Page 14 - Chytrý zpravodaj - Jesenice 02 2022
P. 14
M
A
CE
F
O
R
A
D
NICE
Z
R
N
I INFORMACE Z RADNICE Jesenický kurýr
Aktuální stav přípravy stavby dálnice D3
O dálnici rozhodnuto NENÍ.
Dezinformace kolem středo-
české D3 mají zřejmě odra-
dit obce a veřejnost z účasti
ve schvalovacím procesu.
Pozornost vzbudila zpráva
serveru zdopravy.cz o defini-
tivním zakotvení koridoru SD3
v krajské dokumentaci - tzv.
zásadách územního rozvoje.
Rozsudek Nejvyššího správ-
ního soudu, zmíněný v médi-
ích, nesouvisí se schvalovacím
procesem projektu dálnice, ale
vztahuje se výlučně k platnosti
koridoru zaneseného v doku-
mentaci Středočeského kraje.
Nejvyšší správní soud zamítl
kasační stížnost spolku Krajina
2000 a obce Okrouhlo, která
zpochybňovala platnost korido-
ru pro možné umístění trasy dálnice v dokumentaci Středočeského kraje (v tzv. Zásadách územního
rozvoje). Řádný proces přípravy a projednání projektu středočeské dálnice D3 je teprve na začátku
a pokračuje. O dálnici se poprvé závazně rozhodne až rozhodnutím o umístění stavby.
Zpráva v médiích však nesprávně rozšiřuje platnost rozsudku Nejvyššího správního soudu na celý
schvalovací proces, čímž mate čtenáře a zavdává příčinu k chybným závěrům, že dálnice definitivně
bude a nezbývá než se s tím smířit. Přitom je tomu naopak, věc je stále otevřená a je možné ji ovlivnit.
Aktuální stav přípravy stavby:
• Schvalovací proces je prakticky stále v počát- zatelně došlo k podstatným změnám podmí-
cích a nabírá další zpoždění – záměr dosud ne- nek v dotčeném území i metodiky posuzování.
prošel řízením o výjimkách z ochrany zvláště To se týká zejména osídlení, realizovaných sta-
chráněných druhů, chybí rozhodnutí o umístě- veb, hydrologických poměrů, změny klimatu
ní stavby, stavební povolení i vypořádání vzta- a biodiverzity, zatížení lokalit hlukem i znečiš-
hů s vlastníky dotčených pozemků. tění ovzduší (což platí významně o Jesenici).
• Rozhodnutí EIA (hodnocení vlivu záměru na ži- • Zdroje financí nejsou k dispozici. Obrovské ná-
votní prostředí) již podruhé skončí platnost klady přes 60 mld. Kč dále rostou.
v roce 2022. Obsahově dokumentace EIA čer- • Projekt se potýká s technickými problémy,
pá z podkladů, které jsou poplatné stavu území které mj. zmiňují odborné posudky (viz stránky
před deseti až padesáti lety. Od té doby proka- spolku Alternativa D3).
Nová vláda stanovila priority v oblasti dopravy bez středočeské D3.
Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) stanovil jako priority výstavbu vysokorychlostních želez-
ničních tratí, modernizaci stávajících železničních tratí, Pražský okruh, D35 a dokončení opravy D1.
Vláda hodlá vytvořit podmínky pro přesun části nákladní dopravy ze silnic na koleje a uvolnit dálnice
pro osobní dopravu.
Hlavní argumenty proti stavbě dálnice D3 jsou stále aktuální:
• Ze všech možných řešení bylo vybráno to nej- by udržitelné dopravy 21. století a představuje
složitější, nejdražší a také nejriskantnější pro pro své okolí četné nevýhody. Špatná projek-
své okolí, tedy i jednotlivé obce. tová příprava předurčuje technické nedostatky
• Projekt je nekvalitně připravený a stojí na mno- a rizika při stavbě a s nimi i další navyšování
hých neaktuálních podkladech starých více než rozpočtu a prodlužování doby výstavby.
desetiletí, v důsledku čehož nenaplňuje potře-
14 • Jesenický kurýr • únor 2022 www.mujesenice.cz