Page 10 - Chytrý zpravodaj - Čáslav leden 2022
P. 10

10  Školství




              PO TŘECH LETECH SE LOUČÍME S „LÉTAJÍCÍM“ RODILÝM MLUVČÍM
                                                                                                      Petra Kobelová
          V roce 2019 rozšířil řady pedagogů deseti škol na Čáslavsku   Především ale pro žáky škol (i jedné školky), kteří byli vystave-
       rodilý mluvčí William Conrad Dakota Eychaner alias Coty. Jeho   ni nové zkušenosti, jak využít dosavadních znalostí cizího jazyka
       působení  na  školách  bylo  časově  vázáno  na  projekt  MAP  Čá-   v komunikaci s rodilým mluvčím. Všichni, kdo se do projektu za-
       slavsko, který v závěru roku skončil – a tím skončila i Cotyho čá-  pojili, investovali spoustu práce i času nad rámec svých povinnos-
       slavská životní zkušenost. Věřte nebo ne, najít a udržet rodilého   tí a dopřáli tak sobě i dětem možnost vyzkoušet si něco nového
       mluvčího pro podobný projekt na „venkově“, daleko od velkých   a příležitost posunout se dál jak po jazykové, tak po lidské strán-
       měst, nebylo vůbec jednoduché. Byl to navíc velký krok do nezná-  ce. Zapojení Cotyho do výuky totiž vyžadovalo nejen schopnost
       ma nejen pro MAP, ale i pro samotného Cotyho, který do té doby   porozumět,  ale  i  naslouchat,  nejen  mluvit,  ale  i  kultivovat  svůj
       neopustil  rodné  město  (Kansas  City,  USA).  Zapojení  rodilého   projev, nestarat se jen o sebe, ale spolupracovat a pomoct po-
       mluvčího do výuky bylo velkou výzvou pro učitele, kteří museli do   rozumět i slabším žákům a spolužákům. Za to všem patří veliké
       jisté míry opustit svou komfortní zónu a přizvat do svých hodin   uznání a díky.
       dalšího (pouze anglicky hovořícího) pedagoga.             Děkujeme, že jste do toho šli s námi, vážíme si toho!














































       Zajímalo nás, jakou zkušenost si Coty odnáší, proto jsme mu položili pár otázek:

          Coty, děti se ve tvých hodinách bezesporu naučily lépe   notnou dávku trpělivosti. A zjistil jsem, jak chutná opravdu dobré
       komunikovat anglicky, ale je něco, co zdejší děti naučily   pivo.
       tebe?
          Vlastně hned několik věcí. Naučily mě česky. Už vím, jaký je   Jaká je tvá nejšťastnější vzpomínka?
       rozdíl mezi ježkem a Ježíškem, například. Ruku v ruce s tím mě
       ale naučily také trpělivosti. Bylo pro mě zajímavé a přínosné po-  Je moc milé, když jdete v Čáslavi po náměstí a lidé vás po-
       znat, jak přemýšlí jejich generace, co je zajímá a baví. Bylo skvělé   znávají, mávají vám, usmívají se a vy cítíte, že vás mají opravdu
       být součástí toho všeho a sledovat, jak dnešní generace mladých   rádi. Bylo skvělé být součástí čáslavské komunity a nikdy na tuto
       lidí mění svět.                                        zkušenost nezapomenu.

          Vyškolil tě do života i pobyt v České republice?    Působení rodilého mluvčího na školách bylo jednou z implemen-
                                                              tačních aktivit projektu MAP rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
          V Čechách jsem zjistil několik věcí. Objevil jsem výhody sys-  II, r. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009051
       tému veřejné dopravy, který máte nastavený skvěle. Naučil jsem
       se komunikovat s lidmi jiných jazyků a národností beze strachu.
       Věřte, že i pro mě to bylo těžké. Při styku s byrokracií jsem získal
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15