Page 12 - Chytrý zpravodaj-Kolín-Leden-2022
P. 12
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
ZAPOMENUTÝ PŘÍSTAV
Stále se na ten plán dnes zdá velmi radikální. mnohdy boží záměr, že nám není umožněno
dívám. Nestačím se divit. Je Proměnit jednu z nejzajímavějších a cenných dokončit své smělé plány. Díky bohu tomu tak
překvapující. přírodních enkláv zaniklých labských meandrů skutečně je.
Fragnerův plán z února v průmyslovou oblast se nám v době stoupající To ovšem neznamená, že máme rezig-
roku 1945 „Kolín – průmy- potřeby ochrany přírodních hodnot zdá neu- novat na snění a plánování. Naopak. Snění,
slová oblast (Labe, přístav, věřitelné. I těžebním způsobem vzniklá loka- plánování a někdy i přehnané potřeby a touhy
průmyslový přístav)“. lita Sandberku si již stačila vytvořit a zachovat z nás činí lidské bytosti a z našeho společen-
Generel nové průmyslové a přístavní svůj přírodní charakter. Asi bychom se dnes na ství civilizaci. Jen je vhodné nelpět na všem tak
oblasti kolem řeky Labe. podobný záměr dívali s údivem. důsledně. Uvědomíme-li si své možnosti, smr-
Začíná „výstavní loukou“ v prostoru pod Někdy však myšlenky vznikají ve spěchu, telnost, osud a možné životní zvraty a náhody,
železničním mostem a mezi nádražím Kolín stresu a nejistotě. Doba vzniku v roce 1945 možná se trochu uklidníme. A to je jistě také
a Labem. Navazuje obchodním přístavem dává jistý předpoklad strategických souvis- to, co dnes potřebujeme.
a jeho správními objekty směrem dále po lostí. Jiných zájmů, než je ochrana hodnot Z výše zmíněného záměru „megapřístavu“
starokolínské silnici, včetně nového přemos- v dobách poklidných. zbyla do dnešních dnů jen jedna zapomenutá
tění řeky. Pokračuje výstavbou průmyslových Někdy věci vznikají, někdy zanikají a někdy zeď ve slepém ramenu řeky Labe. Skoro už
obvodů, tzv. „bloků“, číslovaných I–V, vč. prů- na ně nedojde. Život a běh času jsou prostě nevíme, proč tam je a čemu měla sloužit.
myslového přístavu namísto Sandberku až ke takové. Tak to mnohdy s některými věcmi chodí.
Starému Kolínu a Hlízovu. Když jsem stál nedávno v chrámu sv. Bar- Není ale proč zoufat.
Plán obsahuje infrastrukturu komu- toloměje s jedním z duchovních, popisoval Je třeba uchovat si víru, že naše činorodé
nikací železnice a trasování silničních jsem mu, že z architektonického hlediska by to snahy mohou dojít naplnění, a nehroutit se
a vodních přístavních cest. Dnešním slovní- jistě byl „neuvěřitelný“ chrám, kdyby měl Petr z toho, když se tak nestane.
kem „megazáměr“. Parléř možnost ho dokončit. Kdyby se genia- Přeji vám všem hezký a naplněný rok 2022.
K plánu se nedochovaly žádné textové do- lita architektury závěru chrámu promítla i do
kumenty, které by nám osvětlily původ a důvod jeho hlavní lodi, věží apod. David Mateásko
vzniku této myšlenky. Myšlenky, která se nám Odvětil mi, že to vnímá, nicméně je to architekt města Kolína
Kresba: David Mateásko
Pozůstatkem a jediným svědkem myšlenky „megapřístavu“ je dodnes zeď ve slepém ramenu řeky Labe. Tento projev přesného lineárního plánování člověka je
v kontrastu k divoké a spontánní okolní přírodě slepého ramene řeky vlastně již jakýmsi „landartovým“ prvkem.
12