Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav červen 2021
P. 15

Školství           15




       VOŠ, SPŠ A OA ČÁSLAV – OBHAJOBY JINAK                                                            Ing. J. Novák

       Letošní obhajoby ročníkových prací studentů 3. ročníku oboru   Tato, ač nepovinná, část výuky v rámci odborných předmětů
       Strojírenství na VOŠ, SPŠ a OA Čáslav trochu jinak     se každoročně těší velkému zájmu studentů. Většinu témat si na-
          Opakuje se to v tomto období každý rok. Studenti 3. ročníku   vrhují sami, a to podle svých zájmů, koníčků a toho, co je baví
       oboru Strojírenství obhajují své ročníkové práce, na kterých od   a v čem jsou dobří. Na zvoleném tématu následně pracují, a to
       konce druhého ročníku usilovně pracovali.              většinou již od konce druhého ročníku. Spolupracují při tom se
          Témata byla opět velmi různorodá. Od oblasti, kterou studu-  svým vedoucím práce, některým z učitelů školy, který má k dané-
       jí, tedy strojírenství, přes informační technologie, design, tvorbu   mu tématu blízko. Při praktické části práce mohou využívat školní
       učebních  pomůcek  po  3D  modelování.  To  nakonec  dokláda-  dílny, laboratoře, učebny výpočetní techniky a další prostory ško-
       jí  konkrétní  názvy  jednotlivých  obhajovaných  prací:  Renovace   ly. Každá práce má svou teoretickou část, zpracovanou písemně
       motocyklu, Učební pomůcka pro názornou ukázku vlnění při vý-  a odevzdanou v tištěné i elektronické formě, a část praktickou,
       uce elektrotechniky a fyziky, Designová studie karoserie sportov-  jejímž výstupem je „něco“ vytvořeného.
       ního automobilu, Tvorba on-line testu v prostředí klient–server,   Letošní ročník byl oproti těm předchozím o to složitější, že od
       Výroba dřevěné lavičky apod.                           prosince výuka probíhala pouze distanční formou. Studenti proto
                                                              museli většinu práce tvořit v domácích podmínkách a se svými
                                                              vedoucími mohli pouze na dálku konzultovat její průběh a řešit
                                                              případné problémy.
                                                                 Koncem dubna proběhly ve školní aule prezentace a obhajoby
                                                              vytvořených prací. Oproti jiným rokům v podstatně redukované
                                                              podobě,  bez  publika  tradičně  tvořeného  žáky  nižších  ročníků.
                                                              Studenti své práce prezentovali pouze před tříčlennou hodnoticí
                                                              komisí. Všichni se na obhajoby velice dobře připravili a své práce
                                                              úspěšně obhájili. Vznikla řada zajímavých prací.






       PRAKTICKÁ VÝUKA NA SOŠ A SOU DOPRAVNÍ ČÁSLAV                                                            M.K.

          Praktická výuka je nedílnou součástí vzdělávání žáků na SOŠ   pracuje, ukázal na zdviž, kde se vznášel Renault Scénic, a vysvět-
       a  SOU  dopravní  Čáslav.  Při  čtyřtýdenním  cyklu  tvoří  u  tříletých   loval mi, jak budou měnit pružiny u tlumiče.
       oborů rovnou polovinu jejich školní docházky, u čtyřletých oborů   Rozešli jsme se s tím, že naše škola poskytuje solidní přípravu
       (Autotronici) čtvrtinu.                                pro budoucí uplatnění žáků v praxi, i když, jak poznamenal, v au-
          Naše škole byla založena v roce 1950 a od počátku se praktic-  toservisech je to trochu jiný „frmol“, ale to je dáno tím, že ve škole
       ká výuka rovnocenně podílela na vzdělávání tehdejších žáků – tři   přece jen nejde o ekonomické aspekty, ale o vštípení, předání ně-
       dny měli praxi a tři dny trávili ve školních lavicích (tehdy se praco-  jakých pracovních návyků a dovedností.
       valo i v sobotu). Počátky byly velmi krušné, neboť učiliště nemělo   Co  říct  závěrem?  Nejdůležitějším  úkolem  v  rámci  praktické
       svoji vlastní školní budovu, natož dílny. Částečně zpočátku svými   výuky na SOŠ a SOU dopravní Čáslav je a bude držet krok s nej-
       prostory vypomohla dnešní průmyslová škola, částečně se vhod-  modernějšími trendy v automobilovém průmyslu technickou vy-
       né prostory hledaly i jinde (například objekt U Chramostů – dnes   baveností dílen i odborným vedením žáků.
       se v těchto místech nachází Lidl). Teprve ve druhé polovině 50. let
       byla postavena hala M1 (nachází se v průmyslové oblasti za ma-
       lým nádražím vedle ČSAD), která slouží k praktické výuce dodnes.
          Hale M1 je tedy bezmála 70 let, proto je v nejbližší době plá-
       nována  její  rekonstrukce,  hlavně  střechy.  Uvnitř  ovšem  ukrývá
       moderní  vybavení,  které  by  mohl  závidět  leckterý  autoservis.
       Samozřejmá  je  práce  s  diagnostickými  přístroji,  motorárna  je
       vybavena novým měřicím zařízením pro kontrolu geometrie kol
       a novou válcovou zkušebnou brzd. Škoda Auto darovala škole dva
       modely – Škodu Karoq a trojkovou Oktávii –, které jsou vybaveny
       moderní řídicí soustavou, takže se na nich žáci učí diagnostiku.
       Prakticky od druhých ročníků už žáci pracují na autech zákazníků
       (např. příprava na STK).
          O  práci  v  dílnách  jsem  pohovořil  s  Davidem  Duspivou  (mo-
       mentálně žák 2ATPO), zkušeným matadorem, neboť v loňském
       školním  roce  úspěšně  absolvoval  tříletý  obor  Automechanik
       a nyní pokračuje v dalším studiu s cílem udělat si maturitu.
          „Pracujeme  v  malých  skupinkách  pod  vedením  učitele  od-
       borného výcviku,“ rozhovořil se. „Výhodou naší třídy je, že je v ní
       kromě mě ještě několik bývalých mechaniků (vyučenců) a jsou
       mezi nás rozděleni kluci, kteří nemají naše zkušenosti z učebního
       oboru Automechanik.“ Na můj dotaz, na čem zrovna jeho skupina
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20