Page 4 - Zpravodaj_duben_2021
P. 4
AKTUÁLNĚ Z RADNICEÁLNĚ Z RADNICE
AKTU
ŠKOLY SE OTEVŘELY PRVNÍM DĚTEM
12. dubna se do škol předchozí týden jsme odpovídali na e-mailové o aktuálních opatřeních mohu osobně myslet
vrátili žáci prvního stupně dotazy rodičů ohledně návratu do školy. Měli cokoliv, jako ředitelka jsem povinna dodržovat
základních škol. Na prvním jsme trochu obavy z pondělního rána. Nakonec právní předpisy, opatření vlády a mimořádná
stupni ZŠ platí rotační výuka. vše proběhlo bez problémů. Žáci i jejich uči- opatření ministerstev a řídit se jimi. Jsem moc
Zároveň se otevřely i školky, telky měli z návratu radost. Po testování hned ráda, že ostatní rodiče poznali, že jsme všichni
ale pouze pro předškoláky. proběhly třídnické hodiny a komunitní kruhy, na jedné lodi. Nestojíme proti nim nebo jejich
Žáci druhého stupně a středních škol pokra- kde si vzájemně sdělili své zážitky z distanční dětem, ale jde nám všem o jedno společné,
čují s distanční výukou. Děti jsou dvakrát výuky. o návrat dětí do školy. Moc jsme se na ně těšili
týdně testovány antigenními testy. Ve školách Od vyhlášení nouzového stavu jsme po- a věřili, že s pomocí rodičů vše opět zvládneme
jsou povinné roušky, v mateřských školách je skytovali péči dětem rodičů pracujících ve s úsměvem. Velmi totiž záleží na přístupu
děti nosit nemusí. vybraných profesích zajišťujících krizovou a podání nejen rodičů, ale i učitelů.
Jak se na návrat dětí a na testování při- infrastrukturu státu. Průběžně se jednalo První den jsme se trochu obávali, zda vše
pravovaly kolínské školy a školky? Jaká byla o 35–50 dětí z různých škol, které byly rozdě- zvládneme, jaké budou reakce rodičů, zda se
realita? Jaké byly reakce dětí a rodičů? O kon- leny nejprve do pěti skupin na podzim a tří na v dětských očích neobjeví strach či slzičky.
krétní odpovědi na tyto otázky jsem požádala jaře. Poskytovali jsme dohled nad dopoledním Nastoupili jsme brzo ráno a začali testováním
přímo ředitelky škol. vzděláváním, ranní a odpolední družinu. Žáci nás, pracovníků školy. Ozkoušeli jsme si testo-
z různých škol se vzdělávali podle požadavků vání sami na sobě, zklidnili jsme se a dobrou
Iveta Mikšíková rodičů nebo učitelů z kmenových škol. Nosili náladu a úsměv jsme se snažili přenést i na
si úkoly, pracovní listy, vlastní techniku pro děti. Musím říci, že ty to zvládly na jedničku
Zdena Filipová, ZŠ Bezručova online výuku. Některým z nich jsme zapůjčo- s hvězdičkou. Nejmenším pomohli rodiče
vali naši techniku. Po celou dobu jsme žákům a pak mohli již sami vyrazit do třídy. Přivítání
Relevantní zpráva z MŠMT byla doru- poskytovali obědy a odpolední svačiny. Tito trošičku připomínalo první školní den. Ačkoliv
čena čtyři dny před otevřením škol datovou žáci docházeli i o prázdninách. Kromě běžných některá opatření nejsou pro nikoho z nás pří-
schránkou. Dle pokynů MŠMT jsme připravili relaxačních činností jsme připravili i program jemná, pevně věřím, že se vše začíná pomalými
rozpis tříd a jejich umístění do učeben na celou v řemeslné dílně a také vařili ve školní žákov- krůčky vracet k normálu a školy již zůstanou
dobu pobytu ve škole včetně školní družiny. ské kuchyňce. otevřené alespoň v tomto omezeném režimu.
Byly určeny i služby u vchodů do pavilonů, ve
skupině žáků rodičů vybraných profesí a v izo- Tereza Hubená, MŠ Pohádka
lační místnosti pro případ příznaků nemoci.
Každé třídě byla přidělena ještě místnost Na návrat našich dětí jsme se velmi těšili
navíc, kde se žáci budou testovat tak, aby ne- a i přes drobnou nervozitu z očekávaných reakcí
docházelo ke kontaktu otestovaných a neo- rodičů a dětí můžeme i po prvním setkání říci,
testovaných žáků. Zástupce pro první stupeň že děti byly celé natěšené a vše skvěle zvládly.
a vedoucí školní družiny připravili rozpis uči- Na testování jsme se připravovali zodpovědně
telek a jejich asistentek ve třídách a vychova- dle pokynů MŠMT. Aby vše probíhalo plynule
telek na ranní a odpolední družinu. Třídní uči- a bez problémů, paní ředitelka celý víkend
telky odeslaly neprodleně informace rodičům ještě organizovala a ladila detaily. Ve vestibulu
přes systém Bakaláři, informace byly tradičně jsme připravili celkem tři testovací stanoviště.
vyvěšeny na vývěsce školy a na webu školy. U každého byla jedna proškolená pedagogická
Co se týče testování, obdrželi jsme testo- Iva Lokajová, ZŠ Mnichovická pracovnice, při ruce měla zásobu antigenních
vací sady Lepu Sars-CoV-2 určené k výtěru ze testů, dezinfekci, obrazové materiály a veškeré
střední části nosu a k nim oficiální metodický Život v naší škole se nezastavil ani během informace pro rodiče. O podmínkách otevření
pokyn a instruktážní video. Dále jsme v pátek jejího uzavření. I díky individuálním kon- mateřské školy, testování a obecně o tom,
od soukromé firmy obdrželi ještě jedno in- zultacím pro naše žáky nebyla budova nikdy jak bude příchod do MŠ první den vypadat,
struktážní video vhodné pro prezentaci dětem prázdná. Před otevřením školy jsme měli byli rodiče včas informování e-mailem
a jejich rodičům a to jsme jim hned rozeslali. s učiteli několik porad, kde jsme projednávali a ohledně přihlašování dětí telefonicky obvo-
Toto video jsme použili i při testování ve bezpečný návrat našich žáků do školy. Ladily láni. Všechny dotazy rodičů byly zodpovězeny.
třídách. Rodičům, kteří projevili zájem, jsme se změny rozvrhu, rozdělení tříd do jednot- A protože název naší školky je „Pohádka“, tak
umožnili přítomnost při testování. V pondělí livých částí budovy, posílení dohledů. Od- děti přivítal veršovaný rozcestník, vlastno-
jsme děti testovali hned po příchodu do ranní povídala jsem na desítky dotazů rodičů. Na ručně vyrobený asistentkou pedagoga, který
družiny, tedy od 6 hodin individuálně. Od poslední chvíli přišlo i nařízení, že musíme je navedl do školky: „Pokud si chceš s námi
7.30 h si učitelky přebíraly své žáky u vchodu zajistit celodenní družinu pro děti rodičů hrát, musíš se dát testovat. Teď se podle šipky
a pak v testovacích místnostech za přítom- IZS. Ale se vším si umíme poradit. Ve škole se dej a testík si udělej.“ Testování jsme svěřili do
nosti několika rodičů dohlížely nad testováním snažíme o atmosféru vzájemné důvěry mezi rukou poučeného rodiče, za což byla většina
a pustily instruktážní video. Žákům, kteří měli školou a rodinou. Máme skvělé rodiče, kteří se z nich ráda. Proškolená pedagogická pra-
obavy, pomohly nebo je nenásilně motivovaly. nám snaží pomáhat a věří nám. I přesto jsem covnice poskytovala slovní podporu rodičům
Všichni příchozí se bez problémů otestovali. musela celý týden řešit s právníky a se zřizo- a dětem. Vše vysvětlila a názorně předvedla na
Celkem jsme otestovali 176 dětí. 22 žáků se vatelem e-maily od jedné maminky, která nám trpělivé panence. Dětem, kterým nebyla zatím
nedostavilo, protože rodiče z různých důvodů zasílala soukromé právní analýzy, které již docházka do MŠ umožněna, nabízíme i nadále
testování odmítají. 1 žák měl vlastní test. Celý 14 dní kolovaly na sociálních sítích. Ať už si zapojení do distančního vzdělávání.
4