Page 12 - Chytrý Zpravodaj - Dačice říjen 2021
P. 12
www.dacice.cz DAČICKÝ ZPRAVODAJ 10/2021
Palackého náměstí a křižovatka
Palackého náměstí je rušným centrem Dačic i okolí. Na náměstí a v jeho bezprostřední blízkosti je více než padesát obchodů
a veřejně přístupných institucí, parkuje tu hodně aut, při některých akcích kapacita parkování sotva stačí. Křižovatka se občas
stává kritickým místem. Proto bylo zadáno dopravním odborníkům z ČVUT zpracovat audit bezpečnosti a navrhnout možná
zlepšení.
Experti analyzovali pro- pouští, že i vzhledem k svažitému terénu by se průjezdnost mohla
voz v různých denních i zhoršit. To si myslí i zkušení řidiči kamionů. Dnes se rozjíždí prak-
dobách a směrech, neho- ticky na rovině a mívají problémy. Sklon okružní křižovatky překra-
dovost a riziková místa. čuje povolených 6 %, řidič musí vytočit tři ostré zatáčky a rozjíždět
Kritickou dobou je hodina se do strmého stoupání 8-12 % z minimální rychlosti a při plném
mezi 14–15, kdy dochází ve rejdu. Tento hendikep podle řidičů ani lepší adheze vozovky ne-
směru od Telče k zácpám vyrovná a pravděpodobnost uvíznutí se zvýší. Navíc se na okruž-
se střední čekací dobou ní křižovatce v přímém směru prodlouží dráha vozidel z 26 metrů
86 sekund. Největší provoz průměru na zhruba 40, při odbočování vlevo na 60 metrů. To bude
způsobuje tranzitní přepra- jenom zvyšovat hlukové a emisní exhalace. Okružní křižovatka,
va v přímém směru po hlavní ulici, u nákladních vozů takto projíž- dnes trochu módní záležitost, se už neosvědčila mnohokrát.
dí zhruba 95 % vozidel. Na křižovatce dochází v průměru k jedné Okružní křižovatkou ovšem záměry některých úředníků nekon-
nehodě ročně s lehkým nebo žádným zraněním, nehodovost je čí. Existují návrhy, jak údajně náměstí dále zklidnit a zkrášlit. Vy-
hodnocena jako nikterak výrazná, řidiči i chodci byli hodnoceni sadit zde další stromy a nainstalovat lavičky. V situaci, kdy v parku
jako pozorní a ohleduplní. Jako místa s největším rizikem byly vy- na náměstí roste stromů 60 a je instalováno 32 kovových laviček
hodnoceny průjezd do Masarykovy ulice s velmi úzkými chodníky, a 16 dřevěných sezení. Navrhován je přechod pro chodce v polo-
kde lidé při míjení často vstupují do vozovky, a nevhodně realizo- vině kopce, kde by se před každým chodcem doprava zastavila.
vaný přechod pro chodce tamtéž. Experti navrhují přesun křižovat- A především se uvažuje o dramatickém snížení počtu parkovacích
ky mírně výše pro zlepšení rozhledu a asfaltový povrch silnic pro míst a postavení trhových stánků v trojúhelníku pod parkem. Zřej-
zlepšení adheze a komfortu a snížení hluku. A samozřejmě navrhují mě s cílem, aby návštěvníci zaparkovali své vozy na nově zbudo-
křižovatku vybavit semafory, které by měly být v provozu v době vaném parkovišti za Dyjí vzdáleném 450 metrů od náměstí, které
dopravních špiček, zvláště v hodině 14-15, při nižší zátěži k jejich dnes z pochopitelných důvodů prakticky nikdo nevyužívá. Lidé by
provozu důvod nevidí. k němu museli masově chodit přes nejrizikovější místo celého ná-
A jak hodnotí okružní křižovatku? Jako prostorově a finančně městí, po úzkých chodníčcích Masarykovy ulice.
podstatně náročnější řešení, které by podle statického modelu A znovu k semaforům. Jejich nepřetržitý provoz se nedá nijak
mohlo mírně zlepšit průjezdnost, ale s výhradami. Konstatuje se, že zdůvodnit. Snad jenom nečestným záměrem úřadu veřejnost od
při stažených závorách se na průsečné křižovatce v příčném směru průsečné křižovatky odradit. V referendu to prosím berme v úva-
částečně přejíždí, kdežto na okružní se doprava zcela zastaví. Chce hu.
se dodat, že to bude hrozit i při chůzi chodců přes přechody. Při- Jiří Nevrkla
Palackého náměstí a křižovatka – vysvětlující informace
S nepřesnými či zavádějícími informacemi ohledně křižovatky v dolní části Palackého náměstí se setkávám již mnoho let.
Věřím, že nepravdy uvedené v příspěvku pana Nevrkly jsou z důvodu jeho neznalosti dané problematiky, nikoliv záměrné.
V nadcházejících větách se vám pokusím osvětlit informace, které jsou v článku uvedeny. Vysvětlující informace nejsou zalo-
ženy na mých domněnkách, ale na faktech.
Závěr hodnocení současného stavu si dovolím citovat „Ve
výsledku lze tedy konstatovat, že aktuální křižovatkové
uspořádání při zvýšené dopravní zátěži NEVYKAZUJE spole-
čensky přijatelnou úroveň bezpečnosti silničního provozu.“
Závěr tedy potvrzuje nutnost rekonstrukce Palackého náměstí
a vylučuje zachování současného stavu. Obě možné varianty hod-
notí BA následovně „Z bezpečnostního hlediska lze doporučit
realizaci obou technických řešení, kdy z pohledu současného
stavu dojde u obou variant k výraznému zvýšení bezpečnosti
silničního provozu. V rámci hodnocení z pohledu parametru
plynulost provozu, připadají obě varianty taktéž jako vhodné
k realizaci, ovšem v případě průsečné křižovatky je to podmí-
něno výstavbou městského obchvatu. Pokud bude realizová-
na průsečná křižovatka bez zmíněného obchvatu (případně
bez doplnění o SSZ), nelze očekávat zlepšení plynulosti, ale
spíše zachování její aktuální úrovně. Současně do budoucna
je možno očekávat další zhoršení dopravní situace v rámci
celé oblasti Palackého náměstí, a to vlivem předpokládaného
V lednu letošního roku byl zpracován zmiňovaný audit bezpeč- růstu intenzit dopravy“.
nosti, který nese název „Audit bezpečnosti pozemních komunikací Ohledně doby provozu semaforů BA ve svém závěru navrhuje
návrhu úprav Palackého náměstí ve městě Dačice“ (BA). Tento audit z pohledu plynulosti dopravy následující provoz „Přičemž řízení
nechal zpracovat pan Bistřický a městu Dačice ho poskytl. Jedná se provozu pomocí světelného signalizačního zařízení (dále jen
o dokument, který zhodnotil současný stav a zároveň i obě možné „SSZ“) by mohlo být v provozu v období zvýšené dopravní zá-
dopravní řešení, tedy průsečnou křižovatku a okružní křižovatku. těže (např. mezi 6. až 20. hodinou)“, nikoliv pouze ve špičkách,
12