzí a bolí. Spolu s městem pracu-
       dělal  filmové  plakáty,  později  ilustroval  dětské                    jeme na tom, aby se objekt přetřel nový druhem
                                           Jan Kubíček, Akce s kruhy a půlkruhy, 1994, foto archiv
  14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19