Page 10 - Chytrý zpravodaj - Lety číslo 5 2021
P. 10

MATEŘSKÁ ŠKOLA



        VÝHODY VĚKOVĚ
        SMÍŠENÝCH TŘÍD
        •  Větší prostor pro spolupráci.
        •  Zavedená pravidla skupinového soužití
          přijímají děti lépe, když je od nich nevyžadují
          jen dospělí, ale i starší děti, které jim jdou
          příkladem.
        •  Starší děti poznávají v zrcadle mladších svoji
          zralost, čímž se zvyšuje jejich sebevědomí.
        •  Věkově smíšená skupina výrazněji probouzí
          v dětech potřebu něčeho dosáhnout.
        •  Děti se navzájem učí způsobem, který nemo-
          hou nahradit ani učitelé, ani rodiče. Mohou si
          předávat poznatky jednodušeji.
        •  Když mladší děti pozorují starší při činnostech,
          je tím povzbuzován první zájem o budoucí   Rok stromů otevře
          úkoly a ulehčen přístup k novým oblastem
          myšlení. Mladší děti dříve projevují zájem
          o činnosti, které by od nich ještě nikdo neoče-  dětem cestu k přírodě
          kával.
        •  Starší děti, pokud jsou vyzvány k vysvětlení
          mladším, jsou nuceny své znalosti strukturo-  Letošní školní rok budeme s dětmi díky projektu Rok stromů
          vat, aby je mohly předávat srozumitelně dál
          mladším dětem – jen to, čemu člověk sám   posilovat úctu k přírodě a poznávat sami sebe. Právě díky
          porozumí, může vysvětlit druhému člověku –   stromům se naučíme vnímat přírodu všemi smysly.
          starší děti tak rozšiřují své schopnosti.
        •  Rozvíjí se slovní zásoba mladších dětí, dochází   Naučíme se         z naší školky mu připravily uvítání vyrobe-
          k přirozené nápovědě starších dětí.  •  rozpoznat, co přírodě škodí,    ným štítem s letovským znakem, mečem,
        •  Věkově smíšená třída umožňuje práci s menší   co prospívá a jak jí můžeme pomoci  vyzdobeným kameny a krásnou zdravicí,
          skupinou dětí a tím dokonalejšímu procvičení   •  zachycovat a vyjadřovat své prožitky  kterou nebojácně zarecitovaly děti ze tříd
          získaných vědomostí či dovedností.  •  rozvíjet hrubou i jemnou motoriku    Včelky a Žížaly. Za odměnu se mohly svézt
        •  Pokud je ve smíšené třídě mladší dítě, které je   při pobytu venku   na voze taženém koňmi a tak se staly součástí
          vyspělejší, přirozeně se snaží vyrovnat dětem                         královského průvodu.
          starším, nebo naopak dítě méně vyzrálé najde   Přípravě a promyšlenosti projektu jsme
          lepší komunikaci s dětmi mladšími.  věnovali velké úsilí. Děti již začaly podnikat   Věkově smíšené třídy
        •  Ve věkově smíšené skupině se děti rychleji   narozeninové výpravy ke „svým stromům“.   v obou budovách MŠ Lety
          vyvíjejí, mají v sobě navzájem vzory.  V den svých narozenin dostane dítě valounek   Téměř ve všech třídách (kromě Žížalek,
                                            vyřezaný ze stromu, patřícímu k jeho měsíci   která je určena těm nejmladším) jsou
        •  Starší děti se učí toleranci, ohleduplnosti, cítí   narození. Každá třída zvolila svého třídního   od letošního roku děti věkově smíšené. Při
          se být důležité a podle toho se učí i chování
          k mladším a slabším dětem (výchova k proso-  průvodce, který bude celý rok motivovat děti   řízených činnostech jsou vedoucí paní uči-
          ciálnímu chování).                k plnění očekávaných výstupů. Věříme, že   telky vždy doplněny druhou paní učitelkou,
                                            dětem se podaří vtáhnout do aktivit i rodiče   ve 3 třídách z 5 je navíc přítomen asistent
        •  Nové děti se lépe adaptují na pobyt v MŠ, pro-  a sourozence.        pedagoga. Skupinové činnosti mohu být
          tože vstupují do kolektivu, kde není tolik pla-                       díky tomu rozděleny nejen podle věku
          čících děti jako ve třídě homogenní (stejného
          věku). Mají možnost ze začátku jen pozorovat   Včelky a Žížaly uvítaly císaře Karla IV.  dětí, ale především podle jejich schopností.
          a postupně se začleňovat do činností podle   V neděli 12. září se na návsi před obecním   Čtvrteční “Předškolák” probíhá ve všech
          vlastního rozhodnutí.             úřadem zastavil císař Karel IV. se svojí   třídách.
                                            družinou při své cestě na hrad Karlštejn. Děti      Jana Šalková Rozsypalová, ředitelka MŠ lety
        •  Pro děti je takto uspořádaná třída přirozenější
          (rodinný model).
        •  Možnost práce s předškoláky v době, kdy
          mladší děti ještě odpočívají. Více prostoru
          a času pro individuální přístup a vylepšení ne-
          vyrovnaných výkonů v jednotlivých oblastech
          předškolního vzdělávání. Co možná nejlepší
          připravenost dětí pro vstup do ZŠ.
        •  Více prostoru pro individuální přístup k dětem
          ve všech věkových skupinách a lepší přehled
          učitelek o získaných dovednostech a znalos-
          tech dětí.





        10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15