Page 7 - Praha_3_07_cervenec
P. 7

Fokus









































                  podle jejich údajů žije v Praze vysoký počet nepři-  Výstupem mají být i doporučené aktivity, na které
                  hlášených osob, převážně z Evropské unie.   by se městská část měla v budoucnu zaměřit.
                  Eldar Fazlagić bydlí na Praze 3 teprve rok a půl,   Před jednou z největších výzev stojí školy, které
                  přistěhoval se sem ze Sarajeva za svou přítelkyní.   hledají efektivní metody začleňování žáků různých
                  Česky se ale už domluví bez problémů. „Hodně mi   národností. „Školy si postupně začínají uvědomo-
                  pomohla práce, v zaměstnání mluvíme jen česky.   vat, že cizince nejde ignorovat a že zároveň není
                  Zpočátku jsem se také díval na české seriály, abych   možné všechnu odpovědnost házet na rodiče,“
                  si na jazyk zvykl,“ popisuje své zkušenosti. S češ-  tvrdí Jan Heinrich z organizace META, která podpo-
                  tinou si poradil i Eduardo García Salas, který žije   ruje cizince v rovném přístupu ke vzdělávání a pra-
                  se svou rodinou v Seifertově ulici. Prahu 3 si špa-  covní integraci. Připomíná zkušenost z uplynulého
                  nělský houslový virtuos vybral podle Map Google,   roku, poznamenaného pandemií, kdy se ukázalo, že
                  zdála se mu nejvíc zelená. „Pak jsem zjistil, že jsou   mnoho rodin nemá podmínky k tomu, aby rodiče
                  to hřbitovy,“ dodává se smíchem. Češi prý zdaleka   mohli dětem při vzdálené výuce účinně asistovat.
                  nejsou tak studení, jak se na první pohled zdá, po-  Sami totiž v mnoha případech nerozumějí česky
                  rozumění a přijetí jde ale podle něj ruku v ruce se   a neznají české školní prostředí. Zvláště mezi zá-
                  schopností domluvit se česky.               kladní a střední školou pak vzniká propast, kterou
                                                              žáci s odlišným mateřským jazykem těžko překoná-
                                                              vají a často kvůli tomu končí se základním vzdělá-
       Oddělování cizinců od                                  ním. Mnoho žáků se k přijímacím zkouškám ani ne-
                                                              odhodlá — nejsou totiž motivovaní a navíc narážejí
       většinové společnosti                                  na nedostatečnou podporu při přijímacích testech.

       prohlubuje rozdíly




                  Městská část na proměny populace reaguje pro-
                  jektem Společné soužití, kterým od roku 2012 pod-
                  poruje vzdělávací aktivity, zvyšování informovanos-
                  ti a další programy zaměřené na sbližování cizinců
                  a Čechů. Součástí projektu je analýza stavu cizinců
                  na území Prahy 3, kterou tento rok zpracovává
                  Univerzita Karlova. „Analýza by nám měla odpově-
                  dět na otázky, jak početné jsou jednotlivé národ-
                  nosti a cizinecké komunity žijící na Praze 3, jaké
                  problémy v soužití řeší a jak je naše městská část
                  schopná na potřeby cizinců a vzájemného soužití
                  reagovat,“ vysvětluje místostarosta Ondřej Rut.
                  Studie pomůže identifikovat hlavní problémy a rizi-
                  ka, ale také potenciál a příklady dobré spolupráce.
                                                                                                                     — 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12