Page 8 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 02 2022
P. 8

8  Zprávy z radnice




       VEDOUCÍ NOVÉHO ODBORU INFORMAČNÍCH                                                                       JN
       A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ TOMÁŠ RUDOLF:


       „Městský úřad by měl být otevřený lidem a na to jako odbor musíme myslet.“

       Funkce pracovníků v oboru IT by se dala přirovnat ke kořenům stromu. Přestože kořenový systém pod nánosem půdy není tolik na
       očích, závisí na něm pevnost kmene, košatost koruny i množství plodů. S nenápadným čtyřlístkem „ajťáků“ čáslavského úřadu je to
       podobné. Jejich kancelář nenavštěvují občané v takové míře jako odbory, kde si mohou přihlásit vozidlo, vyřídit vydání občanského
       průkazu nebo zaplatit poplatky za komunální odpad. Nutno ale dodat, že bez jejich práce by v dnešní době tyto odbory nefungovaly.
       Více v rozhovoru s vedoucím nového odboru informačních a komunikačních technologií Tomášem Rudolfem.


          Tomáši, jak dlouho pracujete na   hou jak inteligentní formuláře, tak návody
       městském úřadě v Čáslavi?          a průvodce celým procesem. Občané si
                                          přes  portál  vyřeší  platbu  místních  po-
          Je to už 13 let. Tehdy jsem nastoupil   platků nebo zařídí osobní doklady. Každý
       jako třetí správce IT.             bude  mít  k  dispozici  svůj  osobní  účet,
                                          díky  kterému  získá  přehled  o  minulých
          Jak se za tu dobu IT technologie   i budoucích závazcích k městu. E-mailem
       na úřadě posunuly?                 je navíc zasíláno automatické upozornění
                                          na blížící se dobu splatnosti. Už se tedy
          Ohromným  způsobem.  Vzpomínám   nestane,  že  někdo  zapomene  uhradit
       si, jak byly všude psací stroje, stolní po-  poplatek  například  za  komunální  odpad
       čítač byl pouze v některých kancelářích   nebo za svého čtyřnohého miláčka.
       a celý systém fungoval na jednom nebo
       dvou serverech. Dnes je tato představa   Odbor  informačních  a  komuni-
       pro fungování našeho úřadu nemyslitel-  kačních technologií funguje na MěÚ
       ná.  Kvůli  covidovému  období  jde  vývoj   Čáslav od ledna letošního roku. Dří-
       v  IT  sféře  v  současnosti  kupředu  ještě   ve vaše činnost spadala pod kance-
       rychleji.                          lář tajemníka. Co vedlo k vytvoření
                                          samostatného odboru?
          Asi  narážíte  na  zavedení  práce
       z domu pro zaměstnance a digitali-    Vývoj  technologií  a  digitalizace  na
       zaci služeb pro veřejnost.         městském  úřadě  nabývá  stále  větších
                                          rozměrů a s tím musí růst i kapacita pra-
          Přesně tak. Na vrcholu jedné z covi-  covních sil, kterou musí někdo systema-
       dových  vln  jsme  museli  umožnit  práci   ticky vést s vlastním rozpočtem.
       z  domu,  což  nebylo  úplně  jednoduché.
       Naše systémy nebyly pro práci z domo-  Co je hlavním úkolem odboru IT?
       va uzpůsobeny jako u firem, které tento

       způsob práce samy vyvíjejí.           Sto procent lidí na úřadě pracuje na
          V rámci digitalizace služeb zazname-  počítačích, které mají své softwarové vy-
       nal velký pokrok vývoj takzvaného Por-  bavení. Platí to i pro telefony a tiskárny.
       tálu občana, který bychom chtěli naplno   Musíme  se  tedy  postarat  o  to,  aby  vše
       spustit v první polovině letošního roku.   fungovalo. Nedílnou součástí naší práce
       Lidé tak většinu záležitostí vyřeší z po-  je také rozvoj a zavádění systémů a di-
       hodlí domova a nebudou muset osobně   gitalizace. To vše lidem usnadní komuni-
       na úřad. Součástí Portálu občana bude   kaci s úřadem. Městský úřad by měl být
       také platební brána, která umožní rych-  otevřený lidem a na to jako odbor musí-
       lou online platbu přes QR kód nebo pla-  me myslet.
       tební kartu jako v klasických e-shopech.
       Lidé se tím pádem nebudou muset při-  Co vás na této práci nejvíce baví?
       hlašovat  do  svého  internetového  ban-
       kovnictví. Platební portál bychom chtěli   V  oboru  IT  se  každou  chvíli  setká-
       spustit během února.               váme  s  novými  postupy  a  zajímavými
                                          technologiemi. Vezměme si třeba, v jaké
          Můžete Portál občana představit   podobě běží poslední online přenosy ze
       ještě trochu detailněji?           zasedání zastupitelstva. Museli jsme se
                                          během  krátké  doby  naučit  pracovat  se
          Jedná se o službu pro veřejnost, díky   zvukem, střihem videa a streamováním.
       které  půjde  vyřídit  nejrůznější  životní  si-  Celý profesní život se musíme učit nové
       tuace online. S vyplněním žádostí pomo-  věci. To mě baví asi nejvíce.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13