Page 5 - Kolin_zpravodaj_duben_2020
P. 5
Největší povzbuzení v Domově pro seniory je úsměv
Vždycky to tak bylo, je a bude, že nejohroženější skupinou jsou malé děti a staří lidé. Děti si teď užívají karantén-
ních prázdnin a jsou doma. Ale staří lidé, protože se je snažíme co nejvíce chránit před nákazou, se stali nejizolo-
vanějšími lidmi, přestože právě oni tolik potřebují blízkost a kontakt. Jak se teď,mimo jiné, mají senioři v kolínských
domovech i personál, jsme se zeptali místostarosty Michala Najbrta.
Jaká opatření platí nyní a dobré slovo jsou pro naše seniory velmi důle- ší, ale i např. osobu vykázanou PČR z důvodu
v kolínských domovech žité. Chybí jim ale rodiny a blízcí, proto zpro- domácího násilí z místa pobytu, byl pro tento
pro seniory (Nad Zastáv- středkováváme telefonické hovory či kontakt účel vyhrazen a určen objekt bývalé ubytovny
kou a ve Slovenské ulici prostřednictvím služby Skype. Doručujeme FK Kolín, který vyhovuje požadavkům Krajské
na sídlišti), jejichž zřizo- poštovní korespondenci od rodin či přátel, ně- hygienické stanice.
vatelem je město? kterým je i předčítáme. Senioři sledují na po-
kojích televizi, čtou zapůjčené knihy, ale také Karanténa a s ní spojené maximální soužití
Pro zajištění ochrany byla přijata řada opat- třeba hrají hry na tabletu. všech členů domácnosti přináší také agresi
ření: Povzbuzením pro personál jsou spokojení a nezvladatelnost situace. Existuje v Kolíně
• zákaz návštěv, regulace vstupu do objektu obyvatelé domova, ale také podpora veřejnos- linka pomoci, kam by lidé mohli zavolat
domova, zákaz donášky balíčků ti a zájem o práci celého personálu. o pomoc?
• zrušení všech skupinových aktivit Město Kolín zřídilo telefonickou linku
• zrušení společného stravování, stravování pomoci pro seniory, osoby zdravotně posti-
klientů jen na pokojích žené, samoživitele v nouzi a další potřebné
• měření tělesné teploty všech zaměstnanců občany. Tito lidé si mohou volat o pomoc se za-
a klientů 2x denně jištěním nákupu základních potravin, o pomoc
• každodenní kontrola zdravotního stavu při vyzvednutí a donášce léků apod. Nejedná
klientů se zaměřením na příznaky respirač- se ale přímo o telefonickou linku krizové in-
ního onemocnění nebo dosud známé přízna- tervence. Pracovníci této linky dodnes neza-
ky nákazy COVID 19 (rýma, suchý kašel, znamenali případ, který by se dal klasifikovat
dušnost, zažívací obtíže, bolesti v krku) jako hovor oběti násilí. Kdyby k takové situaci
• vytvoření izolační části v obou objektech došlo, pracovníci by volajícího odkázali na
• izolace části provozně-technického úseku, linky zabývající se touto problematikou stan-
střídání provozu prádelny a kuchyně odděleně dardně. Kromě linek fungujících v rámci celé
tak, aby nedocházelo ke kontaktu zaměstnan- ČR je možné využít i tyto kontakty:
ců při střídání • Organizace Povídej, z.s., která poskytuje
• zajištění ošetřovatelské a zdravotní péče v ně- odbornou psychosociální pomoc a podporu
kolika týmech tak, aby nedocházelo ke kontak- lidem nacházejícím se v tíživé životní situaci,
tu zaměstnanců při střídání a to dospělým i dětem. Tato organizace provo-
• vytvoření týmů pracovníků k zajištění ošet- zuje Centrum krizové intervence v Kutné Hoře.
řovatelské a zdravotní péče, které mohou po- Jejich linka důvěry – služba telefonické krizové
skytovat péči klientům v případě potřeby např. pomoci – je volajícím k dispozici po–pá 8–22
v týdenních cyklech hod. na telefonu 327 511 111, event. mobil 602
• zajištění ubytování zaměstnanců v obou ob- 874 470.
jektech domova tak, aby byly odstraněny cesty Do Domovů pro seniory nikdo zvenčí nesmí. A tak • Nonstop linka důvěry Dětského krizového
zaměstnání/domov nám fotodokumentaci, jak se jejich obyvatelé mají, centra – tel. +420 241 484 149, mobil 777 715
• testování zaměstnanců na přítomnost proti- zaslala přímo ředitelka domova Ivana Nováková. 215.
látek koronaviru v krvi v cyklech 14 dnů
• průběžné zajišťování dostatečného množství Jaká je situace mezi lidmi bez domova? Za- Zaznamenal Odbor sociálních věcí a zdra-
osobních ochranných pomůcek (respirátorů, bezpečilo pro ně město nějaké místo, zaříze- votnictví zvýšenou poptávku po sociálních
jednorázových roušek, brýlí, jednorázových ní, kde by mohli být izolováni v případě vy- dávkách?
empírů, jednorázových kombinéz, rukavic, nucené karantény? Zatím jsme žádné zásadní navýšení počtu ža-
štítů) na dobu cca 10 dnů pro případ, že by Společně s pracovníky Odboru sociálních datelů, kteří mají potřebu řešit svou vznik-
došlo k vyhlášení karantény věcí a zdravotnictví MěÚ Kolín, kteří dlou- lou sociální a finanční situaci nepojistnými
hodobě v rámci své práce pomáhají osobám dávkami, jako jsou například dávky pomoci
Máte zprávy o tom, jak senioři tuto dobu, bez přístřeší, jsem navštívil místa, kde se tito v hmotné nouzi, nezaznamenali.
zejména psychicky, zvládají? Existuje něco, lidé zdržují, případně kde přebývají. Na tato
čím bychom je mohli povzbudit? A čím per- místa jsme připevnili plakáty s informacemi, Jaká je v Kolíně nyní míra nezaměstnanosti?
sonál? kde si mohou vyzvednout ochranné pomůcky Před příchodem krizové situace byla ne-
Senioři i personál v našich domovech pro- (roušku, rukavice a dezinfekci). zaměstnanost v rámci celé ČR nízká. Kolín
zatím situaci zvládají, personál se jim věnuje Jsem si plně vědom faktu, že i lidé nacháze- přesto patřil v rámci Středočeského kraje
individuálně, snaží se s nimi povídat, a to jící se v nepříznivé životní situaci, jakou ztráta k regionům s nejvyšší nezaměstnaností, a to
jak o běžných denních věcech, tak například bydlení bezesporu je, potřebují naší pomoc. na úrovni 3,5 %. Na začátku tohoto roku byla
o vzpomínkách na dětství, zážitcích, rodině Proto se snažíme jak pro osoby bez přístře- dokonce na hodnotě 3,65 %, v březnu naopak
a o dalších pozitivních tématech, která ší, tak i pro ostatní obyvatele dělat maximum. nepatrně klesla na 3,46 %.
u nich vyvolávají dobrou náladu, radost Stále platí: „Moje rouška chrání tebe, tvoje
a úsměv na tváři. A právě ten úsměv je i pohla- rouška chrání mě.“ Hana Morová
zením pro ošetřující personál. V případě, že by nastala situace vyžadující
Stálý kontakt s personálem, vzpomínky v rámci karantény izolovat osobu bez přístře-
5