Page 13 - Chytrý zpravodaj - Dačice listopad 2021
P. 13

www.dacice.cz



                                        Informace ze SŠTO Dačice

                                                               Čas na přípravu utekl jako voda a přišla chvíle jít „do tlaku“. Tří-
                       Vážení uchazeči, vážení rodiče,        denní zkoušení a následné vyhodnocení ukázalo dobrou úroveň
                        dovolujeme si Vás pozvat na           přípravy žáků. Nejdůležitější látku se podařilo dohnat a současně
                   DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ SŠTO DAČICE           byl vytvořen dobrý základ k rozšíření učiva pro praktickou maturit-
                           4. listopadu 2021                  ní zkoušku. Přejme si, ať jarní zkouška dospělosti proběhne v klidu
                              8:00–18:00 h                    a pohodě, tedy tak, jak to má i ve „škole trochu jinak“ být.
                        Těšíme se na setkání s Vámi.                                                   Libor Štěrba

          Adaptační pobyt žáků prvních ročníků
           Již tradičně strávili žáci prvních ročníků tři slunečné zářijové dny
          v Cyklocampu pod Landštejnem. Ve dnech 14.–16. září 2021 absol-
          vovali program, který jim měl pomoci vzájemně se lépe poznat
          a seznámit se také s třídními učitelkami. Program kurzu byl nabitý
          především různými pohybovými aktivitami (pochody, sportovní
          hry, lanové centrum v přírodě). Žáky zaujaly i seznamovací aktivi-
          ty, které pro ně připravila okresní metodička prevence a lektorka
          R. Davidová z PPP v J. Hradci. Jako nezapomenutelné dobrodruž-
          ství hodnotila většina žáků večerní prohlídku středověkého hradu
          Landštejna a cestu nočním lesem zpět do kempu.
           Pobyt v  překrásném prostředí České Kanady umožnil žákům
          lépe zvládnout adaptaci na nové školní prostředí, a to zejména
          těm, kteří nastupovali do nové školy s  určitými obavami. Pobyt
          si ovšem užili i učitelé. Ti měli totiž jedinečnou možnost poznat
          žáky jinak než ve školních lavicích. Začátek nového školního roku
          se tedy letošním prvákům vydařil, nezbývá než jim popřát hodně
          zdaru i v dalším studiu na naší škole.
                             V. Tomanová a J. Burdová (třídní učitelky)
          Den prevence                                                         Předávání výučních listů žákům třídy MS4
           Předcházet různým nemocem je velmi důležité, proto se žáci   Odborné praxe studentů 3. ročníků
          druhého ročníku učebních oborů Truhlář a Kadeřník zúčastnili   V průběhu září proběhla odborná praxe studentů 3. ročníku ma-
          kampaně zaměřené na prevenci různých onemocnění a zdravot-  turitního oboru Mechanik seřizovač ve firmách a výrobních podni-
          ních komplikací, kterou organizovalo Zdravé město Dačice. V Kanc-  cích. Tuto praxi absolvovalo celkem 16 studentů, a to v 9 výrobních
          nýřově sadu si vyzkoušeli první pomoc, prohlédli si stánky, ve kte-  podnicích na Dačicku a v blízkém okolí.
          rých je odborníci poučili, jak předcházet např. infarktu, mrtvici či   V průběhu  praxe se studenti seznámili s pracovním prostře-
          rakovině. Některá zastavení byla věnována zdravému životnímu   dím firem. Na reálných pracovištích si ověřili teoretické poznatky
          stylu. Úspěšní byli studenti i v zdravotnickém testu, ve kterém po-  z oblasti přípravy výroby, obrábění, tváření, měření, výstupní kon-
          znávali různé druhy jehel a pomůcek pro transfuzi či odběr krve.  troly výrobků, manipulace i montáže. Cílem odborné praxe bylo,
                                               Monika Pokorná  aby se žáci seznámili s  chodem firmy komplexně, proto prošla
          Závěrečné zkoušky trochu jinak                      většina z nich několika pracovišti, na kterých by mohli později jako
           První letošní školní měsíc neznamenal na SŠTO jen začátek škol-  zaměstnanci i sami pracovat.
          ního roku, ale i nové organizační změny spojené s absolutoriem   Rád bych poděkoval pracovníkům vedení všech firem za to, že
          žáků čtyřletého maturitního oboru Mechanik seřizovač.   přijali naše studenty ve svých provozech,  a pomohli jim tak se-
           Pozměněná  koncepce tohoto tradičního oboru  umožňuje  to-  známit se blíže s prostředím, v němž by chtěli v budoucnu pra-
          tiž žákům po třech letech čtyřletého studia požádat o složení uč-  covat. Jmenovitě se jedná o tyto firmy: Telčská strojírenská, a.s.;
          ňovské zkoušky, a získat tak navíc i výuční list v oboru Obráběč   VSP – KOVO s.r.o.; VNP, s.r.o.; DETAIL PLUS s.r.o.; Gaudlitz Precisi-
          kovů.  Termínem pro konání závěrečných zkoušek měl být  pů-  on  s.r.o.; 2ES, spol. s r.o.;  NOVÉ TECHNOLOGIE s.r.o.;  HM-METAL
          vodně  červen,  koronavirová pandemie  však  zamíchala  kartami   s.r.o. a Kovovýroba-zámečnictví Petr Geisler.
          a  vše bylo náhle  jinak.  Distanční vyučování, tvořící  páteř výuky                       Jaroslav Slabý
          v minulém školním roce, má v případě praktického vyučování jen
          velmi omezené možnosti a dovednosti žáků pro vykonání zkouš-
          ky byly jednoznačně nedostatečné. Škola proto využila možnosti
          přesunutí termínu konání zkoušky na konec září a získaný čas byl
          využit pro doplnění nezbytných znalostí a dovedností. Výuka za-
          čala již týden před koncem prázdnin a intenzivně pokračovala té-
          měř celý první měsíc školního roku až do termínu konání zkoušek.
          Dohánět toho bylo nutno opravdu mnoho. Ve hře byl totiž další
          faktor. Škola počínaje tímto ročníkem přistoupila na změnu, spočí-
          vající v přesunu těžiště výuky od klasických obráběcích strojů smě-
          rem k moderním CNC technologiím. Výsledkem praktické zkouš-
          ky tedy nebyl výrobek obráběný na soustruhu či frézce s ručním
          ovládáním jako v předchozích letech. Novým zadáním bylo seříze-
          ní CNC soustruhu a CNC frézky s následnou výrobou zkušebních                                          --- inzerce ---
          kusů. Náročnost zkoušky určuje CERMAT celostátně, a to prostřed-
          nictvím Metodiky k realizaci jednotného zadání ve škole.

                                                                                                             13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18