Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Dačice - květen_2021
P. 17
www.dacice.cz
Zprávy z Gymnázia dačice
Postupující jaro a opatrné uvolňování protiepidemických opat- Oběma úspěšným řešitelkám upřímně gratulujeme a doufáme,
ření jako by nám na gymnáziu dalo nové impulsy, a tak několik že naši školu budou reprezentovat i v příštím školním roce.
vyučujících nezávisle na sobě vytvořilo zajímavé výzvy jak pro stu- Marcela Blahová, vyučující matematiky
denty, tak pro členy pedagogického sboru. Učitelé tělocviku přišli
hned se dvěma z nich. Jednak vznikla dobrovolná cvičební jednot- Druhé místo v krajském kole astronomické olympiády
Věděli jste, že v roce 2021 tomu bude 250 let od prvního urče-
ka více než čtyřiceti žáků a učitelů pod vedením pana učitele Lo- ní vzdálenosti Slunce–Země francouzkým astronomem Jeromem
větínského, která v pravidelných on-line trénincích během měsíce Lalandem na základě přechodu Venuše přes sluneční disk? Lukáš
dubna protahovala a zpevňovala svalstvo, jež během distanční
výuky poněkud ochabuje, a pak také odstartovala jarní výzva počí- Rella jistě ano. Astronomii má totiž v malíčku.
tání kroků, jejíž patronkou se stala paní učitelka Voldřichová. Jejím Astronomickou olympiádu pořádá Česká astronomická společ-
cílem je motivovat k vyváženému a soustavnému pohybu, a tak si nost ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Slezské univerzity
v Opavě. Do letošního 18. ročníku se zapojil i student kvinty naše-
každý den přihlášení kluci a holky z nižšího i vyššího gymnázia za- ho gymnázia Lukáš Rella.
pisují ušlé kroky naměřené pomocí chytrých hodinek či mobilních
aplikací do společné tabulky a porovnávají výsledky mezi sebou Soutěž probíhala virtuálně a vyžadovala zvládnutí jak teoretic-
i s přihlášenými učiteli. kých znalostí, tak praktických dovedností. Lukáš mohl uplatnit své
Poslední výzva k jaru neodmyslitelně patří. Je to totiž výzva schopnosti nejen v přehledovém testu či při výpočtech v úlohách
týkajících se eliptické galaxie nebo konjunkce, ale i v praktické části
ekologická. Den Země jsme si letos připomněli akcí v duchu hesla při fotografování jarní oblohy.
„ukliď si svůj životní prostor“, kterou zorganizovala biologická sek-
ce gymnázia a zaštítila paní učitelka Chňoupková. Žáci měli za úkol Lukáš v náročných úkolech krajského kola obstál, stal se úspěš-
nejen uklízet, ale také svou činnost zdokumentovat, ať už fotkou, ným řešitelem a obsadil skvělé druhé místo mezi všemi soutěžícími
videem, obrazem či literárním počinem. V příštím zpravodaji Vám v Jihočeském kraji. Gratulujeme!
Vladimír Mareček, vyučující matematiky a fyziky
určitě podáme zprávu o tom, jak si vedli.
O všech zmiňovaných jarních výzvách a dalším dění na gymná- YPEF tým opět na cestě
ziu informujeme také v článcích našich studentů a pedagogů na Saša, Kryštof a Martin mají do maturity ještě rok, a tak započali
webových stránkách www.gymn-dacice.cz či www.g-one.tv a soci- svou v pořadí již třetí cestu soutěží Young People in European Fo-
álních sítích www.instagram.com/gymnaziumdacice/ nebo www. rests.
facebook.com/gymn.dacice/. Stabilní družstvo ve složení Saša Palánová, Kryštof Blažek a Mar-
Petra Mašátová, zástupkyně ředitele tin Urbanec opět zvítězilo v 1. kole letošního ročníku soutěže YPEF.
V oblastním kole sice soutěžili bez konkurence, dosáhli však pře-
Vítězství v okresním kole matematické olympiády
Studenti nižšího gymnázia se zúčastňují různých předmětových svědčivého výsledku. Posuďte sami: ve vědomostním testu byli
soutěží a mezi nimi samozřejmě nechybí ani matematická olym- stoprocentní a pouze jedna jediná chybička jim poskvrnila čisté
piáda. skóre v poznávací části soutěže.
Školního kola se letos zúčastnilo pět studentek, z nichž dvě Postupují tedy do regionálního kola, které proběhne pravděpo-
postoupily i do kola okresního. A i tam obě zabodovaly. Lucie Kolá- dobně 20. května. Držíme palce.
řová z primy vybojovala krásné 2. místo, Eliška Němcová ze sekun- Miroslava Chňoupková, vyučující biologie
dy ve své kategorii dokonce zvítězila, když jako jediná získala nej- Geografové a kartografové
vyšší možný počet bodů. Účastí v krajském kole zeměpisné olympiády 17. března skončila
A jak okresní kolo vítězka zhodnotila? pro Jiřího Macuru, Bedřicha Nehybu a Martina Urbance tříměsíční
„Jsem moc ráda, že matematická olympiáda dopadla na vý- pouť touto soutěží od kvalitně připraveného školního kola, přes
bornou a vyhrála jsem. Zpočátku jsem měla obavy, jestli to sama dominanci v kole okresním až po následný postup do kraje.
doma zvládnu, protože se mi těsně před začátkem rozbil skener Krajské kolo soutěže znovu prověřilo geografické znalosti a vše-
a já nevěděla, jak výpočty naskenuji a odešlu. Naštěstí se vše podařilo obecný přehled žáků ve světovém dění otázkami a úkoly ve třech
a já stačila odeslat výsledky včas, vlastně ještě o hodinu dříve. :-) Příš- dílčích oblastech – didaktický test, práce s atlasem a praktická část.
tě bych MO ale raději dělala ve škole. Určitě bych se méně stresovala, V komplikované době distančního konání soutěže obstáli naši žáci
protože by se mnou v případě technických potíží byla paní učitelka. Ale se ctí.
úlohy se mi zdály jednoduché. Škoda, že už dál nepostupujeme.“ Nejlepšího umístění, pátého místa, nakonec dosáhl ve své kate-
gorii Martin Urbanec ze třetího ročníku, přičemž na výsledné druhé
místo mu scházely pouhé dva body. Příští rok se již Martin bude
touto dobou pilně připravovat na maturitní zkoušku, a tak mu pa-
tří velké poděkování za tříleté úspěšné působení na zeměpisných
soutěžích. Doufám, že v příštích ročnících Jiří, Bedřich nebo někdo
další na Martina úspěšně naváže.
Krajským kolem zeměpisné olympiády však zájmová činnost
v rámci zeměpisu tento školní rok nekončila. Žáci se mohli zapojit
i do doplňkové soutěže O nejlepší mapu na geografické téma. Tato
soutěž, jejíž uzávěrka proběhla na začátku května, měla prověřit
kartografické znalosti žáků skrze vypracování mapy na libovolné
zeměpisné téma. Tomu byla zároveň uzpůsobena činnost badatel-
ského klubu gymnázia ve druhém pololetí. Členové klubu využívali
ke zpracování soutěžních map na téma úbytku lesů v regionu či do-
stupnosti hromadné dopravy na Dačicku geoinformační software
ArcGIS Pro.
Jan Dohnal,
vyučující zeměpisu
17