Page 15 - Zpravodaj_cerven_2020
P. 15

O ČEM SE MLUVÍ



       Pár kroků navíc                     Je to v lidech                       kterou jsem se snažil přimět, aby děcku vysvět-
                                                                                lila,  že  se  to  nedělá,  jsem  pak  ještě  dostal  vy-
                                                                                nadáno. A když jsem nezbedu vystrnadil sám,
          Kácet v Borkách se prostě musí, o tom je   Když  se  loni  v  září  otevřela  na  centrál-  chtěla  na  mě  zavolat  městskou  policii.  Je  to
       v  tomto  čísle  Zpravodaje  řeč  na  jiném  místě.   ním hřišti v ulici Rimavské Soboty jako nová   prostě o lidech. Když se o věci nebudeme starat,
       Proč to ale někdy vypadá jako na této fotogra-  atrakce kuličková dráha, zájem dětí byl veliký.   nebudou fungovat.“
       fii?  Když  už  je  strom  na  zemi  a  má  dokonce   Podle pamětníků se u ní během první hodiny   „Totéž  platí  o  vodním  mlýnku,  který  je
       ořezané větve, je takový problém odříznout i tu   vystřídalo  asi  sto  padesát  dětí.  Zátěžová   neustále  rozbitý,  protože  do  něj  děti  házejí
       část kmene, která zatarasila cestu? Překážek,   zkouška nedopadla dobře, na okrajích pochozí   kameny,“ souhlasí Kateřina Klérová z Odboru
       které  donutily  projíždějící  cyklisty  sesednout     plochy  se  sloupal  tartanový  nástřik  a  cesty   správy městského majetku MěÚ Kolín. „Nejde
       a kolo přenést, případně s ním strom obejít, se   kuliček se ucpávaly.   o nízkou kvalitu těch zařízení, spíš o to, že se
       letos na cestě od Borků směrem ke Hradišťku                              k  nim  uživatelé  neumějí  nebo  nechtějí  řádně
       objevilo  hned  několik.  Někteří  výletníci  byli                       chovat.  Což  je  smutný  osud  pomalu  všech
       s vysvětlením rychle hotoví. Rovnou to ozna-                             herních prvků ve městě.“
       čili za šlendrián a vinu přisoudili pracovníkům                             Pokud  jde  o  dráhu,  ta  teď  nějakou  dobu
       firmy  AVE.  „To  jim  došel  benzín?  Nebo  jim                         jistě fungovat bude. Jak dlouho, o tom rozhod-
       prostě padla a kašlou na to?“                                            nou především malí a velcí návštěvníci hřiště.
          Odpověď  je  v  tomto  případě  zcela  jiná,                          Historie zatím velkou naději nenabízí. „Z okol-
       než by asi čekali. Předně – kácení a odklízení                           ních stromů sem občas vítr zanese pár suchých
       stromů napadených kůrovcem nemá v popisu                                 listů. Proto jsme sem při otevření dali i smetáček
       práce AVE, nýbrž firma, která vyhrála městem                             a kartáč na šetrné prošťouchnutí tunelů,“ vzpo-
       vybrané  výběrové  řízení.  A  pokud  jde  o  zata-                      míná Václav Horák. „Do týdne byly pryč.“
       rasenou  cestu,  logické  vysvětlení  nabízí  Ing.
       Radek  Smutný  vedoucí  Odboru  životního
       prostředí  a  zemědělství  MěÚ  Kolín.  „Aby  se                         Práce napůl
       stromy mohly řádně využít, nelze jejich kmeny
       přeříznout jen tak někde. Proto se často kmeny                              Když si člověk předplatí noviny, měl by je
       na  místě  jen  opracují  a  pak  se  odtáhnou  celé.                    dostat  v  den  vydání,  jinak  to  poněkud  ztrácí
       Rozřezání v místech, kde je pod nimi stezka, by                          smysl.  Když  si  člověk  předplatí  týdeník,  měl
       je zbytečně znehodnotilo.“                                               by ho dostat do schránky v tom týdnu. Celkem
          Pro pořádek dodejme, že dočasné překážky                              logické.  Česká  pošta  to  ovšem  vidí  jinak
       šlo snadno obejít, v případě místa na fotografii                         a už přes měsíc mají předplacené tiskoviny ve
       i  jednoduše  překročit.  Menší  problém  to  byl                        schránkách zpoždění.
       jen pro zmíněné cyklisty, ale pro ně cesta není                             Dopátrat  se  vysvětlení  nebylo  úplně  jed-
       určena. K dispozici mají opodál pohodlnou cy-                            noduché. Kontaktní telefon uvedený na webo-
       klostezku, která vede stejným směrem.  Trávě se v okolí kuličkové dráhy nedaří. „Možná ji   vých stránkách pošty nejprve tazatele přepojí
                                            vystřídá umělá náhražka,“ slibuje Václav Horák
                                                                                na  automat  s  tlačítkovou  volbou.  Když  nevy-
                                                                                užijete  nabízené  služby,  zazní  slib  přímého
                                              „Kuličkovou  dráhou  jsme  se  inspirovali  ve   spojení, ale pak už telefon jen marně vyzvání
                                           Zruči nad Sázavou. Jenže tam byl v okolí beton,   a nikdo to nebere. „Oni to nezvedají. Vědí, že
                                           to  už  se  dnes  nesmí,  plocha  u  herních  prvků   to jsou stížnosti.“ Tolik názor jedné z doručo-
                                           musí být měkčí, bezpečnější pro dopad v případě   vatelek,  odchycené  přímo  na  ulici.  A  příčina
                                           pádu,“  vysvětluje  počáteční  obtíže  Václav   opožděných zásilek? „My za to nemůžeme. To
                                           Horák  z  Odboru  investic  a  územního  pláno-  nahoře  někdo  chytrý  rozhodl,  že  budeme  roz-
                                           vání MěÚ Kolín. „Kolem kuličkovky tedy pro-  nášet  jen  každý  druhý  den,“  pravila  zmíněná
                                           jektant navrhl písek. Jenže děti ho na podráž-  dáma.  „Už  tam  ten  člověk  myslím  ani  nepra-
                                           kách nosily až na dráhu a tam brzdil kuličky. Už   cuje,  ale  nařízení  zůstala.  A  kdybyste  viděli,
                                           jsme nechali jejich cesty vyčistit a znovu natřít.   jaký zmatek máme na poště. Najednou se u nás
                                           A místo písku jsme v okolí vysadili trávu. Čekali   objevují balíky podané už před několika týdny.
                                           jsme,  že  vyroste  do  podoby  okolního  trávníku,   Masakr…“
                                           ale bohužel se jí zrovna na tomhle místě bůh-  Noviny,  které  už  nejsou  nové,  týdeník,
                                           víproč nedaří. Teď běží druhý pokus a v nejbliž-  který místo čtvrtka přijde v pátek nebo taky až
                                           ších dnech se rozhodne. Buď bude okolní tráva   další týden v pondělí. Účtuje pošta za takový
                                           přírodní, nebo tam položíme umělou.“  opožděný roznos svým klientům méně? Hodlá
                                              Během  jara  proběhla  také  požadovaná   o ně dočista přijít? Bude zanedbávat včasnou
                                           oprava  polyuretanového  povrchu.  Tartanový   donášku, dokud si lidé místo tištěných médií
                                           nástřik obnovila na své náklady firma Pareco,   nepředplatí jejich online verze a nebude co roz-
                                           která  dráhu  stavěla.  Přesto  je  budoucnost   nášet? Otázek by se nabízelo hodně. Webové
                                           dráhy nejasná. „V minulosti po ní občas jezdila   stránky  pošty  bohužel  mezi  kontakty  neuvá-
                                           omladina  na  kolech  a  skateboardech,“  říká   dějí mailovou adresu. Jen telefon. A o tom už
       Podobné překážky nemá na svědomí lenost, nýbrž   Václav  Horák.  „Sám  jsem  jednou  viděl  i  dítě,   byla řeč.
       snaha o hospodárné využití kmene    které  do  tartanu  soustředěně  rylo  klacíkem
                                           a snažilo se povrch odchlípnout. Od maminky,           Text a foto: Jan Zvelebil
                                                                                                                    15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20