Page 9 - Chytrý zpravodaj - Dačice 03 2022
P. 9
www.dacice.cz
Pozor, přijíždí vlak!
S prvním únorovým dnem jsme otevřeli pro veřejnost výstavu s názvem Pozor, přijíždí vlak! Jedná se o výstavu výroční,
upomínající významné jubileum místní dráhy Telč–Slavonice. Slavíme krásných 120 let. Je to i nepatrné zdůraznění, že neje-
nom výročí s trojkou na konci tvoří dačické dějiny.
Když se podíváme nickému stavu nahrazen mostem stávajícím. Malá část původního
za historií oné dráhy, mostu nalezla své místo ve sbírkách městského muzea.
musíme se dostat již Dačice hrály na trati Telč–Slavonice důležitou roli, jelikož se po-
před onen rok 1902. čítalo s jejich budoucím napojením na trať Jemnice – Moravské
Prvotní krok byl již Budějovice. Projekt dráhy z Dačic do Moravských Budějovic byl
zahájen roku 1896, zpracován již v roce 1888. Došlo by k napojení na uvažovanou Jižní
kdy došlo k předá- magistrálu z Brna do Českých Budějovic a Dačice by se tak staly vý-
ní projektu lokálky znamným železničním uzlem, nicméně k tomuto záměru bohužel
výkonnému výboru nedošlo a projekt zůstal pouze na papíře.
v Dačicích. Vybudová- Na výstavě kromě panelů se samotnou historií a dobovými fo-
ní železnice mělo zjednodušit export výrobků z okolních žulových tografiemi mohou návštěvníci zhlédnout tematické kresby dačic-
lomů, ale pochopitelně i logistiku místní zemědělské a průmyslové kého kreslíře Jiřího Albrechta st., který nám se svým synem zapůjčil
výroby, což má bezpochyby velký podíl na následné industriální také nemalé množství exponátů, které jsou zde k vidění – namát-
proměně našeho města. V očích tehdejšího „obyčejného“ člověka kou lze zmínit drážní semafor, lokomotivní svítilny, ruční návěsti,
železnice znamenala nové možnosti ve spojení s okolním světem. výrobní štítky vagonů, tabulky označující typ lokomotiv či informa-
Nový druh poznání. To vše si uvědomuje i Moravský zemský sněm tivní tabulky z interiéru vlaků. Jako bonus pro potěchu dačických
a poskytuje na výstavbu oné trati subvenci ve výši 290 000 zlatých, patriotů výstavu obohatila například noční výpravka po místním
což byla v porovnání s prvotním rozpočtem ve výši 1 770 000 zla- výpravčím panu Šafránkovi či uniforma ČSD po strojvedoucím Sta-
tých spíše zanedbatelná částka. Detailní projekt trati Telč–Slavoni- nislavu Čeloudovi z Dačic. Oběma zapůjčitelům jménem MMaG
ce po schválení ministerstvem železnic 6. srpna 1898 vypracoval Dačice velice děkuji.
Ing. K. Lukrits. O výstavbu mělo zpočátku zájem dačické městské Výstavou „Pozor, přijíždí vlak!“ jsme úspěšně vjeli do roku 2022.
zastupitelstvo a akční výbor v Dačicích. Koncese na stavbu a pro- Tento rok na vás čeká mnoho zajímavých výstav a akcí. Bude nám
voz dráhy byla nakonec přenechána roku 1898 Akciové společnosti ctí, když se na některé z těchto událostí s vámi shledáme.
místní dráhy Kostelec–Telč. Martin Rychlík
Výběrové řízení na stavbu dráhy vyhrála firma J. Kubíček z Prahy,
která tuto dráhu dlouhou cca 29 km postavila v rozmezí let 1901 Pronájem volných bytů
–1902. Díky mírné zimě zakázku stihli dokončit ještě o 9 měsíců dří-
ve. První slavnostní výkop zahájil radní města Slavonice pan Ram- Městský úřad v Dačicích zveřejnil nabídky pronájmů:
bousek 6. 8. 1901 a 7. září 1902 byla dráha slavnostně otevřena. Lze • Byt č. 7, ul. Sokolská 200/V v Dačicích
říci, že samotná stavba byla realizována velmi rychle, obzvláště při- Byt o velikosti 90,74 m , který spadá do energetické třídy C.
2
hlédneme-li k faktu, že se tehdejší stavebníci s primitivní mechani- Ukázka bytu ve středu 16. 3. 2022 v době od 15:00 do 15:30 h.
zací museli vypořádat s nemalými sklony terénu (směrem z Telče
k Dačicím klesá trať téměř o 15 ‰, z Dačic do Slavonic stoupá trať • Byt č. 2, ul. B. Němcové 209/V v Dačicích
místy až o 16 ‰), rovněž bylo zapotřebí vybudovat několik hlubo- Byt o velikosti 67,90 m , který spadá do energetické třídy B.
2
kých zářezů skrze skalní masiv (např. Radkov, Slaviboř), dále došlo Ukázka bytu ve středu 16. 3. 2022 v době od 15:30 do 16:00 h.
na trati Telč–Slavonice k vystavění 11 mostů. Zmiňme alespoň nej- • Byt č. 4, ul. B. Němcové 211/V v Dačicích
delší most u nedalekého Toužína, který dosahuje délky 30 metrů či 2
nádherný kamenný viadukt u Dolního Bolíkova. Byt o velikosti 71,83 m , který spadá do energetické třídy B.
Příjezd prvního vlaku byla událost regionálního významu Ukázka bytu ve středu 16. 3. 2022 v době od 15:30 do 16:00 h.
a 7. září roku 1902 se stalo dnem takřka svátečním. Na novém Konečný termín pro podání žádostí: 18. 3. 2022 do 13:00 h.
nádraží očekávalo slavnostní příjezd na stovku lidí z Dačic i širší-
ho okolí. Nástupištní perón i budova byly slavnostně vyzdobeny Žádosti doručte na podatelnu Městského úřadu Dačice v zale-
chvojím a květinami. Samotný vlak byl přivítán provoláním slávy pené obálce a zřetelně označené „NEOTVÍRAT – PRONÁJEM
a zpěvem národní hymny „Kde domov můj?“. V rámci takřka minu- BYTU č. 7, Dačice 200/V, BYTU č. 2, Dačice 209/V nebo BYTU
tové zastávky vlaku v Dačicích došlo také k posvěcení vlaku a dráhy č. 4, Dačice 211/V“.
místním farářem P. Augustinem Pospíšilem. Poté, co vlak opustil Bližší informace: odbor správy budov – Martina Bénová,
stanici Dačice a odjel na slavnostní přivítání do Slavonic, proběh- tel.: 384 401 234 nebo na www.dacice.cz
ly na dačickém nádraží slavnostní projevy. Na počest velkého dne
uspořádal spolek Tyl večerní taneční zábavu. dačice získaly dotaci
Zmiňme alespoň okrajově, že trať v Dačicích mohla vypadat úpl- ze státního fondu životního prostředí
ně jinak než dnes. Původní plán totiž počítal s jejím vybudováním
na pravém břehu, prakticky téměř za domy obyvatel Antonínské Na výsadbu stromů město obdrželo 220.133,00 Kč. V listopadu
ulice a východní části Palackého náměstí. Proti tomuto plánu pro- loňského roku bylo v rámci akce „Výsadba listnatých stromů na
testovalo nemalé množství místních obyvatel i majitel místního veřejných prostranstvích v Dačicích,“ vysazeno 39 kusů listnatých
velkostatku svob. pán Fridrich Ferdinand Dalberg, jelikož by jim stromů jako doplnění a rozšíření stávající zeleně. Zvoleny byly
byl dráhou odříznut přístup k řece. Nutno podotknout, že tehdejší druhy dřevin, které dobře odolávají vlivům městského prostředí
řeka Dyje byla odvodním kanálem pro jednotlivé domy, městský a zároveň ho obohacují esteticky.
i vrchnostenský pivovar, palírnu, sýrárnu a další provozy. Z tohoto Ke všem stromům byly zároveň dodány i zavlažovací vaky, kte-
důvodu bylo přistoupeno k řešení, jaké známe dnes. K nově vy- ré se ve městě u nově vysazovaných stromů osvědčují už od roku
budované stanici byl roku 1902 postaven silniční most s ocelovou 2019. Celkem se na tuto akci podařilo získat finanční podporu ve
konstrukcí, který byl před pár lety vzhledem ke špatnému tech- výši 220.133 Kč. (red)
9