Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav červen 2021
P. 15
Školství 15
VOŠ, SPŠ A OA ČÁSLAV – OBHAJOBY JINAK Ing. J. Novák
Letošní obhajoby ročníkových prací studentů 3. ročníku oboru Tato, ač nepovinná, část výuky v rámci odborných předmětů
Strojírenství na VOŠ, SPŠ a OA Čáslav trochu jinak se každoročně těší velkému zájmu studentů. Většinu témat si na-
Opakuje se to v tomto období každý rok. Studenti 3. ročníku vrhují sami, a to podle svých zájmů, koníčků a toho, co je baví
oboru Strojírenství obhajují své ročníkové práce, na kterých od a v čem jsou dobří. Na zvoleném tématu následně pracují, a to
konce druhého ročníku usilovně pracovali. většinou již od konce druhého ročníku. Spolupracují při tom se
Témata byla opět velmi různorodá. Od oblasti, kterou studu- svým vedoucím práce, některým z učitelů školy, který má k dané-
jí, tedy strojírenství, přes informační technologie, design, tvorbu mu tématu blízko. Při praktické části práce mohou využívat školní
učebních pomůcek po 3D modelování. To nakonec dokláda- dílny, laboratoře, učebny výpočetní techniky a další prostory ško-
jí konkrétní názvy jednotlivých obhajovaných prací: Renovace ly. Každá práce má svou teoretickou část, zpracovanou písemně
motocyklu, Učební pomůcka pro názornou ukázku vlnění při vý- a odevzdanou v tištěné i elektronické formě, a část praktickou,
uce elektrotechniky a fyziky, Designová studie karoserie sportov- jejímž výstupem je „něco“ vytvořeného.
ního automobilu, Tvorba on-line testu v prostředí klient–server, Letošní ročník byl oproti těm předchozím o to složitější, že od
Výroba dřevěné lavičky apod. prosince výuka probíhala pouze distanční formou. Studenti proto
museli většinu práce tvořit v domácích podmínkách a se svými
vedoucími mohli pouze na dálku konzultovat její průběh a řešit
případné problémy.
Koncem dubna proběhly ve školní aule prezentace a obhajoby
vytvořených prací. Oproti jiným rokům v podstatně redukované
podobě, bez publika tradičně tvořeného žáky nižších ročníků.
Studenti své práce prezentovali pouze před tříčlennou hodnoticí
komisí. Všichni se na obhajoby velice dobře připravili a své práce
úspěšně obhájili. Vznikla řada zajímavých prací.
PRAKTICKÁ VÝUKA NA SOŠ A SOU DOPRAVNÍ ČÁSLAV M.K.
Praktická výuka je nedílnou součástí vzdělávání žáků na SOŠ pracuje, ukázal na zdviž, kde se vznášel Renault Scénic, a vysvět-
a SOU dopravní Čáslav. Při čtyřtýdenním cyklu tvoří u tříletých loval mi, jak budou měnit pružiny u tlumiče.
oborů rovnou polovinu jejich školní docházky, u čtyřletých oborů Rozešli jsme se s tím, že naše škola poskytuje solidní přípravu
(Autotronici) čtvrtinu. pro budoucí uplatnění žáků v praxi, i když, jak poznamenal, v au-
Naše škole byla založena v roce 1950 a od počátku se praktic- toservisech je to trochu jiný „frmol“, ale to je dáno tím, že ve škole
ká výuka rovnocenně podílela na vzdělávání tehdejších žáků – tři přece jen nejde o ekonomické aspekty, ale o vštípení, předání ně-
dny měli praxi a tři dny trávili ve školních lavicích (tehdy se praco- jakých pracovních návyků a dovedností.
valo i v sobotu). Počátky byly velmi krušné, neboť učiliště nemělo Co říct závěrem? Nejdůležitějším úkolem v rámci praktické
svoji vlastní školní budovu, natož dílny. Částečně zpočátku svými výuky na SOŠ a SOU dopravní Čáslav je a bude držet krok s nej-
prostory vypomohla dnešní průmyslová škola, částečně se vhod- modernějšími trendy v automobilovém průmyslu technickou vy-
né prostory hledaly i jinde (například objekt U Chramostů – dnes baveností dílen i odborným vedením žáků.
se v těchto místech nachází Lidl). Teprve ve druhé polovině 50. let
byla postavena hala M1 (nachází se v průmyslové oblasti za ma-
lým nádražím vedle ČSAD), která slouží k praktické výuce dodnes.
Hale M1 je tedy bezmála 70 let, proto je v nejbližší době plá-
nována její rekonstrukce, hlavně střechy. Uvnitř ovšem ukrývá
moderní vybavení, které by mohl závidět leckterý autoservis.
Samozřejmá je práce s diagnostickými přístroji, motorárna je
vybavena novým měřicím zařízením pro kontrolu geometrie kol
a novou válcovou zkušebnou brzd. Škoda Auto darovala škole dva
modely – Škodu Karoq a trojkovou Oktávii –, které jsou vybaveny
moderní řídicí soustavou, takže se na nich žáci učí diagnostiku.
Prakticky od druhých ročníků už žáci pracují na autech zákazníků
(např. příprava na STK).
O práci v dílnách jsem pohovořil s Davidem Duspivou (mo-
mentálně žák 2ATPO), zkušeným matadorem, neboť v loňském
školním roce úspěšně absolvoval tříletý obor Automechanik
a nyní pokračuje v dalším studiu s cílem udělat si maturitu.
„Pracujeme v malých skupinkách pod vedením učitele od-
borného výcviku,“ rozhovořil se. „Výhodou naší třídy je, že je v ní
kromě mě ještě několik bývalých mechaniků (vyučenců) a jsou
mezi nás rozděleni kluci, kteří nemají naše zkušenosti z učebního
oboru Automechanik.“ Na můj dotaz, na čem zrovna jeho skupina