Page 9 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 9

Zprávy z radnice, Školství                           9




       ČÁSLAV MÁ USPOKOJIVÉ                                      Ryšán dále uvedl, že měřeným parametrem je množství po-
       VÝSLEDKY MĚŘENÍ KVALITY OVZDUŠÍ                   JN   létavého prachu ve vzduchu. Za polétavý prach jsou považovány
                                                              částečky menší než 10 mikrometrů. Ty jsou označeny jako PM10
          Kvalita ovzduší ve městě má značný dopad na životní prostře-  a PM2.5. Částice PM10 se dostávají do dolních cest dýchacích,
       dí, ale také na zdraví občanů. Představa o tom, co nám nepřetržitě   jemnější PM2.5 pronikají až do plicních sklípků. Navíc na sebe
       proudí do těla prostřednictvím našich plic, je proto důležitá. Pro   navazují různé škodliviny, jako jsou částice síranů, uhlíku, včetně
       Čáslaváky může být uklidňující, že dle naměřených hodnot je kva-  karcinogenních látek, tedy například arzen, kadmium, chrom, nikl,
       lita ovzduší v našem městě na dobré úrovni.            olovo nebo benzo(a)pyren, které jsou životu nebezpečné.
          Na území města byly nainstalovány tři monitorovací stanice   Na základě dosavadního měření bylo zjištěno, že ovzduší ve
       kvality  ovzduší.  Jsou  umístěny  v lokalitě  Žižkova  náměstí,  Pro-  městě nepřekračuje limitní hodnoty.
       kopa  Holého  a  Gen.  Eliáše.  Více  k tématu  pověděl  vedoucí  od-
       boru životního prostředí RNDr. Michal Ryšán: „Ovzduší je jedním
       z nejdůležitějších  ukazatelů  životního  prostředí,  protože  s ním
       přicházíme do styku nepřetržitě a dostává se přímo do lidského
       organismu. Prachové částice v ovzduší jsou samy o sobě zdraví
       škodlivé, ale zpravidla jsou také nositelem dalších molekul. Hlav-
       ním původcem těchto částic jsou spalovací procesy v průmyslu,
       automobilová doprava a lokální topeniště.“

       Komunitní škola v Čáslavi?                                                   Přípravný tým Komunitní školy Čáslav

          Vážení čtenáři,                                     vědět  prostřednictvím  dotazníku  na  našich  stránkách
          v zářijovém vydání Čáslavských novin jste mohli zahlédnout   www.komunitni-skola-caslav.cz.  To  platí  i  pro  ty,  kteří  by  chtěli
       pozvánku  na  úvodní  schůzku  rodičů,  kteří  mají  zájem    vzniku školy jakýmkoliv způsobem pomoci – pro učitele, vlastníky
       o  alternativu  k  existující  nabídce  základních  škol  v  našem   vhodných prostor, sponzory či dobrovolníky ochotné zapojit se do
       městě.  Jde  o  rodičovskou  iniciativu,  jež  nese  pracovní  název   přípravných prací.
       Komunitní škola Čáslav a jejímž smyslem je zasadit se o vznik   V užším kruhu těch z nás, kteří jsou již nyní aktivně zapojeni do
       nové  a  netradiční  školy.  Na  následujících  řádcích  bychom   příprav, momentálně pracujeme na dalších krocích, které nás ke
       vám  rádi  zprostředkovali  hlavní  informace  ze  zářijové  schůzky    vzniku školy dovedou, ať už se jedná o získání vhodných učitelů,
       a nastínili očekávané další kroky našeho snažení.      vyhovujících prostor, finančních prostředků nebo založení spolku,
          Na první schůzce 23. září se nás sešlo kolem třiceti dospělých   jenž  by  školu  zastřešil.  O  pokrocích  budeme  zájemce  průběžně
       (děti nepočítaje) a věnovali jsme se hlavně diskusi o očekáváních    informovat na navazujících schůzkách.
       a  cílech,  které  by  nová  škola  měla  naplnit,  nebo  se  o  to  aspoň   Ač  jsou  cíle  našeho  snažení  ambiciózní,  věříme,  že  vzdělání
       pokusit. Shrnutí naleznete v tabulce, která je součástí tohoto článku.   našich dětí stojí za to, abychom o ně zabojovali a věnovali patřičnou
       Zazněla také řada otázek, přičemž na některé z nich jsme museli   energii a čas jejich dosažení. Budeme velice rádi, když nás v tom
       upřímně odpovědět, že zatím nevíme, a to hned ze dvou důvodů.   podle svých možností podpoříte i vy.
       Tím prvním je skutečnost, že hlavním principem komunitní školy
       je silná role rodičů a pedagogů a řada důležitých věcí je nastavena   Cíle, kterých chceme v komunitní škole dosáhnout
       na základě rozhodnutí této komunity, která se zde teprve utváří.         Znalosti a dovednosti
       Druhým důvodem je to, že další podstatné aspekty závisej také na   • Splnění Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ
       počtu a věkové skladbě dětí, které by školu navštěvovaly.  • Užitečnost obsahu pro život v 21. století
          Právě získání informací o počtu, skladbě, představách     • Důraz na klíčové kompetence
       a možnostech potenciálních zájemců bylo druhým hlavním cílem   • Podpora zdravého sebevědomí dětí
       schůzky. Z výsledků dotazníků, které jsme získali na místě nebo do             Vztahy
       konce září on-line, plyne, že by neměl být problém otevřít minimálně   • Partnerský vztah dětí s učiteli i mezi sebou navzájem
       jednu třídu. Zájem vyjádřila také řada rodičů mladších dětí, takže   • Rozvoj sebepoznání dětí
       nedostatku žáků v budoucnu se zřejmě nemusíme obávat.    • Děti se naučí budovat a udržovat zdravé vztahy
          Dostatečný zájem rodičů je však pouze jednou částí skládačky   • Fungující komunita učitelů, rodičů a dětí
       jménem  komunitní  škola.  Ta  nezbytně  potřebuje  také  učitele           Způsob výuky
       a prostory, když zmíníme jen to nejdůležitější. I v těchto oblastech   • Moderní a funkční pedagogické postupy
       jsme  od  potenciálních  zájemců  sbírali  informace  a  získali  řadu   • Učení zajímavou formou v souvislostech
       zajímavých tipů. Zásadním tématem jsou také finance, bez nichž se   • Podpora vnitřní motivace dětí
       škola neobejde, a to ani přesto, že půjde o neziskovou organizaci.   • Vzájemná spolupráce místo soutěžení
       Naším cílem je docílit co nejdříve zápisu školy do Rejstříku škol     • Učení i v okolním světě mimo učebnu
       a školských zařízení, což by umožnilo získávat významné finanční          Organizace výuky
       příspěvky na mzdy pracovníků ze státního rozpočtu a školné mít jen   • Menší počet dětí ve třídě (ideálně kolem 15)
       k úhradě provozních nákladů a učebních pomůcek. V přechodném   • Pokrytí 1. stupně ZŠ, věkově smíšené třídy
       období, než se podaří školu do rejstříku zapsat, bude však nutné   • V každé třídě ideálně i asistent pedagoga
       hradit  všechny  náklady  ze  školného,  případně  ze  sponzorských   • Slovní hodnocení
       darů či dotací, což se neobejde bez významného přispění rodičů,   • Zajištění i odpoledních aktivit (družina)
       ať už v jakékoliv formě (peníze, osobní pomoc, materiál…).
          Všichni, kteří by o docházku svého dítěte do připravované   Více informací najdete na www.komunitni-skola-caslav.cz
       komunitní školy měli zájem, nám o sobě mohou dát                        Komunitní škola Čáslav.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14