Page 13 - Kolin_zpravodaj_leden2020
P. 13
Tenkrát nám velmi pomohlo, že jsme byli jednou
z prvních firem, která k limonádám začala
dávat něco navíc. Začali jsme k odběratelům
instalovat chlazení, lednice, slunečníky.
Rozdávali jsme skleničky, podnosy, trička,
otvíráky, podtácky…, to, co v té době dávaly jen
pivovary, sodovkárna ale žádná. Rozhodli jsme
se, že do toho zainvestujeme, a určitě se to
vyplatilo. V té době jsme byli stále malá lokální
firmička, ve které rodina musela jet na 100 %
a obětovat firmě veškerý volný čas. Postupem
doby naše úsilí začalo sklízet první ovoce
a to nás ještě více nakoplo a utvrdilo v tom, že
v inovacích máme i nadále pokračovat. Udělali
jsme nový design lahví, etiket a POS materiálů.
Upravili jsme všechny receptury, zrevidovali
jsme dodavatele a zvětšili jsme obchodní tým.
To vše s cílem dostat k zákazníkovi – v rámci
našich možností – tu nejvyšší možnou kvalitu.
2
Lahvárna – ve výrobníku nápojů se na předchlazenou vodní mlhu za vysokého tlaku naváže CO a sirup. Hotový Pak přišel poslední, zásadní zlom, když jsme
nápoj se pak neprodleně stáčí do připravených vratných lahví. Ty přijíždějí po páse z myčky lahví, kde se před tím před sedmi lety vytvořili na celorepublikovém
40 minut vymývaly. Po následné kontrole senzory na několika stanovištích pokračují dále k plniči. Za plničem se
lahve etiketují a automaticky vkládají do přepravek. Výroba je plně automatizovaná a při výkonu 15 000 lahví/h jsou trhu fenomén točené malinovky a ovocných
ve výrobní hale jako obsluha pouze 3 lidé. limonád vůbec jako alternativu k tehdy
oblíbeným kolovým nápojům. Firma se od té
sudy. V současné době tvoří přibližně 50 % Co pijete během dne a co doma?
doby více jak zdvojnásobila. Přesto, že se na
naší výroby. 30 % stáčíme do vratného skla V práci testujeme denně různé nápoje. Ať už
malinovce svezl následně celý trh i se všemi
a pouze 20 % expedujeme PET v lahvích. jde o konkurenci nebo náš vlastní vývoj. Vývoj
hlavními konkurenty, jsme i v dnešní době stále
Jak jsem se zmínil již dříve, prodeje jsou nové příchutě se všemi potřebnými testy trvá největší výrobce točené malinovky v Čechách.
během roku poměrně nevyrovnané a v letních jeden až dva roky a těch testů a ochutnávek
měsících se prodává pětinásobek proti lednové jsou během té doby opravdu stovky. Takže po
výrobě. Co se týče PET balení, tak z velkých celodenním testování si doma dám rád pivo.
výrobců jsme byli poslední, kdo se stáčením
do PET obalu vůbec začal zabývat. S mírou Firmu vedete se svým otcem. Jak se Vám
80 % celkového výstavu ve vratném obalu jsme daří společné rodinné podnikání?
Tatínek je stále majitel. Díky tomu, že jsme si
poměrně přesně vymezili, co kdo bude dělat,
vše funguje myslím úplně bezproblémově.
Každý se věnuje tomu svému a nemluvíme si
do toho. Tatínek má na starost technologie,
maminka finance, já marketing a obchod, Namíchat správnou směs, aby chutnala skvěle, dobře
manželka právní záležitosti a kvalitu. Vše se vypadala, držela si bublinky apod., je pečlivě střežené
snažíme řešit během dne, doma se o práci tajemství.
nebavíme, to jsme si hned na začátku zakázali.
Jací jsou Vaši zákazníci?
Největší zákazníci jsou různé firemní kantýny,
Sudárna – sud projede nejdříve myčkou povrchu, dále Jaké bylo Vaše dětství? Věděl jste, že Vaše
pak samozřejmě celoroční restaurace,
je vypláchnut, vymyt kyselým a zásaditým roztokem rodina historicky vlastnila továrnu?
a na závěr ještě propařen ostrou párou. Teprve pak se na Doma jsme se o tom nikdy nebavili. zahrádky, kempy, sportoviště a velké hudební
poslední pozici plnící linky stáčí nápoj. festivaly. Velmi dobří zákazníci v regionu jsou
Nevybavuji si ani, že by se o tom někdy např. zábavní park Mirakulum nebo Fajn park.
v rámci trhu určitě na špičce a toto číslo chceme zmínil někdo z našich známých. Dokonce se
i nadále zvyšovat. Jako jeden ze zakládajících z té doby nedochovaly ani žádné fotografie se Mají rodinné firmy ve světě korporátů
členů iniciativy „Zálohujeme“ doufám, že zaměstnanci nebo z výroby. Jediné fotky, které budoucnost? V čem je jejich síla?
již brzy spolu s ostatními partnery vyřešíme máme k dispozici, jsou od potomků našich Mají. Právě díky tomu, že jsme rodinná
i těch zbývajících 20 %. Cílem je zavést systém bývalých zaměstnanců. Rodiče asi nechtěli naši firma. V jiných velkých firmách je průměrná
hospodaření se zálohovanými obaly PET tehdejší už tak špatnou situaci dále zhoršovat životnost obchodního zástupce šest měsíců,
v takové podobě, aby se recyklovaný granulát a přáli si, abych jednou mohl třeba na rozdíl od pak přijde zase někdo nový. Já jsem ve firmě
použil opět na výrobu nových PET lahví a tak tatínka normálně studovat a nemusel jezdit za dvacet let. Znám osobně všechny lidi z naší
to bylo stále dokola. V současné době bohužel exotikou celý život trabantem na Slovensko, branže, nejen odběratele a dodavatele, ale
pojem recyklace znamená jen jednorázové protože jinam naši rodinu až do roku 1989 i všechny konkurenty. A všichni znají zase mě
využití regranulátu – třeba na výrobu dětských nepustili.
a vědí, že když něco řeknu, tak to platí. To
plen – a pak jde s nimi stejně do spalovny.
žádný korporát nemůže nikdy nabídnout.
Novou preformu (předlisek) na lahev z něj V devadesátých letech byla doba mnoha
-hm-/foto hm
v současné době v naší republice nevyrábí možností, ale také doba mnoha krachů. Co
žádná firma. bylo nejtěžší, abyste firmu udrželi?
13