Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav březen 2021
P. 14

SOCIÁLNÍ OBLAST A ZDRAVOTNICTVÍ
       str. 14

       NEZISKOVÉ ORGANIZACE,

       JEJICHŽ SLUŽBY JSOU DOSTUPNÉ I V ČÁSLAVI                                                                  JN


       V Čáslavi poskytují sociální služby příspěvková   mence přináší,“ vypráví Petra Kabrielová o si-  se  a  získat  nadhled.  Každý  den  narážíme  na
       organizace  města  Domov  důchodců  Čáslav,   tuaci, která všem zúčastněným zvedla náladu.   tolik  maličkostí,  které  nás  naplňují  štěstím
       obecně prospěšná společnost ANIMA ČÁSLAV,                                a přítomným okamžikem. Zlepšení stavu, po-
       o. p. s. nebo Diakonie. Snad nikdy nebyly orga-  DIGNO (Důstojnost) z.s.  stavení se z lůžka na vlastní nohy, polknutí sou-
       nizace tohoto typu tolik potřebné jako dnes,   www.digno.cz              sta, zatopení v kamnech, úklid sněhu, čtení kni-
       když  nejohroženější  skupiny  obyvatel  často   DIGNO  působí  převážně  v  Kutné  Hoře.   hy někomu, kdo nevidí, nahrazení nohy něko-
       sužuje strach z nákazy koronavirem, který prá-  Čáslavi nabízí osobní asistenci zejména klien-  mu, komu neslouží, záchrana života, zahojení
       ci neulehčuje ani rodinným příslušníkům peču-  tům, kteří potřebují vícehodinové až celodenní   rány, která krvácí. Nejen toto jsou situace lehké
       jícím  o  své  blízké.  Představujeme  proto  pře-  sociální služby. Poskytuje svým klientům pře-  i těžké, které tvoří život, kde jeden druhému
       hled neziskových organizací, které sice nesídlí   pravu autem k lékaři, a to i vozíčkářům.  pomáháme. Snažíme se poskládat malé kous-
       přímo v našem městě, ale jejich služby dosahu-  Předseda spolku Josef Dytrych pohovořil   ky životních střípků a složit z nich obraz.“
       jí až do Čáslavi.                   o pracovním vypětí asistentek, radostných od-
                                           měnách, které jim předávají klienti, a pomoci   SC domácí péče, o.p.s
          DEMENTIA I.O.V., z.ú.            od státu. „Po celý uplynulý rok asistentky pra-  www.scdomacipece-kh.com
          www.dementia.cz                  covaly bez přestávky. Pravidelně absolvují anti-  Společnost byla založena v roce 2012 s pů-
          Jednou  z  nich  je  například  berounská      genní testy na covid-19 a probíhá také jejich   sobností v okrese Kutná Hora a v současné do-
       DEMENTIA, která pečujícím čáslavským obča-  očkování.                    bě nabízí služby převážně pro seniory. Spadá
       nům  nabízí  možnost  individuální  osobní  či   V  souvislosti  s  koronavirovým  obdobím   mezi ně domácí zdravotní péče, hospicová pé-
       vzdálené  konzultace  se  sociálním  pracovní-  nám stát i kraj pomáhaly zvládat mimořádné   če a sociální služby (pečovatelské služby, osob-
       kem a dalšími odborníky. „Jsme tu pro pečují-  situace ať, poskytnutím ochranných pomůcek   ní asistence).
       cí, aby nebyli na toto náročné období sami. Po-  nebo příspěvkem na mzdy za ztíženou službu   O těžké koronavirové době na jaře a dnes
       radíme se vším, co souvisí s péčí o blízkého člo-  a poskytováním  antigenních  testů  asis-  hovoří zástupce ředitelky Ing. Miroslav Beneš:
       věka  trpícího  poruchami  paměti:  od  výběru   tentkám.“               „Těžké koronavirové období se nevyhnulo ani
       pomůcek, přes řešení náročných situací až po   Radostnou  odměnu  dostávají  asistentky   naší organizaci, bylo nutné rychle a operativně
       péči  o  vlastní  duševní  zdraví.  Za  normálních   od babiček a dědečků téměř vždy, když přijdou   řešit situace, které tu ještě nebyly. Museli jsme
       okolností  nabízíme  v  Čáslavi  také  setkávání   na návštěvu do jejich domovů, kde přeruší je-  řešit a zvládnout hygienická opatření při jar-
       pečujících, moderované odborníkem. Nyní se   jich samotu vyplňovanou strachem, které při-  ním nedostatku ochranných pomůcek a desin-
       tyto osoby setkávají virtuálně přes videokonfe-  náší sledování televizního vysílání.”  fekčních prostředků. Cílem bylo nenakazit se-
       rence. Všechny naše služby jsou zdarma,“ říká                            be, protože by následovalo omezení služeb a
       koordinátorka  služeb  společnosti  Petra  Kab-  LCC domácí péče, s.r.o.  činnosti společnosti, a pochopitelně ani naše
       rielová,  kterou  je  možné  kontaktovat  na  tel.   www.lccdp.cz        klienty a jejich blízké.
       605 484 824 a emailu: caslav@dementia.cz.  LCC domácí péče nabízí zdravotní péči do   V současnosti je situace jiná. Máme dosta-
         I když paní Kabrielová potvrzuje, že posky-  domácího prostředí a terénní sociální služby   tek ochranných pomůcek, desinfekčních pro-
       tování služeb v této době není jednoduché, na-  nejen  v  Čáslavi.  Pečovatelská  služba,  osobní   středků,  průběžně  testujeme  zaměstnance
       skýtají  se  i  nové  příležitosti:  „Rozvinuli  jsme   asistence, odborné sociální poradenství jsou   antigenními testy a testy na prokázání protilá-
       vzdálené způsoby podpory jako chat s odbor-  bezplatnými  službami  pro  všechny  osoby     tek a začátkem druhého únorového týdne bylo
       níky,  virtuální  svépomocné  skupiny  a  online   v krizi. Lidé se mohou obracet na telefonní číslo   zahájeno očkování zaměstnanců v přímé péči.“
       konzultace. Tato situace nás donutila najít no-  724 810 714  paní Mgr. Marií Bílkové, která říká:   Závěrem jsme také pana Beneše požádali
       vé přístupy, které budeme uplatňovat i nadá-  „Poskytujeme takovou míru zdravotní a sociál-  o pár pozitivních aspektů složité situace: „Na
       le.“                                ní péče, aby osoby i přes svá zdravotně sociální   počátku  pandemie  byla fantastická  semknu-
         Naštěstí není nouze ani o chvíle, kdy psy-  omezení mohly zůstat žít doma. Posoudíme,   tost lidí s cílem překonat nesnáze. Vzpomeňme
       chické vypětí náročných dní rozptýlí úsměvný   spolupracujeme,  vyjednáváme,  podáme  po-  na šití roušek, výrobu plastových štítů, každý
       okamžik nebo zážitek „Vybavuji si příběh jedné   mocnou ruku, abychom společně vytvořili zá-  na své úrovni se snažil pomoci ochránit sebe
       ženy, která se stará o otce s demencí. Paní se   chrannou síť, která našim klientům zajistí indi-  i ostatní, to vidím jako pozitivní.
       obávala, že se nedokáže připojit k online kon-  viduální potřeby a přinese celé rodině pomoc,   Úsměv na tváři klienta a jeho nejbližších je
       zultaci, protože počítače nepoužívá. Její tatí-  podporu a péči.“        pro nás to nejdůležitější, je to známka dobře
       nek dříve pracoval v oboru výpočetních tech-  Paní  Bílková  pohovořila  také  o  střídání   odvedené práce, jak ve zdravotní péči, tak i v
       nologií, takže okamžitě nalezl s naším IT speci-  smutných a veselých chvil a o poslání společ-  sociálních službách. Toto ocenění je pro nás
       alistou společnou řeč a samotné připojení za-  nosti: „Každý den se střídají smutné a veselé   zvlášť důležité v této složité, psychicky nároč-
       jistil  sám  navzdory  omezením,  která  mu  de-  chvíle. Humor je něco, co nám dovoluje uvolnit   né koronavirové době.“
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19