Page 10 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 02 2022
P. 10

10  Školství




                 MAP ČÁSLAVSKO PŘIPRAVUJE NOVÉ PROJEKTY SPOLUPRÁCE ŠKOL
                                                                                                                JN
          Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání působí na Čáslav-  Divadelní festival základních škol
       sku od roku 2016. Cílem projektu je na celém území ORP Čáslav
       (37 obcí, 15 MŠ, 14 ZŠ, 1 ZUŠ a cca 100 zájmových útvarů) vybu-  Dalším z projektů dílny MAP II byl Divadelní festival základních
       dovat udržitelný systém komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují  škol. Soubory dětských ochotníků se musely vypořádat s podmín-
       vzdělávání dětí.                                      kou, aby jejich představení mělo vztah k místnímu regionu. Zpočát-
          Před vánočními svátky nás pozval manažer MAPu Mgr. Norbert  ku nepřekonatelná bariéra se postupem času ukázala jako výzva,
       Kobela, aby nám představil, co MAP za poslední roky přinesl, a zá- kterou snad nakonec všichni účastníci kvitovali. Norbert Kobela na-
       roveň nás informoval o tom, co by mohl přinést v letech následují- stínil, jak se divadelní soubory s úkolem popasovaly: „Řada škol na-
       cích. Zmínil také, že v lednu letošního roku byl zahájen projekt MAP  studovala místní pověsti a nacvičila krásná divadelní představení.
       III, který navazuje na předchozí aktivity. „Jedná se vlastně, stejně  Velmi originálně se k tomu postavily dva soubory pod vedením Klá-
       jako na samotném začátku, o plánovací období, jehož cílem je ve- ry Fidlerové na gymnáziu, které půl roku navštěvovaly zdejší domov
       dle vyhodnocení dopadů (chcete-li smyslu) dosavadní spolupráce  důchodců a hru připravily na základě pamětí a výpovědí místních
       především  plánování  dalších  aktivit  ve  spolupráci  s  mateřskými  seniorů. Festival měl mít původně tři ročníky, ale nakonec se kvůli
       a základními školami. Základním principem MAPu je totiž metoda  pandemii covidu-19 mohl uskutečnit pouze jednou.“
       komunitně vedeného místního rozvoje, jejímž cílem je podpora re-
       gionu  prostřednictvím  hlasu  místních  obyvatel,  což  znamená,  že   Létající učitel (rodilý mluvčí)
       sami učitelé, rodiče i žáci mají možnost rozhodovat, ve kterých akti-
       vitách by chtěli pokračovat a co nového by uvítali,“ vysvětlil Norbert
       Kobela.
          Zde je krátká rekapitulace toho, co se prostřednictvím projektu
       MAP povedlo v posledních čtyřech letech:














                                                                Tučným  písmem  se  do  historie  hodin  angličtiny  na  místních
                                                             školách  zapsal  „Létající  učitel“.  William  Conrad  Dakota  Eychaner
                                                             alias Coty z amerického Kansas City, který v roce 2019 rozšířil řady
                                                             pedagogů deseti škol na Čáslavsku. O jeho působení, které skon-
                                                             čilo  závěrem  roku  2021,  jste  se  mohli  dočíst  v  lednovém  vydání
                                                             Čáslavských novin. „Musím vyzvednout Cotyho okamžitou reakci
                                                             na přechod k distanční výuce. Prakticky ze dne na den se dokázal
                                                             přizpůsobit a začal vytvářet vlastní (často velmi zábavná) výuková
       Veletrh studijních oborů a pracovních příležitostí    videa. Ta pak postupně využívaly i školy, které s ním neměly osobní
                                                             zkušenost. Videa lze dohledat na YouTube pod heslem MAP Čás-
          Veletrh studijních příležitostí je pod taktovkou MAP ve spolu- lavsko – Lekce angličtiny s Cotym,“ podotkl pan Kobela a zmínil, že
       práci  s  městem  Čáslav  a  Mikroregionem  Čáslavsko  každoročně  pokud vše půjde podle plánu, v září letošního roku by díky spolupráci
       pořádán v sále hotelu Grand od roku 2016. Vzhledem k situaci uply- s městem Čáslav mohl projekt pokračovat s novým vyučujícím ze
       nulých měsíců, která nehrála do karet shromažďovaní většího okru- zahraničí.
       hu lidí – tudíž ani tradičnímu pojetí veletrhu –, se MAP obrátil na
       školy s nabídkou vytvoření vlastního „promovidea“. „Přestože nám   Dopravní výchova formou vrstevnického učení
       covid-19 snad ve všech našich projektech uškodil, v případě veletr-
       hu studijních oborů je tomu naopak. Musím sám za sebe přiznat,   MAP stojí také za rozvojem dopravní výchovy založené na for-
       že během posledního veletrhu v Grandu jsem cítil, že akci musíme  mě vrstevnického učení. „Když jsme se v letech 2016 až 2017 ptali
       nějakým způsobem oživit. Když jsme se vzhledem ke stoupajícímu  školek a škol, co jim chybí, tak jednou z nejčastějších odpovědí bylo
       počtu  nakažených  rozhodli  veletrh  přesunout  do  online  prostoru,  dopravní  hřiště.  Uspořádali  jsme  proto  společné  setkání  učitelů
       oslovili jsme školy s nabídkou vytvoření videospotů, které předsta- s vedením města, které na základě tohoto podnětu zajistilo jeho
       ví jimi nabízené obory. Myslím, že právě profesionálně vytvořená  vybudování v areálu zemědělského muzea. Díky tomuto kroku jsme
       „akční“  videa  v  budoucnu  dodají  tradičnímu  veletrhu  nový  náboj  mohli uplatnit naši vizi o vrstevnickém učení, kdy starší děti učí ty
       a  pomohou  potenciálním  uchazečům  s  výběrem  dalšího  studia,“  mladší,  a  navázali  jsme  spolupráci  s  PaedDr.  Lenkou  Frajerovou,
       řekl Norbert Kobela.                                  autorkou programu Dopravní abeceda. Bylo krásné pozorovat, že
                                                             děti nejsou tak ‚na přes pusu‘, jak si často myslíme, ale že potřebují
          Pokud se tedy rozhodujete, jakou školu zvolit, nebo se jen chce- cítit důvěru a mít pocit, že mají zodpovědnost ve vlastních rukou.
       te  podívat,  co  jednotlivé  školy  nabízejí,  nemůžete  minout  odkaz:  Doufám, že i tento projekt, který nám rovněž narušil covid-19, opět
       https://bit.ly/veletrhškol21.                         rozjedeme, “ uzavřel Norbert Kobela.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15