Page 9 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 9
Zprávy z radnice, Školství 9
ČÁSLAV MÁ USPOKOJIVÉ Ryšán dále uvedl, že měřeným parametrem je množství po-
VÝSLEDKY MĚŘENÍ KVALITY OVZDUŠÍ JN létavého prachu ve vzduchu. Za polétavý prach jsou považovány
částečky menší než 10 mikrometrů. Ty jsou označeny jako PM10
Kvalita ovzduší ve městě má značný dopad na životní prostře- a PM2.5. Částice PM10 se dostávají do dolních cest dýchacích,
dí, ale také na zdraví občanů. Představa o tom, co nám nepřetržitě jemnější PM2.5 pronikají až do plicních sklípků. Navíc na sebe
proudí do těla prostřednictvím našich plic, je proto důležitá. Pro navazují různé škodliviny, jako jsou částice síranů, uhlíku, včetně
Čáslaváky může být uklidňující, že dle naměřených hodnot je kva- karcinogenních látek, tedy například arzen, kadmium, chrom, nikl,
lita ovzduší v našem městě na dobré úrovni. olovo nebo benzo(a)pyren, které jsou životu nebezpečné.
Na území města byly nainstalovány tři monitorovací stanice Na základě dosavadního měření bylo zjištěno, že ovzduší ve
kvality ovzduší. Jsou umístěny v lokalitě Žižkova náměstí, Pro- městě nepřekračuje limitní hodnoty.
kopa Holého a Gen. Eliáše. Více k tématu pověděl vedoucí od-
boru životního prostředí RNDr. Michal Ryšán: „Ovzduší je jedním
z nejdůležitějších ukazatelů životního prostředí, protože s ním
přicházíme do styku nepřetržitě a dostává se přímo do lidského
organismu. Prachové částice v ovzduší jsou samy o sobě zdraví
škodlivé, ale zpravidla jsou také nositelem dalších molekul. Hlav-
ním původcem těchto částic jsou spalovací procesy v průmyslu,
automobilová doprava a lokální topeniště.“
Komunitní škola v Čáslavi? Přípravný tým Komunitní školy Čáslav
Vážení čtenáři, vědět prostřednictvím dotazníku na našich stránkách
v zářijovém vydání Čáslavských novin jste mohli zahlédnout www.komunitni-skola-caslav.cz. To platí i pro ty, kteří by chtěli
pozvánku na úvodní schůzku rodičů, kteří mají zájem vzniku školy jakýmkoliv způsobem pomoci – pro učitele, vlastníky
o alternativu k existující nabídce základních škol v našem vhodných prostor, sponzory či dobrovolníky ochotné zapojit se do
městě. Jde o rodičovskou iniciativu, jež nese pracovní název přípravných prací.
Komunitní škola Čáslav a jejímž smyslem je zasadit se o vznik V užším kruhu těch z nás, kteří jsou již nyní aktivně zapojeni do
nové a netradiční školy. Na následujících řádcích bychom příprav, momentálně pracujeme na dalších krocích, které nás ke
vám rádi zprostředkovali hlavní informace ze zářijové schůzky vzniku školy dovedou, ať už se jedná o získání vhodných učitelů,
a nastínili očekávané další kroky našeho snažení. vyhovujících prostor, finančních prostředků nebo založení spolku,
Na první schůzce 23. září se nás sešlo kolem třiceti dospělých jenž by školu zastřešil. O pokrocích budeme zájemce průběžně
(děti nepočítaje) a věnovali jsme se hlavně diskusi o očekáváních informovat na navazujících schůzkách.
a cílech, které by nová škola měla naplnit, nebo se o to aspoň Ač jsou cíle našeho snažení ambiciózní, věříme, že vzdělání
pokusit. Shrnutí naleznete v tabulce, která je součástí tohoto článku. našich dětí stojí za to, abychom o ně zabojovali a věnovali patřičnou
Zazněla také řada otázek, přičemž na některé z nich jsme museli energii a čas jejich dosažení. Budeme velice rádi, když nás v tom
upřímně odpovědět, že zatím nevíme, a to hned ze dvou důvodů. podle svých možností podpoříte i vy.
Tím prvním je skutečnost, že hlavním principem komunitní školy
je silná role rodičů a pedagogů a řada důležitých věcí je nastavena Cíle, kterých chceme v komunitní škole dosáhnout
na základě rozhodnutí této komunity, která se zde teprve utváří. Znalosti a dovednosti
Druhým důvodem je to, že další podstatné aspekty závisej také na • Splnění Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ
počtu a věkové skladbě dětí, které by školu navštěvovaly. • Užitečnost obsahu pro život v 21. století
Právě získání informací o počtu, skladbě, představách • Důraz na klíčové kompetence
a možnostech potenciálních zájemců bylo druhým hlavním cílem • Podpora zdravého sebevědomí dětí
schůzky. Z výsledků dotazníků, které jsme získali na místě nebo do Vztahy
konce září on-line, plyne, že by neměl být problém otevřít minimálně • Partnerský vztah dětí s učiteli i mezi sebou navzájem
jednu třídu. Zájem vyjádřila také řada rodičů mladších dětí, takže • Rozvoj sebepoznání dětí
nedostatku žáků v budoucnu se zřejmě nemusíme obávat. • Děti se naučí budovat a udržovat zdravé vztahy
Dostatečný zájem rodičů je však pouze jednou částí skládačky • Fungující komunita učitelů, rodičů a dětí
jménem komunitní škola. Ta nezbytně potřebuje také učitele Způsob výuky
a prostory, když zmíníme jen to nejdůležitější. I v těchto oblastech • Moderní a funkční pedagogické postupy
jsme od potenciálních zájemců sbírali informace a získali řadu • Učení zajímavou formou v souvislostech
zajímavých tipů. Zásadním tématem jsou také finance, bez nichž se • Podpora vnitřní motivace dětí
škola neobejde, a to ani přesto, že půjde o neziskovou organizaci. • Vzájemná spolupráce místo soutěžení
Naším cílem je docílit co nejdříve zápisu školy do Rejstříku škol • Učení i v okolním světě mimo učebnu
a školských zařízení, což by umožnilo získávat významné finanční Organizace výuky
příspěvky na mzdy pracovníků ze státního rozpočtu a školné mít jen • Menší počet dětí ve třídě (ideálně kolem 15)
k úhradě provozních nákladů a učebních pomůcek. V přechodném • Pokrytí 1. stupně ZŠ, věkově smíšené třídy
období, než se podaří školu do rejstříku zapsat, bude však nutné • V každé třídě ideálně i asistent pedagoga
hradit všechny náklady ze školného, případně ze sponzorských • Slovní hodnocení
darů či dotací, což se neobejde bez významného přispění rodičů, • Zajištění i odpoledních aktivit (družina)
ať už v jakékoliv formě (peníze, osobní pomoc, materiál…).
Všichni, kteří by o docházku svého dítěte do připravované Více informací najdete na www.komunitni-skola-caslav.cz
komunitní školy měli zájem, nám o sobě mohou dát Komunitní škola Čáslav.