Page 8 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 02 2022
P. 8
8 Zprávy z radnice
VEDOUCÍ NOVÉHO ODBORU INFORMAČNÍCH JN
A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ TOMÁŠ RUDOLF:
„Městský úřad by měl být otevřený lidem a na to jako odbor musíme myslet.“
Funkce pracovníků v oboru IT by se dala přirovnat ke kořenům stromu. Přestože kořenový systém pod nánosem půdy není tolik na
očích, závisí na něm pevnost kmene, košatost koruny i množství plodů. S nenápadným čtyřlístkem „ajťáků“ čáslavského úřadu je to
podobné. Jejich kancelář nenavštěvují občané v takové míře jako odbory, kde si mohou přihlásit vozidlo, vyřídit vydání občanského
průkazu nebo zaplatit poplatky za komunální odpad. Nutno ale dodat, že bez jejich práce by v dnešní době tyto odbory nefungovaly.
Více v rozhovoru s vedoucím nového odboru informačních a komunikačních technologií Tomášem Rudolfem.
Tomáši, jak dlouho pracujete na hou jak inteligentní formuláře, tak návody
městském úřadě v Čáslavi? a průvodce celým procesem. Občané si
přes portál vyřeší platbu místních po-
Je to už 13 let. Tehdy jsem nastoupil platků nebo zařídí osobní doklady. Každý
jako třetí správce IT. bude mít k dispozici svůj osobní účet,
díky kterému získá přehled o minulých
Jak se za tu dobu IT technologie i budoucích závazcích k městu. E-mailem
na úřadě posunuly? je navíc zasíláno automatické upozornění
na blížící se dobu splatnosti. Už se tedy
Ohromným způsobem. Vzpomínám nestane, že někdo zapomene uhradit
si, jak byly všude psací stroje, stolní po- poplatek například za komunální odpad
čítač byl pouze v některých kancelářích nebo za svého čtyřnohého miláčka.
a celý systém fungoval na jednom nebo
dvou serverech. Dnes je tato představa Odbor informačních a komuni-
pro fungování našeho úřadu nemyslitel- kačních technologií funguje na MěÚ
ná. Kvůli covidovému období jde vývoj Čáslav od ledna letošního roku. Dří-
v IT sféře v současnosti kupředu ještě ve vaše činnost spadala pod kance-
rychleji. lář tajemníka. Co vedlo k vytvoření
samostatného odboru?
Asi narážíte na zavedení práce
z domu pro zaměstnance a digitali- Vývoj technologií a digitalizace na
zaci služeb pro veřejnost. městském úřadě nabývá stále větších
rozměrů a s tím musí růst i kapacita pra-
Přesně tak. Na vrcholu jedné z covi- covních sil, kterou musí někdo systema-
dových vln jsme museli umožnit práci ticky vést s vlastním rozpočtem.
z domu, což nebylo úplně jednoduché.
Naše systémy nebyly pro práci z domo- Co je hlavním úkolem odboru IT?
va uzpůsobeny jako u firem, které tento
způsob práce samy vyvíjejí. Sto procent lidí na úřadě pracuje na
V rámci digitalizace služeb zazname- počítačích, které mají své softwarové vy-
nal velký pokrok vývoj takzvaného Por- bavení. Platí to i pro telefony a tiskárny.
tálu občana, který bychom chtěli naplno Musíme se tedy postarat o to, aby vše
spustit v první polovině letošního roku. fungovalo. Nedílnou součástí naší práce
Lidé tak většinu záležitostí vyřeší z po- je také rozvoj a zavádění systémů a di-
hodlí domova a nebudou muset osobně gitalizace. To vše lidem usnadní komuni-
na úřad. Součástí Portálu občana bude kaci s úřadem. Městský úřad by měl být
také platební brána, která umožní rych- otevřený lidem a na to jako odbor musí-
lou online platbu přes QR kód nebo pla- me myslet.
tební kartu jako v klasických e-shopech.
Lidé se tím pádem nebudou muset při- Co vás na této práci nejvíce baví?
hlašovat do svého internetového ban-
kovnictví. Platební portál bychom chtěli V oboru IT se každou chvíli setká-
spustit během února. váme s novými postupy a zajímavými
technologiemi. Vezměme si třeba, v jaké
Můžete Portál občana představit podobě běží poslední online přenosy ze
ještě trochu detailněji? zasedání zastupitelstva. Museli jsme se
během krátké doby naučit pracovat se
Jedná se o službu pro veřejnost, díky zvukem, střihem videa a streamováním.
které půjde vyřídit nejrůznější životní si- Celý profesní život se musíme učit nové
tuace online. S vyplněním žádostí pomo- věci. To mě baví asi nejvíce.