Page 7 - Chytrý zpravodaj - Kolín 06/2022
P. 7

KOLÍNSKÝ ORCHETR ARCHI ZAZÁŘIL NA SOUTĚŽI



          Smyčcový  orchestr  Archi  při  ZUŠ
       Fr. Kmocha je orchestr s více než dvacetiletou
       tradicí.  Orchestr  je  složen  z  nejlepších  žáků
       a  absolventů  ZUŠ  a  nadaných  hudebníků
       z širokého okolí. Dohromady čítá až 35 hráčů.
       Zakladatelem tělesa byl pan Jiří Čmugr, nyní
       orchestr vede Jiří Dojčiak a Barbora Daňková,
       kteří na práci s mladými hudebníky v rámci své
       pedagogické praxe na ZUŠ Kolín navázali.
          A právě pod vedením houslisty a pedagoga
       Jiřího Dojčiaka se mladší části orchestru letos
       v květnu povedl zcela mimořádný úspěch. Ve
       finálním  kole  celorepublikového  klání  pres-
       tižní soutěže smyčcových orchestrů ZUŠ, které
       se koná každé tři roky v Olomouci, přivezl or-
       chestr  1.  cenu  a  cenu  absolutního  vítěze  ka-
       tegorie  orchestrů  do  26  let,  také  speciální
       ocenění  odborné  poroty  za  stylové  provedení
       soutěžní skladby a cenu za výbornou práci diri-  i jejich rodiče, pro které to muselo být opravdu   Jak finále v Olomouci probíhalo?
       genta s orchestrem. Více k soutěži Jiří Dojčiak    náročné. Následovala řada jarních vystoupení,   Musím  vyzdvihnout  přístup  žáků,  protože
       a Barbora Daňková přiblížili v rozhovoru:  při  nichž  si  orchestr  repertoár  zahrál  před   do  Olomouce  jeli  jako  skvělá  parta,  s  velkou
                                           publikem.                            pokorou  a  skromností.  Zkušenosti  z  národ-
       O jakou soutěž se jedná?                                                 ního  kola  jsme  doposud  neměli  a  očekávání
       Soutěž  je  určena  žákům  základních  umělec-  Základem je tedy dobře vybrat repertoár?  jsme  pro  jistotu  od  počátku  krotili.  Cílem
       kých škol s věkovým limitem do 26 let, vypisuje   Ano. V první řadě to musí být pěkná muzika   bylo,  aby  si  hráči  celou  akci  užili  a  zahráli
       ji Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.   v rozumné technické obtížnosti. Časový limit   s dobrým pocitem. Moc se těšili na nádherný
       Orchestrální  soutěž  se  koná  jednou  za  tři   soutěže  byl  12  až  15  minut.  Jako  první  jsme   sál Reduty, sídlo Moravské filharmonie. Tam
       roky, v dalších letech probíhají sólové soutěže    zahráli  skladbu  raného  klasicismu,  1.  větu   se  finále  odehrávalo.  Zúčastnilo  se  celkem
       a  soutěž  komorní  hry.  Kola  jsou  obvykle  tři   ze sinfonie Jana Zacha, to je takový metal té   26 orchestrů v kategoriích rozdělených podle
       (okresní,  krajské  a  celostátní).  Orchestrální   doby, kde vyniklo především vyvážení skupin   počtu hráčů, obsazení a věku. Orchestr Archi
       krajské kolo probíhá již tradičně v Mladé Bole-  orchestru  a  práce  s  dynamikou.  Zajímavé  je,   Kolín  spadal  do  kategorie  smyčcových  or-
       slavi a celostátní v Olomouci. Odborná porota   že  partituru  k  této  skladbě  vypracoval  ještě   chestrů do 18 hráčů s věkovým průměrem nad
       složená  z  dirigentů,  výkonných  umělců  a  pe-  můj  předchůdce  pan  Čmugr.  Velmi  příjemně   16 let. V této kategorii jsme obsadili 1. místo.
       dagogů  z  České  republiky  hodnotí  stylovost   mě  překvapilo,  když  porota  udělila  zvláštní   Celá soutěž byla dále rozdělena na dvě hlavní
       provedení, zvládnutí po technické a umělecké   ocenění za stylovou interpretaci této skladby.   kategorie podle věkového průměru do 16 a nad
       stránce, ale i dramaturgii repertoáru a celkové   Vnímám to jako cenu, kterou naši hráči poslali   16 let. V té starší nám porota přidělila abso-
       působení tělesa.                    panu  Čmugrovi,  jenž  v  Kolíně  nechal  jako   lutní vítězství.
                                           pedagog  mnoho  energie.  Poté  jsme  zařadili
       Jaká jsou pravidla?                 Oblivion  od  argentinského  skladatele  Ástora   Jaké  vzpomínky  si  ze  soutěže  odnesli
       Soutěže se nesmí účastnit profesionální hráči,   Piazzolly, skladbu se sólem, které krásně pro-  samotní hráči?
       studenti  konzervatoří  apod.,  naopak  až  čtvr-  cítěně  zahrála  houslistka  Ester  Hůlová.  Na   Antonín  Koch  (15  let,  violoncellista):  „Nej-
       tinu orchestru mohou tvořit absolventi a bývalí   závěr  jsme  uvedli  tři  věty  z  Capriol  Suite  od   raději  vzpomínám  na  šok  po  každém  ocenění,
       žáci ZUŠ. Školy nemusí soutěžit jen samy za   Petera Warlocka, autora 1. poloviny 20. století.  které jsme dostali.“
       sebe, ale např. ty z menších měst mají možnost                           Ester Hůlová (14 let, houslistka): „Atmosféra
       postavit orchestr společný. I kvůli tomuto na-  V jaké sestavě jste hráli?  soutěže  byla  velmi  přívětivá,  porota  pochá-
       stavení se výkony v celostátním kole pohybují   Na  soutěži  jsme  měli  čtyři  hráče  ve  skupině   zela z různých koutů České republiky a tím se
       na  úrovni  profesionálních  těles.  Soutěžní  re-  prvních houslí (Adéla Spurná – na pozici kon-  dle mého názoru skvěle doplňovala. Také nám
       pertoár  je  doporučeno  vybírat  z  různých  slo-  certní,  Ester  Hůlová,  Antonín  Hájek,  Johana   přišla velmi milá. Jistěže si všichni pamatují to
       hových epoch. Např. barokní nebo klasicistní   Kochová),  pět  ve  skupině  druhých  (Tomáš   neuvěřitelně silné nadšení, které nám vhánělo
       v kontrastu s romantickou až soudobou sklad-  Kováč,  Johana  Manhartová,  Marek  Čablík,   slzy do očí.“
       bou klasické hudby.                 Anežka Nováková, Tereza Dušková), tři violy
                                           (Tereza  Nováková,  Petr  Čech,  Josef  Hůla),   Jak se vám hrálo v sále Reduty?
       Jak dlouho jste se připravovali?    čtyři  violoncella  (Antonín  Koch,  Magdalena   Tomáš Kováč (15 let, houslista):  „Překrásně.
       Při běžném rozsahu výuky přípravu na takovou   Jehličková, Tomáš Trutnovský, Radim Dvořák)    Nikdy  jsem  nehrál  v  tak  skvělém  sále.  Tento
       soutěž  s  žáky  prakticky  neobsáhnete,  proto   a  dva  kontrabasy  (Filip  Metzl  a  Jan  Čech).   sál  nemá  jenom  skvělou  akustiku,  ale  i  skvěle
       jsme začali nacvičovat už vloni na letním sou-  Právě  rovnou  dva  kontrabasy  jsou  v  takto   vypadá.  Když  jsem  tam  vstoupil,  byl  jsem
       středění. Kromě pravidelných zkoušek v týdnu   malém  obsazení  celkem  výjimečné.  Napo-  opravdu  ohromen.  Nejradši  hraju  Capriol
       jsme se scházeli také o víkendech, velkou po-  mohlo  to  příjemně  měkkému,  zakulacenému   Suite,  ale  nejlépe  tam  vyzněl  Oblivion  s  naší
       chvalu  za  docházku  si  zaslouží  dojíždějící    a  vyváženému  zvuku,  kterým  náš  orchestr   skvělou sólistkou Ester Hůlovou.“
                                           vynikal.                                                      Hana Morová

                                                                                                                    7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12