Page 10 - Chytrý zpravodaj Kolín říjen 2020
P. 10
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
KOLÍNSKÉ BENÁTKY
Milí Kolíňáci, rád bych účely rekreační a díky tomuto úsilí vznikají Na straně historického jádra by dle mého
se dnes krátce věnoval po- různá nová nábřeží, pobytová mola, přívozy, soudu měla vzniknout nábřežní „promenáda“
tenciálu řeky Labe. Město půjčovny lodiček apod. Můžeme vyjmenovat s městskými schody do vody, s plovoucím po-
a řeka. Kolín a Labe. Dů- např. nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani, spole- bytovým molem... Železnice rozhodně nevadí.
ležité téma, které má bu- čenské využívání náplavky v Praze, městské V Praze nad náplavkou také projíždějí po
doucnost. Mám řeky a vodní schody v Pardubicích, molo na rybníku v Bě- mostě vlaky. Pokračování podél Labe směrem
světy rád. V naší krajině ne- chovicích nebo obnovu nábřeží řeky Loučné ke Kmochovu ostrovu, pod zámkem, Rybář-
máme moře ani velká jezera, a tak se musíme v Litomyšli. Příkladů by se našlo mnoho. skou ulicí, novým parčíkem u řeky za zastáv-
spokojit s množstvím řek, říček, potoků a ryb- Rádi bychom otevřeli téma řeky i v Kolíně. kou, pak ručkovacím „samopřívozem“ přímo
níků a několika vodními nádržemi, které nám Labe je řeka zajímavá. Dá se po ní plout daleko na špici ostrova kde je tzv. „rozhledna“.
ona velká jezera nahrazují. a poznávat její okolí. Nebo se kolem ní jen Samotný Kmochův ostrov je téma, které
Pro města, jejich vznik a další vývoj byla tak procházet a vnímat specifickou vůni řeky, si zaslouží pozornost a záměry, protože jeho
řeka vždy důležitým elementem. Nejen přírod- občasný vánek a život ryb nebo vodních ptáků. současný stav rozhodně neodpovídá jeho ce-
ním, ale také obchodním. Vždy byla a dodnes Rozvoj rekreační plavby způsobil potřebu loměstskému významu. To místo bývalo krás-
je dopravní tepnou, která spojovala mnohá nových možností zastavení a vyvázání plavi- nější a živější a mělo by znovu být. Dalším
sídla a někdy i země. Díky řekám se v dobách, del. Jsme tedy rádi, že Ředitelství vodních cest místem, které by si zasloužilo spojení se řekou,
kdy neexistovala jiná kvalitní propojení, šířily nechalo zpracovat několik projektů nových je parčík u medvědů. Měl by pokračovat až
myšlenky, produkty a suroviny, které pak měly přístavišť malých plavidel na Labi, např. pro k řece a být zakončen místem výhledu. Je od-
vliv na obchodní a společenské směřování Čelákovice, Nymburk a také rekreační přístav tamtud hezký pohled zpátky na město.
komunit. Kolín. Na straně za zimním stadionem, vedle Řeka Labe je pro město Kolín zásadní
Dnes už žijeme v době, kdy množství jiných lávky z Kmochova ostrova, vznikne tedy molo a zaslouží si využití. Samozřejmě nemáme
dopravních propojení umožňuje využívat řeky pro vyvázání malých lodí. Za to jsme rádi. Na na vše peníze hned. Nacházíme v období vizí
a vodní cesty i jiným způsobem. Především jde této straně řeky existuje i projekt, záměr vybu- a pomalé realizace. Vize musejí vznikat, aby
o oblasti vhodné k rekreaci, vodním sportům dování kavárny, která by aktivity kolem řeky bylo v dobách lepších co realizovat. Vyhlašuji
a obyčejnému vnímání jejich krásy při výletech významně oživila. tedy téma LABE!
a procházkách. Za tím účelem se různá města Domlouváme si schůzky na Povodí Labe,
začala zajímat o okolí svých řek, začala jejich abychom započali dialog o společném vnímání David Mateásko
bezprostřední okolí revitalizovat právě pro možností a potenciálu řeky Labe v Kolíně. architekt města Kolína
Kresba: David Mateásko
Kolín a řeka Labe patří k sobě. Řeky nám nabízejí neopakovatelné panoramatické pohledy. Řeky jsou pro města darem.
10