Page 10 - Chytrý zpravodaj - Slavičín 02 2022
P. 10

Cesta Tibora Torella ze Slavičína vedla přes metal až do německé opery

                                            rovat Čajkovského operu „Piková dáma“.
                                              Vše ale přerušil lockdown. A tak Borek trá-
                                            vil několik měsíců se mnou v Praze. Jeho život-
                                            ní elán a chuť do práce byla nakažlivá. Spolu
                                            jsme zahradničili, zedničili, pekli koláče i chodi-
                                            li do lesa. On přitom připravoval své inscenace
                                            a občas mi dovolil nahlédnout do jeho kuchyně.
                                            Pracoval zrovna na dvou jednoaktovkách Mau-
                                            rice Ravela ve francouzštině: „Španělská hodin-
                                            ka“ a „Dítě a kouzelné strašidlo“.
                                              Chtěl zbavit operu jakési archaické zkostna-
                                            tělosti, chtěl do ní vnést humor a současnost,
                                            vlastně si z  ní tak trochu dělal legraci. „Jed-
                                            na sopranistka bude hrát gauč a slavný tenor
                                            ztvární hodiny,“ smál se. Nesnášel patos.
                                              Naposledy jsme se setkali v Coburgu při pre-
        Když se můj bratranec v roce 1973 ve Slavi-  miéře onoho Ravelova  představení. Mělo ob-  A  já tomu stále nemůžu uvěřit. Představu-
       číně narodil, rozhodla jeho maminka – teta Jar-  rovský úspěch a při děkovačce potlesk ve stoje.  ju si, že sestoupí z  operního nebe, půjdeme
       ka, že se bude jmenovat Ctibor. Byli jsme z toho   Po jeho skončení jsem potkala zpěvačku, kte-  se projít do  lesa a  budeme pokračovat v  na-
       lehce rozpačití. Takové divné jméno? To z něho   rá hrála gauč, i toho slavného tenora – hodiny.  šich dlouhých rozhovorech, skočíme se okou-
       musí být přinejmenším umělec, žertovali pří-  A také další herce, hudebníky a tvůrce. Všich-  pat do Vltavy a konečně uvidíme na Palmov-
       buzní. Netušili, jak dobrými byli proroky. Zača-  ni byli ze spolupráce s Borkem nadšení. Oce-  ce Žítkovské bohyně, které nám vloni několikrát
       li jsme mu říkat Borku.              ňovali jeho kreativitu, empatii, živelnost. Bylo to  zrušili. A  taky spolu dokončíme tu naši  fasá-
        Pro mě  byl Borek mrňous. Přece  jen  byl   18. října 2021, v den jeho 48. narozenin. Vese-  du, co jsme nestihli. A tak čekám, až strčí hlavu
       o 10 let mladší. Můj parťák byl jeho starší brá-  le jsme si připili na jeho skvěle rozjetou karié-  do dveří a zase si objedná svoji oblíbenou kru-
       cha Dušan. Malého Borka jsme brávali s Duša-  ru i na zdraví. Dva měsíce nato Borek náhle ze-  picovou kaši. S hrudkami, já vím…
       nem na naše výpravy k Hájenkám, na smetiště   mřel.                                   Mirka Hyžíková, rozená Trllová
       ke kostelu a nebo jen na klepač před barákem.
       Žádný mimořádný vztah k hudbě ani k umění
       jsem u něho nepozorovala. Ano, chodil do Sla-
       víčku, ale jeho láska k folkloru byla rozhodně
       vlažnější, než tomu bylo v případě jeho bratra.
       Zároveň – k velké nelibosti tety Jarky – nosil
       roztrhané oblečení, protože obdivoval metal.
        Překvapilo nás, když pak po  vojně Borek
       nastoupil  jako technik do  Národního divadla
       do Brna a odtud do Divadla ABC v Praze. A zřej-
       mě tady někde vyklíčila  jeho obrovská vášeň
       pro operu. Byl  jí  doslova posedlý. Chtěl vidět
       všechna představení, znal libreta, zpěváky, diri-
       genty. Byl ochoten utratit za lístky na operu své
       poslední úspory a jet za ní stopem na opačný
       konec planety. Už při poslechu prvních tónů
       rozpoznal inscenaci i interpreta. A díky jeho na-
       kažlivému nadšení jsem viděla své první oper-
       ní představení i já. „Bohéma se ti bude líbit,“ řekl,
       když mě bral do Státní opery a bylo to, jako by  Malý Borek s dortem, vedle babička a děda Trllovi, ve 2. řadě Vlastík Trllo,
       mi představoval svoji milenku.        Mirka Hyžíková (autorka textu) a Dušan Trllo.
        Za ní pak odešel do Německa. Změnil si jmé-
       no na Tibor Torell. V sezónách 2007 až 2010
       sbíral zkušenosti jako asistent operní režie v Di-
       vadle v Cáchách a později v tomto divadle i čas-
       to režíroval. V letech 2011 až 2017 působil jako
       režisér v Deutsche Oper am Rhein. Tady debu-
       toval představením „What Next?“ Elliota Carte-
       ra. Ke svým českým kořenům se vrátil v roce
       2017 jako režisér Janáčkovy „Káti Kabanové“.
       Spolupracoval s Vysokou školou hudby a tance
       v Kolíně n. Rýnem a pravidelně režíroval v Lan-
       destheater v Coburgu.
        Pro nás to byl ale stále Borek. Když jsme se
       po  mnoha  letech s  Borkem  potkali,  připravo-
       val „Řecké pašije“ a Verdiho operu „I due Fos-
       cari“ pro festival v Heidenheimu. Do Čech přijel
       na  pozvání Národního divadla moravskoslez-
       ského v Ostravě, kde měl v loňské sezóně reží-
       10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14