Page 12 - Chytrý zpravodaj-Kolín-Leden-2022
P. 12

ZE SKICÁKU ARCHITEKTA



       ZAPOMENUTÝ PŘÍSTAV



                       Stále  se  na  ten  plán   dnes zdá velmi radikální.     mnohdy  boží  záměr,  že  nám  není  umožněno
                    dívám. Nestačím se divit. Je   Proměnit jednu z nejzajímavějších a cenných   dokončit své smělé plány. Díky bohu tomu tak
                    překvapující.          přírodních enkláv zaniklých labských meandrů   skutečně je.
                       Fragnerův plán z února   v průmyslovou oblast se nám v době stoupající   To  ovšem  neznamená,  že  máme  rezig-
                    roku 1945 „Kolín – průmy-  potřeby  ochrany  přírodních  hodnot  zdá  neu-  novat  na  snění  a  plánování.  Naopak.  Snění,
                    slová  oblast  (Labe,  přístav,   věřitelné.  I  těžebním  způsobem  vzniklá  loka-  plánování a někdy i přehnané potřeby a touhy
       průmyslový přístav)“.               lita Sandberku si již stačila vytvořit a zachovat   z nás činí lidské bytosti a z našeho společen-
          Generel  nové  průmyslové  a  přístavní   svůj přírodní charakter. Asi bychom se dnes na   ství civilizaci. Jen je vhodné nelpět na všem tak
       oblasti kolem řeky Labe.            podobný záměr dívali s údivem.       důsledně. Uvědomíme-li si své možnosti, smr-
          Začíná  „výstavní  loukou“  v  prostoru  pod   Někdy však myšlenky vznikají ve spěchu,   telnost, osud a možné životní zvraty a náhody,
       železničním  mostem  a  mezi  nádražím  Kolín    stresu  a  nejistotě.  Doba  vzniku  v  roce  1945   možná se trochu uklidníme. A to je jistě také
       a  Labem.  Navazuje  obchodním  přístavem    dává  jistý  předpoklad  strategických  souvis-  to, co dnes potřebujeme.
       a  jeho  správními  objekty  směrem  dále  po   lostí.  Jiných  zájmů,  než  je  ochrana  hodnot    Z výše zmíněného záměru „megapřístavu“
       starokolínské  silnici,  včetně  nového  přemos-  v dobách poklidných.   zbyla do dnešních dnů jen jedna zapomenutá
       tění řeky. Pokračuje výstavbou průmyslových   Někdy věci vznikají, někdy zanikají a někdy   zeď  ve  slepém  ramenu  řeky  Labe.  Skoro  už
       obvodů, tzv. „bloků“, číslovaných I–V, vč. prů-  na  ně  nedojde.  Život  a  běh  času  jsou  prostě   nevíme, proč tam je a čemu měla sloužit.
       myslového přístavu namísto Sandberku až ke   takové.                        Tak  to  mnohdy  s  některými  věcmi  chodí.
       Starému Kolínu a Hlízovu.              Když jsem stál nedávno v chrámu sv. Bar-  Není ale proč zoufat.
          Plán  obsahuje  infrastrukturu  komu-  toloměje  s  jedním  z  duchovních,  popisoval   Je třeba uchovat si víru, že naše činorodé
       nikací  železnice  a  trasování  silničních    jsem mu, že z architektonického hlediska by to   snahy  mohou  dojít  naplnění,  a  nehroutit  se
       a  vodních  přístavních  cest.  Dnešním  slovní-  jistě byl „neuvěřitelný“ chrám, kdyby měl Petr   z toho, když se tak nestane.
       kem „megazáměr“.                    Parléř možnost ho dokončit. Kdyby se genia-  Přeji vám všem hezký a naplněný rok 2022.
          K plánu se nedochovaly žádné textové do-  lita architektury závěru chrámu promítla i do
       kumenty, které by nám osvětlily původ a důvod   jeho hlavní lodi, věží apod.                    David Mateásko
       vzniku této myšlenky. Myšlenky, která se nám   Odvětil  mi,  že  to  vnímá,  nicméně  je  to   architekt města Kolína








































                                                                                                                   Kresba: David Mateásko







      Pozůstatkem a jediným svědkem myšlenky „megapřístavu“ je dodnes zeď ve slepém ramenu řeky Labe. Tento projev přesného lineárního plánování člověka je
      v kontrastu k divoké a spontánní okolní přírodě slepého ramene řeky vlastně již jakýmsi „landartovým“ prvkem.
   12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17