Page 10 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 02 2022
P. 10
10 Školství
MAP ČÁSLAVSKO PŘIPRAVUJE NOVÉ PROJEKTY SPOLUPRÁCE ŠKOL
JN
Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání působí na Čáslav- Divadelní festival základních škol
sku od roku 2016. Cílem projektu je na celém území ORP Čáslav
(37 obcí, 15 MŠ, 14 ZŠ, 1 ZUŠ a cca 100 zájmových útvarů) vybu- Dalším z projektů dílny MAP II byl Divadelní festival základních
dovat udržitelný systém komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují škol. Soubory dětských ochotníků se musely vypořádat s podmín-
vzdělávání dětí. kou, aby jejich představení mělo vztah k místnímu regionu. Zpočát-
Před vánočními svátky nás pozval manažer MAPu Mgr. Norbert ku nepřekonatelná bariéra se postupem času ukázala jako výzva,
Kobela, aby nám představil, co MAP za poslední roky přinesl, a zá- kterou snad nakonec všichni účastníci kvitovali. Norbert Kobela na-
roveň nás informoval o tom, co by mohl přinést v letech následují- stínil, jak se divadelní soubory s úkolem popasovaly: „Řada škol na-
cích. Zmínil také, že v lednu letošního roku byl zahájen projekt MAP studovala místní pověsti a nacvičila krásná divadelní představení.
III, který navazuje na předchozí aktivity. „Jedná se vlastně, stejně Velmi originálně se k tomu postavily dva soubory pod vedením Klá-
jako na samotném začátku, o plánovací období, jehož cílem je ve- ry Fidlerové na gymnáziu, které půl roku navštěvovaly zdejší domov
dle vyhodnocení dopadů (chcete-li smyslu) dosavadní spolupráce důchodců a hru připravily na základě pamětí a výpovědí místních
především plánování dalších aktivit ve spolupráci s mateřskými seniorů. Festival měl mít původně tři ročníky, ale nakonec se kvůli
a základními školami. Základním principem MAPu je totiž metoda pandemii covidu-19 mohl uskutečnit pouze jednou.“
komunitně vedeného místního rozvoje, jejímž cílem je podpora re-
gionu prostřednictvím hlasu místních obyvatel, což znamená, že Létající učitel (rodilý mluvčí)
sami učitelé, rodiče i žáci mají možnost rozhodovat, ve kterých akti-
vitách by chtěli pokračovat a co nového by uvítali,“ vysvětlil Norbert
Kobela.
Zde je krátká rekapitulace toho, co se prostřednictvím projektu
MAP povedlo v posledních čtyřech letech:
Tučným písmem se do historie hodin angličtiny na místních
školách zapsal „Létající učitel“. William Conrad Dakota Eychaner
alias Coty z amerického Kansas City, který v roce 2019 rozšířil řady
pedagogů deseti škol na Čáslavsku. O jeho působení, které skon-
čilo závěrem roku 2021, jste se mohli dočíst v lednovém vydání
Čáslavských novin. „Musím vyzvednout Cotyho okamžitou reakci
na přechod k distanční výuce. Prakticky ze dne na den se dokázal
přizpůsobit a začal vytvářet vlastní (často velmi zábavná) výuková
Veletrh studijních oborů a pracovních příležitostí videa. Ta pak postupně využívaly i školy, které s ním neměly osobní
zkušenost. Videa lze dohledat na YouTube pod heslem MAP Čás-
Veletrh studijních příležitostí je pod taktovkou MAP ve spolu- lavsko – Lekce angličtiny s Cotym,“ podotkl pan Kobela a zmínil, že
práci s městem Čáslav a Mikroregionem Čáslavsko každoročně pokud vše půjde podle plánu, v září letošního roku by díky spolupráci
pořádán v sále hotelu Grand od roku 2016. Vzhledem k situaci uply- s městem Čáslav mohl projekt pokračovat s novým vyučujícím ze
nulých měsíců, která nehrála do karet shromažďovaní většího okru- zahraničí.
hu lidí – tudíž ani tradičnímu pojetí veletrhu –, se MAP obrátil na
školy s nabídkou vytvoření vlastního „promovidea“. „Přestože nám Dopravní výchova formou vrstevnického učení
covid-19 snad ve všech našich projektech uškodil, v případě veletr-
hu studijních oborů je tomu naopak. Musím sám za sebe přiznat, MAP stojí také za rozvojem dopravní výchovy založené na for-
že během posledního veletrhu v Grandu jsem cítil, že akci musíme mě vrstevnického učení. „Když jsme se v letech 2016 až 2017 ptali
nějakým způsobem oživit. Když jsme se vzhledem ke stoupajícímu školek a škol, co jim chybí, tak jednou z nejčastějších odpovědí bylo
počtu nakažených rozhodli veletrh přesunout do online prostoru, dopravní hřiště. Uspořádali jsme proto společné setkání učitelů
oslovili jsme školy s nabídkou vytvoření videospotů, které předsta- s vedením města, které na základě tohoto podnětu zajistilo jeho
ví jimi nabízené obory. Myslím, že právě profesionálně vytvořená vybudování v areálu zemědělského muzea. Díky tomuto kroku jsme
„akční“ videa v budoucnu dodají tradičnímu veletrhu nový náboj mohli uplatnit naši vizi o vrstevnickém učení, kdy starší děti učí ty
a pomohou potenciálním uchazečům s výběrem dalšího studia,“ mladší, a navázali jsme spolupráci s PaedDr. Lenkou Frajerovou,
řekl Norbert Kobela. autorkou programu Dopravní abeceda. Bylo krásné pozorovat, že
děti nejsou tak ‚na přes pusu‘, jak si často myslíme, ale že potřebují
Pokud se tedy rozhodujete, jakou školu zvolit, nebo se jen chce- cítit důvěru a mít pocit, že mají zodpovědnost ve vlastních rukou.
te podívat, co jednotlivé školy nabízejí, nemůžete minout odkaz: Doufám, že i tento projekt, který nám rovněž narušil covid-19, opět
https://bit.ly/veletrhškol21. rozjedeme, “ uzavřel Norbert Kobela.