Page 9 - Chytrý zpravodaj - Židlochovice 01 2022
P. 9

www.zidlochovice.cz                                                                        Školství     9


       Podporujeme podnikavost dětí i učitelů: Podnikavá sborovna

       Základní škola v Židlochovicích neustále zlepšuje nabídku předmětů pro svoje žáky. Ale nejen žáci potřebují přísun
       nových informací, intenzivní podporu vzdělávání, zpětnou vazbu svého snažení. Proto si tentokrát představíme
       předmět „Podnikavá sborovna“, který je určen pro pedagogický sbor a jehož garantem je Mgr. David Kopeček.


       redakce Zpravodaje



        Můžete  nám  představit  „Podnikavou
       sborovnu“?
        Na naší škole běží projekt „Podpora podni-
       kavosti“ (přesněji „Implementace KAP JMK
       II“), který je realizován za podpory Jihomo-
       ravského kraje a jeho koordinátorem je Lipka
       – školské zařízení pro environmentální vzdě-
       lávání sídlící v Brně. Koordinátorem tohoto
       projektu na naší  škole  jsem já a jeho cílem
       je  podpora podnikavých aktivit  a  projektů
       žáků,  aby  se  podnikavost stala každodenní
       součástí výuky. V rámci tohoto projektu jsem
       dospěl k závěru, že by bylo dobré, aby nejen
       žáci dostávali nabídky možných aktivit a pro-
       jektů, ale aby se v této oblasti mohli vzdělávat   D. Kopeček, garant projektu Podnikavá sborovna, při výuce žáků školy / foto: I. Zehl
       i učitelé. Tak vznikla „Podnikavá sborovna“,
       která představuje možnost dalšího dobrovol-
       ného  vzdělávání pedagogů.  Momentálně je  tak předat dalším učitelům. Setkání je dobro-  nutí kvalitní  zpětné vazby,  učitel  jako lídr,
       tato možnost určena pro pedagogy naší ško-  volné, ve volném čase a jde v podstatě o sdí-  projektová výuka.
       ly,  ale do budoucna bych  rád tuto  možnost  lení dobré praxe, o další sebevzdělávání.
       nabídl i ostatním základním školám v rámci                                 Vraťme se ještě k celému projektu „Pod-
       ORP Židlochovice.                     Narazili  jste  v  začátcích  projektu  na  pora podnikavosti“. Co je ještě jeho součás-
                                           nějaké komplikace?                   tí? A jak je fi nancován?
        Proč  podpora  podnikavosti,  podnikavá   Na  začátku  bylo největším  problémem   Celý projekt  má  dílčí programy, na které
       sborovna?                           vysvětlit učitelům, co to vlastně je podnika-  jsme se jako škola přihlásili. Např. Škola pro
        Celý projekt stojí na třech pilířích. Za prvé,  vost. Jak ji chápat, co si pod tím představit.  udržitelný život, Jedlá  zahrada,  Ekoškola,
       aby žáci uměli nacházet příležitosti a aktivně  Dnes už je v našem pedagogickém sboru více  Náš  les, projekty podporující fi nanční gra-
       je vyhledávali, za druhé, aby je uměli využít  kolegů, kteří podnikavé aktivity s žáky reali-  motnost a další.  Každý  program má svého
       a uměli  k  tomu  využívat různé typy zdrojů  zují, a troufám si říct, že tím posunují úroveň  garanta  – učitele.  V rámci  vybraných pro-
       (materiální, lidské, finanční), a za třetí, aby je  kvality výuky zase o kus dál.   gramů si učitel  připraví s žáky miniprojekt,

       uměli realizovat. Podnikavost je dovednost   Vzhledem k situaci se nám také nedařilo  pošle žádost o realizaci a ve většině případů
       být  aktivní,  zajímat  se  o dění kolem sebe,  mít setkání pravidelně, ale chtěl bych, aby-  získá škola požadované  fi nance.  Žáci pak
       využít svých dovedností, aplikovat je v pro-  chom se scházeli  1x za měsíc, tak  na  2–3  projekt mohou zrealizovat takříkajíc od A do
       jektech. Předmět „Badatelství“ (byl předsta-  hodiny, a vždy se věnovali určitému tématu.   Z – podílet se na jeho tvorbě od přípravy po

       ven  v  minulém čísle  Zpravodaje)  patří  také                          realizaci a reflexi.  A to je hlavním cílem a
       mezi aktivity rozvíjející podnikavost.   Jaká máte momentálně v hlavě témata na  smyslem celého projektu „Podpora podnika-
        V rámci  podnikavé sborovny s pedagogy  setkání?                        vosti“. Navíc škola patří v rámci  kraje  mezi
       řešíme různá témata, např. skupinová práce   Témat je opravdu hodně a týkají se nejen  lídry tohoto projektu. Což nám otevírá další
       s dětmi, zpětná vazba, seberefl exe, sebehod-  výuky samotné, ale třeba i osobnostního roz-  možnosti  v rozvoji  naší školy a spolupráci
       nocení, využití nových metod a nástrojů ve  voje pedagoga. Uvedu pár příkladů, kterými  se  zajímavými institucemi (JIC,  PedF MU,
       výuce apod. Zvu si často i hosta, kolegu, který  bych se chtěl zabývat v následujícím pololetí:  FabLab a další).
       má s danou tematikou zkušenosti a může je  tandemová výuka, venkovní výuka, poskyt-





       ÚDiF v novém pavilonu základní školy


       >> pokračování ze strany 8            Jak vlastně náhodou objevil siločáry magne-  Zajímavá byla  hudba  poháněná pouze baterií
                                           tického pole kolem vodiče pod proudem a jak  složenou z kovů  ve  slané  vodě. Spolu s lekto-
                                           se vodič pohybuje v magnetickém poli. Každý  ry objevili princip snímání zvuku na elektrické
                                           si také sám vyrobil svůj elektromotor a můžeme  kytaře.
                                           hrdě konstatovat, že všem dětem se ručně vyro-  Všichni žáci se tak dozvěděli spoustu nových
                                           bená cívka v magnetickém poli roztočila.   informací, a především z představení odcházeli
                                             Poté žáci zhlédli zajímavé pokusy s indukč-  nadšení a zapálení do dalšího zkoumání a obje-
                                           ním vařičem a sami  na  sobě  měřili  napětí.  vování světa fyziky.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14