Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav září 2021
P. 8
8 Život ve městě
Vojáci zranění při výkonu
služby se opět setkali,
tentokrát na čáslavském letišti
kpt. Mgr. Hana Havrdová, pplk. Vlastimila Cyprisová
Stává se tradicí, že jednou za rok se sejdou na vybra-
ném vojenském útvaru vojáci, kteří se zranili při výkonu
služby. Tentokrát se veteráni potkali ve čtvrtek 15. červen-
ce na čáslavském letišti. Mezi vojáky zavítal náčelník Ge-
nerálního štábu Armády ČR armádní generál Aleš Opata.
Kapitán Ondřej Španko „Vážíme si našich válečných veteránů a jsme na ně hrdí.
Za to, co udělali pro Českou republiku, na ně nikdy nezapo-
trojnásobný display pilot meneme,“ zhodnotil generál Opata.
kpt. Mgr. Hana Havrdová Setkání inicioval vrchní praporčík Armády České repub-
pořadí pátým display pilotem letounu JAS-39 Gripen se stal ka- liky štábní praporčík Peter Smik. V projektu, který poprvé
Vpitán Ondřej Španko, který prošel úspěšnou certifikací. Jeho pří- zorganizoval minulý rok, hodlá pokračovat. „Moc mě těší, že
prava na roli display pilota začala již v minulém roce, kdy měl vystřídat tento projekt plní svůj účel. Vloni se nás sešlo patnáct, letos
majora Iva Kardoše. Nácvik a případné ukázky na veřejnosti však zkom- o čtyři víc,“ uvedl Smik.
plikovala pandemie koronaviru. Letos, zdá se, bude situace jiná. 21. základna taktického letectva připravila pro veterá-
Ondřej Španko je absolventem Univerzity obrany. Jeho letecká karié- ny bohatý program, jehož součástí byla návštěva vnitřního
ra začala na letišti v Pardubicích a poté v Náměšti nad Oslavou, kde ab- a venkovního muzea. Neobvyklým zážitkem byla prohlíd-
solvoval základní, pokračovací a bojový výcvik v letounech Z-142 ka trenažéru letou-
a L-39C/ZA. V Náměšti nad Oslavou měl příležitost létat s letou- nu L-159, zájemci si
nem L-39 poprvé jako display pilot a své letecké umění předvedl na dokonce mohli vy-
CIAFu v Hradci Králové a Dnech NATO v Ostravě. zkoušet pilotování
Po převelení jeho kariéra pokračovala na čáslavském letišti a usednout do kabiny
v letounu L-159A LCA. Poslední rok, který strávil obsluhou tohoto bitevníku L-159 ALCA.
letounu, se stal display pilotem podruhé. K nejzajímavějším tehdej-
ším vystoupením patřila účast na leteckých dnech v Holandsku,
Dánsku a na Maltě.
Po úspěšném tříměsíčním přeškolení na letoun JAS-39 Gripen
ve Švédsku se stal pilotem prestižní 211. taktické letky. Kapitán
Španko je absolventem Squadron Officer School v americké Alabamě.
V roce 2019 se zúčastnil mise Baltic Air Policing v Estonsku. Jeho celkový
nálet činí více jak 1 800 letových hodin, z toho v JAS-39 Gripen cca 650 ho-
din, 500 hodin v bitevníku L-159 a zbylých cca 650 hodin v letounech L-39.
Mezi leteckou sestavou, kterou létal v Alce, a připravovanou ukázkou
na Gripenu je velký rozdíl. Letoun JAS-39 je vybaven delta křídlem s kach-
ními plochami, mnohem silnějším motorem s přídavným spalováním a vro-
zenou nestabilitou. „To vše umožňuje provádět dynamické manévry, které
jsou ve stabilním letounu s přímým křídlem nemyslitelné. Během ukázky
tak můžete vidět manévry běžně dosahujících přetížení od -3 do +9G při
rychlostech v rozmezí 200–1 100 km/h,“ vysvětluje kapitán Španko. Veteráni si setkání na letišti v Čáslavi užili.
Display pilot letounu JAS-39 Gripen 211. taktické letky obvykle stráví na
této pozici tři roky. Nový display pilot zpravidla přebere sestavu po jednom Součástí programu byla ukázka letounů L-159 ALCA a JAS-
z předchozích display pilotů, kde už je vyzkoušeno, jak na sebe jednotlivé 39 Gripen a na závěr průlet gripenů.
prvky navazují, a ukázka je atraktivní a líbivá pro diváky. V dalších letech si „Je to pro nás čest, že jsme mohli veterány u nás na zá-
pak letovou ukázku předváděcí pilot tvoří a upravuje sám. Nicméně letošní, kladně přivítat a ukázat jim alespoň malou část našeho běž-
převzatá ukázka doznala už nyní drobných změn. ného života,“ řekl vrchní praporčík 21. základny taktického
Na samém počátku výcviku display pilota je pozemní účelová přípra- letectva nadpraporčík Martin Jašek.
va. Pilot si nastuduje předpisy, ve kterých jsou stanoveny výškové limity, Všichni účastníci si setkání pochvalovali. „Škoda, že
limity bezpečných rozestupů od diváků a další zásady bezpečnosti. Ná- jsme se nezačali scházet už dřív. Jsem rád, že se podařilo
sledují hodiny výcviku strávené na simulátoru a poté reálné lety nad leti- zrealizovat už loňský první ročník. Věřím, že v této tradici
štěm. Během letové ukázky jsou výkruty a vertikály prováděny ve výšce budeme pokračovat a bude se nás potkávat víc a víc. Jsou
500 ft, zatáčky na 300 ft a rovné průlety ve 100 ft, což je cca 30 metrů. tady známé tváře, ale také kluci, se kterými jsem se viděl
S tímto druhem výcviku je spojena zvýšená hluková zátěž. Vždy však poprvé,“ uvedl Miroslav Lidinský.
o něm s předstihem informujeme městské a obecní úřady, stejně tak in- Také válečnému veteránovi praporčíku v. v. Lukáši Hir-
formaci uveřejňujeme na našich webových a facebookových stránkách. kovi udělalo setkání radost a potěšilo ho, že se mohl sejít
Na letecké ukázky nového display pilota se můžete těšit na Dnech s lidmi, které znal už z dřívější doby.
NATO a Dnech Vzdušných sil v Ostravě či na leteckých dnech na Slo- „Většina lidí tady jsou mí kamarádi, je příjemné si s nimi
vensku, v Lotyšsku a Maďarsku. Dále je na září plánován letecký den popovídat. Měl jsem možnost proletět se v trenažéru, což
v Belgii spjatý s oslavou šedesátého výročí tygří asociace, jejímž čle- pro mě byla první zkušenost tohoto typu. Byl to moc pěkný
nem je i čáslavská „tygří“ letka. zážitek. Celý den na letišti jsme si užili,“ dodal.