Page 7 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 7
Život ve městě 7
HISTORICKÝ NÁLET 2000 HODIN
V NADZVUKOVÉM LETOUNU JAS-39 GRIPEN
Podplukovník Michal Daněk, současný velitel prestižní čáslav-
ské 211. taktické letky, je posledním vojenským pilotem v Armádě
České republiky, který létal na nadzvukových MiG-21 a v součas-
né době létá jako bojový pilot na Gripenech.
Podplukovník Michal „MACRO“ Daněk je absolventem Vojen-
ské akademie v Brně (nyní Univerzita obrany). Pilotní kariéru za-
čal na letišti v Pardubicích, kde v letounech Z-142CAF, L-29 Delfín
a L-39C Albatros létal základní, pokračovací a bojový výcvik.
Po přemístění na čáslavské letiště jeho kariéra pokračovala
v letounu L-39ZA Albatros a poté v nadzvukové stíhačce MiG-21.
V roce 2005 byl součástí první skupiny pilotů, kteří ve Švédsku Holubníček slaví!
absolvovali přeškolení na letoun JAS-39 Gripen. Jeho nálet činí
cca 2800 hodin, z toho zhruba 2200 hodin v nadzvukových letou- V listopadu slaví své druhé narozeniny školička Dětská skupina
nech. „Mezi oběma letouny je naprosto zřejmý třicetiletý rozdíl, Holubníček, kterou jsme v Čáslavi založily v roce 2019 a od té doby
a to jak z aerodynamického hlediska, avioniky, tak bojových mož- se o ni společně staráme.
ností,“ popisuje rozdíl mezi stroji MiG-21 a JAS-39 Gripen pod- Na začátku si ani jedna z nás nejspíš nedovedla představit, do
plukovník Michal Daněk, který byl v letech 2009–2012 v pořadí jak velkého projektu se pouštíme. Nejprve jsme založily nezisko-
druhým display pilotem letounu JAS-39 Gripen. vou organizaci. Bylo velkým překvapením a úspěchem, že jsme
Nyní dosáhl významné mety a k 22. září 2021 na Gripenu na- později na provoz školičky pro děti v Čáslavi získaly podporu ze
létal 2000 letových hodin. Stal se tak teprve druhým pilotem na strukturálních fondů EU. Jakmile jsme se z toho vzpamatovaly,
světě, kterému se něco takového podařilo. Švédové zatím zve- pustily jsme se do práce… Každá vedle svých denních pracovních
řejnili pouze jednoho pilota s 2000 hodinami, ostatní mají nálety a rodinných povinností na mateřské i v zaměstnání. Řízení dětské
mnohem menší. skupinky se pro nás stalo radostí a koníčkem, který nám občas
„V kariéře každého pilota se vyskytují různé mezníky, přičemž sice dělá vrásky, ale především nás naplňuje, když vidíme spokoje-
mezi nejvýznamnější patří první samostatný let. Dále přeškolení né dětičky i jejich rodiče.
na nový typ letounu a později dosažení určitého počtu nalétaných V radosti i starosti ale nejsme zdaleka samy. Ohromně nám
hodin – 100, 500, 1000... Skutečnost, že by bylo možné překročit pomohli majitelé firmy Tlapnet, kteří nás v začátku podpořili a dů-
2000 hodin v JAS-39, byla takříkajíc z říše snů,“ vysvětluje pod- věřovali nám. Díky nim máme zázemí na míru v nových prostorech,
plukovník. které pro naši školičku postavili. Velice nám pomohli i mnozí za-
S letouny Gripen je Daněk spjatý od samého začátku jejich městnanci jejich firmy (od tvorby webových stránek až po údržbář-
provozu v České republice, tedy od roku 2005, kdy byly zavede- ské práce).
ny do výzbroje AČR. „Byl to pro letectvo významný kvalitativní Další člověk, jemuž patří veliký dík, je naše profesionální chů-
a technologický krok, který nás posunul na úroveň aliančních vička Adélka Šmejkalová, která u nás pracuje od založení dětské
partnerů,“ říká podplukovník Daněk. Na podzim minulého roku pi- skupiny a Holubníček je tedy stejně tak její jako náš. Právě ona dala
loti našich Gripenů dosáhli 30 tisíc letových hodin se 14 letouny chodu naší školičky směr a řád, vložila do ní své cenné zkušenosti
za 15 let, což je významný předěl, který nemá mezi ostatními uži- a všem dětem dává poskytuje tu nejlepší péči a lásku.
vateli těchto letounů konkurenci. „Již toto samo o sobě je výborná Za dva roky provozu se kolem naší Dětské skupiny Holubníček
známka spolehlivosti a zároveň to svědčí o vysoké erudovanosti vytvořil tým lidí. Někteří přišli a zase odešli, jiní s námi zůstali do-
personálu, bez níž bychom takového výsledku nedosáhli,“ objas- posud. Ale každý, kdo naším týmem prošel, nás obohatil a od kaž-
ňuje velitel 211. taktické letky. dého jsme se něco naučily.
Podplukovník Daněk se doposud zúčastnil čtyř zahraničních Podporu a chuť dělat naši práci dál máme také od lidí zvenčí.
misí – v Litvě, Estonsku a dvakrát na Islandu. V příštím roce poje- Především díky zpětné vazbě od rodičů, kteří nám svěřují své děti
de na misi do Pobaltí, poprvé jako velitel celého úkolového usku- do péče. Během těch dvou let do Holubníčku docházelo více než
pení. Letouny Gripen a piloti spolu s techniky a dalším personá- sedmdesát dětí z Čáslavi a okolí. Kromě facebookové stránky ne-
lem budou tentokrát působit z Litvy. máme žádnou reklamu, a přesto jsou dny, kdy nestíháme vyřizovat
přihlášky nových zájemců a máme téměř neustále naplněnou ka-
pacitu. Vaše důvěra v to, co děláme, nás posouvá dál.
Nebyl by to ale pravdivý příspěvek, kdybychom psaly jen samá
pozitiva a přínosy. Založení a řízení dětské skupiny nám nejen hod-
ně věcí dalo, ale něco si i vzalo. Neděláme si iluze o růžové budouc-
nosti, budeme i nadále překonávat překážky a úskalí a dál budovat
co nejlepší prostor pro dětičky, které k nám chodí. V péči o ně jsme
totiž našly smysl a naplnění a chceme v tom pokračovat.
Vy, kteří jste dočetli až sem, nás můžete podpořit sledováním
či sdílením naší stránky @Dětská skupina Holubníček Čáslav na
Facebooku. Dále jsme také vždy vděčné za sponzorský dar, třeba
v podobě propagačních předmětů – dárečků pro děti.
Mgr. Veronika Holubová, DiS. a Dana Sequardt, DiS.,
zakladatelky a provozovatelky Holubníčku