Page 14 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 14
školství
14
Uzavření škol v rámci koronavirové pandemie z pohledu školního psychologa
Mgr. Petr Hammerlindl, školní psycholog SOU Čáslav
Uplynulé dva školní roky byly v mnoha směrech specifické. toho, jaké bude jejich individuální i profesní směřování a životní
Kvůli koronavirové pandemii strávili žáci ve školách menší část cesta. Velmi důležitý je v tomto období také vnější vzhled a atrak-
roku, většina výuky se přesunula do jejich domovů. Tím se přenes- tivita jako prostředek k dosažení sociální akceptace a prestiže.
la většina odpovědnosti za vzdělávání na rodiny a děti samotné. Zároveň jde o častý zdroj trápení. Mnoho žáků se teprve postupně
Postiženo bylo proto nejenom školství, narušeny byly také rituály učilo a učí samostatně si naplánovat svůj čas, převzít zodpověd-
v rodinách se školou povinnými dětmi. V současné době se při nost sami za sebe a svůj život. Od toho všeho se odvíjela aktivita,
práci s rodinami často setkávám s obavami a přáním rodičů, aby nebo pasivita zejména v oblasti online setkávání s učiteli, sledová-
děti chodily v novém školním roce do škol. Uzavření doma bylo ní, plnění a odesílání jednotlivých úkolů a překonávání nechuti se
pro mnohé rodiny velmi náročné, a to nejen z hlediska domácí vý- v domácím prostředí učit a zabývat se čímkoliv, co se školou sou-
uky a jejího zvládání, ale i co do vzájemných vztahů a organizace visí. Mnohdy jim chyběla nejenom snaha, ale i osobnostní před-
času obecně. Nebudu zde polemizovat, nakolik byla takto pojatá poklady pro samostatný a aktivní přístup k učení. Škola v mnoha
opatření potřebná, ale rád bych se na uplynulé období podíval oči- případech byla tím posledním, čemu se chtěli věnovat, zejména
ma školního psychologa. v počátku pandemie. Převládalo spíše nadšení z nečekaně zís-
Na Střední odborné učiliště v Čáslavi, které připravuje žáky kaného „prázdninového“ času, osobního volna a klidu od všeho
v potravinářských, zemědělských a technických oborech, jsem ve spojitosti se školní docházkou. Přístup jednotlivých žáků byl
nastoupil začátkem roku 2020. Zpočátku jsem se seznamoval samozřejmě velmi individuální, od úplné ignorace až po vzornou
s organizací a problematikou výuky, strukturou a náplní jednotli- spolupráci a plnění úkolů. Snahou školy potom bylo, aby i závě-
vých oborů a chodem školy. Postupně a v souladu s nabídkou mé rečné hodnocení zrcadlilo individuální přístup jednotlivých žáků.
pozice školního psychologa jsem začal pracovat s jednotlivými Pro mě jakožto školního psychologa nastalo obtížné období,
žáky, kteří mě buď sami, nebo na doporučení svých učitelů na- kdy byla pravidelná práce s žáky přerušena, protože nebylo mož-
vštěvovali. né organizovat jakákoli setkání v rámci školy. Mnoho rodin a žáků
Škála témat, s nimiž se žáci na školního psychologa obracejí, zůstalo v této chvíli osamocených se svými problémy a starostmi,
je velmi široká. Od otázek vnímání sebe sama, snížené sebedůvě- které se mohly i vzhledem k situaci spíše prohlubovat. Existova-
ry, obav a úzkostí, sebepoškozování, závislostí, traumat, vztahů la ovšem možnost využít e-mailové či chatové poradenství nebo
všeho druhu (v kolektivech, se spolužáky, učiteli, kamarády, přá- telefonickou intervenci. Této možnosti volili v menší míře žáci sa-
teli a partnery), školních neúspěchů, nechození do školy až po ro- motní i jejich rodiče. Díky mé práci ve sdružení Povídej v Kutné
dinné problémy nebo narušené vztahy v rodinách. Rozjetou práci Hoře bylo postupně také možné, za dodržení přísných hygienic-
ale na jaře 2020 zastavila právě koronavirová pandemie. kých opatření, využít a nabídnout žákům formu setkání v rámci
Postupně se nastavila pravidla distanční výuky, online před- krizové pomoci v krizovém centru, čehož někteří využili.
nášek, zadávání a vyhodnocování úkolů. Tento přechod byl zpo- Co říct závěrem? Na konci uplynulého školního roku bylo příjem-
čátku velmi náročný nejenom pro žáky, ale zejména pro pedagogy né sledovat, že i přes veškeré problémy s výukou zvládli společně uči-
a učitele odborných předmětů. Výuka praktických předmětů, pře- telé i žáci posledních ročníků závěrečné zkoušky jak praktické, tak
dávání zručnosti a dovedností byly v online formě velmi kompli- i teoretické. Platí to i pro závěr roku u ostatních ročníků. Vždy mě
kované. jako psychologa zajímalo, jak se lidé chovají a jak zvládají nároč-
Na žáky to kladlo zvýšené nároky hlavně v samostatnosti né a složité zátěžové situace – včetně těch, které život přinášel
a odpovědnosti. Složité to bylo i kvůli tomu, že většina našich učňů v minulosti. Z toho pohledu si myslím, že většina lidí obstála.
se nachází ve věku adolescence až mladší dospělosti, kdy je jejich Do nového školního roku si lze jen přát, aby proběhl bez kom-
hlavním úkolem kromě profesního vzdělávání také poznávání sebe plikací a abychom uměli využít nové pohledy a přístupy, které
sama a postupné oddělování se od primární rodiny včetně odmít- jsme se v rámci koronavirové pandemie naučili používat, a ne-
nutí nebo přijetí jejích norem, jednání a vlastností rodičů, hledání sklouzli zpět k zavedeným stereotypům.
Žáci SOU Čáslav navštívili v září Třemošnici Ing. Klára Bednářová
Žáci druhých a třetích ročníků navštívili malebné město Tře- ce, a to jak v hotelu, tak v kavárně. Věříme, že jí v budoucnu využijí
mošnice. Výlet pro obory cukrář, cukrářské práce, kuchař-číšník, a že jim tento výlet pomohl rozšířit si své profesní obzory.
kuchařské práce a prodavač byl spojen s odbornou exkurzí do
wellness hotelu SRC Lihovar a Cukrárny a Kavárny Na terase. V hote-
lu, který vznikl rekonstrukcí historické budovy bývalého lihovaru, si
žáci prohlédli restauraci, dále různé typy pokojů, hotelovou kuchy-
ni, konferenční prostory, bazén, vířivku, infrasaunu, hydromasážní
vany, posilovny, tělocvičnu, bowling či solnou jeskyni. Celým hote-
lem nás provedla majitelka Mgr. Vladimíra Čajčíková, které tímto
děkujeme za skvělý výklad i následné zodpovězení všech našich
dotazů. Po prohlídce jsme se přesunuli na třemošnické náměstí,
kde se nachází rodinný podnik Cukrárna a Kavárna Na terase. Paní
majitelka Ivana Blažková zde žákům přiblížila, co všechno obnáší
vedení takového podniku, a ukázala jim výrobní prostory cukrárny
i restaurace. Tímto jí také moc děkujeme a přejeme mnoho spokoje-
ných hostů. Žákům byla nabídnuta možnost individuální spoluprá-