Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav - červenec-srpen 2021
P. 8

8  Život ve městě




                                                                 Letošní vystoupení se skládá ze dvou částí. Zhruba jednu třetinu
                                                              tvoří ukázka přepadu letiště, respektive letecký úder na pozemní cíle
                                                              doplněný o pyrotechnické efekty na zemi, a zbylé dvě třetiny předsta-
                                                              vují ukázku slétanosti dvojice s prvky vyšší techniky pilotáže.
                                                                 Cesta k úspěšné certifikaci obnáší do dvou desítek hodin ná-
                                                              cviků. „Úplně na začátku bylo nezbytné určit, kdo bude vedoucím
                                                              skupiny,“ vysvětluje s úsměvem kapitán Seidl a dodává: „Poté jsme
                                                              vzali starou, předchozí ukázku a zamysleli se, zda nejde nějak vylep-
                                                              šit, zejména z pohledu atraktivity pro diváky.“
                                                                 Oba piloti strávili hodně času na simulátoru při nácvicích ukázky
                                                              a ověřování, zda je nová sestava proveditelná. Po schválení sestavy
                                                              Velitelstvím vzdušných sil začali intenzivně využívat simulátor pře-
                                                              devším ke sladění vzájemné slétanosti. Tento druh výcviku jim po-
                                                              mohl zapamatovat si sestavu, díky čemuž nemuseli přemýšlet nad
                                                              jednotlivými prvky během reálných nácviků. „Samotný letový výcvik
                                                              začal lety do výcvikového prostoru, kde jsme trénovali nízké létání ve
                                                              dvojici a nácviky jednotlivých prvků,“ objasňuje nováček ve dvojici,
       Certifikace dvojice display pilotů L-159               kapitán Byrtus. Teprve po zvládnutí těchto dovedností začala dvojice
                                       kpt. Mgr.  Hana Havrdová  trénovat sestavu nad základnou. Na závěr svého úsilí a snahy obdr-
                                                              želi certifikát od Odboru dohledu nad vojenským letectvím.
         Staronová  dvojice  display  pilotů  letounů  L-159  ALCA  prošla     Dle platných leteckých předpisů a nařízení musí být tento druh
       18. 5. 2021 v odpoledních hodinách úspěšnou certifikací.  nácviku pod dohledem staršího pilota na zemi, který současně celý
         Zkušeného  display  pilota  letounů  L-159  ALCA  kapitána  Aleše   let natáčí na záznamové zařízení. Stejně tak řídicí věž musí mít po
       Seidla doplnil v letošním roce kapitán David Byrtus. Pro oba zna-  celou dobu vizuální kontakt s letounem. Z tohoto důvodu nelze vý-
       menal tento den vyvrcholení a úspěšné završení několikaměsíčního   cvik provádět například ve vojenských výcvikových prostorech.
       výcviku k roli certifikovaného pilota pro rok 2021, tedy pilota, který   S  tímto  druhem  výcviku  je  spjata  hluková  zátěž,  která  ovliv-
       je oprávněn předvádět akrobatické letecké vystoupení na leteckých   ňuje  Čáslav  a  okolní  obce  svou  zvýšenou  intenzitou.  Pokaždé
       dnech při letových ukázkách v České republice, ale také v zahraničí.  však  o  něm  s  předstihem  informujeme  městské  a  obecní  úřady
         Oba jmenování jsou absolventy Univerzity obrany (dříve Vojenská   a dále informaci publikujeme na našich webových a facebooko-
       akademie). Jejich letecká kariéra začala na letištích v Pardubicích     vých stránkách. Nutno dodat, že jeden výcvik trvá zhruba 10 minut
       a v Náměšti nad Oslavou, kde létali na letounu L-39C a ZA. Poz-  a realizujeme jich okolo tří desítek za rok. Jedná se tedy v součtu
       ději  na  letišti  v  Čáslavi  absolvovali  přeškolení  na  bitevník  L-159.     o cca 300 minut v celém kalendářním roce. Dle dohovoru se zastu-
       K dnešnímu dni má kapitán Seidl nalétáno na letounech L-39 přibližně     piteli okolních měst a obcí směrujeme tento druh výcviku v rámci
       700 hodin a na letounu L-159 přibližně 800 hodin. Kapitán Byrtus   pracovních dní na čas od 14:00 do 17:00.
       nalétal asi 600 hodin na L-39 a zhruba stejně na L-159.   A kde se můžete na novou dvojici display pilotů těšit? Jejich
         Nácvik  vystoupení  display  pilota  probíhá  přímo  nad  letištěm   prvním vystoupením (byť online a bez diváků) bude na konci května
       podle předepsané osnovy, která se stanovuje vždy na začátku se-  Aviatická pouť v Pardubicích, dále, pokud to dovolí epidemiologic-
       zony a je v souladu s mezinárodním předpisem NATO – STANAG   ká situace, letecký den v Roudnici nad Labem, Dny NATO a Dny
       3533  FS,  stanovujícím  například  minimální  výšku  akrobatických   Vzdušných sil v Ostravě či letecké dny v Litvě, Slovinsku, Polsku,
       prvků, bezpečnou vzdálenost od diváků a rychlost letounů.  Francii, Maďarsku nebo na Slovensku.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13