Page 8 - Zpravodaj_zari_2021
P. 8
STANE SE JIRÁSKOVO NÁMĚSTÍ TRADIČNÍM RYNKEM?
Jiráskovo náměstí, hlavní zálabské náměstí hned za řekou, léta působí spíše neuspořádaným dojmem. Není
divu, že se tento prostor dostal do hledáčku městského architekta jako místo, které si zaslouží obnovu. Ná-
sledné diskuse rozhodly o tom, že na revitalizaci Jiráskova náměstí vypíše město architektonickou soutěž.
Jejímu vypsání ale nejprve předcházela prázdninami. Do soutěže bylo přihlášeno či trhy. Místo, kde si mohou děti hrát.
řada setkání v místě se zástupci města, archi- třináct návrhů, k hodnocení jich bylo – dle sou- Co se týče parkovací plochy, autoři návrhu
tektem a občany. Co místní trápí, co by rádi těžních podmínek – připuštěno dvanáct. pracují se stavbou domu, která nemá zatím
vylepšili i naopak zachovali, ukázala anketa. Jako vítězný vyhodnotila odborná porota nijak definovanou funkčnost, k čemu by měla
Její výsledky sloužily jako podklad pro zadání návrh č. 2, jehož autory jsou Ing. arch. sloužit a co by v ní mělo být. Jediné, co mít
soutěžních podmínek a k dispozici byly i archi- Ondřej Fabián a Ing. arch. Verónica Gallego musí, je podzemní parkoviště sloužící pro ve-
tektům, kteří se do soutěže hlásili. Podstatné Sotelo. Na druhém místě se umístil návrh řejnost. Zda dům v této části náměstí bude, či
ale bylo navrátit místu to, čím má být – typické autorů gogolák + grasse s.r.o.: Ing. arch. Ivan nebude, je věcí důkladných diskusí. Jisté je,
náměstí, rynek, volné veřejné prostranství ve Gogolák, PhD., a Ing. arch. Lukáš Grasse, na že tato plocha vždy bude určena k parkování
městě, ohraničené zejména přilehlými domy. třetím místě návrh od autora MS Plan s.r.o. – – dosavadnímu venkovnímu či rozšířenému
Plocha, které dominuje významná stavba prof. Ing. arch. Michal Šourek. podzemnímu a naším záměrem je kapacitu
(kostel, radnice aj.) a v jejímž centru stojí parkování spíše navýšit.
fontána, kašna, socha či jiný monument. Návrh Ondřeje Fabiána a Verónicy Gallego Autoři se také věnovali dopravnímu řešení
Soutěž jsme tedy zadali tak, aby vítězný Sotelo podle odborné poroty jednoznačně a napojení dopravy v navazujících částech.
návrh ukázal možnou budoucí architektonic- vytváří ucelenou plochu náměstí se zapojením Jednání hodnoticí komise byl přítomen por.
kou proměnu náměstí. Aby sloužil jako vize kostela a hřbitova, zahrnutí tohoto prostoru Ing. Tomáš Barták, komunikační inženýr Do-
možné postupné přeměny Jiráskova náměstí. bylo před vyhlášením soutěže konzultováno se pravního inspektorátu PČR Kolín. Tématu
Za tím účelem bude vítězi soutěže zadána ar- zástupci kolínské farnosti. Svou přiměřenou dopravní obslužnosti, blízkosti základní školy,
chitektonicko-urbanistická studie na řešení dimenzi získává eventuální výstavbou nového kruhového objezdu, nájezdu na Nový most aj.
revitalizace veřejných prostranství Jiráskova městského bloku. Prostor náměstí obsahuje byla věnována opravdu velká pozornost. Řada
náměstí v Kolíně. Na ni pak budou navazovat vymezené funkční části, např. volnou plochu jiných návrhů právě pro nereálnou navrženou
další konkrétní projektové kroky a realizované jako místo trhů, posezení pod stromy a další, dopravní trasu nebo naopak zachováním té
úpravy náměstí po etapách. které spolu tvoří jeden kompaktní celek. Uspo- stávající, vecpané do středu náměstí, neuspěla.
řádanost, která doposud stávajícímu místu
Srdcem náměstí se má stát kostel chyběla. Komunitní život a srdce náměstí by Dostavba ano, či ne?
a prostor kolem něj, ne parkoviště měl tvořit prostor v blízkosti kostela sv. Víta.
Kostel by měl být součástí prostoru, nikoli pří- Vraťme se k nejdiskutovanější věci, která
Samotná soutěž byla vypsána na konci lepkem na okraji jako dnes. Kolem něj odpo- se objevovala v 80 % všech návrhů, a to do-
února tohoto roku, výsledky jsme měli před činková plocha, místo pro koncerty, setkávání stavbě domu v řadě městského bloku. V zadání
Půdorysný nákres členění náměstí. Zásadní změnou je umístění komunikace. Silniční provoz kolem 5. ZŠ by mohl být veden jednosměrně z ulice Na Louži s výjez-
dem ke kruhovému objezdu (to např. umožní v této ulici při jednosměrném provozu přidání parkovacích míst a snazší parkování u školy). Provoz od kruhového
objezdu směrem k Tovární ulici je naopak veden obloukem tak, aby z hlediska bezpečnosti respektoval odpočinkovou plochu před kostelem i blízkost základní
školy.
8