Page 12 - Chytrý zpravodaj - Slavičín 05/2022
P. 12

Autor Masarykova pomníku v Hodoníně pochází ze Slavičína

                                            mník prezidenta Masaryka v Hodoníně. Ze tří
                                            oceněných návrhů se dočkal realizace návrh
                                            Aloise Bučánka. Tato  rozsáhlá zakázka  byla
                                            pro Bučánka prestižní záležitostí a stala se jeho
                                            nejvýznamnější realizací.
                                              Pomník v Hodoníně měl být svého času nej-
                                            větším pomníkem prezidenta Masaryka a roz-
                                            počet činil 300 tisíc korun. Ústředním motivem
                                            byla štíhlá tří a půl metrová postava preziden-
                                            ta spočívající na přibližně stejně vysokém pod-
                                            stavci z orlické žuly. Druhou část pomníku vy-
                                            tvářela okrouhlá stěna z téhož kamene, zasa-
                                            zená za postavu a obepínající ji z pravé strany.
                                            Na žulovou stěnu, která stála na základně ze
                                            světlejší slezské žuly, byl umístěn vysoký re-
                    u p
                    u p
                  l
                  lko
                  l
                    u p
                      ř
                      ř
                     p
                    u p
                      p
                  lko
                 že
                 že
                nž
            k
                nž
                 že
                  l
                  lko
                  e
                 že
                  e
                      ř
                        á
                        á
                        á
                       pr
                        á
                         c
                         ci
                                                                                   r
                         ci
                         c
                         c
                       pr
                       i
                       i
                       i
                      ř
                      ř
                       i
                       p
                       pr
                       pr
                       i
                       pr
            k s
       Buččánek s manželkou přii prácci                                           Portrét B. Karena v roli Koziny,
            k s
        u
            ks
            k
          áne
          áne
          áne
            k s
                  (1
                                                                                         omá
                  (19
                  (19
                  (19
                  (1
                                                                                            sb
                    30)
                                                                                              írk
                                                                                   d
                                                                                    ra
       na pommníkuTu TGMGM (1930)           liéf šestnácti postav rozdělený do pěti tematic-  sádra, soukromá sbírkaa
                  (1
                                                                                      so
                    30)
                    30)
              u
              u
              uT
                GM
              uT
            ník
            ní
            ník
            ní
            n
                GM
         pom
            ník
                                                                                       ukr
           m
                 M
                 M
                 M
                                            kých skupin, znázorňující osvobození národa.
        Květen 1945 byl ve znamení euforie konce   Odlití bronzových částí provedla známá kovoli-  pobytu mezi nemocnými se sám nakazil a ze-

       druhé světové války, i v těchto chvílích však ješ-  tecká firma Františka Anýže z Prahy a kamenic-  mřel 9. května 1945, na  samém konci války
       tě doznívaly válečné útrapy, které s sebou nesly   ké práce A. Polívka z Holešova. Pomník byl do-  v den osvobození Československa.
       oběti na životech. Jedním z těch, kteří už nedo-  plněn Masarykovým výrokem: „Vzdělání popře-  Bučánkovo výtvarné dílo tvoří tři umělec-
       stali možnost radovat se z nového svobodného   jte každému. Ode všech žádejte, aby byli sluš-  ké oblasti –  portrét, monumentální  plastika
       světa byl slavičínský rodák, akademický sochař  nými lidmi a bděte.“       a drobná figurální tvorba, která odrážela dobo-

       Alois Bučánek. V září letošního roku si připome-  Bučánek se na práci svědomitě připravoval.  vý zájem široké veřejnosti. Bučánek tvořil v eta-
       neme 125. výročí jeho narození.      Dochovaly se například  fotografi e,  jak v  póze  pě moderny a nových uměleckých směrů, ori-
        Alois Bučánek se narodil ve Slavičíně-Mlado-  jednotlivých postav z  reliéfu pomníku zkouší   entoval se však na realistický portrét a posta-
       ticích 6. září 1897 do rodiny koláře Michala Bu-  postoje a oblečení vojáků. Také si odléval ruce  vu, a zůstal tak představitelem klasického prou-
       čánka. Nedlouho po Aloisově narození se rodi-  v gestech, která chtěl použít v zamýšlené kom-  du. Tvůrčí období Aloise Bučánka je ohraničeno
       na přestěhovala do Neubuzi a na přelomu sto-  pozici. Díky těmto zakázkám si mohl mladý so-  světovými válkami, více času mu bohužel neby-
       letí do Podhradní Lhoty, kde malý Alois prožil   chař dovolit začít budovat vlastní ateliér v Pra-  lo dopřáno. Tematické napojení tvorby na čes-
       rané dětství a navštěvoval školu. Po jejím do-  ze-Braníku podle vlastního návrhu (1933).  kou státnost a osobnosti první republiky způ-
       končení se začal učit u  svého otce kolářem,   Pomník zažil  čtyři instalace  (1931, 1945,  sobilo v pozdějších dobách nepřízeň mocných,
       záhy u něj však zvítězila láska k práci s kame-  1968, 1990), tři odstraňování  (1940, 1961,  a tak jeho nejvýznamnější díla – veřejné reali-
       nem, která ho  přivedla do  kamenosochařské  1977), do dnešních dnů se zachovala jen socha  zace – jsou z poloviny zničena a mnoho děl zů-
       fi rmy v Holešově. Zde zdokonaloval svou ma-  Masaryka. Stal se tak němým svědkem drama-  stalo nerealizováno v sádrovém modelu. Příkla-
       nuální zručnost a  postupem  času se  práce   tických proměn 20. století. Podobný osud měly  dem pro dnešní dobu však mohou být jeho ži-
       s kamenem stala jeho životním posláním.   i další Bučánkovy veřejné realizace tematicky  votní postoje i síla osobnosti, již prokázal v těž-
        Do života mladého řemeslníka-umělce však   odkazující k české státnosti.  kých dobách. A také odvaha, ochota jít za svým
       dramaticky zasáhly děje první světové vál-  Pro Bučánka, který měl za  sebou válečné  snem navzdory nepřízni osudu i osobní odpo-
       ky.  Čerstvě osmnáctiletý Alois musel naru-  zkušenosti z  první světové války, bylo samo-  vědnost k národu a vlasti.   Jitka Pfeiferová
       kovat k  rakousko-uherské armádě a  byl po-  zřejmostí zapojit se v roce 1938 do mobiliza-  Zpracováno podle publikace Klubu přátel his-
       slán na  frontu v  Haliči. Po  bitvě u  Zborova   ce a hlásil se ke svému pluku. Za několik dnů  torie Slavičínska Sochař Alois Bučánek (1999)
       v  roce 1917 se přidal k československým le-  se však zklamaný vrátil domů a věnoval se prá-  autorů M. Kadlece a L. Hlavici a textu Alois Bu-
       giím a s nimi posléze podstoupil náročnou ces-  ci na kamenném pomníku Mrtvého oráče, sym-  čánek – sochař a legionář (2017), který spolu
       tu přes Ukrajinu, Rusko a Sibiř do Vladivostoku   bolu pokořeného národa. Za druhé světové vál-  s  fotografi emi  laskavě poskytl  jeho autor Jan
       a odtud přes japonskou Osaku, malajský Sin-  ky se mnozí legionáři připojili k odboji. To před-  Buchta
       gapur, jemenský Aden a italský Terst do nově   pokládali i Němci, proto legionáře hned na po-
       vzniklého Československa.            čátku okupace zařadili na  seznam  podezře-
        Teprve po válce mohl Alois Bučánek pokra-  lých osob. K odbojové skupině se přidal i Bučá-
       čovat v  plnění svého uměleckého snu. V  le-  nek, následkem udání však byl ve svém domě
       tech 1920–1923 studoval na  sochařské ško-  v noci z 24. na 25. ledna 1945 zatčen gestapem
       le v  Hořicích a  posléze také na  Akademii vý-  a dne 13. února 1945 odeslán do Terezína. Do-
       tvarných umění v  Praze u  profesora  Štursy   konce ani tam umělecky nezahálel. Z jeho po-
       (1923–1926). Za výborné studijní výsledky zís-  bytu v Terezíně se dochoval cyklus kreseb (39
       kal od Akademie výtvarných umění stipendium  listů) – portrétů a postav – dokumentující po-
       na cestu do Francie.                 měry, které panovaly v koncentračním táboře.
        Po návratu z Francie se v roce 1926 zúčast-  V posledních týdnech války dorazilo do Terezí-
       nil výstavy Sdružení výtvarných umělců morav-  na přibližně 15 000 lidí z jiných koncentračních
       ských v Hodoníně a Velkých Opatovicích. Díky   táborů, rušených postupující frontou. Ti s se-
       příznivému přijetí opatovickou veřejností získal   bou přinesli epidemii skvrnitého tyfu, a tak si
       zakázku na vybudování pomníku  obětem prv-  ještě po ukončení bojů druhá světová válka vy-
       ní světové války, který je Bučánkovou první ve-  žádala další zbytečné oběti.
       řejnou realizací. Pomník tvoří kompozice tří po-  V té době se Alois Bučánek sice už mohl vrá-
       stav v nadživotní velikosti vytesaných do pís-  tit domů, ale zdržel ho umělecký zájem o nově
       kovce.                               příchozí, mezi nimiž nalezl několik zajímavých
                                                                                           dy
                                                                                             v
                                                                                             ve
                                                                                           dy
                                                                                                         cíc
                                                                                           dy
                                                                                         o
                                                                                        sv
                                                                                                          í
                                                                                        sv
                                                                                        sv
                                                                                        s
                                                                                        sv
                                                                                         obo
                                                                                         obo
                                                                                         obo
                                                                                        s
                                                                                         o
                                                                                             ve
                                                                                                     pat
                                                                                                      at
                                                                                                     pat
                                                                                                   h O
                                                                                                     pat
                                                                                                         cíc
                                                                                                         cíc
                                                                                                       ov
                                                                                                       ov
                                                                                                       ov
                                                                                                   h O
                                                                                               Ve
                                                                                                 ký
                                                                                               Ve
                                                                                             ve
                                                                                               Ve
                                                                                                   h
                                                                                                   h O
                                                                                                 ký
                                                                                                 ký
                                                                                                 ký
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Pomm íkník svobody ve Velkých Opatattoviviicícch
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                   P Po
                                                                                   Po
                                                                                   P
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                   Po
                                                                                      ník
                                                                                      í
                                                                                      ník
                                                                                      ní
                                                                                      ník
                                                                                        sv
                                                                                        sv
                                                                                        sv
                                                                                      í
                                                                                        sv
                                                                                      ník
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                    m
                                                                                      ník
                                                                                      ník
                                                                                      ník
                                                                                    m
                                                                                    m
        V  roce 1929 se uskutečnila soutěž na  po-  typů, které chtěl nakreslit a  vymodelovat. Při  Po m ník k k  sv v v v obo dy y ve     Ve e e l l l l ký ý c c c c c h O pat ov vi i i i i cíc h h h h
       12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16