Page 10 - Chytrý zpravodaj - Lety číslo 5 2021
P. 10
MATEŘSKÁ ŠKOLA
VÝHODY VĚKOVĚ
SMÍŠENÝCH TŘÍD
• Větší prostor pro spolupráci.
• Zavedená pravidla skupinového soužití
přijímají děti lépe, když je od nich nevyžadují
jen dospělí, ale i starší děti, které jim jdou
příkladem.
• Starší děti poznávají v zrcadle mladších svoji
zralost, čímž se zvyšuje jejich sebevědomí.
• Věkově smíšená skupina výrazněji probouzí
v dětech potřebu něčeho dosáhnout.
• Děti se navzájem učí způsobem, který nemo-
hou nahradit ani učitelé, ani rodiče. Mohou si
předávat poznatky jednodušeji.
• Když mladší děti pozorují starší při činnostech,
je tím povzbuzován první zájem o budoucí Rok stromů otevře
úkoly a ulehčen přístup k novým oblastem
myšlení. Mladší děti dříve projevují zájem
o činnosti, které by od nich ještě nikdo neoče- dětem cestu k přírodě
kával.
• Starší děti, pokud jsou vyzvány k vysvětlení
mladším, jsou nuceny své znalosti strukturo- Letošní školní rok budeme s dětmi díky projektu Rok stromů
vat, aby je mohly předávat srozumitelně dál
mladším dětem – jen to, čemu člověk sám posilovat úctu k přírodě a poznávat sami sebe. Právě díky
porozumí, může vysvětlit druhému člověku – stromům se naučíme vnímat přírodu všemi smysly.
starší děti tak rozšiřují své schopnosti.
• Rozvíjí se slovní zásoba mladších dětí, dochází Naučíme se z naší školky mu připravily uvítání vyrobe-
k přirozené nápovědě starších dětí. • rozpoznat, co přírodě škodí, ným štítem s letovským znakem, mečem,
• Věkově smíšená třída umožňuje práci s menší co prospívá a jak jí můžeme pomoci vyzdobeným kameny a krásnou zdravicí,
skupinou dětí a tím dokonalejšímu procvičení • zachycovat a vyjadřovat své prožitky kterou nebojácně zarecitovaly děti ze tříd
získaných vědomostí či dovedností. • rozvíjet hrubou i jemnou motoriku Včelky a Žížaly. Za odměnu se mohly svézt
• Pokud je ve smíšené třídě mladší dítě, které je při pobytu venku na voze taženém koňmi a tak se staly součástí
vyspělejší, přirozeně se snaží vyrovnat dětem královského průvodu.
starším, nebo naopak dítě méně vyzrálé najde Přípravě a promyšlenosti projektu jsme
lepší komunikaci s dětmi mladšími. věnovali velké úsilí. Děti již začaly podnikat Věkově smíšené třídy
• Ve věkově smíšené skupině se děti rychleji narozeninové výpravy ke „svým stromům“. v obou budovách MŠ Lety
vyvíjejí, mají v sobě navzájem vzory. V den svých narozenin dostane dítě valounek Téměř ve všech třídách (kromě Žížalek,
vyřezaný ze stromu, patřícímu k jeho měsíci která je určena těm nejmladším) jsou
• Starší děti se učí toleranci, ohleduplnosti, cítí narození. Každá třída zvolila svého třídního od letošního roku děti věkově smíšené. Při
se být důležité a podle toho se učí i chování
k mladším a slabším dětem (výchova k proso- průvodce, který bude celý rok motivovat děti řízených činnostech jsou vedoucí paní uči-
ciálnímu chování). k plnění očekávaných výstupů. Věříme, že telky vždy doplněny druhou paní učitelkou,
dětem se podaří vtáhnout do aktivit i rodiče ve 3 třídách z 5 je navíc přítomen asistent
• Nové děti se lépe adaptují na pobyt v MŠ, pro- a sourozence. pedagoga. Skupinové činnosti mohu být
tože vstupují do kolektivu, kde není tolik pla- díky tomu rozděleny nejen podle věku
čících děti jako ve třídě homogenní (stejného
věku). Mají možnost ze začátku jen pozorovat Včelky a Žížaly uvítaly císaře Karla IV. dětí, ale především podle jejich schopností.
a postupně se začleňovat do činností podle V neděli 12. září se na návsi před obecním Čtvrteční “Předškolák” probíhá ve všech
vlastního rozhodnutí. úřadem zastavil císař Karel IV. se svojí třídách.
družinou při své cestě na hrad Karlštejn. Děti Jana Šalková Rozsypalová, ředitelka MŠ lety
• Pro děti je takto uspořádaná třída přirozenější
(rodinný model).
• Možnost práce s předškoláky v době, kdy
mladší děti ještě odpočívají. Více prostoru
a času pro individuální přístup a vylepšení ne-
vyrovnaných výkonů v jednotlivých oblastech
předškolního vzdělávání. Co možná nejlepší
připravenost dětí pro vstup do ZŠ.
• Více prostoru pro individuální přístup k dětem
ve všech věkových skupinách a lepší přehled
učitelek o získaných dovednostech a znalos-
tech dětí.
10