Page 5 - Kolin_zpravodaj_duben_2020
P. 5

Největší povzbuzení v Domově pro seniory je úsměv



       Vždycky to tak bylo, je a bude, že nejohroženější skupinou jsou malé děti a staří lidé. Děti si teď užívají karantén-
       ních prázdnin a jsou doma. Ale staří lidé, protože se je snažíme co nejvíce chránit před nákazou, se stali nejizolo-
       vanějšími lidmi, přestože právě oni tolik potřebují blízkost a kontakt. Jak se teď,mimo jiné, mají senioři v kolínských
       domovech i personál, jsme se zeptali místostarosty Michala Najbrta.

                     Jaká  opatření  platí  nyní     a dobré slovo jsou pro naše seniory velmi důle-  ší, ale i např. osobu vykázanou PČR z důvodu
                     v  kolínských  domovech   žité. Chybí jim ale rodiny a blízcí, proto zpro-  domácího násilí z místa pobytu, byl pro tento
                     pro seniory (Nad Zastáv-  středkováváme  telefonické  hovory  či  kontakt   účel vyhrazen a určen objekt bývalé ubytovny
                     kou  a  ve  Slovenské  ulici   prostřednictvím  služby  Skype.  Doručujeme   FK Kolín, který vyhovuje požadavkům Krajské
                     na sídlišti), jejichž zřizo-  poštovní korespondenci od rodin či přátel, ně-  hygienické stanice.
                     vatelem je město?     kterým je i předčítáme. Senioři sledují na po-
                                           kojích televizi, čtou zapůjčené knihy, ale také   Karanténa a s ní spojené maximální soužití
       Pro  zajištění  ochrany  byla  přijata  řada  opat-  třeba hrají hry na tabletu.  všech členů domácnosti přináší také agresi
       ření:                                  Povzbuzením pro personál jsou spokojení   a nezvladatelnost situace. Existuje v Kolíně
       •  zákaz  návštěv,  regulace  vstupu  do  objektu   obyvatelé domova, ale také podpora veřejnos-  linka  pomoci,  kam  by  lidé  mohli  zavolat
       domova, zákaz donášky balíčků       ti a zájem o práci celého personálu.   o pomoc?
       • zrušení všech skupinových aktivit                                         Město  Kolín  zřídilo  telefonickou  linku
       •  zrušení  společného  stravování,  stravování                          pomoci  pro  seniory,  osoby  zdravotně  posti-
       klientů jen na pokojích                                                  žené,  samoživitele  v  nouzi  a  další  potřebné
       •  měření  tělesné  teploty  všech  zaměstnanců                          občany. Tito lidé si mohou volat o pomoc se za-
       a klientů 2x denně                                                       jištěním nákupu základních potravin, o pomoc
       •  každodenní  kontrola  zdravotního  stavu                              při  vyzvednutí  a  donášce  léků  apod.  Nejedná
       klientů  se  zaměřením  na  příznaky  respirač-                          se  ale  přímo  o  telefonickou  linku  krizové  in-
       ního  onemocnění  nebo  dosud  známé  přízna-                            tervence.  Pracovníci  této  linky  dodnes  neza-
       ky  nákazy  COVID  19  (rýma,  suchý  kašel,                             znamenali případ, který by se dal klasifikovat
       dušnost, zažívací obtíže, bolesti v krku)                                jako hovor oběti násilí. Kdyby k takové situaci
       • vytvoření izolační části v obou objektech                              došlo,  pracovníci  by  volajícího  odkázali  na
       •  izolace  části  provozně-technického  úseku,                          linky zabývající se touto problematikou stan-
       střídání provozu prádelny a kuchyně odděleně                             dardně. Kromě linek fungujících v rámci celé
       tak, aby nedocházelo ke kontaktu zaměstnan-                              ČR je možné využít i tyto kontakty:
       ců při střídání                                                          •  Organizace  Povídej,  z.s.,  která  poskytuje
       • zajištění ošetřovatelské a zdravotní péče v ně-                        odbornou  psychosociální  pomoc  a  podporu
       kolika týmech tak, aby nedocházelo ke kontak-                            lidem nacházejícím se v tíživé životní situaci,
       tu zaměstnanců při střídání                                              a to dospělým i dětem. Tato organizace provo-
       •  vytvoření  týmů  pracovníků  k  zajištění  ošet-                      zuje Centrum krizové intervence v Kutné Hoře.
       řovatelské a zdravotní péče, které mohou po-                             Jejich linka důvěry – služba telefonické krizové
       skytovat péči klientům v případě potřeby např.                           pomoci – je volajícím k dispozici po–pá 8–22
       v týdenních cyklech                                                      hod. na telefonu 327 511 111, event. mobil 602
       • zajištění ubytování zaměstnanců v obou ob-                             874 470.
       jektech domova tak, aby byly odstraněny cesty   Do Domovů pro seniory nikdo zvenčí nesmí. A tak   •  Nonstop  linka  důvěry  Dětského  krizového
       zaměstnání/domov                    nám fotodokumentaci, jak se jejich obyvatelé mají,   centra  – tel. +420 241 484 149, mobil 777 715
       • testování zaměstnanců na přítomnost proti-  zaslala přímo ředitelka domova Ivana Nováková.  215.
       látek koronaviru v krvi v cyklech 14 dnů
       • průběžné zajišťování dostatečného množství   Jaká je situace mezi lidmi bez domova? Za-  Zaznamenal  Odbor  sociálních  věcí  a  zdra-
       osobních  ochranných  pomůcek  (respirátorů,   bezpečilo pro ně město nějaké místo, zaříze-  votnictví  zvýšenou  poptávku  po  sociálních
       jednorázových  roušek,  brýlí,  jednorázových   ní, kde by mohli být izolováni v případě vy-  dávkách?
       empírů,  jednorázových  kombinéz,  rukavic,   nucené karantény?          Zatím jsme žádné zásadní navýšení počtu ža-
       štítů)  na  dobu  cca  10  dnů  pro  případ,  že  by   Společně s pracovníky Odboru sociálních   datelů,  kteří  mají  potřebu  řešit  svou  vznik-
       došlo k vyhlášení karantény         věcí  a  zdravotnictví  MěÚ  Kolín,  kteří  dlou-  lou  sociální  a  finanční  situaci  nepojistnými
                                           hodobě  v  rámci  své  práce  pomáhají  osobám   dávkami,  jako  jsou  například  dávky  pomoci
       Máte  zprávy  o  tom,  jak  senioři  tuto  dobu,   bez přístřeší, jsem navštívil místa, kde se tito   v hmotné nouzi, nezaznamenali.
       zejména psychicky, zvládají? Existuje něco,   lidé  zdržují,  případně  kde  přebývají.  Na  tato
       čím bychom je mohli povzbudit? A čím per-  místa  jsme  připevnili  plakáty  s  informacemi,   Jaká je v Kolíně nyní míra nezaměstnanosti?
       sonál?                              kde si mohou vyzvednout ochranné pomůcky   Před  příchodem  krizové  situace  byla  ne-
          Senioři i personál v našich domovech pro-  (roušku, rukavice a dezinfekci).  zaměstnanost  v  rámci  celé  ČR  nízká.  Kolín
       zatím  situaci  zvládají,  personál  se  jim  věnuje   Jsem si plně vědom faktu, že i lidé nacháze-  přesto  patřil  v  rámci  Středočeského  kraje
       individuálně,  snaží  se  s  nimi  povídat,  a  to   jící se v nepříznivé životní situaci, jakou ztráta   k  regionům  s  nejvyšší  nezaměstnaností,  a  to
       jak  o  běžných  denních  věcech,  tak  například     bydlení  bezesporu  je,  potřebují  naší  pomoc.   na úrovni 3,5 %. Na začátku tohoto roku byla
       o  vzpomínkách  na  dětství,  zážitcích,  rodině   Proto  se  snažíme  jak  pro  osoby  bez  přístře-  dokonce na hodnotě 3,65 %, v březnu naopak
       a  o  dalších  pozitivních  tématech,  která   ší, tak i pro ostatní obyvatele dělat maximum.   nepatrně klesla na 3,46 %.
       u  nich  vyvolávají  dobrou  náladu,  radost    Stále  platí:  „Moje  rouška  chrání  tebe,  tvoje
       a úsměv na tváři. A právě ten úsměv je i pohla-  rouška chrání mě.“                               Hana Morová
       zením pro ošetřující personál.         V případě, že by nastala situace vyžadující
          Stálý  kontakt  s  personálem,  vzpomínky    v rámci karantény izolovat osobu bez přístře-

                                                                                                                     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10