Page 17 - Kolin_zpravodaj_unor_2020
P. 17
o ČeM Se MLUvÍ
Sandberk v ohro- Ať firma zpracuje vhodnější varianty, například v rámci povinné rekultivace na Sandberk co
otevření severní vodní plochy dostatečně
nejvíc odpadového materiálu, pro který by
žení širokým průlivem a zkrácení délky navrhova- jinak těžko hledal využití. Co mohou dělat
ného poloostrova na polovinu. Jako nejvhod-
ostatní, kteří se obávají důsledků? Vedení
nější prosazoval pouhé vysvahování břehů Kolína, které se obává, že „následky mohou být
Zničí nám Sandberk? Plánovaná rekultiva- s případným oddělením obou jezer. pro životní prostředí v okolí Kolína negativní
ce území hrozí jeho poškozením. Lidé podepi- Těžko tomu uvěřit, ale krajský úřad na varování až devastující“, předneslo kauzu na zastupitel-
sují petici, o kauzu se zajímá i Česká televize. a protesty nijak nedbal. Záměr firmy schválil, stvu, které jednohlasně schválilo nesouhlasné
Co dělají příslušné orgány? Dělají vůbec něco? a dokonce vyloučil i možnost komplexního stanovisko s postupem kraje. Problém se teď
Podaří se průšvihu zabránit? a řádného posouzení vlivu na krajinu. Nezadal řeší s autorem petice i se zástupci Českého ry-
bářského svazu. Osloven byl také Ing. Petera,
náměstek Středočeského kraje pro oblast
životního prostředí, aby nestandardní postup
Krajského úřadu prověřil a ve věci konal.
O výsledku budeme informovat.
Kola? Dvě i čtyři
K čemu je dobrá přerušovaná čára podél
chodníků v nově zrekonstruované Pražské
ulici? Proč není plná? Ohraničuje skutečnou
cyklostezku, nebo je to jen formální označení,
které má předstírat péči, ale k ničemu neza-
vazuje? Vysvětlení Zpravodaj zveřejnil už po
otevření ulice, ale čas pokročil a dotazy se
opakují. Jak si mají přerušovanou čáru vyložit
cyklisté a jak řidiči?
Zatímco cyklopruh vyhrazený bicyklům
označuje nepřerušovaná čára a také svislé
dopravní značení, přerušovaná čára označuje
takzvaný ochranný pruh. Ani ten není zbytečný,
definuje bezpečný prostor pro cyklisty tam, kde
Když firma Kamenolomy ČR ukončila k tomu totiž příslušnou studii (EIA) poža- na vyhrazenou dráhu není k dispozici zákonem
na Sandberku těžbu písku, nastal pro ni dovanou v podobných případech zákonem požadovaná šířka. Do ochranného pruhu auta
čas naplnit zákonnou povinnost rekulti- o životním prostředí , ale rozhodl jen v tzv. vjet mohou, ale jen tehdy, pokud tím neohrozí
vace. Návrh, který předložila ke schválení zjišťovacím řízení. Pro čtenáře neznalého cyklisty, těm patří přednostně. Jinak jde
Krajskému úřadu Středočeského kraje úředních kliček – proti takovému rozhodnu- o výhodu pro obě strany – řidiči i cyklisté vědí,
(KÚSK), bohužel hrozí zopakovat, co už tí se nemůže odvolat ani město, ani inspekce kde mají své místo, a neměli by si v provozu
se v okolí Kolína stalo po špatné rekultiva- životního prostředí. Jen dotčené spolky, překážet. Samozřejmě jen tehdy, pokud budou
ci na jiných lokalitách těžby štěrkopísků. v tomto případě například rybáři. dodržovat pravidla.
Jak zaznamenal a doložil vodoprávní úřad Rekultivace navrhovaná firmou Kameno-
(Odbor životního prostředí Městského úřadu lomy ČR zřejmě vyhovuje jejímu majiteli. Ten redakce Zpravodaje
Kolín), následkem bylo „značné zhoršení by asi nepohrdl možností výhodně „uklidit“ foto: hm
kvality vod vlivem navážených materiálů
a zemin s významným obsahem znečiš-
ťujících látek a živin, včetně kontamino-
vaných odpadů např. z výkopů staveb,
materiálů z kolejišť, průmyslových areálů
apod“. Proč má na podobné chyby doplatit
i Sandberk?
Město Kolín řádnou cestou upozornilo kraj
na rizika. Především, že „značné množství na-
vážených materiálů a uzavírání či vytváření
polouzavřených malých lagun s velmi úzkým
průlivem nutně povede k zazemňování lagun
v severní části jezera a významné eutrofi-
zaci vodního útvaru s podpořením již dnes
výrazného množství sinic v letních měsících“.
Stejné obavy dal najevo Starý Kolín, námitky
vznesla i Česká inspekce životního prostředí.
Kolín také poslal na kraj návrh řešení.
17