Page 13 - Chytrý zpravodaj - Dačice listopad 2021
P. 13
www.dacice.cz
Informace ze SŠTO Dačice
Čas na přípravu utekl jako voda a přišla chvíle jít „do tlaku“. Tří-
Vážení uchazeči, vážení rodiče, denní zkoušení a následné vyhodnocení ukázalo dobrou úroveň
dovolujeme si Vás pozvat na přípravy žáků. Nejdůležitější látku se podařilo dohnat a současně
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ SŠTO DAČICE byl vytvořen dobrý základ k rozšíření učiva pro praktickou maturit-
4. listopadu 2021 ní zkoušku. Přejme si, ať jarní zkouška dospělosti proběhne v klidu
8:00–18:00 h a pohodě, tedy tak, jak to má i ve „škole trochu jinak“ být.
Těšíme se na setkání s Vámi. Libor Štěrba
Adaptační pobyt žáků prvních ročníků
Již tradičně strávili žáci prvních ročníků tři slunečné zářijové dny
v Cyklocampu pod Landštejnem. Ve dnech 14.–16. září 2021 absol-
vovali program, který jim měl pomoci vzájemně se lépe poznat
a seznámit se také s třídními učitelkami. Program kurzu byl nabitý
především různými pohybovými aktivitami (pochody, sportovní
hry, lanové centrum v přírodě). Žáky zaujaly i seznamovací aktivi-
ty, které pro ně připravila okresní metodička prevence a lektorka
R. Davidová z PPP v J. Hradci. Jako nezapomenutelné dobrodruž-
ství hodnotila většina žáků večerní prohlídku středověkého hradu
Landštejna a cestu nočním lesem zpět do kempu.
Pobyt v překrásném prostředí České Kanady umožnil žákům
lépe zvládnout adaptaci na nové školní prostředí, a to zejména
těm, kteří nastupovali do nové školy s určitými obavami. Pobyt
si ovšem užili i učitelé. Ti měli totiž jedinečnou možnost poznat
žáky jinak než ve školních lavicích. Začátek nového školního roku
se tedy letošním prvákům vydařil, nezbývá než jim popřát hodně
zdaru i v dalším studiu na naší škole.
V. Tomanová a J. Burdová (třídní učitelky)
Den prevence Předávání výučních listů žákům třídy MS4
Předcházet různým nemocem je velmi důležité, proto se žáci Odborné praxe studentů 3. ročníků
druhého ročníku učebních oborů Truhlář a Kadeřník zúčastnili V průběhu září proběhla odborná praxe studentů 3. ročníku ma-
kampaně zaměřené na prevenci různých onemocnění a zdravot- turitního oboru Mechanik seřizovač ve firmách a výrobních podni-
ních komplikací, kterou organizovalo Zdravé město Dačice. V Kanc- cích. Tuto praxi absolvovalo celkem 16 studentů, a to v 9 výrobních
nýřově sadu si vyzkoušeli první pomoc, prohlédli si stánky, ve kte- podnicích na Dačicku a v blízkém okolí.
rých je odborníci poučili, jak předcházet např. infarktu, mrtvici či V průběhu praxe se studenti seznámili s pracovním prostře-
rakovině. Některá zastavení byla věnována zdravému životnímu dím firem. Na reálných pracovištích si ověřili teoretické poznatky
stylu. Úspěšní byli studenti i v zdravotnickém testu, ve kterém po- z oblasti přípravy výroby, obrábění, tváření, měření, výstupní kon-
znávali různé druhy jehel a pomůcek pro transfuzi či odběr krve. troly výrobků, manipulace i montáže. Cílem odborné praxe bylo,
Monika Pokorná aby se žáci seznámili s chodem firmy komplexně, proto prošla
Závěrečné zkoušky trochu jinak většina z nich několika pracovišti, na kterých by mohli později jako
První letošní školní měsíc neznamenal na SŠTO jen začátek škol- zaměstnanci i sami pracovat.
ního roku, ale i nové organizační změny spojené s absolutoriem Rád bych poděkoval pracovníkům vedení všech firem za to, že
žáků čtyřletého maturitního oboru Mechanik seřizovač. přijali naše studenty ve svých provozech, a pomohli jim tak se-
Pozměněná koncepce tohoto tradičního oboru umožňuje to- známit se blíže s prostředím, v němž by chtěli v budoucnu pra-
tiž žákům po třech letech čtyřletého studia požádat o složení uč- covat. Jmenovitě se jedná o tyto firmy: Telčská strojírenská, a.s.;
ňovské zkoušky, a získat tak navíc i výuční list v oboru Obráběč VSP – KOVO s.r.o.; VNP, s.r.o.; DETAIL PLUS s.r.o.; Gaudlitz Precisi-
kovů. Termínem pro konání závěrečných zkoušek měl být pů- on s.r.o.; 2ES, spol. s r.o.; NOVÉ TECHNOLOGIE s.r.o.; HM-METAL
vodně červen, koronavirová pandemie však zamíchala kartami s.r.o. a Kovovýroba-zámečnictví Petr Geisler.
a vše bylo náhle jinak. Distanční vyučování, tvořící páteř výuky Jaroslav Slabý
v minulém školním roce, má v případě praktického vyučování jen
velmi omezené možnosti a dovednosti žáků pro vykonání zkouš-
ky byly jednoznačně nedostatečné. Škola proto využila možnosti
přesunutí termínu konání zkoušky na konec září a získaný čas byl
využit pro doplnění nezbytných znalostí a dovedností. Výuka za-
čala již týden před koncem prázdnin a intenzivně pokračovala té-
měř celý první měsíc školního roku až do termínu konání zkoušek.
Dohánět toho bylo nutno opravdu mnoho. Ve hře byl totiž další
faktor. Škola počínaje tímto ročníkem přistoupila na změnu, spočí-
vající v přesunu těžiště výuky od klasických obráběcích strojů smě-
rem k moderním CNC technologiím. Výsledkem praktické zkouš-
ky tedy nebyl výrobek obráběný na soustruhu či frézce s ručním
ovládáním jako v předchozích letech. Novým zadáním bylo seříze-
ní CNC soustruhu a CNC frézky s následnou výrobou zkušebních --- inzerce ---
kusů. Náročnost zkoušky určuje CERMAT celostátně, a to prostřed-
nictvím Metodiky k realizaci jednotného zadání ve škole.
13