Page 12 - Chytrý Zpravodaj - Dačice září 2021
P. 12
www.dacice.cz DAČICKÝ ZPRAVODAJ 9/2021
zprávy z Gymnázia dačice
Jaký bude školní rok 2021/2022? V rámci nabitého týdenního programu, který začal každé ráno
Poslední dva školní roky byly výrazně ovlivněny pandemií koro- o půl deváté a končil v sedm večer, jsme absolvovaly například díl-
naviru, která změnila nejen formu výuky, ale i průběh tradičního ny čtení s knihami pro žáky různého věku, různých zájmů a úrovní
školního roku. Chybělo nám setkávání jak ve škole, tak na pravi- čtenářských schopností, čtenářské lekce s tématy jednotlivých obo-
delných akcích, ať už sportovních či společenských, např. na ma- rů – historie, chemie, ale i matematiky, zkoumaly jsme didaktický
turitních plesech. A třebaže jsme díky společnému úsilí učitelů, potenciál textu nebo cíle, které čtenářstvím ve výuce sledujeme.
žáků, jejich rodičů a především ochotě učit se novým věcem zvládli Byl však i čas na procházky podél Lužnice. Důležité a mnohdy
distanční vzdělávání se ctí, jistě se všichni těšíme na prezenční způ- i objevné se pro nás stalo sdílení s ostatními kolegy a kolegyněmi
sob výuky a standardní průběh školní roku. Aktuální situace (před ze středních i základních škol a vzájemná inspirace. Až do konce
uzávěrkou tohoto vydání 15. 8. 2021) vypadá nadějně. Na začátku nového školního roku nás čeká několik dalších setkání věnovaných
roku se sice nevyhneme antigenním testům, ale jinak bychom měli učitelským dovednostem při práci s textem. Už teď se těšíme!
zahájit školní rok s minimálním omezením, které se bude týkat ko- Petra Mašátová a Kateřina Němečková,
nání hromadných celoškolních akcí (kino, divadlo, besedy). vyučující českého jazyka a literatury
Na co se tedy na gymnáziu můžeme těšit? Především na to, že
se zase všichni potkáme ve škole. Nově nastupující žáci vyrazí na
adaptační pobyty – prima do Vnorovic a 1. ročník do Radíkova. chaloupka 2021
Pedagogický sbor posílí Mgr. Martina Lebedová, která bude vy-
učovat anglický jazyk, její profil najdete od září na webu školy. Pro Katolický dům dačice
výuku cizích jazyků rozdělíme třídy do menších skupin a hodiny
anglického jazyka jistě oživí i stáž rodilé mluvčí Kelly Edwards (po- Námořníci pozor, zvednout kotvy, vyplouváme!
drobnosti jsme vám přinesli v minulém čísle Zpravodaje). Vyučující
chemie a biologie budou naplno využívat novou laboratoř, která je
v provozu od minulého školního roku a jejíž potenciál bohužel při
distančním vzdělávání nemohli naplno využít. Pro výuku přírodo-
vědných předmětů jsme o prázdninách zakoupili 24 ks nových iPa-
dů, které budou žáci používat mimo jiné při měření se systémem
Pasco. Škola bude vybavena také 20 čtečkami Kindle z projektu
Čtenářstvím k lepšímu učení žáků, které využijí zejména studenti
nižšího gymnázia pro práci ve čtenářských dílnách.
V průběhu podzimu se chystáme otevřít školu nejen zájemcům
o studium v rámci akcí Odpoledne pro páťáky a Den otevřených
dveří, ale i oslav 10. narozenin studentské televize G-ONE, která do-
sud natočila neuvěřitelných 937 videoreportáží. Jako hlavní naro-
zeninový dárek připravujeme spuštění nového webu televize.
Vážení rodiče, milí žáci a kolegové, pevně věřím, že školní rok
2021/22 proběhne v tradičním duchu, a že si ho všichni společně
s chutí ve zdraví užijeme.
Milan Točík, ředitel školy
Letní škola čtenářství v Plané nad Lužnicí Takto jsme letošní rok zahájili náš tábor pro nejmenší děti „Cha-
Druhý srpnový týden jsme coby dvě nadšené češtinářky, kterým loupka“ v Kostelním Vydří, kterou pořádá Katolický dům Dačice.
nevadí v létě se vzdělávat, (ba naopak) vyrazily do Plané nad Lužnicí Jako námořníci jsme se hrdě vydali na plavbu. Bohužel kvůli vel-
na letní školu čtenářství, která byla součástí dlouhodobého projektu kým bouřkám, kterých se letos vyskytlo neobvykle mnoho, jsme
pro učitele Jihočeského kraje Čtenářstvím k lepšímu učení žáků. ztroskotali v neznámé zemi. Při prozkoumávání pro nás dosud ne-
Cílem projektu je rozvíjení učitelských dovedností pro čtenářské vídané krajiny jsme narazili na smutného náčelníka indiánského
strategie jak v oborovém, tak v prožitkovém čtenářství a práce kmene Inuitů.
s autentickým (nikoli učebnicovým) textem jako přirozeným zdro- Náčelník se nabídl, že nám pomůže opravit naši loď, abychom se
jem informací. mohli opět vrátit domů. Výměnou za to, že my mu pomůžeme najít
ukradený totem, který je duší indiánské vesnice. Nebylo to nic jed-
noduchého, museli jsme se prvně naučit být indiány. Děti projevily
vekou trpělivost při výrobě teepee, indiánského oblečení a indián-
ské čelenky. Dále se děti musely podrobit těžkým zkouškám z přes-
nosti, stopování divé zvěře a poznávání rostlin či bylin. Učili jsme se
šamanský tanec, indiánskou řeč a znalost indiánských piktogramů.
Děti se všemu velmi rychle naučily a staly se z nich praví indi-
áni. S Boží pomocí se nám podařilo každý den nalézt jednu část
z ukradeného totemu. Když se nám podařilo najít i ten poslední
kousek, naše loď již byla opravena a my se mohli s radostí vrátit
domů, kde na děti již čekali rodiče. Společně s nimi jsme si na roz-
loučenou upekli buřty. Nebojte, náčelník na děti nezapomněl. Za-
nechal všem velkou odměnu.
Indiánům i námořníkům nazdar! Těšíme se opět za rok.
Také děkujeme všem našim podporovatelům i městu Dačice za
přízeň. Váš věrný tým chaloupkářů.
Simona Komárová
12