Page 14 - Chytrý zpravodaj - Kolín 03 2022
P. 14
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
PARNÍK DO ŘÍŠE FANTAZIE
Divadlo v Kolíně je fas- jednotlivých vývojových proudů současně. světové válce chtěla mít společnost s minu-
cinující stavba. Začínám ho Stavby vznikají pomaleji, než se tehdy promě- lostí jen pramálo společného. Hledal se jiný
nyní více vnímat v souvis- ňoval esteticko-myšlenkový koncept tvůrců. výraz nastupující moderní doby. Proto ta in-
losti s připravovanou re- Monumentální klasicizující průčelí, kde lze spirace strojem, pohybem, auty, zaoceánskými
konstrukcí jeho fasád a ve v symetrii, přehnaném měřítku a výrazném parníky aj. Kruhová okna, někdy oblé tvary,
spojitosti s příběhem soch sloupořadí hledat vlivy až k architektuře sta- subtilní „trubková“ zábradlí, redukce dekoru,
Múz. Jde o architektonicky unikátní veřejnou rověkého Egypta, je v kontrastu k uvolněným redukce barevnosti aj. Když stojíte v prostoru
stavbu s dobře navrženým reprezentativním a civilním bočním fasádám, kde se již proje- hlediště divadla v Kolíně, máte dojem zaoce-
interiérem a především s prostorově vyhovu- vuje nastupující funkcionalismus (např. kru- ánského parníku s několika úrovněmi palub.
jící divadelní scénou. To je pro jeho funkčnost hovými okny). Alespoň já ho tam viděl :-)
naprosto zásadní. Již dávno není primárním Divadla bývají vždy významnými budo- Městské divadlo Kolín je pro mě „parní-
účelem divadla být viděn. vami, jejichž výraz si lidé pamatují. Kolínské kem do říše fantazie“. Můžete být pyšní na
Zajímavý je také příběh přesunu záměru divadlo má svého sourozence ve Freiwaldově to, že zde idea divadla vznikla, že ji ztvárnil
výstavby divadelní budovy z původně vybra- divadle v Hronově. Ale identické není. Kolín- Jindřich Freiwald, který přinesl výjimečnou
ného pozemku za bývalou vojenskou správou ská stavba je ikonou, kterou si nelze splést. stavbu. Můžete být pyšní na to, že ji vaši před-
do současného místa. Redukce velikosti Kdysi jsem studoval scénografii. Pohy- kové dokázali realizovat, naplnit a udržet při
pozemku, jeho omezené proporce a sousedící bovali jsme se ve filmovém a divadelním pro- životě.
budovy znamenaly úpravu projektu a určité středí. Vždy když vidím prázdnou a otevře- Je to skvělý odkaz! Ne každé město něco
výrazové vystřízlivění. To vše pospolu při- nou divadelní scénu, zmocní se mě napětí. Je takového má.
spělo dle mého soudu ke kvalitě návrhu a jeho to stejné jako mít před sebou prázdný papír,
lepšímu zapojení do urbanismu města. prázdné plátno. Je to výzva! Vše je možné. David Mateásko
Koexistence odlišných estetických kon- Když jsme nedávno takto stáli v kolínském architekt města Kolína
ceptů na jedné stavbě je dokladem výtvarně- divadle, zažil jsem ten pocit znovu.
-architektonického napětí doby vzniku. Tehdy Estetika funkcionalismu pracovala mimo
bylo možné nalézt na stolech architektů stavby jiné s inspirací moderní dobou. Po první
Kresba: David Mateásko
„Interiér divadla na mne působí dojmem zaoceánského parníku s několika úrovněmi palub. Z každé paluby, ať už přízemní či na balkoně, lze vstoupit do říše fantazie.“
14