Page 13 - Kolin_zpravodaj_leden2020
P. 13

Tenkrát nám velmi pomohlo, že jsme byli jednou
                                                                                z  prvních  firem,  která  k  limonádám  začala
                                                                                dávat  něco  navíc.  Začali  jsme  k  odběratelům
                                                                                instalovat  chlazení,  lednice,  slunečníky.
                                                                                Rozdávali  jsme  skleničky,  podnosy,  trička,
                                                                                otvíráky, podtácky…, to, co v té době dávaly jen
                                                                                pivovary, sodovkárna ale žádná. Rozhodli jsme
                                                                                se,  že  do  toho  zainvestujeme,  a  určitě  se  to
                                                                                vyplatilo. V té době jsme byli stále malá lokální
                                                                                firmička, ve které rodina musela jet na 100 %
                                                                                a obětovat firmě veškerý volný čas. Postupem
                                                                                doby  naše  úsilí  začalo  sklízet  první  ovoce
                                                                                a to nás ještě více nakoplo a utvrdilo v tom, že
                                                                                v inovacích máme i nadále pokračovat. Udělali
                                                                                jsme nový design lahví, etiket a POS materiálů.
                                                                                Upravili  jsme  všechny  receptury,  zrevidovali
                                                                                jsme dodavatele a zvětšili jsme obchodní tým.
                                                                                To vše s cílem dostat k zákazníkovi – v rámci
                                                                                našich možností – tu nejvyšší možnou kvalitu.
                                                                   2
       Lahvárna – ve výrobníku nápojů se na předchlazenou vodní mlhu za vysokého tlaku naváže CO  a sirup.  Hotový   Pak  přišel  poslední,  zásadní  zlom,  když  jsme
       nápoj se pak neprodleně stáčí do připravených vratných lahví. Ty přijíždějí po páse z myčky lahví, kde se před tím   před sedmi lety vytvořili na celorepublikovém
       40 minut vymývaly. Po následné kontrole senzory na několika stanovištích pokračují dále k plniči. Za plničem se
       lahve etiketují a automaticky vkládají do přepravek. Výroba je plně automatizovaná a při výkonu 15 000 lahví/h jsou   trhu  fenomén  točené  malinovky  a  ovocných
       ve výrobní hale jako obsluha pouze 3 lidé.                               limonád  vůbec  jako  alternativu  k  tehdy
                                                                                oblíbeným  kolovým  nápojům.  Firma  se  od  té
       sudy.  V  současné  době  tvoří  přibližně  50  %   Co pijete během dne a co doma?
                                                                                doby  více  jak  zdvojnásobila.  Přesto,  že  se  na
       naší  výroby.  30  %  stáčíme  do  vratného  skla   V  práci  testujeme  denně  různé  nápoje.  Ať  už
                                                                                malinovce  svezl  následně  celý  trh  i  se  všemi
       a  pouze  20  %  expedujeme  PET  v  lahvích.   jde o konkurenci nebo náš vlastní vývoj. Vývoj
                                                                                hlavními konkurenty, jsme i v dnešní době stále
       Jak  jsem  se  zmínil  již  dříve,  prodeje  jsou   nové příchutě se všemi potřebnými testy trvá   největší výrobce točené malinovky v Čechách.
       během roku poměrně nevyrovnané a v letních   jeden  až  dva  roky  a  těch  testů  a  ochutnávek
       měsících se prodává pětinásobek proti lednové   jsou během té doby opravdu stovky. Takže po
       výrobě.  Co  se  týče  PET  balení,  tak  z  velkých   celodenním testování si doma dám rád pivo.
       výrobců  jsme  byli  poslední,  kdo  se  stáčením
       do  PET  obalu  vůbec  začal  zabývat.  S  mírou    Firmu  vedete  se  svým  otcem.  Jak  se  Vám
       80 % celkového výstavu ve vratném obalu jsme    daří společné rodinné podnikání?
                                            Tatínek je stále majitel. Díky tomu, že jsme si
                                            poměrně  přesně  vymezili,  co  kdo  bude  dělat,
                                            vše  funguje  myslím  úplně  bezproblémově.
                                            Každý se věnuje tomu svému a nemluvíme si
                                            do  toho.  Tatínek  má  na  starost  technologie,
                                            maminka  finance,  já  marketing  a  obchod,   Namíchat správnou směs, aby chutnala skvěle, dobře
                                            manželka  právní  záležitosti  a  kvalitu.  Vše  se   vypadala, držela si bublinky apod., je pečlivě střežené
                                            snažíme  řešit  během  dne,  doma  se  o  práci   tajemství.
                                            nebavíme, to jsme si hned na začátku zakázali.
                                                                                Jací jsou Vaši zákazníci?
                                                                                Největší zákazníci jsou různé firemní kantýny,
       Sudárna – sud projede nejdříve myčkou povrchu, dále   Jaké  bylo  Vaše  dětství?  Věděl  jste,  že  Vaše
                                                                                pak   samozřejmě   celoroční   restaurace,
       je  vypláchnut,  vymyt  kyselým  a  zásaditým  roztokem   rodina historicky vlastnila továrnu?
       a na závěr ještě propařen ostrou párou. Teprve pak se na   Doma  jsme  se  o  tom  nikdy  nebavili.   zahrádky, kempy, sportoviště a velké hudební
       poslední pozici plnící linky stáčí nápoj.                                festivaly. Velmi dobří zákazníci v regionu jsou
                                            Nevybavuji  si  ani,  že  by  se  o  tom  někdy   např. zábavní park Mirakulum nebo Fajn park.
       v rámci trhu určitě na špičce a toto číslo chceme   zmínil  někdo  z  našich  známých.  Dokonce  se
       i nadále zvyšovat. Jako jeden ze zakládajících   z té doby nedochovaly ani žádné fotografie se   Mají  rodinné  firmy  ve  světě  korporátů
       členů  iniciativy  „Zálohujeme“  doufám,  že   zaměstnanci nebo z výroby. Jediné fotky, které   budoucnost? V čem je jejich síla?
       již  brzy  spolu  s  ostatními  partnery  vyřešíme     máme  k  dispozici,  jsou  od  potomků  našich   Mají.  Právě  díky  tomu,  že  jsme  rodinná
       i těch zbývajících 20 %. Cílem je zavést systém   bývalých zaměstnanců. Rodiče asi nechtěli naši   firma.  V  jiných  velkých  firmách  je  průměrná
       hospodaření  se  zálohovanými  obaly  PET     tehdejší už tak špatnou situaci dále zhoršovat     životnost  obchodního  zástupce  šest  měsíců,
       v takové podobě, aby se recyklovaný granulát   a přáli si, abych jednou mohl třeba na rozdíl od   pak  přijde  zase  někdo  nový.  Já  jsem  ve  firmě
       použil opět na výrobu nových PET lahví a tak   tatínka normálně studovat a nemusel jezdit za   dvacet  let.  Znám  osobně  všechny  lidi  z  naší
       to bylo stále dokola. V současné době bohužel   exotikou  celý  život  trabantem  na  Slovensko,   branže,  nejen  odběratele  a  dodavatele,  ale
       pojem  recyklace  znamená  jen  jednorázové   protože  jinam  naši  rodinu  až  do  roku  1989   i všechny konkurenty. A všichni znají zase mě
       využití regranulátu – třeba na výrobu dětských   nepustili.
                                                                                a  vědí,  že  když  něco  řeknu,  tak  to  platí.  To
       plen  –  a  pak  jde  s  nimi  stejně  do  spalovny.
                                                                                žádný korporát nemůže nikdy nabídnout.
       Novou  preformu  (předlisek)  na  lahev  z  něj    V  devadesátých  letech  byla  doba  mnoha
                                                                                                         -hm-/foto hm
       v  současné  době  v  naší  republice  nevyrábí   možností, ale také doba mnoha krachů. Co
       žádná firma.                         bylo nejtěžší, abyste firmu udrželi?

                                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18