Page 4 - Zpravodaj_duben_2021
P. 4

AKTUÁLNĚ Z RADNICEÁLNĚ Z RADNICE
                                                                                           AKTU


       ŠKOLY SE OTEVŘELY PRVNÍM DĚTEM



                      12.  dubna  se  do  škol   předchozí týden jsme odpovídali na e-mailové   o aktuálních opatřeních mohu osobně myslet
                   vrátili  žáci  prvního  stupně   dotazy rodičů ohledně návratu do školy. Měli   cokoliv, jako ředitelka jsem povinna dodržovat
                   základních  škol.  Na  prvním   jsme trochu obavy z pondělního rána. Nakonec   právní předpisy, opatření vlády a mimořádná
                   stupni ZŠ platí rotační výuka.   vše proběhlo bez problémů. Žáci i jejich uči-  opatření ministerstev a řídit se jimi. Jsem moc
                   Zároveň se otevřely i školky,   telky měli z návratu radost. Po testování hned   ráda, že ostatní rodiče poznali, že jsme všichni
                   ale  pouze  pro  předškoláky.   proběhly třídnické hodiny a komunitní kruhy,   na jedné lodi. Nestojíme proti nim nebo jejich
       Žáci  druhého  stupně  a  středních  škol  pokra-  kde si vzájemně sdělili své zážitky z distanční   dětem,  ale  jde  nám  všem  o  jedno  společné,
       čují  s  distanční  výukou.  Děti  jsou  dvakrát   výuky.                o návrat dětí do školy. Moc jsme se na ně těšili
       týdně testovány antigenními testy. Ve školách   Od  vyhlášení  nouzového  stavu  jsme  po-  a věřili, že s pomocí rodičů vše opět zvládneme
       jsou povinné roušky, v mateřských školách je   skytovali  péči  dětem  rodičů  pracujících  ve   s  úsměvem.  Velmi  totiž  záleží  na  přístupu
       děti nosit nemusí.                   vybraných  profesích  zajišťujících  krizovou   a podání nejen rodičů, ale i učitelů.
          Jak  se  na  návrat  dětí  a  na  testování  při-  infrastrukturu  státu.  Průběžně  se  jednalo    První den jsme se trochu obávali, zda vše
       pravovaly  kolínské  školy  a  školky?  Jaká  byla   o 35–50 dětí z různých škol, které byly rozdě-  zvládneme, jaké budou reakce rodičů, zda se
       realita? Jaké byly reakce dětí a rodičů? O kon-  leny nejprve do pěti skupin na podzim a tří na   v  dětských  očích  neobjeví  strach  či  slzičky.
       krétní odpovědi na tyto otázky jsem požádala   jaře. Poskytovali jsme dohled nad dopoledním   Nastoupili jsme brzo ráno a začali testováním
       přímo ředitelky škol.                vzděláváním, ranní a odpolední družinu. Žáci   nás, pracovníků školy. Ozkoušeli jsme si testo-
                                            z různých škol se vzdělávali podle požadavků   vání sami na sobě, zklidnili jsme se a dobrou
                              Iveta Mikšíková  rodičů nebo učitelů z kmenových škol. Nosili   náladu  a  úsměv  jsme  se  snažili  přenést  i  na
                                            si  úkoly,  pracovní  listy,  vlastní  techniku  pro   děti. Musím říci, že ty to zvládly na jedničku
       Zdena Filipová, ZŠ Bezručova         online výuku. Některým z nich jsme zapůjčo-  s  hvězdičkou.  Nejmenším  pomohli  rodiče
                                            vali naši techniku. Po celou dobu jsme žákům   a pak mohli již sami vyrazit do třídy. Přivítání
          Relevantní  zpráva  z  MŠMT  byla  doru-  poskytovali  obědy  a  odpolední  svačiny.  Tito   trošičku připomínalo první školní den. Ačkoliv
       čena  čtyři  dny  před  otevřením  škol  datovou   žáci docházeli i o prázdninách. Kromě běžných   některá opatření nejsou pro nikoho z nás pří-
       schránkou. Dle pokynů MŠMT jsme připravili   relaxačních činností jsme připravili i program   jemná, pevně věřím, že se vše začíná pomalými
       rozpis tříd a jejich umístění do učeben na celou   v řemeslné dílně a také vařili ve školní žákov-  krůčky vracet k normálu a školy již zůstanou
       dobu  pobytu  ve  škole  včetně  školní  družiny.   ské kuchyňce.        otevřené alespoň v tomto omezeném režimu.
       Byly určeny i služby u vchodů do pavilonů, ve
       skupině žáků rodičů vybraných profesí a v izo-                           Tereza Hubená, MŠ Pohádka
       lační  místnosti  pro  případ  příznaků  nemoci.
       Každé  třídě  byla  přidělena  ještě  místnost                              Na návrat našich dětí jsme se velmi těšili
       navíc, kde se žáci budou testovat tak, aby ne-                           a i přes drobnou nervozitu z očekávaných reakcí
       docházelo  ke  kontaktu  otestovaných  a  neo-                           rodičů a dětí můžeme i po prvním setkání říci,
       testovaných žáků. Zástupce pro první stupeň                              že děti byly celé natěšené a vše skvěle zvládly.
       a vedoucí školní družiny připravili rozpis uči-                          Na testování jsme se připravovali zodpovědně
       telek a jejich asistentek ve třídách a vychova-                          dle pokynů MŠMT. Aby vše probíhalo plynule
       telek na ranní a odpolední družinu. Třídní uči-                          a  bez  problémů,  paní  ředitelka  celý  víkend
       telky odeslaly neprodleně informace rodičům                              ještě organizovala a ladila detaily. Ve vestibulu
       přes systém Bakaláři, informace byly tradičně                            jsme připravili celkem tři testovací stanoviště.
       vyvěšeny na vývěsce školy a na webu školy.                               U každého byla jedna proškolená pedagogická
          Co se týče testování, obdrželi jsme testo-  Iva Lokajová, ZŠ Mnichovická  pracovnice, při ruce měla zásobu antigenních
       vací sady Lepu Sars-CoV-2 určené k výtěru ze                             testů, dezinfekci, obrazové materiály a veškeré
       střední části nosu a k nim oficiální metodický   Život v naší škole se nezastavil ani během   informace pro rodiče. O podmínkách otevření
       pokyn a instruktážní video. Dále jsme v pátek   jejího  uzavření.  I  díky  individuálním  kon-  mateřské  školy,  testování  a  obecně  o  tom,
       od  soukromé  firmy  obdrželi  ještě  jedno  in-  zultacím  pro  naše  žáky  nebyla  budova  nikdy   jak  bude  příchod  do  MŠ  první  den  vypadat,
       struktážní video vhodné pro prezentaci dětem   prázdná.  Před  otevřením  školy  jsme  měli    byli  rodiče  včas  informování  e-mailem
       a jejich rodičům a to jsme jim hned rozeslali.   s učiteli několik porad, kde jsme projednávali   a ohledně přihlašování dětí telefonicky obvo-
       Toto  video  jsme  použili  i  při  testování  ve   bezpečný návrat našich žáků do školy. Ladily   láni. Všechny dotazy rodičů byly zodpovězeny.
       třídách. Rodičům, kteří projevili zájem, jsme   se  změny  rozvrhu,  rozdělení  tříd  do  jednot-  A protože název naší školky je „Pohádka“, tak
       umožnili  přítomnost  při  testování.  V  pondělí   livých  částí  budovy,  posílení  dohledů.  Od-  děti  přivítal  veršovaný  rozcestník,  vlastno-
       jsme děti testovali hned po příchodu do ranní   povídala  jsem  na  desítky  dotazů  rodičů.  Na   ručně  vyrobený  asistentkou  pedagoga,  který
       družiny,  tedy  od  6  hodin  individuálně.  Od   poslední  chvíli  přišlo  i  nařízení,  že  musíme   je  navedl  do  školky:  „Pokud  si  chceš  s  námi
       7.30 h si učitelky přebíraly své žáky u vchodu    zajistit  celodenní  družinu  pro  děti  rodičů   hrát, musíš se dát testovat. Teď se podle šipky
       a  pak  v  testovacích  místnostech  za  přítom-  IZS. Ale se vším si umíme poradit. Ve škole se   dej a testík si udělej.“ Testování jsme svěřili do
       nosti několika rodičů dohlížely nad testováním    snažíme  o  atmosféru  vzájemné  důvěry  mezi   rukou  poučeného  rodiče,  za  což  byla  většina
       a pustily instruktážní video. Žákům, kteří měli   školou a rodinou. Máme skvělé rodiče, kteří se   z  nich  ráda.  Proškolená  pedagogická  pra-
       obavy, pomohly nebo je nenásilně motivovaly.   nám snaží pomáhat a věří nám. I přesto jsem   covnice  poskytovala  slovní  podporu  rodičům
       Všichni  příchozí  se  bez  problémů  otestovali.   musela celý týden řešit s právníky a se zřizo-  a dětem. Vše vysvětlila a názorně předvedla na
       Celkem  jsme  otestovali  176  dětí.  22  žáků  se   vatelem e-maily od jedné maminky, která nám   trpělivé panence. Dětem, kterým nebyla zatím
       nedostavilo, protože rodiče z různých důvodů   zasílala  soukromé  právní  analýzy,  které  již    docházka do MŠ umožněna, nabízíme i nadále
       testování odmítají. 1 žák měl vlastní test. Celý   14  dní  kolovaly  na  sociálních  sítích.  Ať  už  si   zapojení do distančního vzdělávání.

   4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9