Page 5 - Chytrý Zpravodaj- Frýdek-Místek 01 2022
P. 5

ROZHOVOR                                                                                                   5


       Práce ve vedení města je novou



       výzvou i novým posláním




       Co bylo pro vás impulsem, že jste se
       zapojil do politiky?
       Před pěti lety jsem se rozhodl vrátit
       z Prahy do Frýdku-Místku už s pře-
       svědčením, že se chci zapojit do
       veřejného života. Líbilo se mi, jakou
       opoziční práci odváděli tehdy Piráti
       na pražském magistrátu. Ve Frýdku-
       -Místku jsme začali od nuly. Dali jsme
       dohromady partu srdcařů a silnou
       kandidátku pro komunální volby 2018.
       Čtyři zvolení zastupitelé byli úspěchem
       a naše opoziční práce mohla začít. Loni
       v březnu jsme se stali součástí vedení
       města. Tato změna přinesla novou
       zodpovědnost a také příležitost posu-
       nout Frýdek-Místek dál mezi moderní
       a progresivní města. Do funkce jsem
       nastoupil s nadšením, které stále pře-
       trvává. Mít možnost rozvíjet své rodné
       město je jednoduše čest.

       Překvapilo vás něco ve funkci
       náměstka?                         Náměstek primátora Leonard Varga (Piráti) má na
       Náměstkem primátora se člověk     starosti dopravu a silniční hospodářství, ochranu
       nerodí a nedá se to naučit ve škole
       ani z knížek. Nastupovali jsme navíc   veřejného pořádku, životní prostředí a zemědělství,
       v době nejpřísnějšího lockdownu.
       Naštěstí jsem velmi brzo zjistil, že   prevenci kriminality a městskou policii.
       úřednický tým máme ve městě na té
       nejprofesionálnější možné úrovni. Ono   Zlepšit, modernizovat, zpřehlednit a le-  že právě jednorázové jízdné je tím nej-
       se to nezdá, ale opravdu v tomto má   galizovat parkovací systém ve městě   méně bolestivým místem pro úpravu
       Frýdek-Místek obrovské štěstí. Bohu-  je pro mě letos největší úkol. Věřím,   ceny. Toto jízdné využívají ti, kteří jezdí
       žel dlouho neřešené problémy nejde   že se to povede a že výsledek všichni   autobusem sporadicky, často také tu-
       vyřešit tak rychle, jak jsem se původně   společně oceníme.         risté. Městskému rozpočtu by to mělo
       domníval. Velkou úlevu přinese brzké                                ušetřit pět až sedm milionů korun,
       otevření obchvatu. Pořád ale máme   Dá se něco zlepšit v MHD?       které mohou být použity například na
       silnou vnitřní dopravu. Jsem přesvěd-  Nečekanou výzvou se před koncem   opravu dětského hřiště.
       čený, že kdyby se dalo po městě snad-  roku stala změna jízdních řádů vlaků.
       něji pohybovat na kole nebo pěšky,   Takto dramaticky se jízdní řády nemě-  Popíšete důvody, proč jste snížili
       některé cesty autem by nebyly tak   nily téměř 20 let a my se to dozvěděli   poplatek za psa?
       nutné. Vidíme to na spoustě inspirativ-  jen pár měsíců dopředu. Přestože jsme   Frýdek-Místek dlouhé roky držel výši
       ních příkladu ze zahraničí, ze sousední-  se usilovně snažili upravit jízdní řády   poplatku na maximální zákonné výši,
       ho Rakouska, ale třeba i Dánska nebo   našich autobusů tak, aby na vlaky   a to mi nepřišlo správné. Pejskař za
       Nizozemí. Jenže infrastruktura pro pěší   plynule navazovaly, přiznávám, že ne   tyto peníze nic navíc nedostal a po-
       a cyklisty neměla v minulosti prioritu   u všech linek se to povedlo ideálně.   platek měl čistě regulační funkci.
       a téměř se nebudovala. Chybí nám   Dostal jsem od občanů desítky připo-  Lidé tuto povinnost často obcházeli
       bezpečné přechody, rychlé pěší trasy   mínek. Část jsme zapracovali, další se   přihlášením pejska u prarodičů nebo
       mezi Frýdkem a Místkem, cyklostezky.   dostanou do úprav jízdních řádů, které   u příbuzných na venkově.
       To chceme napravit.               přijdou v nejbližší době. Děkuji všem   26. srpen je Mezinárodním dnem psů
                                         za veškerou zpětnou vazbu.        a já věřím, že v tento den otevřeme
       Jak vnímáte parkování ve městě?   Diskutováno bylo i zdražení jednorá-  první psí hřiště ve Frýdku-Místku.
       Auta k našim životům patří a větši-  zového jízdného z 10 na 20 korun. Rád   Jedná se o oplocené místo určené
       na z nás se bez nich neobejde. Jako   bych důvody rozvedl. Provoz městské   k venčení a hře bez vodítka v širším
       problém vnímám systém či spíše ne-  MHD Frýdek-Místek dotuje ročně   centru. Příjemné místo, kde se potkají
       systém parkování, a protože se tento   zhruba 140 miliony korun. Většina   na lavičce páníčci pod stínem stromů,
       problém neřešil, máme zde parkovací   našich autobusů jezdí na CNG a loni   místo s pítky pro pejsky, s hracími
       anarchii. I mnohem menší města mají   se dramaticky zvýšily ceny plynu.   prvky i sáčky na exkrementy. Nyní
       systém zón, rezidentního parkování,   V koalici jsme se shodli, že zachováme   vybíráme vhodnou lokalitu a já bych
       inteligentní parkovací automaty. Zapla-  dotované jízdné za 1 Kč na rok, proto   i tímto způsobem vyzval spoluobča-
       tit parkování v centru města z aplikace   jsme museli hledat zdroje jinde. Po dů-  ny, aby mi své tipy posílali na varga.
       v mobilu už nebude utopie, ale realita.   kladném zvážení jsem dospěl k závěru,   leonard@frydekmistek.cz. (red)
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10