Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Dačice - květen_2021
P. 17

www.dacice.cz



                                       Zprávy z Gymnázia dačice


           Postupující jaro a opatrné uvolňování protiepidemických opat-  Oběma úspěšným řešitelkám upřímně gratulujeme a doufáme,
          ření  jako  by  nám  na  gymnáziu  dalo  nové  impulsy,  a  tak  několik   že naši školu budou reprezentovat i v příštím školním roce.
          vyučujících nezávisle na sobě vytvořilo zajímavé výzvy jak pro stu-     Marcela Blahová, vyučující matematiky
          denty, tak pro členy pedagogického sboru. Učitelé tělocviku přišli
          hned se dvěma z nich. Jednak vznikla dobrovolná cvičební jednot-  Druhé místo v krajském kole astronomické olympiády
                                                               Věděli jste, že v roce 2021 tomu bude 250 let od prvního urče-
          ka více než čtyřiceti žáků a učitelů pod vedením pana učitele Lo-  ní vzdálenosti Slunce–Země francouzkým astronomem Jeromem
          větínského, která v pravidelných on-line trénincích během měsíce   Lalandem na základě přechodu Venuše přes sluneční disk? Lukáš
          dubna  protahovala  a  zpevňovala  svalstvo,  jež  během  distanční
          výuky poněkud ochabuje, a pak také odstartovala jarní výzva počí-  Rella jistě ano. Astronomii má totiž v malíčku.
          tání kroků, jejíž patronkou se stala paní učitelka Voldřichová. Jejím   Astronomickou olympiádu pořádá Česká astronomická společ-
          cílem je motivovat k vyváženému a soustavnému pohybu, a tak si   nost ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Slezské univerzity
                                                              v Opavě. Do letošního 18. ročníku se zapojil i student kvinty naše-
          každý den přihlášení kluci a holky z nižšího i vyššího gymnázia za-  ho gymnázia Lukáš Rella.
          pisují ušlé kroky naměřené pomocí chytrých hodinek či mobilních
          aplikací do společné tabulky a porovnávají výsledky mezi sebou     Soutěž probíhala virtuálně a vyžadovala zvládnutí jak teoretic-
          i s přihlášenými učiteli.                           kých znalostí, tak praktických dovedností. Lukáš mohl uplatnit své
           Poslední výzva k jaru neodmyslitelně patří. Je to totiž výzva   schopnosti nejen v přehledovém testu či při výpočtech v úlohách
                                                              týkajících se eliptické galaxie nebo konjunkce, ale i v praktické části
          ekologická. Den Země jsme si letos připomněli akcí v duchu hesla   při fotografování jarní oblohy.
          „ukliď si svůj životní prostor“, kterou zorganizovala biologická sek-
          ce gymnázia a zaštítila paní učitelka Chňoupková. Žáci měli za úkol   Lukáš v náročných úkolech krajského kola obstál, stal se úspěš-
          nejen uklízet, ale také svou činnost zdokumentovat, ať už fotkou,   ným řešitelem a obsadil skvělé druhé místo mezi všemi soutěžícími
          videem, obrazem či literárním počinem. V příštím zpravodaji Vám   v Jihočeském kraji. Gratulujeme!
                                                                           Vladimír Mareček, vyučující matematiky a fyziky
          určitě podáme zprávu o tom, jak si vedli.
           O všech zmiňovaných jarních výzvách a dalším dění na gymná-  YPEF tým opět na cestě
          ziu informujeme také v článcích našich studentů a pedagogů na   Saša, Kryštof a Martin mají do maturity ještě rok, a tak započali
          webových stránkách www.gymn-dacice.cz či www.g-one.tv a soci-  svou v pořadí již třetí cestu soutěží Young People in European Fo-
          álních sítích www.instagram.com/gymnaziumdacice/ nebo www.  rests.
          facebook.com/gymn.dacice/.                           Stabilní družstvo ve složení Saša Palánová, Kryštof Blažek a Mar-
                                Petra Mašátová, zástupkyně ředitele  tin Urbanec opět zvítězilo v 1. kole letošního ročníku soutěže YPEF.
                                                              V oblastním kole sice soutěžili bez konkurence, dosáhli však pře-
          Vítězství v okresním kole matematické olympiády
           Studenti nižšího gymnázia se zúčastňují různých předmětových   svědčivého výsledku. Posuďte sami: ve vědomostním testu byli
          soutěží a mezi nimi samozřejmě nechybí ani matematická olym-  stoprocentní  a  pouze  jedna  jediná  chybička jim poskvrnila  čisté
          piáda.                                              skóre v poznávací části soutěže.
           Školního kola se letos zúčastnilo pět studentek, z nichž dvě   Postupují tedy do regionálního kola, které proběhne pravděpo-
          postoupily i do kola okresního. A i tam obě zabodovaly. Lucie Kolá-  dobně 20. května. Držíme palce.
          řová z primy vybojovala krásné 2. místo, Eliška Němcová ze sekun-     Miroslava Chňoupková, vyučující biologie
          dy ve své kategorii dokonce zvítězila, když jako jediná získala nej-  Geografové a kartografové
          vyšší možný počet bodů.                              Účastí v krajském kole zeměpisné olympiády 17. března skončila
           A jak okresní kolo vítězka zhodnotila?             pro Jiřího Macuru, Bedřicha Nehybu a Martina Urbance tříměsíční
           „Jsem moc ráda, že matematická olympiáda dopadla na vý-  pouť touto soutěží od kvalitně připraveného školního kola, přes
          bornou a vyhrála jsem. Zpočátku jsem měla obavy, jestli to sama   dominanci v kole okresním až po následný postup do kraje.
          doma zvládnu, protože se mi těsně před začátkem rozbil skener    Krajské kolo soutěže znovu prověřilo geografické znalosti a vše-
          a já nevěděla, jak výpočty naskenuji a odešlu. Naštěstí se vše podařilo   obecný přehled žáků ve světovém dění otázkami a úkoly ve třech
          a já stačila odeslat výsledky včas, vlastně ještě o hodinu dříve. :-) Příš-  dílčích oblastech – didaktický test, práce s atlasem a praktická část.
          tě bych MO ale raději dělala ve škole. Určitě bych se méně stresovala,   V komplikované době distančního konání soutěže obstáli naši žáci
          protože by se mnou v případě technických potíží byla paní učitelka. Ale   se ctí.
          úlohy se mi zdály jednoduché. Škoda, že už dál nepostupujeme.“  Nejlepšího umístění, pátého místa, nakonec dosáhl ve své kate-
                                                              gorii Martin Urbanec ze třetího ročníku, přičemž na výsledné druhé
                                                              místo mu scházely pouhé dva body. Příští rok se již Martin bude
                                                              touto dobou pilně připravovat na maturitní zkoušku, a tak mu pa-
                                                              tří velké poděkování za tříleté úspěšné působení na zeměpisných
                                                              soutěžích. Doufám, že v příštích ročnících Jiří, Bedřich nebo někdo
                                                              další na Martina úspěšně naváže.
                                                               Krajským kolem zeměpisné olympiády však zájmová činnost
                                                              v rámci zeměpisu tento školní rok nekončila. Žáci se mohli zapojit
                                                              i do doplňkové soutěže O nejlepší mapu na geografické téma. Tato
                                                              soutěž, jejíž uzávěrka proběhla na začátku května, měla prověřit
                                                              kartografické znalosti žáků skrze vypracování mapy na libovolné
                                                              zeměpisné téma. Tomu byla zároveň uzpůsobena činnost badatel-
                                                              ského klubu gymnázia ve druhém pololetí. Členové klubu využívali
                                                              ke zpracování soutěžních map na téma úbytku lesů v regionu či do-
                                                              stupnosti hromadné dopravy na Dačicku geoinformační software
                                                              ArcGIS Pro.
                                                                                                       Jan Dohnal,
                                                                                                 vyučující zeměpisu

                                                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20