Page 20 - Zpravodaj_duben_2021
P. 20
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
SOUČASNÁ ARCHITEKTURA V SRDCI KOLÍNA
Před časem jsem psal Masarykova mostu s elektrárnou. Následuje lupráce mezi developerem a architekty projetu
o důležitosti řeky Labe pro část nábřežní promenády lemovaná krajinným a zástupci města vedena v pozitivním duchu
město Kolín a o tom, že prvkem Skály se stopou původní venkovské oboustranné diskuse, respektu a důvěry. To je
je potřebné oblasti kolem zástavby a zdejší dominantou, svědkem stře- pro tak důležitý proces podstatné, je potřebné
řeky kultivovat a využí- dověkého opevnění města, věží Práchovnou. vstoupit do vzájemného dialogu na samot-
vat. Obecně jsou řeky ve Přicházíme do areálu Radimského mlýna. Po- ném prvopočátku. Výsledkem je maximální
městech místy, kde je v zástavbě cézura – lorozbořený celek, který však ve svém výrazu respekt k historickému odkazu průmyslového
záměrně uvolněná plocha v souvislém zasta- potvrzuje estetické kvality tehdy běžné inže- areálu mlýna, záměrná neuspořádanost cel-
vění, která souvisí s přirozenými vlastnostmi nýrské stavební produkce. Významný svědek kového urbanismu, kolmé natočení k řece,
území, místy, kde je možné se zastavit, rozhléd- využívání síly řeky a uživatel jejího genia loci které reflektuje prostupnost areálu a možné
nout a zorientovat. Proto mají místa nábřeží po generace. Z těchto míst a ze Skály jsou prorůstání zelení, terasovité řešení domů
takovou atraktivitu. Najednou je odněkud nejhezčí pohledy na panorama nejstarší části a další aspekty projektu. Záměr i projekt po-
někam vidět. Nábřeží staré části Kolína bylo města. Pokračujeme dále cestou k ostrovní važuji za velmi kvalitní práci ateliéru CMC.
narušeno železnicí, která však v sobě nese dy- lávce a poté si už můžeme užívat zvuků, vůně Samozřejmě – výstavba je na takovém místě
namiku dopravní tepny, kterou řeka v minu- a vánku kolem řeky Labe svobodně až do komplikovaná, trvá řadu let a další léta trvá,
losti byla a stále ještě je. Je to vlastně v souladu Borků. Zálabské nábřeží je krásné místo! než si nový areál „sedne“, vytvoří si své klima
a není důvod si myslet, že by i tato strana řeky Jak popisuji výše, jde nejen o zajímavé a atmosféru, doroste vysazená zeleň a vytvoří
nemohla být rozumně celoměstsky využita. místo městské krajiny, ale nadneseně o galerii se domov.
V současné době se však – i díky našemu plá- staveb z historie architektury Kolína. Téměř Kdysi jsem napsal: „Domnívám se, že tato
nování – naplno projevil doposud trochu skrytý, ze všech období. Je tedy možné a legitimní lokalita významná pro město, Labe a nábřežní
možná přehlížený potenciál zálabské části přidat další vrstvu. Takové místo si zaslouží promenádu by neměla být privatizována pro
příbřeží. Pravý břeh Labe je architektonicky rozvoj, který ho zkultivované umožní využívat tři šťastlivce, kteří by si zde splnili svůj sen
a krajinářsky velmi zajímavý. Postupujeme- většímu počtu lidí i celému společenství města. o rodinném domě za zdí.“ Za svými slovy stále
-li po proudu, začíná výrazná stopa kultivace Proto se postupně věnujeme plánování klíčo- stojím. Věřím, že se toto místo stane dobrým
a výstavby budovou elektrárny ESSO z doby, vých lokalit, jako jsou například Skála, Jirás- domovem a místem pro život dalších generací
kdy byla založena tradice moderní architektury kovo náměstí, parčík u medvědů a přístaviště Kolíňáků. A to vždy stojí za to. A řeka? Ta bude
v Kolíně. Bohužel zatím nevyužitá! Posléze se malých lodí. Vytváříme tak požadavky, prin- mít kolem sebe lidi a jejich aktivity. A to má
ocitáme u tělesa plavební komory se stopou cipy a pravidla pro navazující projekty. nejraději.
původní pozice mostu s návazností na tehdejší Aktuálním projektem v lokalitě Zálab-
Jiráskovo náměstí a s průhledem na kostel sv. ského nábřeží je Rezidence u Radimského David Mateásko
Víta. Dále potkáváme výraznou stopu archi- mlýna, která je představena v tomto čísle architekt města Kolína
tektury a inženýrského plánování v podobě Zpravodaje. Od počátku byla vzájemná spo-
Kresba: David Mateásko
Pohled na krajinu kolínských mlýnů z terasy zámku. Je patrné, že změny jsou potřebné na obou nábřežích Labe
20