Page 9 - Chytrý zpravodaj - Kolín 04 2022
P. 9
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
JÁKOBŮV ŽEBŘÍK
Naše část světa, která
si váží hodnoty lidského
života, se upřímně stará
o možnost kultivovaného
a důstojného rozloučení.
Smuteční obřadní síň
v Kolíně prochází proto úpravami svého inte-
riéru a okolí. Byla postavena v roce 1957–58
podle plánů architekta Karla Polívky (Státní
projektový ústav).
Budovám stejně jako lidem nesvědčí izo-
lovanost. Budovy formují lidskou společ-
nost, vytváří místa společenských setkání, ale
i osobních prožitků. Mají rády sousedství.
I mezi budovami existují vztahy a vzájemná
podpora či antipatie. Na takových principech
se zakládají města.
Pokud má budova vzdorovat izolaci, musí
se propojit s myšlenkou, která jí dodá sílu
prosazovat svou existenci v rozmarech času
i nepřízních doby. Většinou jde o stavby, které
měly chránit tělo i duši. Nalézáme tak v krajině
osamocené hrady, ale i kaple a kostely.
I smuteční obřadní síň je z organismu
města Kolína tak trochu vystrčená. Je to
z důvodu hodnot, které reprezentuje.
Z důvodu hodnot, které potřebují vytržení z ka-
ždodennosti. Je potřebné k ní dojít, po cestě se
uvolnit a zklidnit se v upraveném prostoru. Jen
tak jsme schopni emocionálně ustát to, co nás
v obřadní síni očekává. Není to lehká úloha pro
člověka, ale ani pro budovu.
Smuteční obřadní síň v Kolíně byla pro
svůj účel navržena dobře. Velkorysost archi-
tektonického řešení převýšeného prostoru na
skromném půdorysu, jeho vertikální nasmě-
rování k nebi a jednoduché konstruktivistické
řešení jsou nadčasové. Usazení stavby do prs-
tence venkovního ochozu s motivem sloupo-
řadí přináší kvalitu téměř středomořskou.
V rámci úprav interiéru by tedy nebylo
nutné dělat více než v podstatě „oprášit“
kvality původního řešení.
Rád bych vás však upozornil na jeden
prvek interiéru. Je jím prosvícený trojúhel- Kresba: David Mateásko
níkový motiv na čelní stěně nad katafalkem,
kde byla dříve mozaika. Objevili jsme ho při
prohlížení původních plánů. Zdálo se, že byl Od nepaměti zhmotňovala architektura symboliku přechodu ve vrcholových kamenech pyramid, ve svor-
původně vyroben ze skleněných tabulek a mo- nících katedrálních kleneb, krajina ve vrcholcích hor, v místech, kde cesty zdánlivě končí. Od nepaměti si
sazných terčíků ve tvarech hvězd. Čekali jsme, lidská mysl uchovává a chrání naději v nekonečnosti.
jestli se nějaké jeho stopy v rámci rekonstrukce
neobjeví. Bohužel se tak nestalo. Přesto nám
přišlo důležité navrátit tento původně zamýš- které jako by vedlo už do jiného světa. Smrtí Město Kolín získalo pietní prostor, jenž
lený interiérový prvek do stavby pro jeho vý- existence duše nekončí, to už víme. Návrat oplývá kultivovaností a významem, které ho
tvarnou a myšlenkovou hodnotu. tohoto „okna“ do interiéru smuteční síně po- přesahují.
Když jsem se ptal dnes již 97letého pana važuji za jeden z nejdůležitějších počinů. Slepá
architekta Karla Polívky na význam tohoto zeď se rozzářila! Poselstvím tohoto jedineč- David Mateásko
motivu, odpověděl mi, že už si to nepamatuje :) ného prostoru je naděje, která může přinést architekt města Kolína
Pro mě je to však „brána“. Místo přechodu. vyrovnanost s pozemskou smrtí při vědomí
Jákobův žebřík. Motiv prosvíceného okna, nekonečnosti existence.
9