Page 12 - Chytrý Zpravodaj - Dačice říjen 2021
P. 12

www.dacice.cz                                                       DAČICKÝ ZPRAVODAJ      10/2021



                                  Palackého náměstí a křižovatka

            Palackého náměstí je rušným centrem Dačic i okolí. Na náměstí a v jeho bezprostřední blízkosti je více než padesát obchodů
          a veřejně přístupných institucí, parkuje tu hodně aut, při některých akcích kapacita parkování sotva stačí.  Křižovatka se občas
          stává kritickým místem. Proto bylo zadáno dopravním odborníkům z ČVUT zpracovat audit bezpečnosti a navrhnout možná
          zlepšení.
                                         Experti analyzovali pro-  pouští, že i vzhledem k svažitému terénu by se průjezdnost mohla
                                       voz v  různých denních   i zhoršit. To si myslí i zkušení řidiči kamionů. Dnes se rozjíždí prak-
                                       dobách a směrech, neho-  ticky na rovině a mívají problémy. Sklon okružní křižovatky překra-
                                       dovost a riziková místa.     čuje povolených 6 %, řidič musí vytočit tři ostré zatáčky a rozjíždět
                                       Kritickou dobou je hodina   se do strmého stoupání  8-12 % z minimální rychlosti a při plném
                                       mezi 14–15, kdy dochází ve   rejdu. Tento hendikep podle řidičů ani lepší adheze vozovky ne-
                                       směru od Telče k  zácpám   vyrovná a pravděpodobnost uvíznutí se zvýší. Navíc se na okruž-
                                       se střední čekací dobou   ní křižovatce v přímém směru prodlouží dráha vozidel z 26 metrů
                                       86 sekund. Největší provoz   průměru na zhruba 40, při odbočování vlevo na 60 metrů. To bude
                                       způsobuje tranzitní přepra-  jenom zvyšovat hlukové a emisní exhalace. Okružní křižovatka,
          va v přímém směru po hlavní ulici, u nákladních vozů takto projíž-  dnes trochu módní záležitost, se už neosvědčila mnohokrát.
          dí zhruba 95 % vozidel. Na křižovatce dochází v průměru k jedné   Okružní křižovatkou ovšem záměry některých úředníků nekon-
          nehodě ročně s  lehkým nebo žádným zraněním, nehodovost je   čí. Existují návrhy, jak údajně náměstí dále zklidnit a zkrášlit. Vy-
          hodnocena  jako  nikterak  výrazná,  řidiči  i  chodci  byli  hodnoceni   sadit zde další stromy a nainstalovat lavičky. V situaci, kdy v parku
          jako pozorní a ohleduplní. Jako místa s největším rizikem byly vy-  na náměstí roste stromů 60 a je instalováno 32 kovových laviček
          hodnoceny průjezd do Masarykovy ulice s velmi úzkými chodníky,   a 16 dřevěných sezení. Navrhován je přechod pro chodce v polo-
          kde lidé při míjení často vstupují do vozovky, a nevhodně realizo-  vině kopce, kde by se před každým chodcem doprava zastavila.
          vaný přechod pro chodce tamtéž. Experti navrhují přesun křižovat-  A především se uvažuje o dramatickém snížení počtu parkovacích
          ky mírně výše pro zlepšení rozhledu a asfaltový povrch silnic pro   míst a postavení trhových stánků v trojúhelníku pod parkem. Zřej-
          zlepšení adheze a komfortu a snížení hluku. A samozřejmě navrhují   mě s cílem, aby návštěvníci zaparkovali své vozy na nově zbudo-
          křižovatku vybavit semafory, které by měly být v provozu v době   vaném parkovišti za Dyjí vzdáleném 450 metrů od náměstí, které
          dopravních špiček, zvláště v hodině 14-15, při nižší zátěži k jejich   dnes z pochopitelných důvodů prakticky nikdo nevyužívá.  Lidé by
          provozu důvod nevidí.                               k němu museli masově chodit přes nejrizikovější místo celého ná-
           A jak hodnotí okružní křižovatku? Jako prostorově a finančně   městí, po úzkých chodníčcích Masarykovy ulice.
          podstatně náročnější řešení, které by podle statického modelu   A znovu k semaforům. Jejich nepřetržitý provoz se nedá nijak
          mohlo mírně zlepšit průjezdnost, ale s výhradami. Konstatuje se, že   zdůvodnit. Snad jenom nečestným záměrem úřadu veřejnost od
          při stažených závorách se na průsečné křižovatce v příčném směru   průsečné křižovatky odradit. V referendu to prosím berme v úva-
          částečně přejíždí, kdežto na okružní se doprava zcela zastaví. Chce   hu.
          se dodat, že to bude hrozit i při chůzi chodců přes přechody. Při-                           Jiří Nevrkla

               Palackého náměstí a křižovatka – vysvětlující informace
            S nepřesnými či zavádějícími informacemi ohledně křižovatky v dolní části Palackého náměstí se setkávám již mnoho let.
          Věřím, že nepravdy uvedené v příspěvku pana Nevrkly jsou z důvodu jeho neznalosti dané problematiky, nikoliv záměrné.
          V nadcházejících větách se vám pokusím osvětlit informace, které jsou v článku uvedeny. Vysvětlující informace nejsou zalo-
          ženy na mých domněnkách, ale na faktech.
                                                               Závěr hodnocení současného stavu si dovolím citovat „Ve
                                                              výsledku lze tedy konstatovat, že aktuální křižovatkové
                                                              uspořádání při zvýšené dopravní zátěži NEVYKAZUJE spole-
                                                              čensky  přijatelnou  úroveň  bezpečnosti  silničního  provozu.“
                                                                Závěr  tedy  potvrzuje  nutnost  rekonstrukce  Palackého  náměstí
                                                              a vylučuje zachování současného stavu. Obě možné varianty hod-
                                                              notí BA následovně „Z bezpečnostního hlediska lze doporučit
                                                              realizaci obou technických řešení, kdy z pohledu současného
                                                              stavu dojde u obou variant k výraznému zvýšení bezpečnosti
                                                              silničního provozu. V rámci hodnocení z pohledu parametru
                                                              plynulost provozu, připadají obě varianty taktéž jako vhodné
                                                              k realizaci, ovšem v případě průsečné křižovatky je to podmí-
                                                              něno výstavbou městského obchvatu. Pokud bude realizová-
                                                              na průsečná křižovatka bez zmíněného obchvatu (případně
                                                              bez doplnění o SSZ), nelze očekávat zlepšení plynulosti, ale
                                                              spíše zachování její aktuální úrovně. Současně do budoucna
                                                              je možno očekávat další zhoršení dopravní situace v rámci
                                                              celé oblasti Palackého náměstí, a to vlivem předpokládaného
           V lednu letošního roku byl zpracován zmiňovaný audit bezpeč-  růstu intenzit dopravy“.
          nosti, který nese název „Audit bezpečnosti pozemních komunikací   Ohledně doby provozu semaforů BA ve svém závěru navrhuje
          návrhu úprav Palackého náměstí ve městě Dačice“ (BA). Tento audit   z pohledu plynulosti dopravy následující provoz „Přičemž řízení
          nechal zpracovat pan Bistřický a městu Dačice ho poskytl. Jedná se   provozu pomocí světelného signalizačního zařízení (dále jen
          o dokument, který zhodnotil současný stav a zároveň i obě možné   „SSZ“) by mohlo být v provozu v období zvýšené dopravní zá-
          dopravní řešení, tedy průsečnou křižovatku a okružní křižovatku.   těže (např. mezi 6. až 20. hodinou)“, nikoliv pouze ve špičkách,

          12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17