Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav - červenec-srpen 2021
P. 8
8 Život ve městě
Letošní vystoupení se skládá ze dvou částí. Zhruba jednu třetinu
tvoří ukázka přepadu letiště, respektive letecký úder na pozemní cíle
doplněný o pyrotechnické efekty na zemi, a zbylé dvě třetiny předsta-
vují ukázku slétanosti dvojice s prvky vyšší techniky pilotáže.
Cesta k úspěšné certifikaci obnáší do dvou desítek hodin ná-
cviků. „Úplně na začátku bylo nezbytné určit, kdo bude vedoucím
skupiny,“ vysvětluje s úsměvem kapitán Seidl a dodává: „Poté jsme
vzali starou, předchozí ukázku a zamysleli se, zda nejde nějak vylep-
šit, zejména z pohledu atraktivity pro diváky.“
Oba piloti strávili hodně času na simulátoru při nácvicích ukázky
a ověřování, zda je nová sestava proveditelná. Po schválení sestavy
Velitelstvím vzdušných sil začali intenzivně využívat simulátor pře-
devším ke sladění vzájemné slétanosti. Tento druh výcviku jim po-
mohl zapamatovat si sestavu, díky čemuž nemuseli přemýšlet nad
jednotlivými prvky během reálných nácviků. „Samotný letový výcvik
začal lety do výcvikového prostoru, kde jsme trénovali nízké létání ve
dvojici a nácviky jednotlivých prvků,“ objasňuje nováček ve dvojici,
Certifikace dvojice display pilotů L-159 kapitán Byrtus. Teprve po zvládnutí těchto dovedností začala dvojice
kpt. Mgr. Hana Havrdová trénovat sestavu nad základnou. Na závěr svého úsilí a snahy obdr-
želi certifikát od Odboru dohledu nad vojenským letectvím.
Staronová dvojice display pilotů letounů L-159 ALCA prošla Dle platných leteckých předpisů a nařízení musí být tento druh
18. 5. 2021 v odpoledních hodinách úspěšnou certifikací. nácviku pod dohledem staršího pilota na zemi, který současně celý
Zkušeného display pilota letounů L-159 ALCA kapitána Aleše let natáčí na záznamové zařízení. Stejně tak řídicí věž musí mít po
Seidla doplnil v letošním roce kapitán David Byrtus. Pro oba zna- celou dobu vizuální kontakt s letounem. Z tohoto důvodu nelze vý-
menal tento den vyvrcholení a úspěšné završení několikaměsíčního cvik provádět například ve vojenských výcvikových prostorech.
výcviku k roli certifikovaného pilota pro rok 2021, tedy pilota, který S tímto druhem výcviku je spjata hluková zátěž, která ovliv-
je oprávněn předvádět akrobatické letecké vystoupení na leteckých ňuje Čáslav a okolní obce svou zvýšenou intenzitou. Pokaždé
dnech při letových ukázkách v České republice, ale také v zahraničí. však o něm s předstihem informujeme městské a obecní úřady
Oba jmenování jsou absolventy Univerzity obrany (dříve Vojenská a dále informaci publikujeme na našich webových a facebooko-
akademie). Jejich letecká kariéra začala na letištích v Pardubicích vých stránkách. Nutno dodat, že jeden výcvik trvá zhruba 10 minut
a v Náměšti nad Oslavou, kde létali na letounu L-39C a ZA. Poz- a realizujeme jich okolo tří desítek za rok. Jedná se tedy v součtu
ději na letišti v Čáslavi absolvovali přeškolení na bitevník L-159. o cca 300 minut v celém kalendářním roce. Dle dohovoru se zastu-
K dnešnímu dni má kapitán Seidl nalétáno na letounech L-39 přibližně piteli okolních měst a obcí směrujeme tento druh výcviku v rámci
700 hodin a na letounu L-159 přibližně 800 hodin. Kapitán Byrtus pracovních dní na čas od 14:00 do 17:00.
nalétal asi 600 hodin na L-39 a zhruba stejně na L-159. A kde se můžete na novou dvojici display pilotů těšit? Jejich
Nácvik vystoupení display pilota probíhá přímo nad letištěm prvním vystoupením (byť online a bez diváků) bude na konci května
podle předepsané osnovy, která se stanovuje vždy na začátku se- Aviatická pouť v Pardubicích, dále, pokud to dovolí epidemiologic-
zony a je v souladu s mezinárodním předpisem NATO – STANAG ká situace, letecký den v Roudnici nad Labem, Dny NATO a Dny
3533 FS, stanovujícím například minimální výšku akrobatických Vzdušných sil v Ostravě či letecké dny v Litvě, Slovinsku, Polsku,
prvků, bezpečnou vzdálenost od diváků a rychlost letounů. Francii, Maďarsku nebo na Slovensku.