Page 6 - Kamelot_č.69_Září
P. 6

6 6                                            K AMELO   T : ZP R A V O D A J MĚS T A MNI CH O V O HR AD IŠ TĚ                                 ZÁŘÍ 2021
                                                       KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ

        Výukové krabice pro učitele                                                   Jaké byly prázdniny v Klubu dětí


                                                                                      a co chystáme na nový školní rok?



                                                                                      Po velmi zvláštním školním  roce,
                                                                                      který byl ovlivněn  covidovou pan-
                                                                                      demií, kdy jsme téměř nemohli vy-
                                                                                      konávat svou činnost a setkávat se
                                                                                      s dětmi na kroužcích, se přiblížil čas
                                                                                      prázdnin a s tím i období letních
                                                                                      táborů. Situace kolem covidu se tro-
        Na jednom ze setkání pracovní                                                 chu rozvolnila a bylo jasné, že letní
        skupiny pro čtenářskou gramotnost,                                            tábory proběhnou.
        která se v rámci projektu schází 4x                                              V  naší  nabídce  rodiče  pro  své
        ročně a jejímiž členkami jsou prvo-                                           děti nalezli především příměstské
        stupňové pedagožky, jedna paní                                                tábory, ale i jeden týdenní pobytový,
        učitelka z mateřské školy či vedoucí                                          který se konal kousek od chráněné
        mnichovohradišťské knihovny, vzni-                                            krajinné oblasti Kokořínsko v ma-
        kl nápad  na vytvoření  výukových                                             lebném vesnici Bezdědice. Letošní
        krabic pro učitele, jež by byly za-                                           nabídku letních táborů jsme rozšířili
        měřené na konkrétní výukové téma                                              o čtyři nové příměstské tábory. Jed-
        a obsahovaly materiály vztahující                                             nou z novinek byl příměstský tábor
        se k tomuto tématu v podobě knih,                                             s robůtky zaměřený na seznámení
        her, CD či pracovních listů. Členky   II Mnichovohradišťsko.  sahu jednotlivých výukových krabic i   s interaktivními hračkami a robůtky,
        pracovní skupiny přispěly svými tipy   Jaká jsou tedy témata jednotli-  s fotografiemi naleznete na našem   základy programování a hraní logic-
        na jednotlivé materiály a na reali-  vých výukových krabic? Čtyři z nich   webu: http://www.map-mh.cz/vyuko-  kých stolních her. Další novinkou byl
        začním týmu již bylo jen dané věci   jsou primárně určené pro pedagogy   ve-krabice-pro-ucitele/. Vypůjčit si je   příměstský tábor s Nerfkou, kdy děti
        pořídit. Nyní je vše zkompletováno a   mateřských škol, kteří v nich nalez-  budete moci v kanceláři projektu ve   s pomocí airsoftových blasterů Nerf
        připraveno pro zájemce z řad učitelů   nou zajímavé materiály pro logope-  Volnočasovém centru MH, Zámecká   hrály bojové a taktické hry. Některé
        mateřských škol či prvního stupně   dii a pro témata Povolání, Červená   744, Mnichovo Hradiště, na základě   příměstské  tábory  se konaly  přímo    možností, jak mohou jejich děti trá-  na akcích pro veřejnost a kroužcích
        základních škol.          karkulka a Perníková chaloupka.   předchozí domluvy s Markétou To-  v novém komunitním centru v Mírové   vit smysluplně a zajímavě prázdniny   pro děti v nastalém školním roce. Tě-
           Cílem výukových krabic (pů-  Prvostupňoví učitelé budou mít za-  mášovou (marketa.tomasova@mn-  ulici, kde se od září 2020 nachází i   a vyplnit tím čas, kdy se jim rodiče   šit se můžete na akce a nové kurzy
        vodně se mělo jednat pouze o kuf-  tím k dispozici krabici s materiály   hradiste.cz,  732 680 514).  Věříme,   náš Klub dětí a mládeže. Další část   nemohou plně věnovat. Příměst-  pro děti i dospělé. Novinkou v naší
        říky, ale počet materiálů se nebývale   pro výuku vyjmenovaných slov, nic-  že si naše výukové krabice naleznou   táborů  se konala  ve venkovních   ské  tábory svou  formou vyhovují     nabídce bude kurz šití bot, který
        rozrostl,  že bylo třeba  přehodnotit   méně plánujeme ještě připravit kra-  svou cestu do jednotlivých škol v   prostorách  Open air clubu  Vostrov,   i dětem. Každý příměstský tábor je   proběhne na začátku října. Pro děti
        původní rozhodnutí a pořídit větší   bici matematickou (bude obsahovat   rámci Mnichovohradišťska a zpestří   kde máme perfektní zázemí a pří-  nějak tematicky zaměřený, napří-  máme připravenou pestrou paletu
        „obalový předmět“) je přispět k roz-  zajímavé  materiály k násobilce)  či   tak výuku o nové zajímavé materiály.   rodu kolem sebe. Naše letní tábory   klad na různé sportovní aktivity, vý-  kroužků, kde si své najde každé dít-
        voji čtenářské gramotnosti, zatrak-  krabici pro výuku prvouky, konkrétně     navštívilo bezmála 280 dětí, což je   tvarné činnosti, koníčky či činnosti,   ko, odpolední Klub Poškolák a mno-
        tivnit výuku daného tématu, poskyt-  lidského těla.           Markéta Tomášová,  o 120 dětí více než v loňském roce.   které děti zajímají. Naší snahou je   ho dalšího. Sledujte naší nabídku na
        nout učitelům ucelenou pomůcku na   Více podrobností zejména o ob-  MAP II Mnichovohradišťsko  Zájem dětí a rodičů nás velmi těší    připravovat kvalitní program, který   www.ddm-mb.cz
        konkrétní učební blok a vlastně jim                                           a motivuje k vymýšlení dalších a no-  rozvíjí a prohlubuje jejich vědomosti
        tím ulehčit přípravu do hodin. Vznikl                                         vých témat pro tábory.    a dovednosti.                         Hana Skramuská,
        tak materiál, který bude pro učitele k                                           Příměstské tábory se staly ze   Nyní již připravujeme nabídku   Klub dětí a mládeže MH
        dispozici i po ukončení projektu MAP                                          strany rodičů velmi vyhledávanou   na léto 2022 a těšíme se na setkání


        Projektový den na Základní škole Studentská se věnoval vodě. A to ze všech stran



        Ještě před prázdninami, 17. června,                                                                     Nezkrotná voda
        se 9. ročníky rozloučily s přírodo-
        vědnými předměty formou projektu                                              Připravili  jsme pro  vás reportáž     mlýnské kolo a položili tím základy   dokumentovala a následně tvořila
        Nezkrotná (a nezkrocená) voda – ži-                                           z projektového dne o vodě, jehož   této elektrárny.  prezentaci. A my, čtvrtá skupina,
        vel, hybná síla pro přírodu i člověka.                                        předmětem byla využitelná síla vody,   Vydali jsme se dál, ale tentokrát   jsme pro vás napsali tuto reportáž!
        V duchu tohoto tématu bylo jejich                                             ale také péče o ni a její čistota.   po vodě. Půjčili jsme si kánoe a pluli   A jak všechno dopadlo? Dobře,
        cílem na konkrétních příkladech                                                  Vydali jsme se do hněvousické   po Jizeře z Vostrova až na kamínko-  a to díky našim zkušenostem nasbí-
        zjistit, ověřit, zhodnotit a prezento-                                        vodní elektrárny a popovídali si s je-  vou pláž. Viděli jsme krásnou lagu-  raným během celého dne. Dozvěděli
        vat,  jakým způsobem člověk  vodu                                             jím majitelem, který nás po zařízení   nu, kde lovili rybáři, zažili jsme pe-  jsme se o tom, jak je nezkrotná voda
        využívá, ale i jak o vodu pečuje. Ke                                          provedl a ukázal nám, jak to v tako-  řeje, klidnou i mělkou vodu. A někdo   nebezpečná i užitečná a jak a proč
        všem projektovým aktivitám se vázal                                           vých elektrárnách chodí. Například   se i „cvaknul“.  o ni musíme pečovat.
        konkrétní praktický výstup, shrnu-                                            jsme se dozvěděli, jak se čistí voda,   Ve škole jsme s tématem vody    A moudro nakonec… Každý by
        jící prezentace pro ostatní skupiny                                           která pohání turbíny, nebo jak fungu-  pokračovali dál. Rozdělili jsme se na   měl vědět, že se voda nemá znečiš-
        a také novinové články, které nabí-                                           je samotná turbína.       skupinky a každá pracovala na svém   ťovat, ale naopak bychom měli dělat
        zíme níže.                                                                       Představil  nám,  jak  probíhal   úkolu. Dvě skupiny vyráběly vodní   vše pro to, aby byla čistší pro nás
                                                                                      vývoj této elektrárny, a dozvěděli   mlýnky a sestavovaly drobná zaří-  všechny.
                    Dana Trpkošová,                                                   jsme  se  i  spoustu  užitečných  věcí    zení  poháněná vodou. Mlýnky  byly
             Základní škola Studentská                                                z historie. Například to, že roku 1719   moc povedené a  fungovaly. Jeden   Bára Baliczová, Eva Janovcová,
                                                                                      přišli na místo, kde elektrárna stojí,   byl z plastové lahve a další ze dřeva.   Nikola Bíglová, David Bouma
                            Vodácké dobrodružství                                     mlynáři,  kteří zde  postavili  velké   Třetí skupina celý den fotograficky   a Alžběta Rulcová,  žáci 9. B


        Dne 17. června se devátý ročník   zpět do města jsme si po cestě udě-  Následovala  pauza  na  oběd.     Projektový den
        druhé základní školy v Mnichově   lali přestávku u Jizery. S ostatními   Pak se skupiny shromáždily ve
        Hradišti vydal na pouť, kterou dopro-  členy naší malé skupiny jsme se   svých třídách, kde pracovaly na pro-
        vázela škola v praxi. Žáci se potýkali   osvěžili v řece (voda byla velmi stu-  jektech – prezentace, novinařina a   Zajímá vás, jak náš projektový den   vého papíru. Při pozorování čištění   ale nás to neodradilo a pokračovali
        s problémem dnešní doby – znečiš-  dená). V tuto chvíli nám došlo, jak je   praktická zkouška ručně vyrobených   věnovaný vodě probíhal? Celé to za-  česlí nás vyrušil zásah zaměstnan-  jsme plnou parou vpřed. Po určitém
        ťováním vody. V tomto článku se za-  i chladná voda  příjemnou součástí   filtrů na lehce znečistěnou vodu.   čalo ve čtvrtek 17. června v 8 hodin   ce elektrárny, který vytáhl obřího   úseku se mělká místa stala osudnou
        měříme konkrétně na třídu 9. A.  dnešních parných dnů.  Zatímco první dvě skupiny pilně   ráno srazem na kamínkové pláži.   kapra,  což  pro  nás  bylo  opravdu   nástrahou pro některé spolužáky,
           Po seskupení třídy jsme se vy-  Pak jsme pokračovali k jezu,   pracovaly  na  svém programu, třetí   Zde jsme nejprve porovnávali mapy   neobvyklé a zajímavé. Exkurze dále   kteří tak  měli  možnost vyzkoušet
        dali do místní čistírny odpadních vod   kde jsme se měli nalodit na kánoe.   skupina  vyráběla již zmíněné filtry.   z  různých  let  a  snažili  jsme  se  je   pokračovala do útrob elektrárny, kde   teplotu vody. Přesto všechno jsme
        v doprovodu paní učitelky Matulové.   Všichni jsme tedy seběhli k vodě,   Měl  jsem tu  šanci  přefiltrovanou   srovnat od nejstarších po nejmladší.   nám pan majitel popisoval samotný   tok Jizery zkrotili a všichni jsme se
        Po  strastiplné  cestě  jsme  došli  na   ve které jsme se opět zchladili. Pak   čistou vodu ochutnat. Musím říci, že   Zaměřili jsme se na Jizeru a sledo-  chod celého objektu. Zajímavým   v pořádku vrátili.
        místo. Jak jsme to poznali? Zápach.   přijel pan Hluchý, který přivezl kánoe   na zdejší bojové podmínky chutnala   vali jsme, jak se v průběhu let měnil   přínosem byla informace týkající se   Ve 13 hodin jsme se sešli
        Když jsme si zvykli na zdejší „auru“,   a kajaky. Ten nás také poučil o bez-  překvapivě dobře. Filtry se dělily na   její tok. Naše cesta pokračovala dále   dřevěných zubů v turbíně, které byly   v učebně 111, kde prezentační
        poznali jsme pana Šákra, který je   pečnosti na místních vodách.   dva typy – kořenový, který se sklá-  přes protipovodňový val směrem     teprve roku 2007 nahrazeny kovový-  a novinářská skupina začala praco-
        správcem  čističky.  Po stručné  pre-  Potom, co jsme se nalodili, šlo   dal z PET láhve, trsu trávy, písku     k vodní elektrárně. Při této cestě   mi díly. Součástí vnitřního zařízení   vat na svém projektu. Tvůrčí skupina
        zentaci, jak čistička funguje, jsme   všechno jako po másle. Plavbu  na   a látky, a následně filtr pískový, který   jsme pozorovali tok Jizery a její okolí   elektrárny byla i výstava historických   se přesunula do učebny 002 a zača-
        měli  prostor na  dotazy. Dozvěděli   lodích jistili dva zkušení vodáci – pan   na druhou stranu zapojoval neživé   přímo v terénu.  měřičů z roku 1912.  la tvarovat model toku Jizery.
        jsme se například, že než znečis-  ředitel a pan Vopat. Vylodili jsme se   elementy přírody – kameny, písek     Den pokračoval tím, že jsme   Po  exkurzi  jsme  pokračovali    Projektový den byl velice záživ-
        těná voda proteče celou soustavou,   u chvalně známého mostu na ulici   a utržený kus sportovního trika jed-  došli do vodní elektrárny v Hněvou-  k jezu, kde jsme se po chvíli nalo-  ný a zábavný, ale zároveň poučný,
        uběhne zhruba osm hodin, ale že   Klášterská. Z vlastní zkušenosti mu-  noho z žáků.  sicích. Ta vznikla roku 1912 a její   dili a vypluli na svěží cestu plnou   takže tuto zkušenost hodnotíme
        samotné usazení kalu trvá klidně i   sím potvrdit, že kameny jsou oprav-  Dnešek nám byl velmi dobrým   výstavba trvala přibližně dva roky.   zábavy.  Pluli  jsme  po  toku  Jizery   kladně.
        42  dní.  Kapacita  celého  objektu  je   du nepříjemnou součástí života vo-  příkladem, že s vodou je třeba za-  Nebyla to ale první stavba na tom-  zpět na pláž, kde jsme se ráno se-
        koncipována pro 7040 obyvatel. Do   dáků. Přestože boty jsou povinnou   cházet s respektem. Je třeba jí šetřit   to místě, která využívala vodu. Od   šli. Zjistili jsme ale, že cesta nebu-  Kristýna Havlíková,
        tohoto čísla spadá jak Mnichovo   výbavou každého vodáka, je velmi   a neznečisťovat ji.  roku 1719 zde totiž stál mlýn, který   de zase tak jednoduchá, jak jsme   Daniel Kargl, David Myška
        Hradiště, tak Veselá a nově i Ptýrov.  lehké se o kameny a jiné předměty      byl v průběhu 19. století předělán   si mysleli. Důvodem byla suchem   a Vojtěch Novák, žáci 9. C
           Po odchodu a náročné cestě   na dně vody drobně pořezat.  Alexandr Ferrer, žák 9. A  na manufakturu pro výrobu písko-  zapříčiněná  mělká  místa ve  vodě,
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11