Page 9 - Chytrý Zpravodaj - Neratovice duben 2021
P. 9
LISTY STRANA 9
MĚSTA NERATOVICE NÁZORY ZASTUPITELŮ ŠKOLY A ŠKOLKY
I OBYVATELÉ BYTOVÝCH DOMŮ CHTĚJÍ TŘÍDIT BIOODPAD
Stále víc rodin přemýšlí nad Vloni se podařilo přesvědčit nekončí na skládce ani ve spalov-
objemem odpadu, který každým vedení Neratovic k objednání ně, ale pomáhá zlepšovat stav naší
dnem produkuje. prvních dvou komunitních kom- městské zeleně.
Zhruba 40 % směsného odpadu postérů SIVA. Fungují už déle než Prosíme tímto vedení města
z průměrné domácnosti je rostlin- rok velmi dobře – za náměstím o nákup dalších komunitních kom-
ného původu: natě, slupky, jádřin- u ulice V Hájích a Na Výsluní pro- postérů. Dotace mohou pokrýt až
ce, pecky, kazící se ovoce, zeleni- ti vchodu 1308. Do třídění bio- 85 % jejich ceny. Zájemci o třídě-
na, odkrojky brambor, skořápky, odpadu se ochotně zapojilo přes ní bioodpadu z dalších bytových
sáčky od čaje, kávová sedlina, po- 40 domácností, po 20 z každé sa- domů, napište mi prosím vzkaz na
destýlka býložravých domácích mosprávy. Vzniklý kompost pou- alena.proskova@post.cz.
mazlíčků, zvadlé květiny a další žíváme přímo v okolí obou byto- Přeji všem co nejzdravější jaro!
rostliny, ale např. i natrhané papí- vých domů – ke stromům, keřům, nehnojených a v létě vyprahlých Oslavte duben a svátek Dne Země
rové obaly znečištěné potravinami růžím a hortenziím. Cenné přírod- jižních trávníků na sídlišti. smysluplným rozhodnutím ve pro-
(krabice od pizzy, od mražených ní hnojivo budeme potřebovat i do Komunitním kompostováním spěch našeho životního prostředí.
polotovarů, od vajec), stará zemi- sousedských záhonů a např. i „na městu šetříme peníze za odvoz Mgr. Alena Prošková,
na z květináčů atd. přilepšenou“ do celá desetiletí a likvidaci našeho bioodpadu. Ten zastupitelka za NeraHnutí
PROČ MĚSTO LIKVIDUJE ROSTOUCÍ ŽIVÉ KEŘE VE MĚSTĚ?
Poslední akce správce městské i úponky s destičkami, kterými se opustí vymezený prostor a za- velení apod. Při údržbě zeleně ve
zeleně se týkají likvidace popí- přichytí k podkladu. Jeho výho- čnou se šplhat na okolní stromy městě by se nemělo postupovat
navých rostlin loubince, lidově dou je nenáročnost a velmi rychlý a keře, je nutné je přistřihnout podle momentální nálady stále
zvaného psí víno, rostoucích na růst – může šplhat až do výšky nebo strhnout z okolní vegeta- se střídajících pracovníků odboru
gabionech za panelovými domy 15 metrů. V přírodě je považován ce. Je prakticky bezúdržbový. životního prostředí. Městu chybí
Na Výsluní. Tyto rostliny byly ke za invazivní, ale ve městech je Správce městské zeleně se přesto koncepce správy, údržby a rozvo-
gabionům vysázeny v souladu běžně využíván pro rychlé a lev- rozhodl nechat odstranit úspěšně je veřejné zeleně. Základním po-
s projektem revitalizace sídliště, né ozelenění plotů, stěn a mříží. rostoucí rostliny jako invazivní, žadavkem by mělo být zachování
aby zakryly šedivé stěny kamení V době květu poskytuje potravu přesto, že sídliště není volná pří- stávající zeleně, která by měla být
v drátěných klecích a v létě snižo- včelám, modré bobule jsou vyhle- roda. Místo nich byly vysázeny důsledně chráněna před podob-
valy teplotu v rozpáleném městě. dávanou potravou ptáků. Je tedy druhy náročné na údržbu i peníze. nými zásahy.
Loubinec je popínavka, která velmi užitečný. Jen se musí „držet Nová výsadba je drahá, vyžaduje Mgr. Anna Spěváčková,
se pne nebo plazí, vytváří ale na uzdě“, když dlouhé šlahouny soustavnou péči, zálivku, odple- zastupitelka za SPD
MATEŘSKÁ ŠKOLA BERUŠKY vztahy ve společnosti, neodděluje tak k vědomí o působení člověka
Vítáme vás u Berušek. Dovolte Jednotlivé bloky jsou v třídním „malé“ a „velké“, učí je vzájemně na přírodu včetně negativních dů-
nám, abychom se představili. Jsme plánu podrobněji rozpracovány do se respektovat, tolerovat a pomáhat sledků. Děti se aktivně zapojují do
jednotřídní mateřská škola v obci témat a zohledňují přitom věk dětí, jeden druhému. Pro děti je zajiště- výsadby a péči o rostliny – zalévají,
Mlékojedy, která je součástí měs- složení kolektivu a dané podmínky na strava dle zásad zdravé výživy, v vytrhávají plevel, okopávají záhon-
ta Neratovice. Kapacita školy je ve třídě. Každé téma se snažíme co nejširší míře se snažíme zařazo- ky. V bylinkové zahrádce společně
20 dětí od 3 do 6 let. Budova se zakončit slavností nebo zábavnými vat zdravé potraviny a v rámci pit- pěstujeme bylinky a děti se je učí
nachází uprostřed obce, je to jed- soutěžemi. ného režimu nabízíme i obyčejnou rozlišovat podle vůně, chuti i vzhle-
nopatrová rodinná vilka s krásnou Naše MŠ podporuje program vodu. Do denních aktivit jsou za- du. Letošní rok přibude na zahradě
zahradou. V přízemí máme samo- „Zdravá mateřská škola“ – což řazeny všechny prvky vzdělávání, nový kompostér. Díky němu se děti
statnou kuchyň, šatnu pro děti, hy- znamená, že se snažíme vést děti ale především pohyb na čerstvém naučí nakládat s biologickým od-
gienické zařízení pro děti a dospě- ke zdravému životnímu stylu. vzduchu. Vzdělávání dětí je založe- padem a plánujeme výsadbu dýní.
lé, jídelnu a hernu. V prvním patře Záměrem výchovného působení no na principu prožitkového učení, Vesnické prostředí skýtá i mno-
je herna, kterou využíváme hlavně a fi lozofi í naší školy je vytvořit MŠ vnímání zážitků (učení na základě ho příležitostí k vycházkám do pří-
k pohybovým aktivitám, dále ložni- rodinného typu s úzkými vazbami prožitků nikoli pokynů a příkazů), rody. Proto nemáme potřebu k vý-
ce, sociální zařízení a kancelář. Bě- na rodiče. Cílem je umožnit dětem na základě různých forem a metod. uce používat žádná elektronická
hem posledních let prošla budova prožít aktivní a šťastné dětství tím, Přitom je důraz kladen na indivi- zařízení jako je počítač, notebook,
školy několika velkými rekonstruk- že jim vytváříme pohodové a přá- dualitu a potřeby každého jedince. interaktivní tabule. Tyto moderní
cemi a průběžně dochází k neustá- telské prostředí bez zbytečného Profesionální přístup obou učitelek techniky děti znají a umí používat
lému zvelebování prostor. spěchu, kde se cítí dobře, kde pa- umožňuje tyto potřeby akceptovat z domova. Pro nás je důležitější na-
Program naší školy nese název: nuje kamarádská nálada, pochope- a v rámci možností se jim přizpů- učit děti porozumět přírodě, učit se
Jaro, léto, podzim, zima, u Berušek ní a láska. Dále usilujeme o rozvoj sobit. od ní a získat potřebu ji chránit.
je vždy prima. Časový prostor k re- samostatných a zdravě sebevědo- Velkým pomocníkem nám je Naše MŠ se podílí i na dění
alizaci zůstává otevřený, fl exibilní, mých dětí cestou přirozené výcho- naše velká zahrada, která nám v obci – děti vystupují u rozsvěcení
dostatečně volný s prostorem pro vy, uvědomění si odpovědnosti za skýtá velkou škálu využití. Kromě vánočního stromu, zkrášlují svý-
aktuální situace, pro aktivní vstup své chování a jednání, a to vše spo- pohybových aktivit ji v rámci en- mi obrázky vývěsní tabule, učí se
dětí i tvořivost učitelek. Centrál- lečnou cestou s rodiči. vironmentální výchovy využíváme správně třídit odpad.
ním tématem ŠVP je koloběh roku Naše smíšená třída umožňu- u dětí k rozvoji kladného vztahu Prostě u Berušek je vždy prima.
s jeho čtyřmi ročními obdobími. je dětem poznat přirozené lidské k přírodě a její ochraně. Vedeme je Učitelky Jindra a Monča z Berušek
E-mail: redakce@nerotovice.cz • Tel.: 315 650 311 LISTY MĚSTA NERATOVICE www.neratovice.cz