Page 5 - Chytrý zpravodaj - Žlutice 05/2022
P. 5
Tři zastavení s Helenou (rozhovor)
Návraty Vzdělávání
Ţlutice a Ţluticko jsou pro Helenu Plitzovou (foto dole Téměř celou svou profesní dráhu působíš ve školství,
vlevo) srdeční záleţitostí: má zde svůj domov a ve Ţluti- především v oblasti dalšího vzdělávání učitelů. Jaké je
cích začala také její pedagogická dráha. Nejprve v Domě dle tvého názoru dnešní školství a co potřebují učitelé?
dětí a mládeţe a pak na zdejší základní škole, kde 12 let Osobně jsem zaţila celou řadu změn v oblasti školství.
učila na prvním stupni. Vedla zde pěvecký sbor a taneční Svědčí to o velké dynamice v této oblasti. Naše školství
folklórní soubor. Pracovní povinnosti ji uţ před více neţ je dobré a kvalitní, i kdyţ má své problémy a výzvy. Uči-
dvaceti lety zavály do Karlových Varů, později v pozici telé, resp. pedagogičtí pracovníci, odvádějí odpovědnou
ředitelky Národního institutu pro další vzdělávání do práci a jsem ráda, ţe se jejich prestiţ v posledních letech
Prahy. Institut byl sloučen a nyní nese název Národní zlepšila. Potřebují ale také stálou podporu, jako např.
pedagogický institut České republiky a Helena v něm ředitelé, začínající učitelé, ale i vychovatelky školních
nyní pracuje jako koordinátorka krajských center v re- druţin a klubů. Velkým tématem je dnes propojování
publice. Domů do Ţlutic se však za rodinou vracela pra- školního vzdělávání se zájmovou činností (např. krouţ-
videlně a v poslední době zde tráví díky homeoffice stále ky, školní kluby, volný čas dětí a mládeţe).
více času. Jako by nastal čas na změnu. A moţná také na
zklidnění a návrat „domů―. Co je podle tebe pro školu důležité ve vztahu
k veřejnosti?
Je snadné vyměnit náročnou a někdy i hektickou práci Škola by měla být takovým komunitním centrem obce –
v ředitelské pozici za místo, kde nemusíš nikoho řídit a podobně jako tomu bylo v minulosti. A většina škol o to
také usiluje: otevírají se komunikaci, partnerství a spolu-
nést největší odpovědnost za chod organizace?
Člověk si na novou roli musí zvyknout. Byla to velká práci nejen s rodiči, ale i s ostatními organizacemi, fir-
změna, ale moţná i úleva – uţ delší dobu jsem cítila, ţe mami a jinými subjekty. Propojení s reálným světem je
potřebuji změnu. Ostatně zkušenosti neztrácíme odcho- pro ţáky tou nejlepší školou ţivota.
dem z nějaké pracovní pozice.
Soukromí
Co pro tebe znamená rodina?
Co pro tebe znamenají Žlutice a Žluticko?
Je to kraj mého dětství a mládí. Ráda na tato léta vzpomí- Jako pro většinu z nás hodně. A to i přesto, ţe bylo
nám, hlavně na mé hudební začátky, kdy jsem hrála na mnohdy dost těţké skloubit náročnou práci s péčí o blíz-
klarinet v dětské dechovce Práčata, později na saxofon ké. Uvědomila jsem si to hlavně po narození našich vnu-
v hudební skupině Problém a v dechovce Ţlutičanka. Do ků. A tak se snaţím s nimi i s rodinou trávit co nejvíce
Ţlutic jsem se vlastně přivdala do muzikantské rodiny a času.
své děti jsme s manţelem také k muzice vedli. Líbí se mi
zdejší kraj oplývající přírodními krásami, historickými Jak vidíš naši budoucnost?
památkami a tradicemi. Je to ale kraj, který by si zaslou- Chci být optimista hlavně kvůli našim dětem a vnouča-
ţil daleko větší pozornost a podporu pro svůj ekonomic- tům: všichni přeci přejeme svým dětem dobrý a hlavně
ký a sociální rozvoj. A k tomu bych chtěla v budoucnu bezpečný ţivot!
opět přispívat i já. Ptala se Míla Špidrová