Page 6 - Kamelot_č.69_Září
P. 6
6 6 K AMELO T : ZP R A V O D A J MĚS T A MNI CH O V O HR AD IŠ TĚ ZÁŘÍ 2021
KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ
Výukové krabice pro učitele Jaké byly prázdniny v Klubu dětí
a co chystáme na nový školní rok?
Po velmi zvláštním školním roce,
který byl ovlivněn covidovou pan-
demií, kdy jsme téměř nemohli vy-
konávat svou činnost a setkávat se
s dětmi na kroužcích, se přiblížil čas
prázdnin a s tím i období letních
táborů. Situace kolem covidu se tro-
Na jednom ze setkání pracovní chu rozvolnila a bylo jasné, že letní
skupiny pro čtenářskou gramotnost, tábory proběhnou.
která se v rámci projektu schází 4x V naší nabídce rodiče pro své
ročně a jejímiž členkami jsou prvo- děti nalezli především příměstské
stupňové pedagožky, jedna paní tábory, ale i jeden týdenní pobytový,
učitelka z mateřské školy či vedoucí který se konal kousek od chráněné
mnichovohradišťské knihovny, vzni- krajinné oblasti Kokořínsko v ma-
kl nápad na vytvoření výukových lebném vesnici Bezdědice. Letošní
krabic pro učitele, jež by byly za- nabídku letních táborů jsme rozšířili
měřené na konkrétní výukové téma o čtyři nové příměstské tábory. Jed-
a obsahovaly materiály vztahující nou z novinek byl příměstský tábor
se k tomuto tématu v podobě knih, s robůtky zaměřený na seznámení
her, CD či pracovních listů. Členky II Mnichovohradišťsko. sahu jednotlivých výukových krabic i s interaktivními hračkami a robůtky,
pracovní skupiny přispěly svými tipy Jaká jsou tedy témata jednotli- s fotografiemi naleznete na našem základy programování a hraní logic-
na jednotlivé materiály a na reali- vých výukových krabic? Čtyři z nich webu: http://www.map-mh.cz/vyuko- kých stolních her. Další novinkou byl
začním týmu již bylo jen dané věci jsou primárně určené pro pedagogy ve-krabice-pro-ucitele/. Vypůjčit si je příměstský tábor s Nerfkou, kdy děti
pořídit. Nyní je vše zkompletováno a mateřských škol, kteří v nich nalez- budete moci v kanceláři projektu ve s pomocí airsoftových blasterů Nerf
připraveno pro zájemce z řad učitelů nou zajímavé materiály pro logope- Volnočasovém centru MH, Zámecká hrály bojové a taktické hry. Některé
mateřských škol či prvního stupně dii a pro témata Povolání, Červená 744, Mnichovo Hradiště, na základě příměstské tábory se konaly přímo možností, jak mohou jejich děti trá- na akcích pro veřejnost a kroužcích
základních škol. karkulka a Perníková chaloupka. předchozí domluvy s Markétou To- v novém komunitním centru v Mírové vit smysluplně a zajímavě prázdniny pro děti v nastalém školním roce. Tě-
Cílem výukových krabic (pů- Prvostupňoví učitelé budou mít za- mášovou (marketa.tomasova@mn- ulici, kde se od září 2020 nachází i a vyplnit tím čas, kdy se jim rodiče šit se můžete na akce a nové kurzy
vodně se mělo jednat pouze o kuf- tím k dispozici krabici s materiály hradiste.cz, 732 680 514). Věříme, náš Klub dětí a mládeže. Další část nemohou plně věnovat. Příměst- pro děti i dospělé. Novinkou v naší
říky, ale počet materiálů se nebývale pro výuku vyjmenovaných slov, nic- že si naše výukové krabice naleznou táborů se konala ve venkovních ské tábory svou formou vyhovují nabídce bude kurz šití bot, který
rozrostl, že bylo třeba přehodnotit méně plánujeme ještě připravit kra- svou cestu do jednotlivých škol v prostorách Open air clubu Vostrov, i dětem. Každý příměstský tábor je proběhne na začátku října. Pro děti
původní rozhodnutí a pořídit větší bici matematickou (bude obsahovat rámci Mnichovohradišťska a zpestří kde máme perfektní zázemí a pří- nějak tematicky zaměřený, napří- máme připravenou pestrou paletu
„obalový předmět“) je přispět k roz- zajímavé materiály k násobilce) či tak výuku o nové zajímavé materiály. rodu kolem sebe. Naše letní tábory klad na různé sportovní aktivity, vý- kroužků, kde si své najde každé dít-
voji čtenářské gramotnosti, zatrak- krabici pro výuku prvouky, konkrétně navštívilo bezmála 280 dětí, což je tvarné činnosti, koníčky či činnosti, ko, odpolední Klub Poškolák a mno-
tivnit výuku daného tématu, poskyt- lidského těla. Markéta Tomášová, o 120 dětí více než v loňském roce. které děti zajímají. Naší snahou je ho dalšího. Sledujte naší nabídku na
nout učitelům ucelenou pomůcku na Více podrobností zejména o ob- MAP II Mnichovohradišťsko Zájem dětí a rodičů nás velmi těší připravovat kvalitní program, který www.ddm-mb.cz
konkrétní učební blok a vlastně jim a motivuje k vymýšlení dalších a no- rozvíjí a prohlubuje jejich vědomosti
tím ulehčit přípravu do hodin. Vznikl vých témat pro tábory. a dovednosti. Hana Skramuská,
tak materiál, který bude pro učitele k Příměstské tábory se staly ze Nyní již připravujeme nabídku Klub dětí a mládeže MH
dispozici i po ukončení projektu MAP strany rodičů velmi vyhledávanou na léto 2022 a těšíme se na setkání
Projektový den na Základní škole Studentská se věnoval vodě. A to ze všech stran
Ještě před prázdninami, 17. června, Nezkrotná voda
se 9. ročníky rozloučily s přírodo-
vědnými předměty formou projektu Připravili jsme pro vás reportáž mlýnské kolo a položili tím základy dokumentovala a následně tvořila
Nezkrotná (a nezkrocená) voda – ži- z projektového dne o vodě, jehož této elektrárny. prezentaci. A my, čtvrtá skupina,
vel, hybná síla pro přírodu i člověka. předmětem byla využitelná síla vody, Vydali jsme se dál, ale tentokrát jsme pro vás napsali tuto reportáž!
V duchu tohoto tématu bylo jejich ale také péče o ni a její čistota. po vodě. Půjčili jsme si kánoe a pluli A jak všechno dopadlo? Dobře,
cílem na konkrétních příkladech Vydali jsme se do hněvousické po Jizeře z Vostrova až na kamínko- a to díky našim zkušenostem nasbí-
zjistit, ověřit, zhodnotit a prezento- vodní elektrárny a popovídali si s je- vou pláž. Viděli jsme krásnou lagu- raným během celého dne. Dozvěděli
vat, jakým způsobem člověk vodu jím majitelem, který nás po zařízení nu, kde lovili rybáři, zažili jsme pe- jsme se o tom, jak je nezkrotná voda
využívá, ale i jak o vodu pečuje. Ke provedl a ukázal nám, jak to v tako- řeje, klidnou i mělkou vodu. A někdo nebezpečná i užitečná a jak a proč
všem projektovým aktivitám se vázal vých elektrárnách chodí. Například se i „cvaknul“. o ni musíme pečovat.
konkrétní praktický výstup, shrnu- jsme se dozvěděli, jak se čistí voda, Ve škole jsme s tématem vody A moudro nakonec… Každý by
jící prezentace pro ostatní skupiny která pohání turbíny, nebo jak fungu- pokračovali dál. Rozdělili jsme se na měl vědět, že se voda nemá znečiš-
a také novinové články, které nabí- je samotná turbína. skupinky a každá pracovala na svém ťovat, ale naopak bychom měli dělat
zíme níže. Představil nám, jak probíhal úkolu. Dvě skupiny vyráběly vodní vše pro to, aby byla čistší pro nás
vývoj této elektrárny, a dozvěděli mlýnky a sestavovaly drobná zaří- všechny.
Dana Trpkošová, jsme se i spoustu užitečných věcí zení poháněná vodou. Mlýnky byly
Základní škola Studentská z historie. Například to, že roku 1719 moc povedené a fungovaly. Jeden Bára Baliczová, Eva Janovcová,
přišli na místo, kde elektrárna stojí, byl z plastové lahve a další ze dřeva. Nikola Bíglová, David Bouma
Vodácké dobrodružství mlynáři, kteří zde postavili velké Třetí skupina celý den fotograficky a Alžběta Rulcová, žáci 9. B
Dne 17. června se devátý ročník zpět do města jsme si po cestě udě- Následovala pauza na oběd. Projektový den
druhé základní školy v Mnichově lali přestávku u Jizery. S ostatními Pak se skupiny shromáždily ve
Hradišti vydal na pouť, kterou dopro- členy naší malé skupiny jsme se svých třídách, kde pracovaly na pro-
vázela škola v praxi. Žáci se potýkali osvěžili v řece (voda byla velmi stu- jektech – prezentace, novinařina a Zajímá vás, jak náš projektový den vého papíru. Při pozorování čištění ale nás to neodradilo a pokračovali
s problémem dnešní doby – znečiš- dená). V tuto chvíli nám došlo, jak je praktická zkouška ručně vyrobených věnovaný vodě probíhal? Celé to za- česlí nás vyrušil zásah zaměstnan- jsme plnou parou vpřed. Po určitém
ťováním vody. V tomto článku se za- i chladná voda příjemnou součástí filtrů na lehce znečistěnou vodu. čalo ve čtvrtek 17. června v 8 hodin ce elektrárny, který vytáhl obřího úseku se mělká místa stala osudnou
měříme konkrétně na třídu 9. A. dnešních parných dnů. Zatímco první dvě skupiny pilně ráno srazem na kamínkové pláži. kapra, což pro nás bylo opravdu nástrahou pro některé spolužáky,
Po seskupení třídy jsme se vy- Pak jsme pokračovali k jezu, pracovaly na svém programu, třetí Zde jsme nejprve porovnávali mapy neobvyklé a zajímavé. Exkurze dále kteří tak měli možnost vyzkoušet
dali do místní čistírny odpadních vod kde jsme se měli nalodit na kánoe. skupina vyráběla již zmíněné filtry. z různých let a snažili jsme se je pokračovala do útrob elektrárny, kde teplotu vody. Přesto všechno jsme
v doprovodu paní učitelky Matulové. Všichni jsme tedy seběhli k vodě, Měl jsem tu šanci přefiltrovanou srovnat od nejstarších po nejmladší. nám pan majitel popisoval samotný tok Jizery zkrotili a všichni jsme se
Po strastiplné cestě jsme došli na ve které jsme se opět zchladili. Pak čistou vodu ochutnat. Musím říci, že Zaměřili jsme se na Jizeru a sledo- chod celého objektu. Zajímavým v pořádku vrátili.
místo. Jak jsme to poznali? Zápach. přijel pan Hluchý, který přivezl kánoe na zdejší bojové podmínky chutnala vali jsme, jak se v průběhu let měnil přínosem byla informace týkající se Ve 13 hodin jsme se sešli
Když jsme si zvykli na zdejší „auru“, a kajaky. Ten nás také poučil o bez- překvapivě dobře. Filtry se dělily na její tok. Naše cesta pokračovala dále dřevěných zubů v turbíně, které byly v učebně 111, kde prezentační
poznali jsme pana Šákra, který je pečnosti na místních vodách. dva typy – kořenový, který se sklá- přes protipovodňový val směrem teprve roku 2007 nahrazeny kovový- a novinářská skupina začala praco-
správcem čističky. Po stručné pre- Potom, co jsme se nalodili, šlo dal z PET láhve, trsu trávy, písku k vodní elektrárně. Při této cestě mi díly. Součástí vnitřního zařízení vat na svém projektu. Tvůrčí skupina
zentaci, jak čistička funguje, jsme všechno jako po másle. Plavbu na a látky, a následně filtr pískový, který jsme pozorovali tok Jizery a její okolí elektrárny byla i výstava historických se přesunula do učebny 002 a zača-
měli prostor na dotazy. Dozvěděli lodích jistili dva zkušení vodáci – pan na druhou stranu zapojoval neživé přímo v terénu. měřičů z roku 1912. la tvarovat model toku Jizery.
jsme se například, že než znečis- ředitel a pan Vopat. Vylodili jsme se elementy přírody – kameny, písek Den pokračoval tím, že jsme Po exkurzi jsme pokračovali Projektový den byl velice záživ-
těná voda proteče celou soustavou, u chvalně známého mostu na ulici a utržený kus sportovního trika jed- došli do vodní elektrárny v Hněvou- k jezu, kde jsme se po chvíli nalo- ný a zábavný, ale zároveň poučný,
uběhne zhruba osm hodin, ale že Klášterská. Z vlastní zkušenosti mu- noho z žáků. sicích. Ta vznikla roku 1912 a její dili a vypluli na svěží cestu plnou takže tuto zkušenost hodnotíme
samotné usazení kalu trvá klidně i sím potvrdit, že kameny jsou oprav- Dnešek nám byl velmi dobrým výstavba trvala přibližně dva roky. zábavy. Pluli jsme po toku Jizery kladně.
42 dní. Kapacita celého objektu je du nepříjemnou součástí života vo- příkladem, že s vodou je třeba za- Nebyla to ale první stavba na tom- zpět na pláž, kde jsme se ráno se-
koncipována pro 7040 obyvatel. Do dáků. Přestože boty jsou povinnou cházet s respektem. Je třeba jí šetřit to místě, která využívala vodu. Od šli. Zjistili jsme ale, že cesta nebu- Kristýna Havlíková,
tohoto čísla spadá jak Mnichovo výbavou každého vodáka, je velmi a neznečisťovat ji. roku 1719 zde totiž stál mlýn, který de zase tak jednoduchá, jak jsme Daniel Kargl, David Myška
Hradiště, tak Veselá a nově i Ptýrov. lehké se o kameny a jiné předměty byl v průběhu 19. století předělán si mysleli. Důvodem byla suchem a Vojtěch Novák, žáci 9. C
Po odchodu a náročné cestě na dně vody drobně pořezat. Alexandr Ferrer, žák 9. A na manufakturu pro výrobu písko- zapříčiněná mělká místa ve vodě,