Page 9 - Chytrý zpravodaj - Kolín 04 2022
P. 9

ZE SKICÁKU ARCHITEKTA



       JÁKOBŮV ŽEBŘÍK



                       Naše  část  světa,  která
                    si  váží  hodnoty  lidského
                    života,  se  upřímně  stará
                    o  možnost  kultivovaného
                    a  důstojného  rozloučení.
                    Smuteční   obřadní   síň
       v Kolíně prochází proto úpravami svého inte-
       riéru a okolí. Byla postavena v roce 1957–58
       podle  plánů  architekta  Karla  Polívky  (Státní
       projektový ústav).
          Budovám  stejně  jako  lidem  nesvědčí  izo-
       lovanost.  Budovy  formují  lidskou  společ-
       nost, vytváří místa společenských setkání, ale
       i  osobních  prožitků.  Mají  rády  sousedství.
       I  mezi  budovami  existují  vztahy  a  vzájemná
       podpora či antipatie. Na takových principech
       se zakládají města.
          Pokud má budova vzdorovat izolaci, musí
       se  propojit  s  myšlenkou,  která  jí  dodá  sílu
       prosazovat  svou  existenci  v  rozmarech  času
       i nepřízních doby. Většinou jde o stavby, které
       měly chránit tělo i duši. Nalézáme tak v krajině
       osamocené hrady, ale i kaple a kostely.
          I  smuteční  obřadní  síň  je  z  organismu
       města  Kolína  tak  trochu  vystrčená.  Je  to
       z  důvodu  hodnot,  které  reprezentuje.
       Z důvodu hodnot, které potřebují vytržení z ka-
       ždodennosti. Je potřebné k ní dojít, po cestě se
       uvolnit a zklidnit se v upraveném prostoru.  Jen
       tak jsme schopni emocionálně ustát to, co nás
       v obřadní síni očekává. Není to lehká úloha pro
       člověka, ale ani pro budovu.
          Smuteční  obřadní  síň  v  Kolíně  byla  pro
       svůj  účel  navržena  dobře.  Velkorysost  archi-
       tektonického řešení převýšeného prostoru na
       skromném  půdorysu,  jeho  vertikální  nasmě-
       rování k nebi a jednoduché konstruktivistické
       řešení jsou nadčasové. Usazení stavby do prs-
       tence  venkovního  ochozu  s  motivem  sloupo-
       řadí přináší kvalitu téměř středomořskou.
          V  rámci  úprav  interiéru  by  tedy  nebylo
       nutné  dělat  více  než  v  podstatě  „oprášit“
       kvality původního řešení.
          Rád  bych  vás  však  upozornil  na  jeden
       prvek  interiéru.  Je  jím  prosvícený  trojúhel-                                                            Kresba: David Mateásko
       níkový  motiv  na  čelní  stěně  nad  katafalkem,
       kde  byla  dříve  mozaika.  Objevili  jsme  ho  při
       prohlížení  původních  plánů.  Zdálo  se,  že  byl   Od nepaměti zhmotňovala architektura symboliku přechodu ve vrcholových kamenech pyramid, ve svor-
       původně vyroben ze skleněných tabulek a mo-  nících katedrálních kleneb, krajina ve vrcholcích hor, v místech, kde cesty zdánlivě končí. Od nepaměti si
       sazných terčíků ve tvarech hvězd. Čekali jsme,   lidská mysl uchovává a chrání naději v nekonečnosti.
       jestli se nějaké jeho stopy v rámci rekonstrukce
       neobjeví. Bohužel se tak nestalo. Přesto nám
       přišlo důležité navrátit tento původně zamýš-  které jako by vedlo už do jiného světa. Smrtí   Město  Kolín  získalo  pietní  prostor,  jenž
       lený interiérový prvek do stavby pro jeho vý-  existence  duše  nekončí,  to  už  víme.  Návrat   oplývá  kultivovaností  a  významem,  které  ho
       tvarnou a myšlenkovou hodnotu.      tohoto „okna“ do interiéru smuteční síně po-  přesahují.
          Když jsem se ptal dnes již 97letého pana   važuji za jeden z nejdůležitějších počinů. Slepá
       architekta  Karla  Polívky  na  význam  tohoto   zeď  se  rozzářila!  Poselstvím  tohoto  jedineč-  David Mateásko
       motivu, odpověděl mi, že už si to nepamatuje :)   ného  prostoru  je  naděje,  která  může  přinést   architekt města Kolína
          Pro mě je to však „brána“. Místo přechodu.   vyrovnanost  s  pozemskou  smrtí  při  vědomí
       Jákobův  žebřík.  Motiv  prosvíceného  okna,   nekonečnosti existence.

                                                                                                                    9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14