Page 14 - Chytrý zpravodaj - Kolín 03 2022
P. 14

ZE SKICÁKU ARCHITEKTA



       PARNÍK DO ŘÍŠE FANTAZIE



                       Divadlo v Kolíně je fas-  jednotlivých  vývojových  proudů  současně.   světové  válce  chtěla  mít  společnost  s  minu-
                    cinující  stavba.  Začínám  ho   Stavby vznikají pomaleji, než se tehdy promě-  lostí  jen  pramálo  společného.  Hledal  se  jiný
                    nyní  více  vnímat  v  souvis-  ňoval  esteticko-myšlenkový  koncept  tvůrců.   výraz  nastupující  moderní  doby.  Proto  ta  in-
                    losti  s  připravovanou  re-  Monumentální  klasicizující  průčelí,  kde  lze   spirace strojem, pohybem, auty, zaoceánskými
                    konstrukcí  jeho  fasád  a  ve   v  symetrii,  přehnaném  měřítku  a  výrazném   parníky  aj.  Kruhová  okna,  někdy  oblé  tvary,
                    spojitosti  s  příběhem  soch   sloupořadí hledat vlivy až k architektuře sta-  subtilní „trubková“ zábradlí, redukce dekoru,
       Múz. Jde o architektonicky unikátní veřejnou   rověkého Egypta, je v kontrastu k uvolněným    redukce barevnosti aj. Když stojíte v prostoru
       stavbu  s  dobře  navrženým  reprezentativním   a  civilním  bočním  fasádám,  kde  se  již  proje-  hlediště divadla v Kolíně, máte dojem zaoce-
       interiérem  a  především  s  prostorově  vyhovu-  vuje  nastupující  funkcionalismus  (např.  kru-  ánského  parníku  s  několika  úrovněmi  palub.
       jící divadelní scénou. To je pro jeho funkčnost   hovými okny).          Alespoň já ho tam viděl :-)
       naprosto  zásadní.  Již  dávno  není  primárním   Divadla  bývají  vždy  významnými  budo-  Městské  divadlo  Kolín  je  pro  mě  „parní-
       účelem divadla být viděn.           vami, jejichž výraz si lidé pamatují. Kolínské   kem  do  říše  fantazie“.  Můžete  být  pyšní  na
          Zajímavý  je  také  příběh  přesunu  záměru   divadlo má svého sourozence ve Freiwaldově   to,  že  zde  idea  divadla  vznikla,  že  ji  ztvárnil
       výstavby  divadelní  budovy  z  původně  vybra-  divadle v Hronově. Ale identické není. Kolín-  Jindřich  Freiwald,  který  přinesl  výjimečnou
       ného pozemku za bývalou vojenskou správou   ská stavba je ikonou, kterou si nelze splést.  stavbu. Můžete být pyšní na to, že ji vaši před-
       do  současného  místa.  Redukce  velikosti   Kdysi  jsem  studoval  scénografii.  Pohy-  kové dokázali realizovat, naplnit a udržet při
       pozemku, jeho omezené proporce a sousedící   bovali jsme se ve filmovém a divadelním pro-  životě.
       budovy  znamenaly  úpravu  projektu  a  určité   středí.  Vždy  když  vidím  prázdnou  a  otevře-  Je to skvělý odkaz! Ne každé město něco
       výrazové  vystřízlivění.  To  vše  pospolu  při-  nou divadelní scénu, zmocní se mě napětí. Je   takového má.
       spělo dle mého soudu ke kvalitě návrhu a jeho   to  stejné  jako  mít  před  sebou  prázdný  papír,
       lepšímu zapojení do urbanismu města.   prázdné  plátno.  Je  to  výzva!  Vše  je  možné.        David Mateásko
          Koexistence  odlišných  estetických  kon-  Když  jsme  nedávno  takto  stáli  v  kolínském   architekt města Kolína
       ceptů  na  jedné  stavbě  je  dokladem  výtvarně-  divadle, zažil jsem ten pocit znovu.
       -architektonického napětí doby vzniku. Tehdy   Estetika  funkcionalismu  pracovala  mimo
       bylo možné nalézt na stolech architektů stavby   jiné  s  inspirací  moderní  dobou.  Po  první










































     Kresba: David Mateásko






       „Interiér divadla na mne působí dojmem zaoceánského parníku s několika úrovněmi palub. Z každé paluby, ať už přízemní či na balkoně, lze vstoupit do říše fantazie.“

   14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19